Jamesz
Junior Member
Junior Member
Berichten: 71
Lid geworden op: zo apr 22, 2018 04:35

Invoeren ex-nl’se Alfa uit België zonder oorspronkelijke motor

zo mei 23, 2021 19:57

Praktische vraag;

Ik heb een leuke project auto op het oog.
Momenteel voorzien van Belgische papieren maar heeft in het verleden een NL-kenteken gehad. Dit heb ik gecheckt bij het RDW en klopt.

Dat zou betekenen dat de auto weer heringeschreven zou kunnen worden. Echter; er zit geen motor in. Op zich geen probleem want ik heb een 1600 Nord blok beschikbaar.

Welke problemen kan dit opleveren bij de herinschrijving? Immers; het motor nummer is niet meer conform de oorspronkelijke registratie.

Iemand die uitsluitsel over kan geven of ervaring mee heeft?
Giulia Nuova Super 1600

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Invoeren ex-nl’se Alfa uit België zonder oorspronkelijke motor

zo mei 23, 2021 21:11

Motornummer wordt niet naar gekeken is mijn ervaring. Althans bij de re-import van een 156 diesel niet, enkele jaren terug. Ook een uit Italie afkomstige 75turbo werd alleen gechecked op chassisnummer. Logisch ook want er is niet zoiets als matching numbers bij Alfa, zover ik weet.

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Jamesz
Junior Member
Junior Member
Berichten: 71
Lid geworden op: zo apr 22, 2018 04:35

Re: Invoeren ex-nl’se Alfa uit België zonder oorspronkelijke motor

di mei 25, 2021 19:03

Vandaag uitgebreid met RDW gesproken er lijkt inderdaad geen probleem. Zo lang de oorsprong van de de motor aangetoond kan worden en het type motor origineel in het model auto geleverd is geweest al helemaal niet.

Top, we gaan de deal rond maken zodat ik me binnenkort trotse eigenaar van een Juul mag noemen.
Giulia Nuova Super 1600

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: Invoeren ex-nl’se Alfa uit België zonder oorspronkelijke motor

wo mei 26, 2021 10:22

Al hang je er een Honda-motor in, dan is er nog geen probleem, zolang het maar een vierpitter op benzine is. Meer hebben ze namelijk nooit geregistreerd in die tijd.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Invoeren ex-nl’se Alfa uit België zonder oorspronkelijke motor

do mei 27, 2021 13:05

Dat is enkel waar bij auto's zonder typegoedkeur van voor ik geloof 1974 waarbij de motorcode onbekend is bij de RDW.

Maar in heel veel gevallen is de motorcode wel bekend bij de RDW en aan de hand daarvan weet men welk type blok er in hoort. Elke wijziging daarop dient omgekeurd te worden. Motornummer doet men niks mee, code wil men weten.

Of de motorcode geregistreerd staat kun je niet online terugvinden.

Overigens stelt omkeuren van auto's van voor 1998 weinig voor en kost ook niet veel. Beter gewoon de regels volgen, krijg je ook geen discussies met politie of verzekeraar bv.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Jamesz
Junior Member
Junior Member
Berichten: 71
Lid geworden op: zo apr 22, 2018 04:35

Re: Invoeren ex-nl’se Alfa uit België zonder oorspronkelijke motor

do mei 27, 2021 13:26

Aangezien de betreffende auto reeds in het verleden een NL-kenteken heeft gehad en binnen die registratie een motortype/vermogen etc. gespecificeerd staat dient er inderdaad een wijzigingskeuring plaats te vinden. Dit kan gecombineerd worden met herinschrijvingsinspectie.

Van de donor auto heb ik zowel een koopovereenkomst alsmede het uit de carrosserie geslepen chassis nummer waarmee ik de herkomst van de motor sluitend kan aantonen.

Daarmee zou het allemaal geen probleem mogen zijn. We gaan het mee maken; eerst de donormotor maar eens goed schoonmaken, inbouwen en aan de praat krijgen; die heeft al een jaar of vier niet gelopen.
Giulia Nuova Super 1600

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: Invoeren ex-nl’se Alfa uit België zonder oorspronkelijke motor

ma jan 10, 2022 12:09

ik zou hem dus eerst rijdend gemaakt hebben en dan pas aanbieden. zonder ze wijzer te maken dan nodig, zeker op een punt waar ze geen aandacht voorhebben in principe, zeker niet bij een herregistratie.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Jamesz
Junior Member
Junior Member
Berichten: 71
Lid geworden op: zo apr 22, 2018 04:35

Re: Invoeren ex-nl’se Alfa uit België zonder oorspronkelijke motor

wo jan 12, 2022 10:55

ik zou hem dus eerst rijdend gemaakt hebben en dan pas aanbieden. zonder ze wijzer te maken dan nodig, zeker op een punt waar ze geen aandacht voorhebben in principe, zeker niet bij een herregistratie.
Was dit topic alweer vergeten..

Inmiddels staat de wagen al de nodige maandjes in mijn garage en is er op mechanisch vlak veel gebeurt. Heeft door tijdgebrek allemaal iets langer geduurd dan eerder voorzien, maar ach. Lekker sleutelen is en blijft deel van de hobby.

Inmiddels is de wagen rijdend / lopend met 1600 motor en staat de afspraak bij het RDW gepland. Ja, ik had de gok kunnen nemen qua omkeur van de motor maar toch besloten dit direct mee te nemen in de afspraak. Dan is het maar geregeld en aangezien ik de afkomst van de motor toch sluitend kan aantonen was het alleen nog een kwestie van een paar tientjes qua kosten.
Giulia Nuova Super 1600

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”