Pagina 3 van 5

Re: ALFA GIULIA QUADRIFOGLIO

Geplaatst: wo jun 29, 2022 18:57
door ebbr
Mag natuurlijk, ieder zijn ding =D>

Re: ALFA GIULIA QUADRIFOGLIO

Geplaatst: do jun 30, 2022 11:19
door yuri 75 V6
Ik vind het niet eens zo'n gekke vergelijking. Want als ik financieel in staat was om zo'n keuze te maken, zou mijn shortlist niet eens heel anders zijn.
De Giulia Q is toch een achterwiel aangedreven Alfa, en heeft daardoor een streepje voor. Maar het is ook een grote en akelig snelle sedan, en dat moet ook wel passen met hoe en waar je rijdt.
Een Yaris GR is echt een machtig gaaf apparaat, en oprecht een van de vetste auto's die de afgelopen 10 jaar gebouwd is. Een full-on homologatie special zonder compromissen. Dat ding lijkt echt 0,0 technisch op een Yaris maar is gewoon een WRC auto met airco en kenteken.


Precies dit dus! Mensen zien alleen dat Toyota-logo, maar die Japanners doen precies wat bijv Lancia 35 jaar geleden deed en wat wij als autoliefhebbers willen.
Heb laatst een paar rondjes in die Yaris gedaan. Fantastisch ding, maar ik zat er wat eigenaardig hoog 'op' voor mijn gevoel. Een beetje wat je ook in een Clio III RS hebt. Je wilt twee centimeter lager zitten maar dat gaat niet. Ik zou hem er niet om laten staan hoor, zo erg is het ook weer niet. Maar wel opvallend.

Een M2 Competition is ducking awesome. Imago is problematisch, je kunt ze bijna alleen in van die nare 'frozen' halfmatte kleuren kopen lijkt het wel, maar het rijdt echt super. Heel veel lichter en compacter dan een Giulia is-ie nou ook weer niet, dus op een bergweggetje zit je jezelf er al gauw een beetje mee in de weg (vind ik dan).

Misschien ook vloeken op dit forum, maar overweeg je bijvoorbeeld ook een Evora? Die wordt vaak vergeten, maar rijdt wel echt geweldig.

Re: ALFA GIULIA QUADRIFOGLIO

Geplaatst: do jun 30, 2022 11:30
door ebbr
Vloeken niet hoor, maar ik dacht dat we hier tips aan het geven waren aan een geinteresseerde van de Giulia Q van 'ons merk' .

Ps. zoek maar even op Youtube naar het filmpje M2 vs 4C, waarbij die M2C in de sprint volledig zoek wordt gereden op een landingsbaan. Een Q doet dat niet veel slechter dan die 4C hoor :lol:

Kortom ga gewoon voor die Q: blijken best betrouwbare machines, waanzinnig mooi en echt niet zo groot als hier wordt geclaimd: gezien het huidige straatbeeld met alle lompe SUV's en lomp grote elektra's valt dat best mee :thumbs:

Re: ALFA GIULIA QUADRIFOGLIO

Geplaatst: vr jul 01, 2022 10:36
door Ruviano
Ik zag niet echt een groot verschil tussen een Q van 2018 en 2020/22. Behalve dan het significante prijsverschil. Inderdaad is het infotainment anders en is de pook etc. in de latere versie iets meer Duits maar geen gigantische verschillen in afwerking... inderdaad is een M2 ook leuk, geen ervaring mee op de openbare weg. Alleen op Zandvoort tijdens een M-experience dag (pre-covid). Leuke auto, maar ik zou er niet de smile van krijgen die ik bij de Q wel krijg. Voor mij is de Q echt voor de leuk, dus geen daily. Toen ik de stukken las over tuning dacht ik wat een onzin. Nu na een paar weken met de Q snap ik het eigenlijk helemaal. Afspraak met Squadra staat dan ook inmiddels in de agenda. Aangezien ik een witte Q wilde hebben (met Sparco's en Keramische remmen) was de keuze beperkter en heb ik voor een 2018 versie gekozen. Geen spijt van en een lijkt wel een blijverdje.

