Ram6

RE: Alfa Romeo miniaturen

ma jul 31, 2006 16:40

.
`kVind net nog video-opnames uit 1931 van Tazio in z`n Alfa Romeo 8C 2300 tegen de Caproni CA 100:

http://www.autoclips.net/playvideo.php?id_video=2751 (opslaan op schijf en afspelen)

GRT, Ram6

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo miniaturen

ma jul 31, 2006 18:59

Dank voor je waardevolle aanvulling, Ramses!

@Kitaro, de beurs duurt officieel tot 15:00 uur, maar je ziet inderdaad de meeste handelaren vanaf 13:30 uur al beginnen met inpakken. Ik heb zelf vanaf 13:00 uur ook niets meer verkocht en was om 13:45 uur precies op tijd bij meneer Soupart die net was begonnen in te pakken.

@Cor: ik zag dat model afgelopen zaterdag op de beurs staan, hij is echt mooi. Als model dan, kan me voorstellen dat puristen een dergelijke zwaar uitgebouwde Bertone liever niet zien. Kostte geloof ik iets rond de 90 euro.

Het was ondanks de vakantie en de warmte een redelijk goed bezochte beurs. De volgende is 23 september en die van 25 november zal naar ik verwacht wel weer vreselijk druk (kopers èn verkopers) zijn.
Toch lijken de bezoekersaantallen de laatste jaren langzaam terug te lopen, daar zal de internethandel ongetwijfeld debet aan zijn. Plus dat elk auto-evenement zo ondertussen z'n eigen modellenmarkt heeft, zoals Auto Moto Italia en natuurlijk niet te vergeten ons eigen Spettacolo Sportivo :P

Gebruikersavatar
kitaro
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 804
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 23:43

RE: Alfa Romeo miniaturen

di aug 01, 2006 04:22

@Dinky.
Jij stond dus op de beurs?

Had ik wel even gedag kunnen zeggen.
Sorry, ik wist niet hoe je eruit ziet. :wink:

Was voor mij de eerste keer, volgende keer zal ik er wel sneller doorheen kunnen.

Waarschijnlijk sta ik er zelf ook nog wel een keer. (Ik heb redelijk wat modellen voor de handel liggen, niets van alfa helaas. Wel een aantal van de lancia rally 1/64 die ik liet zien.) En bijna alles wat ik hier heb stond niet op de beurs. (1 model maar dat moest daar 135 euro kosten, en dat kan ik veel goedkoper leveren(van rolls royce).)

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo miniaturen

di aug 01, 2006 19:49

Afgelopen vrijdag kwam de nieuwste uitgave van de Fabbri Alfa Romeo Sport Collection uit; de Giulietta SS van 1957 die in 1960 aan de Targa Florio deelnam.

Afbeelding

Let op de voorbumper die ontbreekt, terwijl de achterbumper(s) er gewoon opzit(ten). Precies zoals de auto destijds aan de roemruchte race deelnam. Het model ziet er netjes uit, zowel qua detaillering als verhoudingen.

Bij een eerder model van deze kioskserie (nr. 21) ontbreekt ook iets, wat helemaal niet zo logisch is:

Afbeelding

Ik kocht dit model afgelopen zaterdag op de beurs en constateerde thuis dat het linker zijruitje ontbrak. Verdorie :? De foto's op internet toonden echter dat bij alle exemplaren het zijruitje ontbrak, alsof het was neergedraaid. Dat slaat nergens op, want aan de andere zijde zie je dat het metalen kadertje van het schuifruitje er op is gezeefdrukt/geplakt. Zoals het hoort.
Klein foutje lijkt het linker vinnetje op de achtersteven te zijn dat, in tegenstelling tot de rechter aan de buitenkant gewoon rood hoort te zijn. Ben ik nou een kniesoor? Yep ;)

Ondertussen kondigt Fabbri de uitgaven voor augustus al weer aan:

Afbeelding

De Giulietta Monoposto van Consalvo Sanesi, waarmee hij in 1956 deelnam aan de Mille Miglia. Als ik de foto goed bekijk lijkt het toch een andere mal te zijn dan die van de identieke Solido, die een paar jaar terug ook al in de goedkope Hachette-Corgi-Solido reeks "a century of cars" verscheen. Model en een platgevouwen doosje zaten dan op een grote kaart in folieverpakking. Waarom Fabbri nu ook weer met dit model komt ontgaat me.

