Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2991
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

75 kopen of niet kopen?

za apr 08, 2006 16:04

Ben vandaag bij de auto gaan kijken die in dit topic wordt aangeboden: http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic.php?t=11228

Dit omdat ik toch wat meer wil gaan doen met circuitrijden en daar m'n huidige auto niet aan wil wagen.

Plus: reeds voorzien van een rolkooi, voorremmen van een 75 3-liter en een kuipstoel. En de vervangende motor is voldoende vermogend om met de auto op het circuit te spelen.

Min: naast de, in het verkooptopic, genoemde roest onder de achterlichten (is al es aan geknutseld dmv plamuur, maar dat voldoet niet erg), ook aan de spatschermen, maar m.i. nog niet dodelijk. Links zit iig de sierlijst nog vast, rechts trok ik hem achteraan zo van de auto af. Verdere roest alleen oppervlakkig, m.i. niet ernstig. De reservewielbak is van bovenaf dichtgemaakt, verder is er in de kofferbak onder het achterlicht kennelijk een keer een nieuw plaatje in gebakken (ziet er niet uit, maar of het een probleem is kan ik zelf niet beoordelen). Verdere minnetjes: de oliedrukmeter werkt niet (door het plaatsen van een andere motor?), de achterremschijven zijn versleten en het rechterachterlicht is een aquarium (bekend probleem? oorzaak?).

Bij het proefrijden kwam er af en toe wat gebonk van achteraf, maar dat bleek bij nader inzien waarschijnlijk de uitlaat die niet erg gefixeerd is en overal tegenaan rammelt als je even aan het eindstuk schudt. Verder was er een schurend geluid te horen bij het intrappen van de koppeling (alleen bij rollende auto), wat is dit? En bij het remmen, maar dat komt denk ik omdat de auto al een tijdje stil staat.

Verder is de APK verlopen dus er moet een oprijwagen/autoambulance (of andere goede ideeën) aan te pas komen om het ding naar huis te krijgen.

Kortom: wat vinden jullie ervan, doen of niet doen?

Thomas

RE: 75 kopen of niet kopen?

za apr 08, 2006 20:55

Misschien kun jij wel de foto's plaatsen, dat zou wel helpen bij de beoordeling. Verder zou je precies na moeten gaan wat dat gebonk is. Als het de cardanas is die niet goed uitgebalanceerd is en tegen de auto klapt kan dit nog veel problemen gaan veroorzaken. Weet je zeker dat dit achter is?
Als het geluid in hjet midden is zou het wel eens het steunlager van de cardanas kunnen zijn. Dit valt wel goed te verhelpen door een nieuwe.

Voor de rest kan ik er niet veel over zeggen. Roest is naar mijn mening niet zo'n ramp als het om een racer gaat die geschorst blijft. Bij mijn racer is de wielbak ook doorgeroest maar ik zie het als gewichtsbesparing :wink: Wel is het belangrijk een goeie harde en dichte brandstoftank te hebben!

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2991
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

RE: 75 kopen of niet kopen?

za apr 08, 2006 21:12

Hij blijft niet geschorst, hij moet immers toch van en naar het circuit ;) Dus het is wel prettig als-ie door de APK hobbelt.

De foto's staan hier en hier. M.i. valt er niet veel aan te zien, maar misschien kent iemand de auto toevallig.

Wanneer bonkt een cardanas? Als je ineens gasgeeft o.i.d., of als je over een hobbel rijdt? En alles is natuurlijk te verhelpen door het te vervangen :) Wat kost zo'n geintje?

Van die tank heb ik uiteraard alleen de onderkant kunnen zien en die heeft wat oppervlakkige roestplekjes, m.i. niks ernstigs.