PS., Hij is wel breeeeeed. maar voelt wel lichtvoetig aan.

Re: ALFA GIULIA QUADRIFOGLIO

Geplaatst: za jul 02, 2022 14:00
door GT 75V6
Vwb de GR Yaris: ga er, net als ik recent heb gedaan, eens in zitten. De voorruit is vrij laag waardoor de binnenspiegel letterlijk voor je ogen hangt. Deze ontneemt daardoor veel van je zicht, wat m.i. oprecht gevaarlijk is. Briljante auto, maar om die reden zou deze voor mij al afvallen.

En wat Yuri ook al aan gaf; de zit is vrij (te) hoog. Een beetje het Alfa 145-idee.

Re: ALFA GIULIA QUADRIFOGLIO

Geplaatst: zo jul 03, 2022 09:09
door Veloce
Yep, om die reden wil ik er een keer in gaan zitten. (Al is er een oplossing met de binnenspiegel hoger te plaatsen) Mijn Abarth heeft overigens de zelfde kritieken over zitpositie en daar heb ik totaal geen probleem mee.

Maar even terug naar de Giulia Quadrifoglio waar dit topic over gaat.
Komende week ga ik een testrit maken in eentje. Want hij blijft gewoon op mn shortlist staan natuurlijk.
Het gaat er vooral om welke benadering ik kies. Een kleine behendige auto (zoals die GR Yaris of mijn Abarth) is eigenlijk wat ik nodig heb, mar van de andere kant heb ik met de Giulia (en beetje GTV6) ook al 2 auto's waarmee ik lekker kan gooien en smijten. Een auto aan de andere kant van het spectrum zou daarom ook wel leuk zijn om zodoende meer verschillende karakters op de oprit te hebben staan.

Toevallig staat er 2km van mijn werk een Quadrifoglio te koop in een (voor mij) perfecte kleur, met de juiste kms en bouwjaar.(2019) Ik heb m 2 weken geleden al eens bekeken en is echt een mooie auto. Komende week dan eens een stukje sturen.
Ik wil absoluut geen zwarte of grijze, liefst een blauwe en eventueel rood. Dat nieuw le Verde Montreal is ultiem, maar die zijn me nog iets te duur.

De auto hier in de buurt is Blu Misano =P~ op foto's vond ik het altijd matig maar in het echt is het gewoonweg fantastisch. Het enige dat deze auto tegen spreekt is dat er weinig opties op zitten. Hij mist o.a. keyless entry en audio-upgrade (vind ik niet zo'n ramp), maar heeft ook geen elektrisch verstelbare/ verwarmbare stoelen.....op een auto die €133K kostte. :lol:
Zit wel het carbon/alcantara stuurwiel in en privacy glas.


Afbeelding

Zijn er nog adviezen van jullie waar op te letten? En waar moet ik eigenlijk op rekenen qua verbruik? Ik rij maar iets van 10K per jaar, maar dat is wel nauwelijks snelweg.

Afbeelding
Afbeelding

Re: ALFA GIULIA QUADRIFOGLIO

Geplaatst: zo jul 03, 2022 09:43
door Alfa 147 TI
Prachtige kleur vindt ik, ook beter dan zwart of grijs maar soms heb je geen keuze.

Re: ALFA GIULIA QUADRIFOGLIO

Geplaatst: zo jul 03, 2022 21:28
door Ruviano
1:8 a 9 verbruik ik. Met name korte stukken binnendoor. Weinig snelweg. Ik heb de mijne gewoon bij de dealer na laten kijken voor aankoop. Er is niet echt zoiets als een aankoopkeuring bij dealernetwerk. ITT zoals je dat bijvoorbeeld bij een willekeurige Porsche dealer wel hebt. Veel plezier/ succes.

