Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

RE: Merk gereedschap - doppenset + momentsleutel

wo okt 26, 2005 19:33

Vorige week mijn Teng tools setje uitgebreid met nog een gehele koffer!(incl 3 treetjes)

mooie slagdoppen en sleutel, en een mooie olie setje.....langzamerhand opbouwen naar zo een mooie kar..hmmm......

8) 8)

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

Re: RE: Merk gereedschap - doppenset + momentsleutel

wo okt 26, 2005 19:51

Waar je noooit mag op besparen is imbussleutels. ik heb al menige imbusbouten moeten uitboren door te werken met k*tsleutels
best koop je een degelijk setje van facom (CrV met ev. molybdeen)
is idd een goede. Ik heb thuis een setje inbussleutels en die zijn niet kapot te krijgen. Ze hebben standaard al een redelijk lange arm. Maar om aandrijfassen los te krijgenis het wel eens gemakkelijk om de arm nog wat te verlengen, maar die dingen buigen wel, maar gaan niet stuk en de bout ook niet.

Tja goed gereedschap werkt altijd fijn, hetgene wat nu kapot gaat wordt vervanger door wat kwaliteit.

Gedore, belzer, hazet en dan staan er in dit topic nog wat goede genoemd, ken ik niet allemaal. Maar goed gereedschap werkt erg goed.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Gebruikersavatar
Schaapm
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 922
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:50
Locatie: Voorthuizen
Contacteer: Website

RE: Merk gereedschap - doppenset + momentsleutel

vr jan 27, 2006 22:50

Als vuistregel bij steek- en ringsleutels is mij altijd geleerd: Hoe slanker de sleutel om de bek of om de ring, hoe beter de kwaliteit is. Bij die hele goedkope sets wordt het gebrek aan sterkte gecompenseerd met het grover uitvoeren van de sleutels. De Gamma steeksleutel 13 is na 5 vastzittende bouten gewoon een maat groter geworden. Met de doppenset van Mannesmann heb ik ook goede ervaringen. Begin met een basisset en probeer regelmatig aan te vullen, zodat de rib gelijdelijk uit je lijf gehaald wordt.......De eBay-tip is op zich ook een goede. In Duitsland schmeisssen ze je dood met goed gereedschap voor weinig geld.

raspaardje

RE: Merk gereedschap - doppenset + momentsleutel

za mar 11, 2006 14:32

Alfa-liefhebbers,

Binnenkort ben ik jarig en ik wil mezelf verwennen met een mooie momentsleutel. Na een beetje speurwerk hier in dit topic ben ik op de volgende merken gekomen:

Gedore
Stahlwille
Hazet
Elora
Belzer
Rahsol (=Gedore)

Mijn vraag:
Welke sleutel (met welke aandraaimomenten) van één van deze merken moet ik kopen? Bijvoorbeeld van 20 Nm tot 100 Nm of van 40 Nm tot 120 Nm? Welke aandraaimomenten heb ik dus het meeste nodig? Niet onbelangrijk te vermelden: ik heb een dopsleutelset van Tengtools met 3/8" doppen, heb een AR 145 in bezit en budget is max. 200 euro.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, eventueel met wat goede adressen in de omgeving Rotterdam.
Laatst gewijzigd door raspaardje op di aug 24, 2010 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2223
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:45
Locatie: noordbroek
Contacteer: Website

RE: Merk gereedschap - doppenset + momentsleutel

zo mar 12, 2006 15:37

Ik heb ooit (dik 30 jaar geleden) een doppenset van, schrik niet, de HEMA gekocht, was toen 65 gulden. Ik heb er aan heel wat alfa's mee gesleuteld, is niet kapot te krijgen. Geen dop uitgesleten of gescheurd en zit in een mooie metalen doos.

Voor de autohobbyclub op het werk onlangs een gereedschapswagen, gevuld, van Kraftwerk gekocht. Prima spul en zeker voor de prijs.
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Thomas

