*thomas*
Member
Member
Berichten: 213
Lid geworden op: zo feb 24, 2013 11:09

Nieuwe hobbybak - 159?

ma jan 10, 2022 08:42

"Bloed kruipt waar het niet gaan kan" en "hoe een setje handremkabels mijn zoektocht naar een Italiaanse schone terug heeft aangewakkerd" zijn alvast twee quotes voor mijn memoires ;).

Zonder gekheid. Ik rijd al een tijdje niet meer met Italiaanse wagens. Na mijn 'bijna-aankoop' van een GTV met 2.0JTS heb ik het bij japanse wagens houden. Echter, vooraleer we allen elektrisch gaan rijden, lijkt het me wel fijn om nog eens een Italiaanse schone op de oprit te hebben staan. Niet voor verre reizen met het gezin, niet voor snelle tochten op de autobahn, maar gewoon, om van de lijnen te genieten.

Ik had enige tijd terug nogmaals gekeken naar 156'en, maar wat zijn die wagens intussen afgeleefd :shock: , vraag me af waar al die liefhebbers naartoe zijn. Goed, gisteren '159' ingetypt op marktplaats en ik schrok (in positieve zin) van de haast weggeefprijzen van deze wagens. Zeker met de 1.8 mpi motor en een kilometerstand boven 2ton is het haast te mooi om waar te zijn.

Concreet:
- heeft de 1.8 speciale aandachtspunten?
- zijn er - behalve lekkende stuurhuizen - andere zaken die intussen naar boven zijn gekomen op de 159 (los van motorgerelateerde problemen)
- bestaat de 1.8 in TI uitvoering?
- hadden 159'en (net als de 156) een sportpakket (lichtjes verlaagd) of was dat enkel op de TI?
- indien bovenstaande negatief is, eibach heeft een set die goedgekeurd is voor België, iemand daar ervaring mee op de 'lichtste' 159?

Bedankt

Thomas
Bella's in bezit:
AR GTV Cup TS n°20 :(

Bella's gehad:
AR 156SW 1.9JTD (2004, facelift)
AR 33SW (1.3 Sport)
AR 156SW 1.9JTD (2002, interior facelift)

m-klene
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: vr apr 21, 2023 11:29

Re: Nieuwe hobbybak - 159?

zo aug 06, 2023 20:50

Dat is nou jammer... Geen antwoorden.
Op deze vraag had ik ook graag de antwoorden gehoord.

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1723
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Nieuwe hobbybak - 159?

zo aug 06, 2023 21:39

Dag Thomas en m-klene,

Zover ik weet (volop Alfa ervaring maar niet met de 159's):
- Aandachtspunten naast stuurhuis geloof ik ook de versnellingsbakken. En wielophanging, roestig subframe, kapotte raam-mechanismes.
- 1.8 in TI was er standaard niet.
- Sportpakket zoals op de 156 was er niet. Of de TI ook echt (lichtjes) verlaagd is? Die heeft wel veel grotere 19 inch velgen maar of de vering ook verlaagd is dat betwijfel ik eerlijk gezegd. Maar verlagingsveren o.a. van Eibach (en andere zoals Novitec en H&R) zijn zeker verkrijgbaar, niet duur, maar die moet je dan nog wel monteren. Geen ervaring met de goedkeuring in Belgie. Maar verlagingsveren zijn vaak rood of geel van kleur. Die zou ik dan voor de montage eerst gewoon matzwart spuiten. Dan valt het niet op en best kans dat het er bij de Belgische keuring zonder problemen doorheen glipt.

Jouw vorige post over deze 159-vragen was al van anderhalf jaar geleden.
Als je zo'n auto wilt, dan zou ik het gewoon doen, en niet hier op antwoord blijven wachten. Zo'n Alfa kost nu even weinig als een goede fiets of een matige scooter. Niet afwachten maar doen zou ik zeggen.
Om ze te vinden dat is niet moeilijk. De meeste moeite zal zijn om er eentje te vinden die nog goed is, niet bijna rijp voor de sloop.
Nou waren de commentaren over de 1.8 meestal niet positief (zwakke motor in een zware auto geeft weinig Alfa gevoel).
Maar misschien is dat juist het recept voor eentje die niet afgejakkerd is maar wel goed bijgehouden....

Succes, laat maar horen wat je gaat doen?

.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: Nieuwe hobbybak - 159?

wo aug 09, 2023 13:52

De prijzen zullen in ieder geval niet gestegen zijn...

Ik zou de 1.8 mpi buiten beschouwing laten.
En ga voor een latere lichtere versie, maar dan bedoel ik in gewicht.

Bijvoorbeeld een 1750 tbi.

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Nieuwe hobbybak - 159?

wo aug 09, 2023 13:55

De 1.8MPi is veruit de betrouwbaarste 159 die er is. Er zit alleen echt totaal geen gang in. Een maat van me heeft er een, het is echt de meest on-Alfa Alfa waar ik ooit in gereden heb.
Heb zelf een laatsye bouwjaar 1750TBi in Ti-trim gehad en ook vaker in Brera's gereden met verschillende motoriseringen. Nog steeds geen dynamische wonders, ik vond het meer een soort stijlvolle Audi.
De auto is niet zozeer ernstig te zwaar, het scheelde niet veel met mijn 156GTA. Maar de auto voelt wel aan alsof hij 300kg zwaarder is.
Maar de TBi en zelfs verfoeide "Holden" V6 hadden tenminste nog wat karakter.

Als hobbywagen zou dan toch kijken naar een 1750TBI. Desnoods zo'n V6 zonder Q4.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1229
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

Re: Nieuwe hobbybak - 159?

do aug 17, 2023 17:32

Ik zou naar een 166 gaan kijken. Nog echte Alfa motoren. Twinspark, Busso V6. Redelijk beschikbaar voor prijzen waar je geen fiets meer voor koopt. Op MP een 3.0 v6 met 244k voor € 1.900,-...
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

SprintVeloce
Newbie
Newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: do aug 22, 2019 12:33

Re: Nieuwe hobbybak - 159?

di aug 29, 2023 13:42

Het is maar net wat je zoekt en waar een auto aan moet voldoen. Ik begrijp bovenstaande kritiek op de prestaties maar al te goed. Aan de andere kant is de 1.8 MPI gewoon betrouwbaar gebleken. Heb zelf bijna 3 ton geklokt zonder noemenswaardige technische problemen.
Alfasud Sprint Veloce 1.5 '81
916 Spider 2.0 TS '96

Lancia Beta Spider 1.6 ‘78 (project)
Maserati Biturbo Si '88
VW Multivan ‘22

Gehad
159 SW 1.8 MPI '07

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”