Welke bougies voor je Alfa

Bosch
3%
3
Champion
6%
6
NGK
50%
53
Golden Lodge
37%
39
Beru
2%
2
Denso
2%
2
Anders : post je merk en waarom
1%
1

Totaal aantal stemmen: 106
Raimon
Guru
Guru

RE: Poll Bougies!

do jul 13, 2006 00:02

Ik schroef er gewoon een zooitje GL's in. Ik denk een stuk of acht, dit keer...
156 SW 1.9 JTD

Andretti Molletti

do jul 13, 2006 01:05

Na jarenlange ervaringen in de racerij met NGK's is het voor mij dé bougie!
Prijs-kwaliteit verhouding is ongeëvenaard en ik denk dat alleen de denso's in de buurt komen.
Champion is befaamd om haar Belgische productie in nota bene de Ford Sierra destijds.. (ja cees ;) ) alleen maar problemen.
Daarnaast zijn de Champion racebougies behoorlijk aan de prijs!
Golden Lodge is idd een verouderde bougie, mogelijk met puntenontsteking nog de beste keus omdat ze zichzelf (lees isolator) schoon zouden moeten kunnen branden.

NGK (geldt ook voor andere merken) kunnen hardnekkig natslaan en dan is schonmaken bijna onmogelijk. Gelukkig is me dat maar zelden overkomen.

Doe eens een lektest, en giet wat dunne olio op je bougie (alleen bij de Nord motoren) tot net boven de afdichtingsrand van porcelijn-metaal.
Je zal zien dat de GL lekverlies geeft... borrelt ;)

Overigens schrijft Alfa voor de 16V's ook NGK voor 8)

thomfr
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

do jul 13, 2006 01:08

:
@dennis:

3.0 12v met kat bp6es, zonder kat bp7es
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

panzerfrans

do jul 13, 2006 02:34

Ik heb inmiddels al meer dan een half miljoen Km GL ervaring in Alfa's (voornamelijk V6), en heb nooit bougie problemen gehad.

Heb overigens vroeger wel hele goede ervaringen opgedaan met NGK in zwaar belaste tweetakt-motoren (waren de enige die heel bleven).

Kan me dus wel voorstellen dat een GL in een V6 injectie misschien beter presteert dan in een carburatie motor.

matramurena
Full Member
Full Member

do jul 13, 2006 14:40

Heb even de prijs opgevraagd van de NGK BPR7EIX Iridium bougies..... Ben er een uur stil van geweest! EURO 18,50 excl BTW per stuk!!!
Das toch gauw 132,90 voor de set!!

Dan toch maar de Denzo's bestellen in de USA?
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

do jul 13, 2006 15:09

Gewoon Lodge....

In een moderne motor met coil on plugs draai je peperdure NGK bougies. Is zo gevoelig als ik weet niet wat en moeten dure jongens in.
Ik vind het aannemelijker dat Alfa garages bij een V6 de bougies van een clinderrij niet vervangen, een olielekkage zijn gang laat gaan dat zich ophoopt of dat een eigenaar een misfire negeert i.p.v. het verhaal van de niet deugende GL. De Alfa V6 en Nord TS met kat zijn niet berucht om het doorbranden van de kat, gaten in de zuigers of totaal uitbranden. Gewoon volgens voorschriften onderhouden en kies een GL/Champion/NGK die is voorgeschreven.

Andretti Molletti

Re: RE: Poll Bougies!

do jul 13, 2006 17:39

In een moderne motor met coil on plugs draai je peperdure NGK bougies. Is zo gevoelig als ik weet niet wat en moeten dure jongens in.
Leg dat eens uit???? :?

Geniaal is de stelling: Gewoon GL...omdat ze bij GL geen geld stoppen in research en totaal geen moderne bougie op de markt brengen hebben ze alleen "gewoon" ;)

No offense Bert, maar die GL is echt zwaar achterhaald!

Lunatic
Advanced Member
Advanced Member

do jul 13, 2006 18:09

NGK..
bij de 2takt voor mij de beste wel 11euries stuk
bij de boxer ook NGK
dus daarom deze keus :D
No Risk No Fun

159 1750 TBI TI
155 3.0 V6 24V Q2
75 3.0 V6 24V
Giulietta 2.0TS RacerT
Scarb : 4709

panzerfrans

do jul 13, 2006 19:53

Leg dat eens uit???? :?