Ik kocht onlangs voor bijna niets zo'n Hachette-monoposto bij een Engelse eBayer, die het in een bubble enveloppe verstuurde, waarop de postbode maar ook het model platdrukte :cry: De verkoper reageerde snel op mijn klacht mbt de slechte verpakking, hij stuurt meteen een nieuw exemplaar. Hieruit blijkt maar weer dat je op eBay niet meteen met negatieve feedback moet strooien.



Het tweede model voor augustus zier er veel spannender uit. OK, het is al eens verschenen, als 1:25 Bburago, thans zeer gezocht, maar in 1:43 is het een leuke keuze.

Afbeelding

Kent iemand misschien het verhaal achter deze raid van Noord- naar Zuidkaap? Ik heb me er op sufgegoogled maar nog niets gevonden.

Overigens gaat deze serie door tot en met nr. 45... Hoewel niets zeker is, de Alfetta zou eigenlijk nummer 29 zijn, de bimotore is dus nog even uitgesteld?

Gebruikersavatar
Giulia Nera
Member
Member
Berichten: 134
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:30
Locatie: Nimega
Contacteer: Website Twitter

RE: Alfa Romeo miniaturen

do aug 03, 2006 10:18

Kijk dit verklaard volgens mij waarom die Norev (en Hachette) Alfetta's zo hoog op hun poten staan.

Ik heb ook nog niet zo snel iets kunnen vinden, maar volgens mij gaat het om een testauto (publiciteitsstunt). Ik vraag me af of er wel een rally van de Noordkaap naar de Zuidkaap geweest is in 1974. Er staat ook geen startnummer op de auto.

Volgens een kioskverkoper in Rimini zouden er 55 auto's in de serie uitkomen, hij heeft dit specifiek nagevraagd bij de uitgever. Ik ben benieuwd, duurt het nog meer dan 1 jaar voordat de serie compleet is.
Bianco è bella
Beige ancora più

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo miniaturen

do aug 03, 2006 19:23

Mooi gevonden, Giulia Nera, maar ik denk niet dat deze Alfetta uit dezelfde mal komt als die van Norev. Die staat namelijk nòg hoger op de wielen... En Norev werkt met Hachette samen, DeAgostini gebruikte de mal van Minichamps (één keer in de reeks Auto Italiane en één keer in de Carabinieri-serie). Voor eind september heeft Fabbri nòg een Alfetta gepland staan, mogelijk een rally-uitvoering? We zullen zien.

En wat de raid betreft, ik denk dat dit een 'monstertocht' was zoals Autovisie ze ook regelmatig organiseert, dus geen wedstrijd. 'Oggi' is (was?) een Italiaans tijdschrift.

Gebruikersavatar
Giallo lord QV
Full Member
Full Member
Berichten: 383
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 13:07
Locatie: almelo

RE: Alfa Romeo miniaturen

vr aug 04, 2006 14:32

laatste aanwinst.
Afbeelding
niks is wat het lijkt

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo miniaturen

vr aug 04, 2006 23:18

Wat je noemt 'giallo' ;)

Ben er niet zeker van, maar volgens mij waren dit zo'n beetje de eerste modellen waarbij zeefdruk/tampondruk werd toegepast ipv transfers.

Ik zat er even naast met de Raid-Alfetta, die is helemaal niet van Bburago #-o maar van Mebetoys.

Afbeelding

Grappig missertje bij deze Mebetoys: de ruitenwissers zijn met de 'Engelse slag' weergegeven...

Foto komt van Fer, op de doos een foto van het origineel. Vraag op Italiaans forum heeft nog geen antwoord opgeleverd, ik speur nog wel verder 8)

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo miniaturen

za aug 05, 2006 10:31

Op de NAMAC beurs van 27 juli kocht ik de Brera van Minichamps voor 24 euro bij Vorselaars, één van de grootste standhouders. Als je binnenkomt; de linker zaal en dan helemaal achterin tegen de wand. De stand is makkelijk te herkennen aan de grote drukte. Soms is het regelrecht ellebogenwerken daar, want o,o, wat kunnen al die grote kerels soms kinderachtig doen. En dan heb ik het niet over hun autootjes.

