Pagina 1 van 2

Alfa 159 Sportwagon

Geplaatst: zo jun 09, 2013 15:22
door DYE Precision
Beste eigenaren van dit mooie automerk:)

Ik ben opzoek naar een occassion Station auto en ik ben eigenlijk erg geinterreseerd in de Alfa 159 JTD.

Voor mijn werk moet ik straks regelmatig naar Scandinavie als vertegenwoordiger van ons merk.

Nu vindt ik de 159 een prachtige auto om te zien en ik heb al aardig wat positieve revieuws gelezen:)

Een hoop mensen roepen vaak, ''Alfa? Nee niet doen, een en al ellende'' Maar naar mijn mening hebben een hoop mensen geen verstand van auto's en Alfa en Fiat hebben toch de Commen Rail Diesel techniek uitgevonden? Ik hoor graag van jullie waar ik op moet letten als ik een occassion wil aanschaffen.

Het liefst ga ik voor de 159 Sportwagon 2.4 JTDm 20v automaat:)

Alvast bedankt voor jullie advies!

Met vriendelijke groet,

Hidde

RE: Alfa 159 Sportwagon

Geplaatst: ma jun 10, 2013 09:43
door DYE Precision
Bedankt voor de reacties

RE: Alfa 159 Sportwagon

Geplaatst: ma jun 10, 2013 10:04
door KhaZ
Dit is de enige in NL die aan je (summiere) eisen voldoet:

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx? ... &asrc=fa|s

Gevonden via Gaspedaal (aanrader):

http://www.gaspedaal.nl/Alfa-Romeo/159/ ... rt=pr&uz=1

RE: Alfa 159 Sportwagon

Geplaatst: ma jun 10, 2013 11:32
door Hylke
Ervaringen:

- Degelijk gebouwd (dus niet zo rammelig als de 156);
- Mooie materialen voor de afwerking (rij zelf een distinctive);
- Stevig onderstel, veel stabieler dan de 156 maar mist daardoor iets comfort;
- Goede feedback via het stuur, sturen sluit aan op het onderstel: stevig, net als het schakelen;
- Verbruik past bij het gewicht, het is een zware auto, dus verwacht geen Eco-wonder.

Daarnaast is het een prachtige auto om te zien. Sinds mijn aanschaf in 2012 zijn er 2 stuks in de straat bij gekomen, waarvan een 2.4 JTDm 20v (Squadra massimo tuning: 235pk). Eigenaar is er erg blij mee na eveneens de overstap vanuit een 166 gemaakt te hebben.

Overigens is de auto ook goed te doen voor lange mensen. Met mijn 195 hoef ik de stoel niet in de achterste stand te zetten. Je houdt overigens niet veel ruimte over achter de stoel (als je lang bent). Gelukkig zijn mijn kinderen nog niet zo oud.

Fotootje? (werk in uitvoering)

Afbeelding

Re: RE: Alfa 159 Sportwagon

Geplaatst: ma jun 10, 2013 12:38
door Alfavaganza
Ervaringen:

- Degelijk gebouwd (dus niet zo rammelig als de 156);
- Mooie materialen voor de afwerking (rij zelf een distinctive);
- Stevig onderstel, veel stabieler dan de 156 maar mist daardoor iets comfort;
- Goede feedback via het stuur, sturen sluit aan op het onderstel: stevig, net als het schakelen;
- Verbruik past bij het gewicht, het is een zware auto, dus verwacht geen Eco-wonder.

Daarnaast is het een prachtige auto om te zien. Sinds mijn aanschaf in 2012 zijn er 2 stuks in de straat bij gekomen, waarvan een 2.4 JTDm 20v (Squadra massimo tuning: 235pk). Eigenaar is er erg blij mee na eveneens de overstap vanuit een 166 gemaakt te hebben.

Overigens is de auto ook goed te doen voor lange mensen. Met mijn 195 hoef ik de stoel niet in de achterste stand te zetten. Je houdt overigens niet veel ruimte over achter de stoel (als je lang bent). Gelukkig zijn mijn kinderen nog niet zo oud.
Helemaal mee eens. Nog wat aanvullingen:
- Weggedrag is prima in orde, maar je merkt wel dat je met een zware auto onderweg bent.
- Praktisch nut is wat minder dan je zou verwachten voor een stationwagen van dit formaat, o.a. doordat de zittingen van de achterbank niet kunnen worden opgeklapt en omdat de achterklep meer op mooi is gebouwd dan op ruim toegang bieden.

Re: RE: Alfa 159 Sportwagon

Geplaatst: ma jun 10, 2013 13:23
door vV
Bedankt voor de reacties
er stond nergens bij dat je graag dik binnen 24 uur reactie wilde.....

RE: Alfa 159 Sportwagon

Geplaatst: ma jun 10, 2013 13:28
door vV
maar daar komt ie dan: zelf sinds medio 2009 een 159 SW TI 2,5 Q4, handbak.
na een jaar laten chippen, altijd doen met een 2,4!!
verbruik ligt in regio 9 liter per 100 km, maar auto wordt veel voor kortere en middellange afstanden ingezet, en als langere afstand vaak ook nog met aanhanger...
is geen automaat, maar zou ivm andere inzet wagenpark wellicht weg mogen...
net nieuwe banden, komt komende week als het goed is ook nieuwe APK op, een 92.000 op de teller nu (erg weinig voor een diesel..).

