Petrovski
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: di aug 31, 2021 15:16

Rijeigenschappen 1750 GTV

zo sep 26, 2021 22:19

Op dit moment oriënteer ik mezelf op de aanschaf van een 1750 GTV. Ik heb een paar proefritten gemaakt met 'Giulia GT's', zoals onder meer een GT 1300 Junior en een 2000 GTV. Zo'n proefrit bestaat voor een belangrijk deel uit opwarmen en kennismaken met de auto en er is niet echt gelegenheid om deze echt aan de tand te voelen. Na aanschaf wil ik er minimaal één keer per jaar een meerdaagse roadtrip mee maken met vrienden naar bijvoorbeeld de Vogezen of de Eifel. En dan gaat het er soms lekker stevig aan toe. Lekker doortrekken in de versnelling en erg sportief door de bocht horen daar zeker bij. Bij een testrit is dat lastig te proberen. Is zo'n auto standaard geschikt voor dergelijk gebruik? Of moet je dan toch aanpassingen voor doen? Eerlijk gezegd lees ik vaak lyrische beschrijvingen over de rijeigenschappen van de 'Giulia GT's', maar vind ik ze vaak toch rijden als een ouderwetse auto. Of komt zo'n auto vooral tot leven als je haar stevig aanpakt?
Giulia 2.0T (2017)

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Rijeigenschappen 1750 GTV

zo sep 26, 2021 22:48

Als een ouderwetse auto? De 105-serie is bijna 60 jaar oud hè! :lol:
Maar voor hun tijd rijden ze echt ontzettend goed, zeker als je ze vergelijkt met een hoop generatiegenoten.
Persoonlijk vind ik wel dat een 105-je pas écht goed wordt met een war beter onderstel. Niks te geks, maar een setje betere verenn schrokbrekers, dikkere stabi en goede banden doen al wonderen.

En ze zijn uitermate geschikt voor tripjes naar de Eifel, moeten ze probleemloos kunnen voldoen zonder modificaties.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Petrovski
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: di aug 31, 2021 15:16

Re: Rijeigenschappen 1750 GTV

ma sep 27, 2021 09:33

Dank voor je reactie.

Het is als '105 beginner' een beetje lastig in te schatten wat zo'n auto je uiteindelijk aan rijplezier gaat opleveren. Je bent bij een proefrit afhankelijk van de staat van de betreffende auto en type banden.

Maar het is ook wel weer een dusdanige aanschaf dat je na aankoop blij en enthousiast wil zijn.

Dus super dat je jouw ervaring wilde delen.
Giulia 2.0T (2017)

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”