Re: RE: Merk gereedschap - doppenset + momentsleutel

ma mar 13, 2006 21:40

Mijn vraag:
Welke sleutel (met welke aandraaimomenten) van één van deze merken moet ik kopen? Bijvoorbeeld van 20 Nm tot 100 Nm of van 40 Nm tot 120 Nm? Welke aandraaimomenten heb ik dus het meeste nodig?
Gereedschapmerken zijn meestal heel persoonlijk heb ik gemerkt, net als automerken (Wat iemand bezit is meestal het beste, in mijn geval alfa natuurlijk :wink: ). Maar er zijn natuurlijk wel de bekende kwaliteit merken wat ze bij de betere gereedschap winkels verkopen. Ik gebruik zelf Facom één van 10 -50 Nm en één van 40 - 120. Die van 10 - 50 is nauwkeuriger. Die wordt gebruikt voor de motor (veel 20 tot 50 Nm), versnellingsbak en ander licht spul. Die van 40 - 120 voor dingen zoals wielen aandraaien (110 Nm) en grote moeren (zitten ook op motorblok en versnellingsbak :? ). Het is dus de vraag waar wil je het voor gebruiken :?: :?: . Maar voor advies zou je natuurlijk zo'n gereedschapwinkel binnen kunnen lopen.

Ik ken iemand die in een gereedschapzaak werkt. Dat zaakje heet Dijon en zit op de katendrechse lagedijk (kruising pleinweg) in rotterdam zuid. Die doen geloof ik vooral in tengtools, dus past mooi op je doppenset. Als heb je voor grotere aanhaalmomenten krachtdoppen nodig.

Mobster

RE: Merk gereedschap - doppenset + momentsleutel

ma mar 13, 2006 22:11

Ik veronderstel dat je geen 2 momentsleutels wil aanschaffen :lol: , dus ik zou zeggen, koop er eentje tot 110 à 120 Nm. Daar kun je alles aan een auto mee aanspannen en is zeker nauwkeurig genoeg hoor!!!

...een momentsleutel moet je naar mijn mening testen, een bout aandraaien op moment tot ie klikt, als ie daarna terug klikt zonder dat de bout meer aandraait is ie in principe goed.

Mijn sleutel heb ik niet bij de hand, zou even moeten kijken voor het merk...

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

Re: RE: Merk gereedschap - doppenset + momentsleutel

di mar 14, 2006 21:51

Alfa-liefhebbers,

Binnenkort ben ik jarig en ik wil mezelf verwennen met een mooie momentsleutel. Na een beetje speurwerk hier in dit topic ben ik op de volgende merken gekomen:

Gedore
Stahlwille
Hazet
Elora
Belzer
Rahsol (=Gedore)

Mijn vraag:
Welke sleutel (met welke aandraaimomenten) van één van deze merken moet ik kopen? Bijvoorbeeld van 20 Nm tot 100 Nm of van 40 Nm tot 120 Nm? Welke aandraaimomenten heb ik dus het meeste nodig? Niet onbelangrijk te vermelden: ik heb een dopsleutelset van Tengtools met 3/8" doppen, heb een AR 145 in bezit en budget is max. 200 euro.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, eventueel met wat goede adressen in de omgeving Rotterdam.

Met vriendelijke groet,

Jan Karel
Ik heb er een van Rahsol en die bevalt prima. Bereik weet ik niet uit m'n hoofd - ligt bij m'n vader in de garage- maar het is vrij groot, dacht van pakweg 25 of 30 tot 110 Nm.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

raspaardje

RE: Merk gereedschap - doppenset + momentsleutel

wo mar 15, 2006 00:46

Dank jullie wel voor het meedenken. Had even deze Hazet 6111-1 op het oog. Toch maar niet gedaan en mezelf laten verwennen met een slipcursus.... Misschien wel zo nuttig met al die niet-Alfa rijders op de weg... :lol:

Totaal offtopic: beste slipcursus voor 200 euri in ´t land?

Andretti Molletti

RE: Merk gereedschap - doppenset + momentsleutel

wo mar 15, 2006 15:40

ANWB ;)


2 opmerkingen over gereedschap:

Als je inbussleutel de boutkop verkloot is het niet de sleutel, maar de bout die slecht is.. mogelijk zat je sleutel er niet diep genoeg in??
Steeksleutels met een bredere bek zijn niet per definitie slechter. Ze kunnen verdeeld meer kract overbrengen waardoor je boutkop langer heel blijft..Vooral bij de grote maten steeksleutels is dit fijn!
Per definitie altijd een ringsleutel gebruiken als het kan...
Wat belangrijk nog is:
Aantal graden voordat een ratel op de volgende klik springt, lees de minimale slag om te ratelen... hoe kleiner hoe beter...hoe duurder ;)
De hoek ve ringsleutel.. er zijn diverse hoeken waaronder de ring vast zit.. het is soms wel handig om meerdere hoeken te hebben. Daarnaast is een 2e setje steek en of ring om af te zagen/in te korten ook handig... bv sleutel 13 of 12 op in en uitlaat.

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”