Tim_33

RE: Ruitenwissers Fiat 145 leiden eigen leven/ gaan niet uit

do mar 09, 2006 16:25

lijkt me idd iets van vocht ja :)

Mioet je ook geen moto guzzi kopen, gaat spontaan je licht aan, of je knipperlicht, met bijbehorend signaaltje... PIEP PIEP PIEP....

Marley164
Guru Triplo
Guru Triplo

do mar 09, 2006 16:46

Ik denk toch dat je het bij het relais moet zoeken , die kunnen echt de gekste dingen veroorzaken met stroomstoringen.
Na: 2 x Alfa 33 , 1 x Alfa 75 , 1 x Alfa 155 , 1 x Alfetta QO , 1 x Alfa 156 en 18 x een Alfa 164... #-o
Nu: Even Alfa loos...

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do mar 09, 2006 19:05

Het is wel gekker geworden!!! :shock:
Toen ik vanmiddag naar huis reed en ik stopte bij het pompstation ging eerst het licht niet uit! verrvogens wel, maar ging de claxon af! paar keer contact aan/ uit verlichting aan uit, enz. toen ging eindelijk het licht uit, zonder getoeter. :? Wat een feest! Ow ja, ook het lampje van (hand)rem lichtte flauw op.

Inmiddels hangt de zekeringkast vrij en heb ik alle stekkers ingespoten met contactspray. Geen resultaat. Als ik het relais eruithaal is het euvel wel over, maaaaaaaaaaar:
verklaard dat de werking van de ruitenwissers zonder sleutel op het contact????????????

Ik snap er werkelijk helemaal niks meer van! Paniek!

Wie ow wie?????
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Mobster

RE: Ruitenwissers Fiat 145 spontaan aan Paniek!!!

do mar 09, 2006 19:40

herkenbaar, maar missh. ook niet, ik heb ook ooit zoiets gehad met mijn 33, claxon die spontaan werkte, deurvergendeling met zotte kuren, aanslaan van kachelventilator, na lang zoeken was het de voorruit die water binnenliet precies boven de zekeringkast, met alle gevolgen vandien...

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Ruitenwissers Fiat 145 spontaan aan Paniek!!!

do mar 09, 2006 22:53

herkenbaar, maar missh. ook niet, ik heb ook ooit zoiets gehad met mijn 33, claxon die spontaan werkte, deurvergendeling met zotte kuren, aanslaan van kachelventilator, na lang zoeken was het de voorruit die water binnenliet precies boven de zekeringkast, met alle gevolgen vandien...
Dit dacht ik dus ook, maar wat schetst mijn verbazing: alles kurkdroog, maar dan ook helemaal, zelfs de vloermat en achterliggende isolatie is droog! :o

Welke man/ vrouw met (veel) verstand van autoelectronica maakt ' mijn' 145. 8-[ Als tegenprestatie reviseer ik dan wel een versnellingsbakje voor jou of stel ik je carb's af of wat dan ook noemt u maar.............. :idea: [-o<

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

do mar 09, 2006 23:03

Uhhh ik heb nergens echt verstand van ofzo hoor... maar heb je al eens geprobeerd, de computer te resetten? Accupolen los, en tegen elkaar, weetjewel :?:

Als dit werkt komt op je "to do-lijstje": hulpkoppelingscylinder preventief vervangen, over 15000 km distributie en een klein beetje werk aan de voorbumper van mijn Alfa 155 :wink:
It's not easy, being green (kermit)

Mobster

do mar 09, 2006 23:13

Ik heb geen verstand van 145 electronica, maar ik kan me niet inbeelden dat de ruitenwissermotor door een computer geschakeld wordt, zal waarschijnlijk door klassiek relais met schakelaar zijn.

Wat ik zou proberen is voor de gein de + van het circuit die vreemd doet rechtstreeks aanbatterij aansluiten (wel met zekeringetje tussen) als het probleem dan opgelost is, dan moet je verderop gaan kijken.

Ook dackt ik dat het missh aan de schakelaar aan je stuur lag (claxon, lichten, ruitenwisser) maar dat remlichtje valt dan weer uit de toon.

Succes ermee.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do mar 09, 2006 23:28

Ik heb geen verstand van 145 electronica, maar ik kan me niet inbeelden dat de ruitenwissermotor door een computer geschakeld wordt, zal waarschijnlijk door klassiek relais met schakelaar zijn.

Wat ik zou proberen is voor de gein de + van het circuit die vreemd doet rechtstreeks aanbatterij aansluiten (wel met zekeringetje tussen) als het probleem dan opgelost is, dan moet je verderop gaan kijken.

Ook dackt ik dat het missh aan de schakelaar aan je stuur lag (claxon, lichten, ruitenwisser) maar dat remlichtje valt dan weer uit de toon.

Succes ermee.
En dan heb ik nog niet aller vermeld, n.l. de interieurvent. hoort ook uit te gaan met contact uit. Die bleef vanmiddag dus ook draaien zonder sleutel op contact. mar schakelaar op 0 zetten voldeed. gelukkig. :? Dat van die accupolen ga ik toch proberen, omdat de polen toch al los zijn, maar lijkt mij idd ook onwaarschijnlijk. :?

