Speeder

Flauw oplichtend 'acculampje' na overstarten...

za sep 09, 2006 11:02

Beste Alfisti,

Wederom een electronische storing in de alfa :cry: Nadat de auto een weekje stil gestaan had was door een overactieve alarminstallatie mijn accu helemaal leeg. Ik moest naar mijn werk en had daarom de auto snel nodig. Ik besloot even mijn setje startkabels te pakken en de auto over te starten mbv de auto van een vriend. Motorkapjes open, startkabeltjes erop, de andere auto laten lopen (ietsjes verhoogd stationair voor het geval dat) en starten maar. De alfa sloeg in 1 keer aan maar omdat ik wist dat de accu echt leeg was (ja, ik weet dat het niet zo best is voor de accu) besloot ik de startkabels er een tijdje op te laten zitten zodat de auto niet direct weer uit zou vallen.

Gevolg: Auto liep weer prima, maar nu INEENS een flauw oplichtend accu lampje op het dashboard.

Toen ik me er wat meer in ben gaan verdiepen las ik op internet dat overstarten hoge spanningspieken op het boordnet kan veroorzaken. Dit zou te maken hebben met de inductiespanning die er ontstaat bij het overstarten. Heb ik misschien onbewust iets gemold ofzo?

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Flauw oplichtend 'acculampje' na overstarten...

za sep 09, 2006 11:16

Eigenlijk moet je ook altijd een grote verbruiker aanzetten, zoals je kachelaanjager of zo, als ik me niet vergis. Maar kan het niet simpelweg zijn dat je accu echt 'vergaan' is, nu? Alhoewel, kennelijk blijft je auto wel starten, vooralsnog...
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Rens 1.7QV
Guru
Guru

za sep 09, 2006 17:52

Dat wat ze bedoelemn zal niet gauw bij een 33 voor komen, omdat je daar nog niet echt van ingewikkeled electrisch systeem kan spreken. Maar bij moderne auto´s met veel electronica dan moet je er wel mee oppassen. Als je motor eenmaal loopt kun je trouwens meteen je klemmen eraf halen, want dan heb je de accu niet meer nodig. Tenzij dus je lampje band, want dan wordt er te weinig energie opgewekt in de dynamo.

Maar kan het niet zijn dat je dynamo niet meer helemaal goed werkt???? Hij moet toch wel langer dan een week kunnen staan. Dat dat lampje gaat branden betekend dat de dynamo niet goed bijlaadt, wellicht dat daarom je accc na 1 week stilstaan ook al leeg is.
Ik zou me in ieder geval niet druk maken dat je wellicht iets gemolt hebt, je bent niet de eerste die een 33 start met startkabels. Dat lampje brand wellicht niet voor niets, misschien toeval, maar zoek uit of je dynamo nog genoeg spanning levert, als dat in orde is kun je ff checken of een accu wel echt nodig is.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Flauw oplichtend 'acculampje' na overstarten...

za sep 09, 2006 18:39

Dat wat ze bedoelemn zal niet gauw bij een 33 voor komen, omdat je daar nog niet echt van ingewikkeled electrisch systeem kan spreken. Maar bij moderne auto´s met veel electronica dan moet je er wel mee oppassen. Als je motor eenmaal loopt kun je trouwens meteen je klemmen eraf halen, want dan heb je de accu niet meer nodig. Tenzij dus je lampje band, want dan wordt er te weinig energie opgewekt in de dynamo.

Maar kan het niet zijn dat je dynamo niet meer helemaal goed werkt???? Hij moet toch wel langer dan een week kunnen staan. Dat dat lampje gaat branden betekend dat de dynamo niet goed bijlaadt, wellicht dat daarom je accc na 1 week stilstaan ook al leeg is.
Ik zou me in ieder geval niet druk maken dat je wellicht iets gemolt hebt, je bent niet de eerste die een 33 start met startkabels. Dat lampje brand wellicht niet voor niets, misschien toeval, maar zoek uit of je dynamo nog genoeg spanning levert, als dat in orde is kun je ff checken of een accu wel echt nodig is.