Afbeelding
Vooraan de MC

Van de Brera van Fabbri die ik op eBay kocht had ik al eerder enkele details laten zien. De achterbumper bleek een roodgelakt stuk transparant plastic. Aanvankelijk vond ik die Fabbri wel voldoende en was ik niet van plan de Minichamps ook nog eens aan te schaffen. Omdat ik me toch een beetje genept voelde door de constructie-trucjes van Fabbri heb ik het Chinees-Duitse geval toch maar gekocht. Met als bijkomend voordeel dat je ze dan ook eens naast elkaar kan zetten om te vergelijken ;)

Meteen kan je al stellen dat de Fabbri absoluut geen verkeerd model levert voor het weinige dat-ie moet kosten: 9 euro in de Italiaanse kiosk. Probleempje: op onze Nederlandse straathoeken staan geen Italiaanse krantenstalletjes. En ook in Italië zelf zijn die vaak maar matig bevoorraad of doet de ‘edicolante’ er zelfs niet eens aan mee. Ik lees op Italiaanse fora een hoop gemopper over de levering, en ook het postabonnement bij Fabbri zelf schijnt regelmatig met zeer grote vertragingen te kampen.

Kortom: eBay is de aangewezen manier om er één te bemachtigen. En dan maar hopen dat de prijs niet te veel stijgt, want je zal ook nog eens verzendkosten moeten betalen. Veel Italianen (ik vermoed vooral veel slimme neefjes van de kioskhouders…) zetten de modellen meteen al met een startprijs van 16 euro of meer op eBay. 7 euro of meer voor verzending er bij en je gaat al aardig richting de Minichamps-prijs. Die in de ‘gewone’ winkel wel een eurootje of vier meer dan op de beurs zal kosten. Mijn Fabbri kwam overigens uit het verre oosten en was lekker goedkoop.

Wat valt als eerste op?

Afbeelding
MC links, Fabbri rechts

De lak. Die van MC is véél strakker, de Fabbri heeft een soort sinaasappelhuid, niet heel storend, maar naast elkaar gezet zie je het meteen. Het rood van de Fabbri is ook 'blauwer' en als je het eenmaal weet van de achterbumper blijf je zien dat die niet is wat het lijkt.


Vooraanzicht

Afbeelding
MC links, Fabbri rechts

De MC is net even wat verfijnder maar de glaasjes van de koplampen zijn niet goed vormgegeven, op het model zijn het een soort druppeltjes terwijl de voorkant ervan plat zou moeten zijn. Door die vorm ogen ze wat helderder dan die van de Fabbri, die wel weer beter van vorm is. Het Alfahart van de Fabbri klopt ook beter, de bovenste ‘streep’ hoort het Logo aan de onderzijde te raken. Op mijn model is een afwerkingsfoutje zichtbaar, een niet mat gemaakt stukje naast het logo.


De achterzijde

Afbeelding

Ook hier weer is de MC net iets verfijnder (de Fabbribumper vergeten we dan maar even). Waar de Fabbri het woordje ‘Brera’ gezeefdrukt heeft staan, heeft de MC zelfs een miniscule opliggende type-aanduiding. De achterruit verwarming is wel leuk, maar veel te vet. De Fabbri heeft een antennetje van het juiste type. Ze vallen wel van alle exemplaren af, hoorde ik op de beurs. Pas dus op voor afstoffende echtgenotes/vriendinnen…

En nou de grote grap: Minichamps heeft precies hetzelfde gedaan als Fabbri met het rood lakken van transparante delen! :biggrin: Alleen in dit geval het stukje achterklep tussen achterruit en achterlichten. Het is dan weer wel zo netjes gedaan dat het me pas opvalt nu ik de modellen zo nadrukkelijk zit te vergelijken ;)

Afbeelding


Interieur

Afbeelding

Ongelooflijk! Dat van de Fabbri is al heel erg gedetailleerd, maar MC gaat wel heel erg ver. En valt ook makkelijker te bewonderen vanwege het brons-transparante skywindow. Fabbri heeft het dak aan de binnenzijde zwartgelakt.
Ik had niet eens gedacht dat het met mijn camera mogelijk was, maar toch zijn bij de MC een hoop leuke details te zien: op het schermpje in de middenconsole is een landkaartje te zichtbaar! Waar in de Politoysmodellen van vroeger een stuurtje werd geprikt dat helemaal vertikaal stond en met de onderrand de stoel raakte, is nu bij dit model het stuur zeer percies weergegeven. Juiste vorm hendels voor richtingaanwijzers e.d., een zilverkleurige spaken en een zwart middendeel en zwarte toetsen. Ook de ringen rond de ventilatieroostertjes en de deurklinkjes binnenin zijn zilvergrijs gemaakt!

