Jacco Groothuis
Newbie
Newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: za jun 20, 2009 10:40
Locatie: Bornerbroek

Chassis Spider 105/115 verstevigen?

do nov 17, 2022 21:57

Hallo allemaal,

Ik overweeg een spider coda tronca te kopen. Nu merkte ik tijdens een proefrit dat het chassis best wel wat slapper is t.o.v. een giulia of bertone (wat ik ook vaak in reviews lees).

Nu kwam ik dit verstevigingsframe tegen?

https://www.centerlinealfa.com/catalog/ ... r-standard

Heeft iemand ervaring hiermee? Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groet, Jacco

Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: Chassis Spider 105/115 verstevigen?

vr nov 18, 2022 09:15

Zal best iets doen. Sowieso extra gewicht...
Als er zulke eenvoudige ingrepen zijn om de koets echt te versterken zou dat er standaard al in zitten denk ik dan. Of ze moeten hebben zitten slapen natuurlijk.

Een cabriolet is nu eenmaal (veel) minder stijf dan een gesloten carosserie.
Als voorbeeld: de 916 Gtv vs Spider.
Torsiestijfheid vd Gtv is bijna 3x zo groot ten opzichte vd Spider (110.000 kg/rad vs 40.000 kg/rad). Dus ja, dat zal je best merken.
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

Gebruikersavatar
Klevant
Full Member
Full Member
Berichten: 422
Lid geworden op: zo jan 28, 2007 20:42
Locatie: Hapert

Re: Chassis Spider 105/115 verstevigen?

vr nov 18, 2022 10:56

Is zeker een stuk slapper en of zo'n frame ertussen/erbij iets gaat doen, geen idee. Het scheelt ook al erg veel wat er met de rest van het onderstel is gedaan; staat ie bv op originele veren en dempers? Chassis wordt er natuurlijk niet stijver van, maar het verbetert de rij-eigenschappen in elk geval al wel.

Ik heb een Giulia uit '69 en die is stijver dan een Spider 4, al heb ik het rijgedrag van de Spider wel kunnen verbeteren door de T-bar in betere rubbers te hangen en uit te vullen en Koni rood te gebruiken.
heb: Giulia 2ltr 69, 33 QV 1e serie 86, voor dagelijks een VW ID.3
had: Alfa 145ie, Spider '91

Jacco Groothuis
Newbie
Newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: za jun 20, 2009 10:40
Locatie: Bornerbroek

Re: Chassis Spider 105/115 verstevigen?

za nov 19, 2022 11:45

Bedankt voor jullie reacties! Uiteraard zal een aanpassing aan veren en shocks ook zeker bijdragen aan een beter weggedrag. Denk dat een setje stijvere veren van bv Alfaholics icm gele/rode koni enorm zal helpen.

Maar om het nog verder te verbeteren leek me dat frame wel een mooie upgrade. Het is geschroefd, dus evt zonder schade weer te verwijderen. Het bedrijf dat het frame levert zit in USA. Las op fora aldaar dat ze er enthousiast over zijn.

En waarom AR zoiets destijds niet zelf deed, tsja, in die tijd vonden ze het denk ik niet nodig. Dat is dan ook 40/50 jaar terug.

Gebruikersavatar
Klevant
Full Member
Full Member
Berichten: 422
Lid geworden op: zo jan 28, 2007 20:42
Locatie: Hapert

Re: Chassis Spider 105/115 verstevigen?

za nov 19, 2022 16:56

Wel oppassen met te stijve veren en dempers, omdat het chassis en carrosserie niet zo stijf zijn tril je dan de tent uit en flext de auto ook meer. Ik heb bewust niet verlaagd en Koni rood gebruikt en niet harder/stijver. Maar misschien werkt het wel icm het frame.
heb: Giulia 2ltr 69, 33 QV 1e serie 86, voor dagelijks een VW ID.3
had: Alfa 145ie, Spider '91

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: Chassis Spider 105/115 verstevigen?

zo nov 20, 2022 10:59

voor een goede lasser moet het niet heel moeilijk zijn zoiets na te maken. bv met Alfa 105 bekende bedrijven, of bv rolkooibouwers.

Nu moet ik zeggen dat ik van alles aan 105 serie gereden heb en rijdt, o.a. spiders (2x coda tronca, 1x serie 4, nu weer coda tronca 1980) maar dat ik behalve bij de serie 4 (die aanmerkelijk slapper leek en gezien allerlei losgesprongen puntlassen op dorpelnaad blijkbaar ook slechter gelast) nooit behoefte heb gehad aan verstijving (mn racer is andere uiterste qua stijfheid denk ik). Voor op straat lekkerder wanneer niet te stijf.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: Chassis Spider 105/115 verstevigen?

zo nov 20, 2022 11:27

overigens: wielophanging standaard maar goede rubbers, eventueel 1 kant van de draagarmen achter met PU, en T bar met PU. Verder koni geel rondom en verstelbare camberarmen (en aangepaste uitlijning voor). verder niets gedaan aan wielophanging. enige zou wellicht nog een keer een 27mm voorstabi zijn.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Jacco Groothuis
Newbie
Newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: za jun 20, 2009 10:40
Locatie: Bornerbroek

Re: Chassis Spider 105/115 verstevigen?

ma nov 21, 2022 09:26

Wederom bedankt voor de reacties! Als ik dit zo lees schat ik in dat ik eerst maar eens begin met een goede onderstel upgrade. En inderdaad, simpelweg de oude versleten rubbers vernieuwen (en evt vervangen door polyutheraan) zal ook al veel doen. En evt het besproken frame als blijkt dat dit nog niet voldoende is. Het hoeft echt geen circuitauto te worden, maar ik houd wel van iets sportiever/strakker dan standaard.

Alfaholics verkoopt ook van die zogenaamde "quick steering arms", waardoor de auto directer gaat sturen. Hoor daar ook goede verhalen over. Dat is een makkelijke en niet dure upgrade.

Wordt vervolgd!

Gebruikersavatar
Bog75
Full Member
Full Member
Berichten: 388
Lid geworden op: zo okt 15, 2006 14:25

Re: Chassis Spider 105/115 verstevigen?

vr dec 30, 2022 08:17

eens met VV. Geloof ook niet dat dit framepje iets gaat doen, dit stuk is al best stijf mits goed vers. Als er al gebrekkige stijfheid is, zit dat op de achterkant vs voor. Dan helpt dit niet als ik het goed begrijp. De dorpels moeten goed zijn, dat is basically the shit. Zet het ding met 1 wiel op de stoep en kijk of deuren nog goed open en dicht gaan.

Ophangingstechnisch snap ik nog steeds niet waarom men zo veel geld wil uitgeven voor alfaholics? No disrespect maar een setje van Giacomini is met afstand beter. En dan kun je ook nog met hem zelf overleggen. Echt veel stijvere veren heb je eigenlijk niet nodig op straat, erg goede dempers wel. Dikkere stabi is m.i. nobrainer. Spider botjes voorop zijn voldoende tenzij je een 350k auto wil bouwen zoals familie Banks (zeker niet verkeerd maar ander budget)

Ik rij dan met bilstein sport rondom ipv koni geel, maar dat is dan meer persoonlijke smaak denk ik.
Bert en Juul

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”