Pagina 1 van 4

Alfetta 1.8 Daily

Geplaatst: ma mar 13, 2023 11:56
door sytse-rvn
Dag mede-Alfisti,

ondanks dat we heel comfortabel in een Giulietta JTDm uit 2012 reden, begon het toch te kriebelen om iets spannenders / meer bijzonders te gaan rijden. In mijn geval betekent dat bij voorkeur een ouder model. Mede dankzij mijn broer (ook actief hier op het forum), ben ik gaan kijken bij een Alfetta 1.8 en besloten deze te kopen en de Giulietta weg te doen.

Zelf heb ik niet eerder een Alfetta gehad, wel mee opgegroeid (als daily) en in mijn jeugd in gereden. (in mijn jeugd waren het ook al oldtimers..)
De rit naar huis was precies zoals ik mij dat herinner van (voor het laatst) zo'n 10 jaar geleden. Ruim 200km lang een grijns van oor tot oor, precies waarom ik deze keuze heb gemaakt!

Het is over het algemeen een nette Alfetta met hier en daar wat zaken die aandacht vereisen op korte en middel-lange termijn. Ook verwacht ik dat door het dagelijks rijden er vaak genoeg klussen langs zullen komen. Het lijkt mij dus overzichtelijk om dat een beetje bij te houden in één topic. Het werken aan de auto vind ik net zo leuk als het rijden, dat komt goed uit!

De insteek is de auto in nette rijdende staat te houden, maar wel met het idee dat het een gebruiksauto is. Er wordt jaarrond mee gereden en dus accepteren we dat er eens een krasje en een blaasje tevoorschijn zal komen. In het geval van roest wordt het beleid om het goed bij te houden zodra er iets verschijnt, maar we gaan geen weersomstandigheden mijden om die roest te voorkomen. Die auto's zijn gemaakt om te rijden! :D Met achter rode koni's, bilsteins voor en een dikkere stabi stuurt ze in ieder geval top!

Op korte termijn zijn de klusjes:
- vervangen deurgrepen bestuurderszijde (voor en achter)
- koppeling checken en repareren. Komt soms wel normaal op, soms moeizaam.
- olie & filter
- bakolie
- dashboard verlichting repareren
- deurrubber bestuurderszijde vervangen

Op middel-lange termijn:
- stukje bodem lassen (rond de rubber dop)
- holle ruimtes behandelen
- stukje lassen tussen achterbank en achterbak, niet een heel groot gat, maar iemand heeft ooit een poging gedaan hier een ski-luikje te maken #-o (nee, dat verzin ik niet helaas)

Wat betreft de deurgrepen, daarvan is het vaste deel van het plastic waaraan je de deur open trekt deels afgebroken.
Als iemand die nog in de aanbieding heeft, houd ik mij graag aanbevolen! :D (bouwjaar 1982)
Hetzelfde geld voor het asbakje in het dashboard, dat is ook verdwenen :? .

Re: Alfetta 1.8 Daily

Geplaatst: ma mar 13, 2023 12:10
door giuliettaevo
Goede instelling, gewoon gebruiken. :thumbs:

Voor wat betreft je koppeling; begin eens met de slang te vervangen. Deze willen wel eens inwendig zwellen waardoor je er wel vloeistof doorheen kunt drukken maar hij langzamer terugstroomt. :wink:

Re: Alfetta 1.8 Daily

Geplaatst: ma mar 13, 2023 12:13
door superjesse
Welkom hier! Klinkt als een leuke Alfetta, waar je veel plezier van gaat hebben.

Succes met de aanstaande klussen!

Re: Alfetta 1.8 Daily

Geplaatst: ma mar 13, 2023 19:41
door Floor
Leuke keuze, ben benieuwd naar de vorderingen. En foto’s :-)

Re: Alfetta 1.8 Daily

Geplaatst: ma mar 13, 2023 22:33
door stephen
leuk.. een Alfetta als Daily :thumbs:

zelf ook jaren als daily gereden vanaf 2008 met mijn eerste serie Alfetta...
laatste jaren, is het meer mijn hobby speeltje, mede door de gekietelde 1.8 Turbo die er nu in hangt :mrgreen:

Re: Alfetta 1.8 Daily

Geplaatst: di mar 14, 2023 07:58
door DJ
Als je de de auto dagelijks wilt gebruiken, wat op zich prima is natuurlijk, zou ik de anti roest behandeling van de holle ruimtes maar verplaatsen van het lijstje middellange termijn naar de korte termijn... :wink: :D

Vwb de koppeling, wat Remco zegt, zeg er eerst eens een nieuwe slang op. Zelfde euvel komt trouwens ook bij remslangen voor.