Afbeelding


Overig

Afbeelding

Dat de modellen elk een eigen type wielen hebben is natuurlijk leuk. Die van MC hebben zelfs een meerkleurig logootje van een halve millimeter, helaas op slechts één wiel echt in het midden geplakt. Uitwisselen van de wielen zal lastig worden als je dat wilt: beide modellen zijn geplakt/geklikt, er is geen schroefje zichtbaar. Jammer voor degenen met verbouw-plannen.
Zei ik een paar postings terug dat het belachelijk was dat die dure Norev Alfetta van die simpele meegegoten ruitenwissers in de voorruit heeft, MC doet dat dus ook. Wel in het zwarte gedeelte, waardoor het effect zelfs wat netter is dan de separate plastic wissers van Fabbri. De uitstulping in de voorruitlijst voor de binnenspiegel van de MC is veel te puntig, die van Fabbri klopt wel (waar je al niet over kan vallen ;) )
MC heeft voor de buitenzijde voor ‘verchroomde’ deurklinken gekozen, Fabbri voor een stipje zilverkleurige lak.

Conclusie? Eigenlijk moet je eerst nog een vergelijking maken met een 1:1 Brera maar die heb ik hier helaas niet staan. Verwijs ik jullie dus naar de vele foto’s op internet om te beoordelen of de lijn van de achterruit, neus, etc. goed weergegeven is. Ik vind de MC absoluut geweldig, ook al zitten er een paar foutjes in. Foutjes die pas opvallen omdat het algehele niveau zo ontzettend hoog ligt.
En zoals gezegd, de Fabbri is zeker geen slecht model, je krijgt echt veel waar voor je geld. Het is maar net hoeveel je als verzamelaar er voor over hebt of hoever je budget reikt.

:idea: Minichamps komt in december of begin volgend jaar met een zilverkleurige Brera.

En dan hebben we de Brera van Racing43 nog niet eens meegenomen in de vergelijking…

Gebruikersavatar
Elentinos
Member
Member
Berichten: 241
Lid geworden op: di jul 26, 2005 19:49
Locatie: Kampen

RE: Alfa Romeo miniaturen

za aug 05, 2006 13:31

Weet iemand waar je die Fabbri Alfa Romeo Sport Collection kunt kopen? (winkel, webshop...)

Gebruikersavatar
Carlo Abarth
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: ma mar 07, 2005 13:15
Locatie: Zevenaar
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo miniaturen

za aug 05, 2006 15:11

Ik zag er gisteren bij Traffic in Doetinchem (0314-327000, www.automodellen.nl) nog twee staan, een bertone GTA en een (ik dacht) 147 of 156, misschien hebben ze er nog wel meer.
Nord, Busso en TwinSpark!

HÉT MAGAZINE VOOR ITALOFIELEN: http://www.corsaItalia.com!!" onclick="window.open(this.href);return false;!

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo miniaturen

zo aug 06, 2006 22:56

Leuke nieuwe aanwinst:

Afbeelding

Ik had vorige week mijn neefje meegenomen naar de NAMAC-beurs, zo dat hij eens kon meemaken hoe dat allemaal in zijn werk gaat. Hij heeft al een heuse verzameling (met veel Peugeootjes) waarvoor ter plekke nog wat aanvullingen werden aangeschaft. Kreeg ik vandaag, als dank, bovenstaand drietal, gekocht bij de Woolworth in Duitsland.

Dank je wel, Marten :D

Gebruikersavatar
kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3916
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:38
Locatie: Leidschendam

RE: Alfa Romeo miniaturen

ma aug 07, 2006 20:36

Mooie aanwinst Dink, Schuco heeft leuke modellen !
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo miniaturen

di aug 08, 2006 18:47

Ik had al eens de Norev 159 in Carabinieri-kostuum getoond, op eBay verkocht door 'lovoglio'.

Ze worden nu ook door Tron verkocht, gebouwd voor 50 euro. Dat is toch aardig wat meer dan de 42 euro die voor de eBay modellen werd gevraagd, maar daarvan scheen de lak niet altijd helemaal top te zijn. Tron is aan zijn stand verplicht dat wel goed voor elkaar te hebben, en ik zie dat in ieder geval de in de voorruit meegegoten ruitenwissers zwart zijn gemaakt ;)

Afbeelding

Je kan ook zelf met de door Tron geleverde decals een Norev (of Minichamps) ombouwen.

Het origineel.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo miniaturen

ma aug 14, 2006 17:10

Alessandro, opgelet! ;)

Afbeelding

Alfetta 1.8 1972, verscheen eerder al in het blauw.

De Alfasud TI van 1974 was ook al bekend in rood, azzurro en zilver, nu dus een groene:

Afbeelding

Beide modellen komen volgende week uit.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”