Pagina 1 van 3

alfa spider 3.2

Geplaatst: za okt 13, 2018 22:56
door johni6020arss
hallo, ik wil een nw model spider kopen met 3.2 motor. nu moet echter kettingspanner vervangen (175.000km) worden. heeft iemand een idee over de kosten van dit? moet er nog meer vervangen worden? zijn er nog meer dingen waar je op moet letten bij deze motoren?

ik hoor het graag.

groeten,
john

Re: alfa spider 3.2

Geplaatst: di okt 16, 2018 12:29
door UIenZuur
Hi John,

Hierbij een indicatie, wellicht even contact met ze opnemen voor een 3.2, die absoluut duurder uitvalt; http://hs-corse.nl/onderhoud-alfa-159-brera-spider/, tenzij je het elders wilt laten doen uiteraard :wink:

Re: alfa spider 3.2

Geplaatst: di okt 16, 2018 13:16
door ebbr
Je moet vooral letten op het niet te verslaafd raken aan de sound, die 3.2s klinken geweldig vind ik 8)

Re: alfa spider 3.2

Geplaatst: di okt 16, 2018 13:27
door UIenZuur
Je moet vooral letten op het niet te verslaafd raken aan de sound, die 3.2s klinken geweldig vind ik 8)
De laatste serie Spider is geleverd met de 3.2JTS i.p.v. busso, die is veel minder spannend in mijn optiek. Persoonlijk zou ik, als ik een Spider zou willen van de laatste serie, gaan voor de 1750TBi. Veel goedkoper in onderhoud, een stuk lichter en, zeker met een goede software remap, vergelijkbare prestaties 8)

Re: alfa spider 3.2

Geplaatst: di okt 16, 2018 13:40
door ebbr
Alleen bagger geluid de 1750. De 3.2JTS klinkt daarentegen wel lekker qua sound net zo lekker als de oude busso. Overigens is die (zeer zeldzaam) ook nog in fase 2 geleverd (allemaal lichtere materialen) en niet in Q4. Daar kan de 1750 toch echt niet tegenaan. De 3.2 serie 2 kon ik niet vinden, de 1750 was voor mij 'no go' dus vandaar dat wij nu in de 2.2JTS sturen fase2.
Zit alleen helaas tussen veel alfisti's oren dat de JTS niet wat zou zijn: mijn optiek :lol:

Re: alfa spider 3.2

Geplaatst: di okt 16, 2018 14:58
door UIenZuur
Alleen bagger geluid de 1750. De 3.2JTS klinkt daarentegen wel lekker qua sound net zo lekker als de oude busso. Overigens is die (zeer zeldzaam) ook nog in fase 2 geleverd (allemaal lichtere materialen) en niet in Q4. Daar kan de 1750 toch echt niet tegenaan. De 3.2 serie 2 kon ik niet vinden, de 1750 was voor mij 'no go' dus vandaar dat wij nu in de 2.2JTS sturen fase2.
Zit alleen helaas tussen veel alfisti's oren dat de JTS niet wat zou zijn: mijn optiek :lol:
Dat de 3.2 beter klinkt dan de 1750 kan ik uiteraard niet ontkennen 8) denk dat het obstakel ook voornamelijk het gewicht was i.c.m. de Q4 aandrijving, daar werd het, vooral bij de Brera en 159, echt een serieus gewichtig apparaat van. Hoe dat bij de spider, met alleen FWD zit weet ik persoonlijk niet, maar dat zal ongetwijfeld een heel stuk schelen. Maar wat je zegt; vind er maar eens een :mrgreen:

Re: alfa spider 3.2

Geplaatst: vr okt 19, 2018 21:24
door johni6020arss
bedankt voor de informatie...

maar welke is nou beter?
3.2 1e serie qua geluid?

of 2e serie qua betrouwbaarheid?

wanneer is de 2e serie uitgekomen? en vanaf wanneer is de 3.2 jts in de 2e serie dan gekomen?
of heb ik het verkeerd gelezen?

alvast bedankt.

Re: alfa spider 3.2

Geplaatst: za okt 20, 2018 09:55
door ebbr
Je hebt het idd goed gelezen, alle JTSen uit de 2e serie herkenbaar aan de luxere en betere stoelen zijn gemodificeerd en betrouwbaarder. Wel aan te raden is de software gasresponsmodificatie vanwege de kettingrekproblematiek. Wat bij serie 2 ook minder vaak voor lijkt te komen overigens. Serie 2 is ook aanzienlijk lichter wat veelal kritiek was bij de introductie. Veel alfisten weten dit helaas niet...waardoor onbemind.

De 3.2 JTS 2e serie is in NL bijna niet verkocht volgens mij, de serie 2 is er vanaf medio/eind 2008 gekomen. Ik dacht dat in 2010 de spider 1750 kwam ipv de 3.2 serie 2. Nadeel van de 1750 is weer om de 3 jaar distributieriemen doen, die heeft geen ketting zoals de JTSen.

