biemer
Newbie
Newbie

Chassisnummer adhv motornummer

vr jun 05, 2026 10:16

Hoi, is het iemand wel eens gelukt om een chassisnummer te achterhalen adhv een motornummer?

( AR06166 (162B4) )

Dit i.v.m. een herkeuring bij de RDW voor een niet originele motor, maar met verhoogd motorvermogen vragen ze om de herkomst van de motor.

Chassisnummer is helaas niet te achterhalen via de verkoper en het voertuig zo'n 25 jaar geleden al gesloopt is (ivm brandschade). De betreffende sloperij niet meer bestaat. We weten dat het toen om een Alfa Romeo 75 ging met Zwitserse registratie.

Iemand tips?

Aan de andere kant als ik een chassisnummer zou hebben vraag ik mij af of de RDW er überhaupt nog gegevens van kan opvragen.....maar goed.

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

Re: Chassisnummer adhv motornummer

vr jun 05, 2026 11:41

Je hebt dus een TS motor in een andere 4-cilinder Alfa gezet.
Motornummers zijn bij Alfa niet uniek, dus het zou iedere 75TS kunnen zijn geweest.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jun 05, 2026 18:00

Rdw vraagt normaalgesproken om een bewijs van herkomst. Dat hoeft niet perse om een kenteken of chassisnummer te gaan. Een factuur waar het motornummer op staat is normaalgesproken ook geen probleem. Mijn jtd motor had ik ook enkel een factuur van de sloperij, geen kenteken of chassisnummer erbij.

Zelfs een handgeschreven brief hebben ze bij ons al geaccepteerd gehad.

Ik had een mapje met foto's van het motornummer erin en een uitdraai van de AutoWeek site met de technische gegevens van de donor auto erin gedaan. Dat is voor hen makkelijker aangezien ze wat van die gegevens in moeten vullen.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

biemer
Newbie
Newbie

vr jun 05, 2026 18:10

Ik had een mapje met foto's van het motornummer erin en een uitdraai van de AutoWeek site met de technische gegevens van de donor auto erin gedaan. Dat is voor hen makkelijker aangezien ze wat van die gegevens in moeten vullen.
Ik kreeg dit als antwoord:
Herkomst motor
In alle gevallen moet u bij de keuring de herkomst van de motor schriftelijk aantonen. Dit kan bijvoorbeeld met een betrouwbare rekening, waarop tenminste het kenteken- of het chassisnummer van het donorvoertuig staat vermeld.

Aangezien ik alleen het motornummer heb kan ik de rest van de gegevens wel bij zoeken (zonder kenteken en/of chassisnummer) en aan hen overleggen.

Thanks!

Dirk-33
Guru
Guru

vr jun 05, 2026 18:46

De RDW wil inderdaad gewoon weten waar die motor vandaan komt. Als je iets van papieren, een aankoopbon, verkoopnota, kentekenpapiertje whatever van die auto hebt en zegt dat die daar uit komt is het voldoende.

Persoonlijk zou ik bij 4 cilinder TS in een 4 cilinder non-TS alfa alleen niet naar de RDW gaan. Je hebt gewoon 4 cilinders op kenteken. Vermogen klopt niet helemaal, maar dat is ook niet het geval bij chiptunen of whatever en daar hoor je niemand over.

Terug naar “Algemene Technische vragen”