Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo miniaturen

wo sep 20, 2006 20:34

In het recente Klaverblaadje, nr 114, staat de Alfa Sei centraal. Het hoofdartikel beschrijft uitgebreid deze limousine die vaan als 'Maffia-bak' wordt aangeduid. Eén van de twee Sei's die voor de camera komt is de 2,5 liter V6 van forumgenoot Alfa6, die door de wat minder gedigitaliseerde medemens meestal met 'Chris' wordt aangesproken.
Gijs Jordans probeert op de pagina's van de MARC (Mini Alfa Romeo Club) in het Klaverblaadje altijd aan te haken bij de auto's uit het hoofdartikel.

Slechts één verkleinde Sei komt aan bod, een oude van Norev, weliswaar in meerdere kleuren, maar de oogst aan Mini-Sei's is mager. Had hij nou geweten dat Chris van de grote Sei ook nog een batterij kleintjes heeft....

Daarom alsnog hier wat foto's, afgelopen zondag op het Spettacolo gemaakt.

De eerder genoemde Norev dateert van begin jaren tachtig en is er in een hele batterij kleuren, o.a.:
-Champagne metallic
-Licht groen metallic
-Licht blauw metallic
-Donkerrood metallic
-Goudbruin metallic
-Hard geel
-Roodoranje
-nog meer?

en in Frankrijk werd een roze versie met een rode aardbei op het dak gedrukt weggeven als cadeau bij kauwgom o.i.d.


Afbeelding

In de Italiaanse kioskreeks van Hachette 'Auto Italiane da Collezione' verscheen in juli 2005 opeens diezelfde Norev Sei in het anthraciet, maar dan 'elaborato' zoals Italianen plegen te zeggen. Het model was stevig onder handen genomen: portieren waren niet meer te openen, het rare gele plastic van de ruitjes was vervangen door normaal transparant 'glas', en alle chromen accenten van de echte auto werden weergegeven door zorgvuldig aangebrachte zilvergrijze verf. Een zeer acceptabel model dat tegenwoordig nog wel eens op eBay voorbij komt voor tegen de 25 euro. Ben je Sei-adept: kópen dat model.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ik kan me van mijn vakanties van vroeger met mijn ouders in Frankrijk nog herinneren dat ik me bij speelgoedzaken stond te vergapen aan de machtig interessante sets, van een standaard Norev-model met een bijzondere aanhanger of een handvol speelse attributen (politie-figuurtjes, afzethekken, verkeersborden, etc.). Daar zal misschien ook wel de onderstaande set bij zijn geweest, een Sei met trailer met kajuitjachtje.

Afbeelding

Er bestaat ook een versie met een Catamaran, mogelijk zijn er zelfs nog meer uitvoeringen.

Afbeelding

Hier hield de camera er helaas even een andere visie qua focussen op na dan ikzelf :? Voor een kind uit die tijd is dit natuurlijk een stuk speelgoed om de vriendjes jaloers mee te maken.


Norev had ook de Minijet-reeks, modelletjes in de 'Matchbox-schaal' 1:66. Ook in die serie een Seitje, in diverse kleuren. Ik zoek er nog één ;)

Afbeelding

Afbeelding


Ooit kwam ik tijdens mijn eBay-snuffeltochten onderstaand model tegen:

Afbeelding

Er waren een paar bieders en aan de nickname herkende ik Chris. Goedkoop was het model sowieso al niet, maar omdat ik wist dat Chris een Sei-ig type was ;) ben ik maar niet mee gaan bieden. Helaas is het spiraalsnoertje aan het zwaailicht ergens tussen Italië en Bussum verloren gegaan.

Merk? Gamma? Tron? Fer, hellup!

Afbeelding

Afbeelding

Mooie details toch? In gedachte zie ik 'm al over de Autostrade razen om de weg vrij te maken voor één of andere hoge pief.

Afbeelding




Afbeelding

Tot slot nog een voorbeeld van een oorspronkelijke Norev in een kleur die nog nooit op een echte Sei is aangetroffen (hoop ik...) en een exemplaar dat door de Hema werd verkocht onder de naam Litteltois.

Afbeelding

Afbeelding


Chris, bedankt voor het meenemen :thumbs:

Gebruikersavatar
Yvo
Guru
Guru
Berichten: 1566
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:39
Locatie: Enschede
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo miniaturen

wo sep 20, 2006 21:04

Ik heb nog wel zo'n roze, zonder stickers. Voor de liefhebbert!
- Alfa Spider 3.0 V6 1999 nero
- Giulia Super 2020 nero volcano
Bertone modellen verzamelaar.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo miniaturen

do sep 21, 2006 18:59

Geloof dat-ie nieuw is, de Ixo-site maakt er nog geen melding van:

Afbeelding

Giulietta 1956, de eerste Berlina uitvoering zonder de rijkelijk van chrome voorziene grilles. Ziet er goed uit, beter dan die van Rio, met netjes weergegeven raamomlijsting e.d.