Re: alfa spider 3.2

Geplaatst: za okt 20, 2018 20:03
door UIenZuur
Je hebt het idd goed gelezen, alle JTSen uit de 2e serie herkenbaar aan de luxere en betere stoelen zijn gemodificeerd en betrouwbaarder. Wel aan te raden is de software gasresponsmodificatie vanwege de kettingrekproblematiek. Wat bij serie 2 ook minder vaak voor lijkt te komen overigens. Serie 2 is ook aanzienlijk lichter wat veelal kritiek was bij de introductie. Veel alfisten weten dit helaas niet...waardoor onbemind.

De 3.2 JTS 2e serie is in NL bijna niet verkocht volgens mij, de serie 2 is er vanaf medio/eind 2008 gekomen. Ik dacht dat in 2010 de spider 1750 kwam ipv de 3.2 serie 2. Nadeel van de 1750 is weer om de 3 jaar distributieriemen doen, die heeft geen ketting zoals de JTSen.
En vergeet vooral de Turbo niet van de 1750TBi, dat is ook een flink prijzig geintje als die ploft, en dat deden de vroegere K03’s nog wel eens :wink:

Re: alfa spider 3.2

Geplaatst: zo okt 21, 2018 10:21
door Niels
Toch staat het in geen verhouding met een ketting van een 3.2 JTS. Dat is echt een waardeloze motor, en kan zowel kwa geluid als prestaties niet eens in de schaduw van de Busso staan.

Een TBI met BMC en goed uitlaatsysteem klinkt ook super! :thumbs:

Re: alfa spider 3.2

Geplaatst: zo okt 21, 2018 18:32
door ebbr
Echt bullshit Niels, do not agree 8) Ik vind de 1750 echt niet wat en de 3.2 is toch echt stukken krachtiger dan de oude busso’s die ook ik met plezier 8,5 jaar heb bereden.

Re: alfa spider 3.2

Geplaatst: ma okt 22, 2018 11:07
door UIenZuur
Toch staat het in geen verhouding met een ketting van een 3.2 JTS. Dat is echt een waardeloze motor, en kan zowel kwa geluid als prestaties niet eens in de schaduw van de Busso staan.

Een TBI met BMC en goed uitlaatsysteem klinkt ook super! :thumbs:
Ben ik persoonlijk absoluut met je eens Niels, maar dat hoeft natuurlijk niet voor iedereen te gelden 8) ik weet niet hoe de 1750TBi klinkt in een brera/spider, maar in mijn Giulietta QV ben ik er meer dan tevreden mee, en ik heb (nog) niets aan het uitlaat traject laten doen.

Nu denk ik dat de 3.2JTS puur motorisch gezien wel beter klinkt, maar laten we eerlijk zijn, welke V6 klinkt er nou niet beter dat een 4 in lijn? Persoonlijk vind ik de busso wel stukken mooier klinken, maar ook zeker ogen! Maarja, die is helaas nooit geleverd in de laatste spider (dan had het nu een peperdure wagen geweest!)

Re: alfa spider 3.2

Geplaatst: ma okt 22, 2018 11:34
door Niels
Dan heb je mijn 4 Cilinder lijn nog niet gehoord ;) :mrgreen: :thumbs:

Re: alfa spider 3.2

Geplaatst: ma okt 22, 2018 11:50
door UIenZuur
Dan heb je mijn 4 Cilinder lijn nog niet gehoord ;) :mrgreen: :thumbs:
Je doelt zeker op de 2.0 T-Spark uit een/je 155 8) volgens mij, correct me if I'm wrong, ben je een graag geziene gast bij H&S, en als ik zo de 155's daar zie met die fantastische modificaties, dan kan ik me heel goed voorstellen hoe goed die moet klinken :mrgreen:
Dat klinkt sowieso al heel anders dan een 1750TBi 8) ik vond de 2.0 uit mijn oude 147 ook altijd heerlijk klinken, zeker na toevoegen van BMC CDA en ragazzon uitlaatsysteem :mrgreen:

Re: alfa spider 3.2

Geplaatst: ma okt 22, 2018 12:04
door ebbr
Een TSje klinkt ook absoluut beter dan de huidige 4 cilinders. Ik vind de 1750TBi in de 4c ook zeer kunstmatig klinken, vind dat niet wat: al zou ik hem er niet op laten staan :wink:
De JTSen uit de vroege serie o.a. latere spiders en de GT's: 2.0JTS hebben op gebied van oliegebruik en niet halen van vermogens een nare smaak bij veel alfisten. Als je echt verdiept in de laatste generaties 2.2JTS en 3.2JTS zie je gewoon dat dat een goed en betrouwbaar blok is, die beide ook nog eens goed klinken standaard af fabriek. Na de softwaremodificatie van Squadra of Savali komt ook een rekkende ketting zelden nog voor. Bedoel lepel die getunde 3.2JTS maar eens in een 147 en vergelijk hem dan nog eens met de verouderde busso 3.2 24V 8)

De Multi-Air maar ook de 1750TBi kennen daarintegen toch best wat zwakke plekken blijkt nu in praktijk, zoals defecte multiairmodules en turbos' bij de 1750.

Dat is volgens mij waar de topicposter om vraagt...