Gumball4000
Newbie
Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: di okt 10, 2017 01:16

GT Junior 1300

wo okt 11, 2017 00:11

Hoi allemaal,

Binnenkort zou ik graag een Alfa GT Junior kopen.
Bedoeling is om hier sporadisch (1x/week) mee te rijden. Hoofddoel is deze als investering te gebruiken en binnen 5 jaar met winst (hetzij een beetje) te verkopen.

Ikzelf woon in België, maar mijn oog is gevallen op een model uit Nederland. Betreft een oorspronkelijk rode GT Junior, dewelke enkele jaren geleden naar Alfa grijs is gespoten (originele alfa kleur uit die tijd).
Bouwjaar: 1974
15" GTA velgen. Wagen heeft onlangs een grote beurt gehad waarbij remmen zijn vernieuwd, cilinderkop afgevlakt en Weber carburateurs zijn gereviseerd. Wagen starte koud onmiddellijk zonder choke en draait mooi gelijkmatig.

Exterieur vertoont geen roest..wel imperfecties op de lak. Hier en daar krasjes en vegen. De vegen geven de indruk dat iemand perongeluk tegen de natte lak is gekomen. Je ziet dit niet vanop afstand. Daarnaast geen roest te bespeuren.
De wagen heeft Enkele jaren geleden wel een klein schadegeval gekend aan het portier. Hier heb ik op het eerste zicht niets van gezien. Chassis lijkt ook niet geraakt te zijn.
Interieur is ok: Geen scheuren in het zwarte leder. Wel verduring van het leder, maar lijkt mij normaal voor een wagen van deze leeftijd.

Ik heb ook meegereden. Wagen trekt vlot op, remt goed en er is geen afwijking van het traject als je remt zonder het stuur vast te houden.

Nu is het oldtimer gebeuren nieuw voor mij en heb ik enkele vragen/bedenkingen waarmee ik zit:
- De wagen rook bij het rijden naar uitlaatgassen en soms naar brandstof. Het was niet fel. Is dit normaal?
- Bij het uitbollen bokte de wagen af en toe. Bij terugschakelen niet meer.
- Er waren enkele druppels olie onder de wagen, afkomstig van de carterpan.
- De wagen heeft GEEN onderhoudshistoriek. Hooguit enkele facturen van het laatste onderhoud. In welke mate is dit belangrijk bij een wagen van deze leeftijd?

De eigenaar vraagt rond 24.000 Euro, wel bespreekbaar. Lijkt jullie dit een goede investering of helemaal niet?
Ik heb niet de bedoeling hier 1000-den Euro winst op te maken binnen 5 jaar. Als ik 500euro winst maak, vind ik dit ook al mooi meegenomen. Zolang het maar meer is dan een spaarboekje.
Verkoper is een zeer vermogend persoon, waardoor ik denk dat er niet bespaard is op het onderhoud. Verkoper is ook eerlijk in alles (vb. Ongeval)

Gebruikersavatar
vV
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4701
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt
Contacteer: Website

Re: GT Junior 1300

wo okt 11, 2017 13:52

lastige kwesties altijd. Het is een auto van + 40 jaar oud, dus een licht drupje olie kan daarbij horen. Is ook iets wat wellicht komt door lang ongebruikt blijven. Kan zijn dat het met regelmatig gebruik afneemt. of juist toeneemt...
Voor de rest klink alles aannemelijk. Ik zou wel een dossier verwachten van de periode bij huidige eigenaar. De beschrijving zo horend eis de prijs OK (wellicht zelfs meer dan) . Staar je niet blind op waarde ontwikkeling. 5 jaar geleden kon niemand voorspellen dat er zou gaan gebeuren wat nu gebeurt is. Maar dat kan door welke oorzaak dan ook wel weer inzakken. Vrij onwaarschijnlijk, maar het kan. De forse stijging was ook onwaarschijnlijk geacht 5 jaar terug...
Ik heb ooit gehad o.a.:
GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer. Nu 159 2.4 SW Ti Q4 Bianco en GT junior racer .
www.squadra-italia.nl

Gebruikersavatar
MiaGiulia
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 547
Lid geworden op: do jan 06, 2005 12:15
Locatie: Deventer/ Schalkhaar

Re: GT Junior 1300

wo okt 11, 2017 21:33

Tsja wat betreft verhaal kan ik weinig opmaken wat de staat van de carosserie is. Maw heb je de auto op de brug bekeken?
En heb je vergelijkings materiaal, oftewel hoeveel Bertones heb je bekeken en mee gereden, zodat je weet wat er op de markt te koop is en voor welk geld.
Aangaande investring is het mijns inzien niet de juiste insteek om aan een klassiker te beginnen om over enkele jaren daar financieel voordeel over te houden. De indirecte kosten moet je ook meenemen, zoals stallingsruimte mogelijk onvoorziene zaken die bij aanschaf over het hoofd zijn gezien. Hoewel wat vaste lasten betreft het bezit van een hobby Alfa niet echt in de papieren loopt.
Succes, en als je mogelijk foto's kunt delen van de betreffende GT is dat ook wel aardig. :wink:
Arthur
GT 1300 Junior '67
GT 1300 Junior Unificato '75 >> TE KOOP <<
Nuova Super 1.3 Twin Spark '77
156 GTA SW
159 SW-TI "Rosso Competizione"

Gumball4000
Newbie
Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: di okt 10, 2017 01:16

Re: GT Junior 1300

do okt 12, 2017 00:32

Het betreft deze Alfa: http://nl.ww3.autoscout24.be/classified ... asrc=st|as

Ik hoor trouwens in mijn omgeving dat de meningen rond de kosten (onderhoud) veelal verschillen. De ene zegt dat dergelijke wagens ok zijn qua kosten, de andere zegt dat het niet te onderschatten valt en soms ronduit duur kan zijn.
Kunnen jullie een voorbeeld geven van een dure herstelling? Of is de onderhoudskost van dergelijke wagens als "normaal" te beschouwen?

Betreffende stalling: Deze komt in een ondergrondse garage die ik reeds enige tijd bezit.

Gebruikersavatar
MiaGiulia
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 547
Lid geworden op: do jan 06, 2005 12:15
Locatie: Deventer/ Schalkhaar

Re: GT Junior 1300

do okt 12, 2017 14:07

pb verstuurd. :wink:
Arthur
GT 1300 Junior '67
GT 1300 Junior Unificato '75 >> TE KOOP <<
Nuova Super 1.3 Twin Spark '77
156 GTA SW
159 SW-TI "Rosso Competizione"

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”