Pagina 1 van 1
aankooptips Alfa 916
Geplaatst: zo jan 03, 2010 13:02
door DB
Hallo,
Ik overweeg een GTV (916, niet de spider) te kopen. Heeft iemand tips en waar moet ik op letten ? Ik ben er nog niet uit welke motor ik wil hebben (4 cilinder of 6 cilinder), maar daar kom ikzelf wel uit. Ik ben in ieder geval benieuwd naar zwakke punten van beide typen, zowel op technisch gebied als op (eventueel) roestgebied.
Op de site van het 916 register is waarschijnlijk van alles te vinden, maar daar kan ik mij pas registreren door het invullen van een chassisnummer en dergelijke van een auto. Omdat ik er nog geen heb, is dat wat lastig.
Verder heb ik in dit forum al gevonden dat de draagarmen wel eens problemen opleveren.
BVD,
DB
RE: aankooptips Alfa 916
Geplaatst: zo jan 03, 2010 13:31
door Hans33sw
klik
klak
klik
klak
klik
klak
heb ze overigens niet doorgelezen en heb ook geen verstand van een 916
RE: aankooptips Alfa 916
Geplaatst: zo jan 03, 2010 14:28
door gaucho
DB, met een gewoon 916 forumaccount, dwz als je nog geen 916 hebt, kun je al heel veel tips lezen over aandachtpunten. Je kunt alleen nog niet overal posten...
Ook een goede start is het overzicht wat op Alfa Owner staat, wel in het Engels uiteraard:
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-gtv ... guide.html
En succes met zoeken, de GTV is een heerlijke Alfa!

RE: aankooptips Alfa 916
Geplaatst: zo jan 03, 2010 17:57
door ebbr
Idd alleen een forumaccount maken levert al veel zoekmogelijkheden op op het 916 register. Later netjes even registreren van je vondst. Ook staan er daar onder te koop een paar aangeboden.
- Zorg dat je er 1 koopt met goede inzichtelijke onderhoudshistory
- Dit type geraakt momenteel in de weggeefprijs-regionen, een goede vinden 'kaf van koren scheiden' is momenteel erg lastig!
- Een slecht exemplaar kan alsnog flink in de papieren lopen
- Algemeen draagarmen, veerschotels en elektronica (airbagcomputers etc)
- Roesten doet dit type normaal gesproken niet hij is verzinkt (tenzij ex. schade auto)
motoren:
TS letten op oliegebruik en 'dieselstart? = nokkenasversteller defect'
V6-en met 12 kleppen: kleppenstelling en nokkenassen altijd op tijd gebeurd (history!)
V6-en 24V: LMM's gaan nogal es stuk, koppeling controleren
Suc6 met zoeken naar deze super alfa!
Made to alfa look good again (Top Gear)
Rene
RE: aankooptips Alfa 916
Geplaatst: zo jan 03, 2010 19:10
door Afco
Thermostaat ( 2.0 TS ) laat ook dikwijls de geest, radiators durven na 10 jaar ook gaan lekken ook die van de verwarming ( kraantje )
De as hoezen kant versnellingsbak zijn dikwijls na 100.000 km vaak aan het scheuren.
Lambda sonde.
Wisselstukken daarentegen zijn indien niet origineel Alfa normaal van prijs
RE: aankooptips Alfa 916
Geplaatst: ma jan 04, 2010 00:01
door DB
Bedankt voor alle reacties. Gisteren heb ik voor het eerst in een 916 GTV (V6) gereden en ik was blij verrast. Veel leuker dan ik verwachtte ! Dus alle tips komen hopelijk van pas bij het zoeken naar een mooie..
RE: aankooptips Alfa 916
Geplaatst: ma jan 04, 2010 19:30
door Afco
De ongemakken wegen niet op tegen het rijgenot , zelfs met de 2.0TS
succes
RE: aankooptips Alfa 916
Geplaatst: ma jan 18, 2010 19:19
door DB
Een nieuwe vraag. Bij een V6 die ik heb gezien, is de krukaspoelie zichtbaar als je in de wielkuip kijkt. Dat verbaasde mij enigszins, omdat ik een beschermplaat logisch zou vinden. Nu zouden er steentjes tussen de distributieriem en de poelie kunnen komen. Ontbreekt een deel van de onderplaat of een andere beschermingsplaat ?
BVD,
DB
RE: aankooptips Alfa 916
Geplaatst: di jan 19, 2010 10:37
door Afco
Ik veronderstel dat dit gedeelte bij de V6 gelijkaardig is aan de 2 TS en daar is alles volledig afgeschermd.
Je hebt enerzijds je grote wielkuip plastic bescherming en anderzijds een veel kleiner gedeelte dat je toegang geeft tot de krukaspoelie, dit stuk zit ook vast aan de grote beschermplaat onder de motor en bak gedeelte