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: 75 kopen of niet kopen?

zo apr 09, 2006 00:44

dat ziet er niet slecht uit. Is het een schroefkooi met certificaat? Zitten er in totaal 2 sets velgen bij? Zijn de stoelen en de gordels wat?
Loopt het motortje goed? Dan denk ik dat je best wat hebt staan. roest is slechts van belang voor de apk, verder niet.
Wil je op het circuit gaan gummen dan heb je toch wel wat mechanisch werk wat je wilt doen. Dus dat cardan toch wel check enzo.
Als je vaak wilt gaan rijden op het circuit, of: dikke portemonnee, of veel zelf sleutelen, check Dre's reesertje......
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2991
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

RE: 75 kopen of niet kopen?

zo apr 09, 2006 22:11

Ja ok dat er goedkopere hobby's waren was me al bekend ;)

Motor lijkt me goed te lopen. De stoel (eentje, de ander houdt-ie zelf) is van sparco, gordels niet op gelet eerlijk gezegd. De kooi is gelast, ziet er (met mijn lekenoog) wel netjes uit, of het een merkje heeft weet ik niet.

Qua velgen, tja er zitten er dus in totaal 6 bij, die vier die er nu op zitten en de twee velgen die er eerst voor op zaten (die daar nu niet meer passen door de grotere klauwen, de "spaken" van deze velgen zitten daarvoor te ver naar binnen).

Maar nogmaals, hoe check je die cardanas? Wanneer zou hij moeten rammelen als daar iets mis mee is?

En weet iemand wat ik van die koppeling moet denken?

Dat lekke achterlicht + plaatje in de kofferbak onder datzelfde achterlicht, zouden dat de naweeën zijn van een achterschade?

Thomas

RE: 75 kopen of niet kopen?

zo apr 09, 2006 22:20

Cardanas kun je horen als de auto gewoon stil staat. Ook met in getrapte koppeling, gewoon een paar keer gas geven. Of de auto op bokjes rijden en eronder kijken of die netjes gebalanceerd draait.

Het schurende geluid wat je bedoelt is denk ik de zuiger van de hydraulische koppelingsbediening in de ciinder. kan zijn dat die dan een beetje lekt ofzo. Komt het geluid bij he pedalen vandaan of echt anderin de auto bij de koppeling zelf?

Gebruikersavatar
Woody34
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 562
Lid geworden op: di jan 04, 2005 17:20
Locatie: Capelle a/d IJssel

RE: 75 kopen of niet kopen?

zo apr 09, 2006 22:21

Het komt mij een beetje over als een project. Zeker aangezien je hem door de APK wil krijgen.
Koop een goede TS voor iets meer en verbouw deze zou mijn advies zijn
Proud owner of:
Alfasud Sprint 1.3S 1983

The fun starts where the straight ends.
Afbeelding

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2991
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

RE: 75 kopen of niet kopen?

zo apr 09, 2006 22:24

Dan is het niet de cardanas, ik heb een paar keer moeten manoevreren, en onbekende auto + niet bij de pedalen kunnen = slechte timing koppeling+gas (was allang blij dat ik hem niet af liet slaan...). Daarbij heb ik geen gerammel gehoord.

Dat schurende geluid was continu, zolang ik de koppeling ingetrapt hield. Uit jouw reactie begrijp ik dat de koppeling bij de bak zit, echter ik had het idee dat het van voren kwam. Maar het was maar een tamelijk zacht geluid dus zeker weten doe ik het niet.

Thomas

RE: 75 kopen of niet kopen?

zo apr 09, 2006 22:34

hhmmm, van voren.... pfff altijd moeilijk geluidjes. Maar als het constant bij ingetrapte koppeling is is het niet de hulpcilinder. Koppeling zit inderdaad achter bij de bak achterin. Wat zegt de eigennaar van het geluid dan?

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2991
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

RE: 75 kopen of niet kopen?

zo apr 09, 2006 22:36

Dat-ie het ook niet weet. Ik dacht zelf nog aan een druklager/drukgroep, maar bij nader inzien moet je die dacht ik ook horen bij koppeling intrappen bij stilstand.

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2991
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

RE: 75 kopen of niet kopen?

vr apr 14, 2006 23:04

Om het verhaal even af te maken, ik heb hem vanavond dan toch (mondeling) gekocht.

Nu eerst nog even het vervoersprobleempje oplossen en dan als het goed is volgende week ophalen.

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: 75 kopen of niet kopen?

za apr 15, 2006 08:06

:wink:

Cool!
Goed loeren data HARC vrij rijden, Squadra italia, enz enz....
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3916
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:38
Locatie: Leidschendam

RE: 75 kopen of niet kopen?

za apr 15, 2006 10:36

Feli alvast :D
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”