Wel zijn de Rio-wissers beter dan die van Ixo.

21 euro bij Alfisti.net, 16 bij Ewacars.com.

Gebruikersavatar
Adriano33
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2293
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Oude Pekela

RE: Alfa Romeo miniaturen

do sep 21, 2006 19:07

Hans, een erg mooi model zo de foto te beoordelen.
Die moet nodig in mijn vitrine, dan heb ik een triootje (spider, sprint, berlina, ookal zijn de modelmerken verschillend)
Registerleider Squadra33 / Registro Trentatre.

Nero Alfa 33 1.7ie 16v QV - 1994.
Grigio Stromboli Alfa GT 2.0 JTS Selespeed Distinctive - 2004.

Gebruikersavatar
Alfa_Japan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 871
Lid geworden op: za nov 26, 2005 12:56
Locatie: Het Brabantse land
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo miniaturen

vr sep 22, 2006 01:57

Dinky, de Polizia Sei is hoogstwaarschijnlijk een AutoParco. Deze Itliaan maakt zeer gedetailleerde politiemodellen op basis van bestaande kits en/of die-casts. Het basismodel voor deze Alfa Sei kan een Tron kit, UnoQuarantatre kit of een kit merk waarvan ik even niet op de naam kan komen. De Alfa 6 is als kit/handbouw model door 3 merken uitegegeven. De Tron is overigens het tweede model Alfa 6 met de rechthoekige koplampen.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo miniaturen

vr sep 22, 2006 23:17

Dank je Ronald,

Fer kwam nog met de volgende aanvullingen:
De Polizia is waarschijnlijk gebouwd door Elite Models /Italia 43 Roberto Vittozzi op basis van kits van Unoquarantatre.

Tron maakt alleen de 2e versie Q Oro 2.5 TD5 met vierkante koplampen.

Artisan Simonelli verbouwde de Sei tot brandweer pick-up van Balocco.

Sprint43 heeft diverse transkits uitgebracht waarmee je een speelgoed Norev zelf kan verbeteren met ets gril en betere velgen, ruitenwissers.
De bijzondere Simonelli Balocco-Sei:

Afbeelding

Afbeelding

En een fotootje van het origineel:

Afbeelding

De 1:66 Minijet is er ook als promo van "PTT Telecom" en "Benco". Een zwart/wit 1:24 model, plastic, verscheen van Gurel, als Turkse politie-auto.
Al deze gegevens (en nog meer) staan in het Miniatura-overzicht (zie pag. 1)

Kortom, Chris, je bent nog niet klaar met je verzameling ;)

Gebruikersavatar
Alfa_Japan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 871
Lid geworden op: za nov 26, 2005 12:56
Locatie: Het Brabantse land
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo miniaturen

za sep 23, 2006 03:13

Verdernog een Alfa Sei Limousine hoogstwaarschijnlijk gemaakt door de inmiddels overleden Duitse artiest "Michael".
http://i9.tinypic.com/2j0lbb8.jpg

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo miniaturen

za sep 23, 2006 14:00

Afgelopen week verschenen in de reeks Alfa Romeo Sport Collection van Fabbri:

Afbeelding

De Disco Volante, met stickers van de Japanse versie van de Mille Miglia. Een leuk model, originele keuze en met, voor zover mogelijk te beoordelen van deze plaatjes, goed kloppende verhoudingen.

Afbeelding

En hup, op mijn verlanglijstje 8)



Een reeds eerder vervuld verlangen, de Alfetta Raid Capo Nord-Capo Sud was een beetje een teleurstelling, er ontbrak een onderdeeltje :?

Ik was er dermate flauw van dat ik 'm maar opnieuw heb gekocht:

Afbeelding

Het logootje van het sokkeltje plakken we wel weer vast 8)

De oude beschikbaar komt daarmee beschikbaar voor degene die er minder zwaar aan tilt en mag weg voor het ongeluksgetal in euro's.

Omcirkelde beugeltje ontbreekt dus:

Afbeelding

Graag even via PB/Mail als je interesse hebt. Overdracht op een evenement als Auto Moto Italia o.i.d.?