Geniaal is de stelling: Gewoon GL...omdat ze bij GL geen geld stoppen in research en totaal geen moderne bougie op de markt brengen hebben ze alleen "gewoon" ;)

No offense Bert, maar die GL is echt zwaar achterhaald!
Aangezien GL een kwart eeuw geleden zijn tijd 25 jaar vooruit was is het nog maar de vraag in hoeverre deze bougies nu "achterhaald" zijn :wink:

Ik vraag mij ook af of een heleboel bougie klachten, bij bougies van om het even welk merk, niet veroorzaakt worden door andere misstanden onder de motorkap.

Tot slot vraag ik mij ook af in hoeverre bougies eindeloos te verbeteren zijn, en in hoeverre het hier "witter dan wit'' verhalen betreft die als enig doel hebben automobilisten steeds meer geld uit hun zak te kloppen.

alfa75turbo
Member
Member

do jul 13, 2006 20:43

Best spannend de tussen stand:
40% NGK
37% GL

@Dre welk type NGK is goed voor de turbo?

Charles
zonder Alfa geen Ferrari!

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

do jul 13, 2006 20:56

Ik heb nog niet gestemd, want ik heb nog niet alle merken gehad.

Daarbij moet ik zeggen dat ik met de NGKs nog steeds niet spot-on zit met de V6...

Andretti Molletti

do jul 13, 2006 21:24

Ik heb mijn NGK bijbel nog in een verhuisdoos zitten dus Turbo vraag kan ik niet zo 1 2 3 zeggen .. wel een warmtegraad 8.

@Maarten: je zou bijna naar een 8 moeten ivm de wat wittige kleur, maar dat is niet goed voor korte stukkies etc.. probeer eens een copper versie of beter nog een iridium.

Ook NGK kent trouwens uitvoeringen met meerdere massa electrodes!!

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

do jul 13, 2006 21:28

Ik heb mijn NGK bijbel nog in een verhuisdoos zitten dus Turbo vraag kan ik niet zo 1 2 3 zeggen .. wel een warmtegraad 8.

@Maarten: je zou bijna naar een 8 moeten ivm de wat wittige kleur, maar dat is niet goed voor korte stukkies etc.. probeer eens een copper versie of beter nog een iridium.

Ook NGK kent trouwens uitvoeringen met meerdere massa electrodes!!
Mmmmja. Nu met die warmte (starten geen probleem na korte stukjes) ga ik denk ik idd 8s erin draaien.

Had je m'n PB nog gelezen ?

Gerrelt
Member
Member
Contacteer: Website

do jul 13, 2006 21:48

Ik gebruik al jarenlang NGK bougies in mijn autos, en dan speciaal de V-line versie. Deze zijn iets duurder, maar bevallen me errug goed. De motor lijkt er net iets mooier door te lopen, maar dat kan natuurlijk ook tussen de oren zitten....
1 keer heb ik normale NGK's gebruikt, en het verschil leek toch wel merkbaar.

De V-line bougies hebben een groef in de electrode zitten, daardoor gaat de vonk meer naar de zijkant en wordt ie beter benut.

Ik heb ze echter nog niet in een Alfa romeo geprobeerd, maar wil ze in mijn 1.4 33 motor gaan gebruiken.

Hebben meer mensen ervaringen met NGK V-line?
homepage

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

vr jul 14, 2006 11:41

We kunnen er een heel uitgebreid en langdradig verhaal van maken...doen we niet. Ja, NGK is de betere bougie..ik kan mij niet vinden in het verhaal dat GL bougies voortdurend natslaan of eventuele motorschade die gerelateerd zouden zijn aan het gebruik van een GL. Ik meen dat Alfa Romeo enkele
bougiemerken en typen aanbeveelt en dat lijkt mij voor ieder een veilige keus. GL is naar mijn mening niet slecht maar er zijn i.d. betere bougies.
Als ik dat afzet tegen een Engelse V-twin of een eencilinder motorfiets waarbij het natslaan al vaak na twee keer aantrappen optreedt en bougies meenmenen verplicht is. Of echt oud spul zoals een vooroorlogse Alfa...dat je een NGK monteert in een snel Nordblok is een geheel ander verhaal.
Laatst gewijzigd door bert op vr jul 14, 2006 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Algemene Technische vragen”