Re: ALFA GIULIA QUADRIFOGLIO

Geplaatst: zo jul 03, 2022 22:14
door Veloce
Valt me dan nog best mee, dat deed mijn 159 TBi ook en mn GTA zat er niet ver vanaf. :lol:

Re: ALFA GIULIA QUADRIFOGLIO

Geplaatst: ma jul 04, 2022 09:34
door ebbr
Hij mist o.a. keyless entry en audio-upgrade (vind ik niet zo'n ramp), maar heeft ook geen elektrisch verstelbare/ verwarmbare stoelen.....op een auto die €133K kostte. :lol:
Zit wel het carbon/alcantara stuurwiel in en privacy glas.
Afbeelding
Wouw wat een gaaf ding, super mooie kleur: zie je niet vaak op de Q. Wat betreft die opties, je weet het al dat elektrische spul is extra gewicht en kan ook gemakkelijk stuk...

Re: ALFA GIULIA QUADRIFOGLIO

Geplaatst: ma jul 04, 2022 09:43
door GT 75V6
Vwb verbruik; het schijnt dat de actieve cilinderuitschakeling (hetgeen Squadra bij tuning uitschakelt) een aanmerkelijk verschil maakt. Hoe het ook zij; de Q zal niet meer verbruiken dan een 156 GTA. En dat is al een hele prestatie, gezien het extra gewicht en het dubbele aantal pk's.

Re: ALFA GIULIA QUADRIFOGLIO

Geplaatst: ma jul 04, 2022 14:32
door ebbr
Inderdaad die 3 cil uitschakeling maakt het stuk zuiniger. Echter kan je best Stephan om detail aanpassingen vragen, zo heb ik bij mijn Giulia met nu 240 PK gevraagd toch start-stop in leven te laten: aangezien ik een handbak heb, heb je dat toch zelf in de hand. Dus drie-cilinder mode aanlaten kan best als je er meer mee dreigt te gaan rijden.

Wat ik nog steeds bijzonder is hoe zuinig bijv. mijn 4C is, 1:16 is goed haalbaar terwijl je er toch dit mee kan:
https://www.youtube.com/watch?v=W56Y7pYNK4Q

Re: ALFA GIULIA QUADRIFOGLIO

Geplaatst: ma jul 04, 2022 15:04
door __1337__
Gemiddeld reed ik 1 op 8,6 --> https://www.spritmonitor.de/en/detail/1211234.html

ik zou de cilinderuitschakeling laten uitschakelen en Squadra tunen. Je krijgt er zoveel meer auto voor terug (o.a. heel goed doseerbaar gaspedaal). Cilinderuitschakeling geeft vervelende vibraties en kan zorgen voor krukaslagerschade (lees o.a. maar op giuliaforums.com).

Re: ALFA GIULIA QUADRIFOGLIO

Geplaatst: ma jul 04, 2022 16:30
door giuliettaevo
Een 4c is zo zuinig door het lage gewicht in combinatie met een goede cw waarde. De motor hoeft nauwelijks te werken om de auto op snelheid te brengen en houden. Natuurlijk gaat dat alleen op als je er ook rustig mee doet..

Milieuzaken zijn nooit positief voor een motorblok. Meestal werkt het de efficiëntie tegen en kun je er zelfs de motor mee vervuilen ( bv egr).
Bij BMW hebben de v10 en v8 uit de atmosferische M modellen een slechte naam. Dat is echter enkel bij straatgebruik. Gebruik deze motoren in raceomstandigheden en ze blijven wel heel.. door milieumaatregelen en regelmatig korte stukjes rijden vervuilen deze motoren heel snel intern en dus ook de olie. Gevolg is een smering probleem en lagerschade.

Re: ALFA GIULIA QUADRIFOGLIO

Geplaatst: ma jul 04, 2022 17:05
door Dirk-33
Pfff maar het geluid van die BMW S62/S64 V8 motoren is dan wel echt pure p*rno.
E36 met zo'n motor is ook nog een project die ik graag een keer zou bouwen. Heb daar wel wat lagerschaaltjes vervangen voor over :mrgreen: