René
Newbie
Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: wo jul 17, 2019 14:24

Aankoopadvies klassieker

vr jul 26, 2019 08:27

Ik zal mij even voorstellen, ik ben René 33 jaar oud en woon in Akersloot.
Al zo lang ik weet ben ik groot fan van auto’s, met name oldtimers.
Ongeveer 6 jaar geleden ben ik van de open Corsa overgestapt naar een Alfa Romeo Mito.
Deze heb ik 5 jaar kunnen rijden en zodoende is mijn interesse voor dit merk gegroeid.
Na de Mito kon ik over op een Giulietta. Deze heb ik nu net iets meer dan een jaar.

Maar door mijn interesse in oldtimers zit ik te denken aan een klassieke Alfa.
Alleen daar zitten nog wel wat haken en ogen aan. Voordat ik (mogelijk) iets ga aanschaffen wil ik zo goed mogelijk voorbereiden.
Vandaar een aantal vragen waar jullie mij misschien verder mee kunnen helpen.

De Giulia gt (junior) is ronduit mijn favoriet, maar wel behoorlijk aan de prijs.
En verder vind ik de Alfetta GTV 2000 erg mooi.
Alleen nu hoor je dat Alfa Romeo’s erg gevoelig zijn voor roest. Vaak is dit toch de eerste reactie.
Hoe erg is dit gesteld bij beide type auto’s?
De Giulia gt is ouder, maar misschien wel minder complex qua carrosserie?
De Alfetta is nieuwer, maar nog steeds +/- 40 jaar oud.
En stel dat je de auto goede carrosserie heeft, je stalt hem netjes droog en gebruikt hem alleen tijdens goed weer.
Hoe lang blijft dit dan goed zonder dat de gaten er op den duur in vallen?
Ik zou het erg zonde vinden dat ik een hoop geld uitgeef aan een toekomstig restauratie project.

Overige onderhoud ben ik wat minder bang voor, maar hoe is dit bij beide auto’s?

Bedankt!

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: Aankoopadvies klassieker

vr jul 26, 2019 14:20

Beste Rene
Neem even contact met op via pb.
Gr Jan

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 820
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Aankoopadvies klassieker

za jul 27, 2019 17:10

Standaard advies: koop de beste auto die je kunt betalen. Voor de Bertone is eigenlijk bijna alles nieuw te krijgen (veel reproductie met soms matige pasvorm, maargoed, het is er wel). Voor de alfetta's is dat wat minder, zeker voor wat betreft plaatwerk. Daarom is een rotte alfetta moeilijker te restaureren dan een Bertone. En dus duurder.

Voor alletwee geldt dat roest Dé Grote Vijand is. Als je een goede koopt en alleen bij droog weer gebruikt dan gaat het heel lang goed. Maar zie maar eens een echt goede te vinden voor "normaal" geld. Niet makkelijk, en ik ben er van overtuigd dat een roestvrije bertone niet bestaat. Bertones waarbij de roest nog niet gevonden is wel.....

Mechanisch is alles voor relatief weinig te repareren, en het zijn technisch vrij simi auto's. Het gaat dus echt om de staat van de carrosserie.

Wat is je budget? Dat bepaalt namelijk veel. Een mooie bertone die je kunt gebruiken zonder dat er meteen aan geplaatwerkt moet worden is al minimaal 20k€ tegenwoordig (helaas....). Er kwam pas een mooie alfetta langs op marktplaats voor 10 geloof ik. Grijs met cognac leer. Mooi ding. Maar of het ook wat is durf ik niet te zeggen.

René
Newbie
Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: wo jul 17, 2019 14:24

Re: Aankoopadvies klassieker

zo jul 28, 2019 17:11

Beste Sebastiaan,

Bedankt voor je reactie en info!
Qua budget is het een beetje afhankelijk wat mogelijk is.
Een Alfetta is vele malen goedkoper en erg leuk. Met name de laatste serie met de kunststof bumpers.
Dan weer niet de GTV6, aangezien die weer een stuk prijziger zijn en ik de bobbel op de motorkap niet super mooi vind.
(kwestie van smaak)
Alleen doordat ik her en der lees dat de Alfa Romeo's eind jaren 70 en later, allemaal roestbakken zouden zijn, zou dit alsnog een slechte keuze kunnen zijn. Vandaar mijn vraag.
Mocht een Bertone roesttechnisch gezien een stuk beter zijn, dan kan dan een stuk verstandiger zijn. Alleen zal het dan weer niet meevallen er één te vinden die netjes is, en niet al te duur wordt.

Mocht het nou echt qua roest en onderhoud niet veel uit maken tussen beide modellen, dan gaan mijn voorkeur denk ik uit naar een Alfetta rond de €15.000-18.000.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: Aankoopadvies klassieker

ma jul 29, 2019 08:28

roest is relatief... Rondom de 15k heb je een budget voor een heel goede Alfetta gtv. WIl je serie 2 kom je daar heel best mee uit denk ik. Chromebumper is wat duurder. Qua onderhoudskosten zullen ze elkaar niet veel ontlopen.
Bertone en Alfetta GTV zijn wel heel andere autos qua rijbeleving.
Een bertone in vergelijkbare staat als een Alfetta GTV van 15k heb je het wel over een 34-45k denk ik.
Koop de beste die je kan vinden voor je budget. En betreft het auto met werk dan liever technisch werk dan carrosserie.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: Aankoopadvies klassieker

ma jul 29, 2019 10:11

Misschien is dit wat.

Echt een plaatje in het echt.

En niet te ver weg van je woonplaats.

https://jacco.nl/aanbod/alfa-romeo-alfetta-gtv-2000/

Gr Jan

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 820
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Aankoopadvies klassieker

ma jul 29, 2019 11:29

Dat is inderdaad een hele, hele mooie!

Al zou ik in zo'n dikke fetta dus wel een V6 willen hebben. Ik houd nou eenmaal van bastaarden ;-)

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: Aankoopadvies klassieker

ma jul 29, 2019 15:53

Misschien is dit wat.

Echt een plaatje in het echt.

En niet te ver weg van je woonplaats.

https://jacco.nl/aanbod/alfa-romeo-alfetta-gtv-2000/

Gr Jan

Wauw...

René
Newbie
Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: wo jul 17, 2019 14:24

Re: Aankoopadvies klassieker

di jul 30, 2019 09:45

Wederom bedankt voor alle reacties.
De Alfetta van de advertentie ziet er inderdaad erg mooi uit.
Mijn voorkeur gaat wel uit naar de series 2. Maar het is inderdaad aardig om de hoek.
Als het uitkomt ga ik zaterdag even kijken.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Aankoopadvies klassieker

di jul 30, 2019 10:13

Ik zou er vooral even in gaan rijden,

een transaxle rijdt toch echt heel anders dan een 105 serie auto (bertone, giulia) en welke je leuker vindt is persoonlijk natuurlijk

Belangrijkste is toch dat je met plezier de auto rijdt. En afhankelijk van wat je leuk vindt hoeft een transaxle niet per se een goede keuze te zijn.
Ze liggen bijvoorbeeld fantastisch op de weg, ik vindt de looks geweldig, er zit een dijk van een stuurinrichting in die een heel prettig gevoel geeft en de techniek is heel bijzonder wat ook gaaf is

Maar het schakelen is echt hopeloos ouderwets als je uit een MiTo of Giulietta komt. Dat is bij een 105 veel beter. Ook heeft een transaxle behoorlijk veel roterende massa in de aandrijflijn waardoor de gasresponse toch wat minder is. Minder een gooi en smijt auto.
Beide zijn in ieder geval met carburateurs te koop, dan klinkt een Nord motor pas goed. Injectie motoren klinken gewoon niet zo fijn en is in mijn ogen niet op te lossen met sportuitlaat of luchtfilter. Maar wel weer super betrouwbaar

De aftermarket voor de 105's is ook echt veel en veel beter, met super veel keuze uit betere schokbrekers, stabilisatorstangen, remmen upgrades etc etc. Bij Alfaholics verkopen ze bijv. echt heel mooi spul (wel duur) om je auto naar wens te

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: Aankoopadvies klassieker

di jul 30, 2019 12:46

wat aftermarket wielophangingzaken betreft is er voor transaxle ook veel beschikbaar. Nog naast het feit dat die in de basis al heel veel beter is. Slappe motorsteunen en aandrijfas vind ik zwakste punten maar dat is tegenwoordig ook goed oplosbaar.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Aankoopadvies klassieker

di jul 30, 2019 13:53

Misschien is dit wat.

Echt een plaatje in het echt.

En niet te ver weg van je woonplaats.

https://jacco.nl/aanbod/alfa-romeo-alfetta-gtv-2000/

Gr Jan
=P~ =P~ =P~ =P~

Dikke V6 er in, goed onderstel er onder... maar wow en nog eens wow, wat een mooi ding!
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Aankoopadvies klassieker

wo jul 31, 2019 08:10

Ja, gaaf! Zou er voor zulk geld wel de originele voorspoilers onder willen trouwens... :roll:

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1764
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: Aankoopadvies klassieker

do aug 01, 2019 15:35

idd een plaatje die gtv.
beetje de looks zoals die ik er eerder had, maar dan met TS-techniek... maar die ging voor wat minder weg #-o :mrgreen:

ik heb zowel trans-axle auto's alfetta &75, als 105-Giulia & Berlina, .. de trans-axle rijden net wat beter, meer auto voor je gevoel, maar de 105-jes net wat leuker en relaxter..

dus gewoon gaan rijden met beide, en kijken wat jou het beste past :thumbs:

105 minder roest gevoelig t/m 1972, dan een Alfetta, mits beide in goede staat..maar bij binnen staan, en alleen hobby gebruik, zal het bij goede wagens, beide nog tig jaar mee kunnen 8)
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie 1990

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
scarb 5082

René
Newbie
Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: wo jul 17, 2019 14:24

Re: Aankoopadvies klassieker

vr aug 02, 2019 12:37

Iedereen bedankt voor alle info.
Dit ga ik meenemen in oriëntatie.

Waar ik nu wel benieuwd naar ben, waarom is de 105 minder roestgevoelig t/m 72?
Zijn ze daarna ander staal gaan gebruiken?

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”