Rens
Niks aan toe te voegen, behalve dat, als je de laadspanning meet deze max 14,4 Volt mag zijn (bij iets verhoogt toerental)
Is dit ok, dan ff alle zware verbruikers aan en nog eens meten bij verhoogt toerental ( achterruitverwarming+kachel aanjager+alle verlichting incl groot licht +audio met 1400 Wattt Rms versterker :lol: etc...)
Komt ie dan niet verder dan zeg 12,5 Volt is je dynamo (wschnlk koolborstels ) aan zn eindje...
Suc6 , grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

za sep 09, 2006 18:40

Bij mijn 33 gebeurde dat ook, tevens ging het lampje iets feller branden als het toerental toenam (http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic.php?t=7972)

Het kan zijn dat de combinatie van sleepring en koolborstel niet meer goed samenwerkt door oneffenheden (in een van de twee of beide). De koolborstels worden dmv veertjes op de sleepring gedrukt en als er oneffenheden zijn dan zouden deze borstels kunnen gaan trillen (ook wel 'zweven' genoemd). Omdat het contact tussen borstel en ring dan minder is ontstaat er, via een electrisch netwerk met allerlei onderdelen, uiteindelijk minder laadsstroom (of spanning?) is. Omdat het maar weinig verschil is, brandt het lampje zo flauw. Dat is wat mij is uitgelegd. Of de verschillende onderdelen in je dynamo nog goed zijn kan je doormeten, info staat in de topic-link.

Als dit het probleem is, dan is een permante oplossing om een nieuw set koolborstels (met standaard ingebouwde spanningsregelaar) te kopen twv 12,50 of zo, je sleepringen netjes af te draaien opdat de mogelijke oneffenheden weg zijn en dan het geheel weer te monteren.

succes ermee en laat weten wat de oorzaak is...

Steven

panzerfrans

za sep 09, 2006 19:56

Bij onjuist overstarten kunnen de gelijkrichter diodes in de dynamo wel beschadigd raken.

Kun je normaal controleren door, bij lopende motor, aan de uitgang van de dynamo te meten hoeveel wisselspanning hij afgeeft.
Als hij meer dan een half volt wisselspanning levert zijn de diodes waarschijnlijk niet goed meer.

Kun je meteen de aansluitingen even checken, want dat is ook vaak het probleem bij dit soort storingen :wink:

Groeten, Frans.

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

za sep 09, 2006 20:38

@panzerfrans:
Is dat een meting waarbij de wisselspanning tussen +B en +D punt op de dynamo wordt gemeten? Hoe doe je zoiets trouwens bij draaiende motor? Ik kom er gewoon niet bij!

panzerfrans

za sep 09, 2006 23:38

@panzerfrans:
Is dat een meting waarbij de wisselspanning tussen +B en +D punt op de dynamo wordt gemeten? Hoe doe je zoiets trouwens bij draaiende motor? Ik kom er gewoon niet bij!
Spanning meten tussen het aansluitpunt van de kabel naar de accu (B+ als ik mij niet vergis) en een goed massa contact.
Dus niet tussen de +pool van de accu en massa, maar rechtstreeks aan de Dynamo.
En even voor de duidelijkheid, meten met alle originele bekabeling aangesloten :!:

Het is bij wisselstroom dynamos belangrijk nooit dynamo bekabeling onder het lopen te ontkoppelen, nooit de motor te starten met niet (goed) aangesloten bekabeling, nooit de motor te stoppen door de accu klemmen los te gooien, bij overstarten de juiste aan en af koppel volgorde aan te houden, en altijd te zorgen dat de accu afgekoppeld is voor er gelast gaat worden.

Kan namelijk allemaal je dynamo om zeep helpen.

En hoe je er bij komt?

Geen idee, ik heb geen 33.

Speeder

zo sep 10, 2006 19:20

Eigenlijk moet je ook altijd een grote verbruiker aanzetten, zoals je kachelaanjager of zo, als ik me niet vergis. Maar kan het niet simpelweg zijn dat je accu echt 'vergaan' is, nu? Alhoewel, kennelijk blijft je auto wel starten, vooralsnog...
De accu is een jaar oud, en recent nog aan de accutester geweest. Mijn alarmunit trekt gewoon te veel stroom (is dus rot) waardoor de accu langzaam ontlaadt.

Rens
Voor zover ik zelf in kan schatten zal het ook wel niet zoveel kwaad kunnen. Het viel me alleen op dat na het overstarten het acculampje ineens ging oplichten. De dynamo is een revisiedynamo die 50.000km geleden erop gekomen is. 5000km geleden heb ik hem op de dynamotestbank laten zetten. Mij werd verteld dat de dynamo goed was, en hij 50A (ff uit mun hoofd) leverde.

Niks aan toe te voegen, behalve dat, als je de laadspanning meet deze max 14,4 Volt mag zijn (bij iets verhoogt toerental)
Is dit ok, dan ff alle zware verbruikers aan en nog eens meten bij verhoogt toerental ( achterruitverwarming+kachel aanjager+alle verlichting incl groot licht +audio met 1400 Wattt Rms versterker :lol: etc...)
Komt ie dan niet verder dan zeg 12,5 Volt is je dynamo (wschnlk koolborstels ) aan zn eindje...
Suc6 , grtz, fRank
Ik zal binnenkort nog is een test doen. Bijladen doet de dynamo voor zover ik weet gewoon goed. Het probleem zit hem erin dat er ergens stroom verbruikt word of lekt wanneer de auto stilstaat. Na een week is de accu daardoor gewoon erg zwak geworden. Na metingen via de zekeringenkast bleek mijn alarmunit zo'n 140mA te trekken. De lekstroom via de accu was totaal iets van 200mA. Ik ga waarschijnlijk de alarmunit netjes uitsolderen, dan maar geen alarm en centrale deurvegrendeling op afstandsbediening...

Bij mijn 33 gebeurde dat ook, tevens ging het lampje iets feller branden als het toerental toenam (http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic.php?t=7972)

Het kan zijn dat de combinatie van sleepring en koolborstel niet meer goed samenwerkt door oneffenheden (in een van de twee of beide). De koolborstels worden dmv veertjes op de sleepring gedrukt en als er oneffenheden zijn dan zouden deze borstels kunnen gaan trillen (ook wel 'zweven' genoemd). Omdat het contact tussen borstel en ring dan minder is ontstaat er, via een electrisch netwerk met allerlei onderdelen, uiteindelijk minder laadsstroom (of spanning?) is. Omdat het maar weinig verschil is, brandt het lampje zo flauw. Dat is wat mij is uitgelegd. Of de verschillende onderdelen in je dynamo nog goed zijn kan je doormeten, info staat in de topic-link.

Als dit het probleem is, dan is een permante oplossing om een nieuw set koolborstels (met standaard ingebouwde spanningsregelaar) te kopen twv 12,50 of zo, je sleepringen netjes af te draaien opdat de mogelijke oneffenheden weg zijn en dan het geheel weer te monteren.

succes ermee en laat weten wat de oorzaak is...

Steven
Bedankt voor je reply! Ik ga zometeen jouw topic is lekker doorspitten :D

Spanning meten tussen het aansluitpunt van de kabel naar de accu (B+ als ik mij niet vergis) en een goed massa contact.
En even voor de duidelijkheid, meten met alle originele bekabeling aangesloten :!:

Het is bij wisselstroom dynamos belangrijk nooit dynamo bekabeling onder het lopen te ontkoppelen, nooit de motor te starten met niet (goed) aangesloten bekabeling, nooit de motor te stoppen door de accu klemmen los te gooien, bij overstarten de juiste aan en af koppel volgorde aan te houden, en altijd te zorgen dat de accu afgekoppeld is voor er gelast gaat worden.

En hoe je er bij komt?

Accuklemmen losmaken terwijl de motor draait doe ik zowiezo niet. Die meting waar jij het over hebt wil ik wel is doen. Ik weet dat er achterop de dynamo aangegeven is welke connector wat voorstelt. Achterop zit een grote driepolige connector. Als ik rechtstreeks op de dynamo wil meten moet ik die stekker eraf trekken en werkt de auto natuurlijk niet meer.... hoe doe jij dat normaal?

panzerfrans

zo sep 10, 2006 20:15

En hoe je er bij komt?

Accuklemmen losmaken terwijl de motor draait doe ik zowiezo niet. Die meting waar jij het over hebt wil ik wel is doen. Ik weet dat er achterop de dynamo aangegeven is welke connector wat voorstelt. Achterop zit een grote driepolige connector. Als ik rechtstreeks op de dynamo wil meten moet ik die stekker eraf trekken en werkt de auto natuurlijk niet meer.... hoe doe jij dat normaal?
Ligt er aan hoe hij precies is aangesloten.
De meeste stekkers zijn vanachter open, kun je er gewoon een meetpen insteken.
Als ze op de een of ander manier afgedicht zijn kun je de stekker een klein stukje lostrekken, niet zover dat hij geen contact meer maakt, maar wel zover dat je aan de aansluitpen kunt meten.
Tot slot kun je ook nog, als het niet anders kan, met een scherpe meetpen door de isolatie van de draad heenprikken.

Terug naar “Algemene Technische vragen”