@ Dibro: mocht jij toch gelijk hebben :arrow: maak maar een afspraak. :wink:

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

do mar 09, 2006 23:32

[-o< [-o< [-o< [-o< [-o< [-o< [-o< [-o< [-o< [-o< [-o< [-o< [-o< [-o< [-o< [-o< [-o< [-o<

:mrgreen: :wink:
It's not easy, being green (kermit)

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mar 10, 2006 00:08

[-o< [-o< [-o< [-o< [-o< [-o< [-o< [-o< [-o< [-o< [-o< [-o< [-o< [-o< [-o< [-o< [-o< [-o<

:mrgreen: :wink:
helaas, zo simpel is het niet. :(
het verlichting, remlampje en claxonfenomeen doet zich niet meer voor (voor hoe lang weet niemand. :? ) en een nieuwe noodoplossing is ook gevonden, n.l. ruitenwisserrelais eruit. :arrow: hendel aantikken naar boven= ée'n wisserbeweging werkt en de hoogste stand (hendel helemaal naar beneden werkt. alle overige standen= uit. claxonzekering voor de zekerheid ook maar eruit, dan kunnen we toch morgen weer rijden indien nodig. :lol: italiaanse electronica -ik heb het lang willen ontkennen, maar kan er nu echt niet meer omheen- is een feest! :blue_lol: :cry:

Morgen eerst maar eens met Goos bellen, misschien weten ze daar raad? :idea:

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mar 10, 2006 00:13

Allesandro, ik heb je topic ff doorgelezen: Mijn idee is dat t toch uit je zekeringkast komt. Heb destijds een soortgelijk gevalletje gehad met de toen vers aangeschafte 90 (bij openen klepje van de zekeringkast: goh waarom zou er een plastic zak rond de kast gebonden zijn ,die gaan we r eens fijn af halen ...Om vervolgens de meest rare storingen te krijgen door binnensijpelend regenwater...... :oops: ) Verse zekeringkast erin (en een nieuwe plastic zak!!) en opgelost!
Wellicht kun je even een andere kast proberen van een medeforummer (of evt bij Goos eentje lenen?)
Grtz en suc6 ermee , fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mar 10, 2006 00:16

@frankalfa: dat ga ik zeker proberen. :thumbs: te beginnen met het relais, daarna de hele kast. ben benieuwd........ maar dan moet ik toch ook nog zeker zijn dat er geen wtare bij kan komen. Ik los graag het eigenlijke probleem (toch lekkage???) ook op, niet alleen de vervolgschade. :wink:

wordt vervolgd..........

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mar 10, 2006 00:31

@frankalfa: dat ga ik zeker proberen. :thumbs: te beginnen met het relais, daarna de hele kast. ben benieuwd........ maar dan moet ik toch ook nog zeker zijn dat er geen wtare bij kan komen. Ik los graag het eigenlijke probleem (toch lekkage???) ook op, niet alleen de vervolgschade. :wink:

wordt vervolgd..........
Ja uiteraard, snap ik. Maar alsj e nu kunt uitvogelen dat het idd door vocht in je zekeringkast komt (door simpelweg een andere te monteren als test) kun je daarna op zoek naar de echte oorzaak (hoeft niet veel te zijn hoor dat water> als er af en to een druppel langs een kabelboom naar beneden sijpelt en op de lange duur via een stekker blok zn weg vindt naar binnen ben je toch op een gegeven moment zuur....
Grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mar 10, 2006 02:38

claxonzekering voor de zekerheid ook maar eruit
Dat bedacht ik me toen tijdens het typen, maar had ik nog niet gedaan.................. :oops:

LIVE UPDATE!!!!!!!! :shock:

Kolere wat een herrie! :schrik: Ik werd dus zojuist gewekt door een oorverdovende tuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuut. :twisted:
Ik wist niet hoe snel ik naar beneden moest rennen.......gelukkig stond de auto binnen en gelukkig had ik de accupool niet aangedraaid.
pffffffffffffffffffffff

8)

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mar 10, 2006 08:57

Ik ken de 145 niet qua bedrading, maar veel wagens werken met een verbinding die men doorgaans 15X noemt. Deze + draad komt onder spaning na contact, maar de spanning wordt onderbroken bij het bedienen van de startmotor. dit om de accu niet te belasten tijdens het starten met allerlei extra verbuikers. Wat doet dat er toe zeg je ? Veel, want die 15x wordt bijna altijd bediend door een......relais ! Stel dat dit relais blijft hangen, dan staat je 15X constant onder spanning (ook zonder contact) en heb je deel 1 van het probleem gevonden (waarom bv de wissers en aanjager het doen zonder contact). Maar waarom kan je de wissers niet uitzette ? omdat ook dat relais blijft hangen ? en de claxon ? is die ook relaisgeschakeld ? Moeten we ons de vraag gaan stellen waarom al die spoelen van die relais' plots onder spanning komen zonder we er om vragen.....Per toeval niemand een schema van de 145 bij de hand ? Dit is misschien ver, zeer ver gezocht, maar jij hebt toch geen zware speaker geplaatst (met zeer zware magneet) vlakbij de relais' oid ? Of dat magnetisme in de praktijk een boel relais kan bekrachtigen, heb ik nog nooit geprobeerd, maar theoretisch lijkt het me niet onmogelijk !
Wanneer het probleem zich voordoet, zou je moeten gaan meten op de 85 en 86 van je relais. Meet je daar 12V, dan wordt het relais niet bekrachtigd en maakt het verbinding door een andere, vreemde reden....Meet je daar niks tussen, dan schakelt het relais omdat ie toevoer krijgt (die er niet hoort) van "ergens" anders. Dan moet je de toevoerbedrading van je stuurkring gaan uitmeten.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Terug naar “Algemene Technische vragen”