RE: Alfa 159 Sportwagon

Geplaatst: ma jun 10, 2013 13:29
door frankalfa
Eens met alfavaganza en Hylke, ik rijd zelf een 2.4jtdm TI Q4 sw als dagelijkse auto (met Squadra Massimo 235 pk 475Nm :driving: ) Fijne auto met een beul van een motor, maar door het gewicht (zeker een Q4) en de wetenschap van als die Newtonmeters onder t gaspedaal navenant dorstig... :lol:

Wat mij tegenvalt is het trekgewicht, dr mag maar 1500 kilo achter wat ik voor zo'n auto erg weinig vind. Een pakweg even zware 88er Mercedes 300Dstation met 100 pk MINDER mag er 2 ton achter hebben... :?

Anyway, een aanrader zo'n 159, een stuk 'meer' auto dan zn voorganger, ik zeg; doen. Let wel op onderhoudshistorie en roest aan het motor subframe (plaat weghalen als ie op de brug staat). Verder gingen bij de eerste series het stuurhuis nog wel eens kapot en ook de versnellingsbakken (iig bij de 1.9jtd, bij de 2.4 weet ik niet of t dezelfde bak is) waren niet al te geweldig.

Grtz,fRank
ps walter, foto finish? :lol:

RE: Alfa 159 Sportwagon

Geplaatst: ma jun 10, 2013 13:56
door vV
hij staat er nu niet erg foto vriendelijk bij...met dank aan vogels en vliegen (met name die laatste...)
trekgewicht is idd een vreemd verhaal, maar dat is niet voor iedereen een issue.
Wat ie mag trekken doet ie in ieder geval probleemloos. erg leuk bij stoplichten trouwens...sta je met je diesel plok plok met trailer met een 1000 kg erop, en menigeen heeft het erg moeilijk...

RE: Alfa 159 Sportwagon

Geplaatst: ma jun 10, 2013 14:43
door Hylke
For what it's worth, de benzine Q4 mag wel meer dan 1500 kilo trekken.

RE: Alfa 159 Sportwagon

Geplaatst: ma jun 10, 2013 15:13
door vV
maar dat is wel de enige...en niet zo schokkend veel meer.
qua power en constructie zou 2000 kg best verantwoord zijn vermoed ik zo.

Re: RE: Alfa 159 Sportwagon

Geplaatst: ma jun 10, 2013 19:38
door Deltona
Ervaringen:
- Mooie materialen voor de afwerking (rij zelf een distinctive);
- Stevig onderstel, veel stabieler dan de 156 maar mist daardoor iets comfort;
- Goede feedback via het stuur, sturen sluit aan op het onderstel: stevig, net als het schakelen;
-
Feedback via het stuur vind ik nou juist wat tegenvallen van de 159, net als overigens het onderstel, ook dat communiceert te weinig.

Ik denk dat de 156 dat beter doet, meteen ook zo'n beetje het enige waarin de 156 de 159 overtreft (even los van het gewicht).

Verder een topauto.

Re: RE: Alfa 159 Sportwagon

Geplaatst: ma jun 10, 2013 19:45
door Deltona
For what it's worth, de benzine Q4 mag wel meer dan 1500 kilo trekken.
Klopt, vreemd genoeg mogen alleen de 3.2 V6 jts'en (ook de voorwielaangedreven versie) meer dan 1500 kg trekken; 1700 kg namelijk.

Je zou zeggen dat de 159 2.4 jtd dankzij de combinatie van het hoge koppel en het eigen gewicht daar toch ook in aanmerking voor zou moeten komen; de Q4 al helemaal.

Misschien weer iets typisch Italiaans en is Alfa wat lui geweest met de typegoedkeuring ??

Re: RE: Alfa 159 Sportwagon

Geplaatst: ma jun 10, 2013 20:25
door vV
Ervaringen:
- Mooie materialen voor de afwerking (rij zelf een distinctive);
- Stevig onderstel, veel stabieler dan de 156 maar mist daardoor iets comfort;
- Goede feedback via het stuur, sturen sluit aan op het onderstel: stevig, net als het schakelen;
-
Feedback via het stuur vind ik nou juist wat tegenvallen van de 159, net als overigens het onderstel, ook dat communiceert te weinig.

Ik denk dat de 156 dat beter doet, meteen ook zo'n beetje het enige waarin de 156 de 159 overtreft (even los van het gewicht).

Verder een topauto.
Een q4 stuurt lekker hoor....veel lekkerder dat een q2...vind ik tenminste.

RE: Alfa 159 Sportwagon

Geplaatst: ma jun 10, 2013 20:25
door Hylke
"Vroeger" mocht een fabrikant aan zijn vinger likken, in de lucht steken en vervolgens het maximale trekgewicht noteren. Niemand die twijfelde aan 1800 kilo achter een 90pk Mondeo.

Tegenwoordig komt er heel wat bij kijken en mogen ze zelf niet zomaar meer iets opschrijven. De 1500 kilo is voor mij voldoende, en trek het daarom ook met het volste vertrouwen.