Gebruikersavatar
FrankSpider
Junior Member
Junior Member
Berichten: 52
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 23:27
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo miniaturen

za sep 23, 2006 15:03

Heb vandaag de nieuwe ES30 (alfa SZ) van spark gekocht en hij is helemaal super :D
Afbeelding
Alfa GT QV Q2
Alfa Spider type 4
Alfa GTV 2.0 V6 TB
Alfa 156 2.0 TS
Fiat Tipo Abarth
Fiat 500 L 1968
Fiat Barchetta 1.8 16v
Fiat Cinquecento Trofeo 1.3

Gebruikersavatar
FrankSpider
Junior Member
Junior Member
Berichten: 52
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 23:27
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo miniaturen

za sep 23, 2006 15:13

En de Alfa Romeo 8C Spider van spark komt er ook aan ook weer een smuller :P
Afbeelding
Alfa GT QV Q2
Alfa Spider type 4
Alfa GTV 2.0 V6 TB
Alfa 156 2.0 TS
Fiat Tipo Abarth
Fiat 500 L 1968
Fiat Barchetta 1.8 16v
Fiat Cinquecento Trofeo 1.3

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3876
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: Alfa Romeo miniaturen

za sep 23, 2006 21:16

Laatst gewijzigd door GiuliaCorse op za sep 23, 2006 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo miniaturen

za sep 23, 2006 21:19

Hm, m'n verlanglijstje wordt al weer wat langer, Frank...


Mamone is een klein merk dat met de hand modellen in resin (giethars) bouwt van klassieke Italianen, schaal 1:18. Een nieuwe variant (de civiele uitvoering bestond al) is de Giulietta Berlina Squadra Mobile. Oplage meestal 300 stuks, weet niet of dat nu ook zo is. Uiteraard geen koopje, bij carmodel.net 188 euro.

Afbeelding

Meer afbeeldingen hier

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo miniaturen

zo sep 24, 2006 00:24

Vorig weekend op het Spettacolo eindelijk de reeds lang geleden gemaakte deal met Kees ARTC6 z'n beslag kunnen geven. Mijn (dubbele) Kyosho 1:66 rode 155 tegen zijn Track Star 155 geruild, een zwarte series 500.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geen echt mooie modelletjes maar ik vind ze gewoon grappig. Overzicht hier.

Ondertussen wacht ik al zes weken op een Trackstar in WD40-kleuren vanuit Canada. Gekocht via iOffer.com, maar de verkoopster is extreem traag in de communicatie. Het ding was verzonden, ze zou bij de post informeren... jaja... :evil:

Tweede keer al, eerder had ik er één gekocht (ook een WD40) van een Duitse, die niets meer van zich liet horen. Het schijnt gewoon niet te mogen Afbeelding

Gebruikersavatar
Alfa_Japan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 871
Lid geworden op: za nov 26, 2005 12:56
Locatie: Het Brabantse land
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo miniaturen

zo sep 24, 2006 07:57

Behalve de prachtige 8C Competizione Spyder van Spark komen ze nu ook met de zwarte versie van de ES30/SZ met het referentienummer "S0615" voor degenen die de rode uitvoering niet zo mooi vinden (wie heeft er nou zo'n mening??) Nu is het wachten nog op de RZ.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo miniaturen

zo sep 24, 2006 09:56

IK! Nou ja, 'niet mooi vinden' is de juiste term niet, maar er is wel iets aan de Spark SZ dat me nogal stoort, en dat is die te dikke raamlijst:

Afbeelding

Ik heb het Sparkplaatje even ge'flipped' voor een goede vergelijking, het is dus geen rechtsgestuurd exemplaar.

Volgens mij is die raamlijst zelfs onnodig dik, want hij is op het 'glas' gelakt. Er zijn hier al wat forummers die het model thuis hebben staan, dus allicht dat iemand daar uitsluitsel over kan geven? Ik zet denk ik maar de zwarte op mijn verlanglijstje (nog even en dat -je kan er af...).

Afbeelding

Bij die zwarte valt die raamlijst wat minder op, alle andere details ook overigens. Maar dan kan ik in ieder geval eens een vergelijking maken met de eveneens zwarte LSJ Make-up RZ die ik heb staan.

Valt nog iets op: het aantal ribbels in de motorkap. Kan me niet voorstellen dat ze niet kunnen tellen bij Spark, misschien heeft die afwijking productie-technische redenen? Of bestaan er twee typen motorkappen?
Verder hoor ik nogal wat commentaar her en der over de te gele koplampjes.


En nog een nieuwe Spark, zoals te verwachten na de 2006 WTCC Alfa's van zijn teamgenoten nu ook de bolide van Farfus, met de kleurrijke Braziliaanse vlag op het dak:

Afbeelding

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”