Gr
DJ

Re: Alfetta 1.8 Daily

Geplaatst: di mar 14, 2023 11:35
door Roland Artc88
Leuk om te lezen dat je dagelijks gaat rijden met de Alfetta! Foto's zijn meer dan welkom :D

De slang waarnaar verwezen wordt is er in rubber (zoals origineel) maar ook in staalomvlochten variant. Het is het overwegen waard om die laatste te monteren als je toch bezig bent.

Bijvoorbeeld te vinden bij:
Alfamotive (nummer 4, beide varianten)
Alfisti (alleen staalomvlochten)
Classic Alfa (beide varianten)

Dit zijn allemaal betrouwbare websites in mijn ervaring.

Persoonlijk zou ik ook overwegen om de hulpkoppelingscilinder waar deze slang aan vast zit meteen te reviseren/vervangen als je de slang toch al los hebt en het vloeistof uit het systeem is. Een nieuwe cilinder kun je vinden bij Alfamotive/ClassicAlfa voor een paar tientjes, revisiekitje is op veel plekken te krijgen, bijvoorbeeld Autodoc, voor een paar euro. Dan hoef je daar voorlopig niet meer bij en weet je zeker dat dit gedeelte goed functioneert. Maar dat is aan jezelf natuurlijk :D.

De koppelingscilinder loshalen is wel even een gepruts, aangezien de bouten lastig te bereiken zijn. Mocht je hem vervangen voor een nieuwe, let erop dat de lengte van het asje soms niet gelijk is aan het originele. Deze kun je eenvoudig uit de oude pakken en in de nieuwe stoppen. Anders krijg je hem er met geen mogelijkheid meer tussen. Daar kwam ik achter nadat ik een kwartier heb lopen schelden op dat ding :lol:

Re: Alfetta 1.8 Daily

Geplaatst: di mar 14, 2023 13:19
door DJ
Idd overwegen waard als je toch onder de auto ligt om gelijk de hulpcylinder mee te pakken.

Nog een praktische opmerking vwb de koppelingslang. Doorgaans zit de wartel vast gerot op de koppelingsleiding.
Als je niet oplet breekt je dan de koppelingsleiding. Of je moet de slang compleet met de cylinder losdraaien.
Waarna je waarschijnlijk alsnog probleem krijgt met monteren van de nieuwe cylinder met nieuwe slang.
Helaas zit de koppeling niet op een plek waar je lekker makkelijk bij kan (rechtsachter in de cardanastunnel) om paar dagen van tevoren al meermaals in te weken met kruipolie.
Hobbybrandertje of goede elektrische verfbrander bij de hand om de boel warm te stokken.
En wat dunne alu of staalplaat of lasdeken om te tunnel af te schermen.

Gr
DJ

Re: Alfetta 1.8 Daily

Geplaatst: di mar 14, 2023 18:29
door yuri 75 V6
En als de koppelingshulpcilinder er net zo op zit als bij een 75 (en dat denk ik wel): ontluchten kan een klein drama zijn omdat de nippel net niet lekker op het hoogste punt zit. Net zoals bij de achterremmen. Eén groot feest, een Alfa RWD transaxle. :mrgreen:

Re: Alfetta 1.8 Daily

Geplaatst: di mar 14, 2023 19:58
door Hansromeo
Denk de Alfetta van Glana Geleen?
Keer bekeken, leuke auto!
Succes en veel plezier ermee als daily

Re: Alfetta 1.8 Daily

Geplaatst: wo mar 15, 2023 08:20
door DJ
En als de koppelingshulpcilinder er net zo op zit als bij een 75 (en dat denk ik wel): ontluchten kan een klein drama zijn omdat de nippel net niet lekker op het hoogste punt zit. Net zoals bij de achterremmen. Eén groot feest, een Alfa RWD transaxle. :mrgreen:
Ach kont hoog in de lucht, sowieso ook lekker om uberhaupt wat werkruimte te hebben, is het me altijd vrij vlot gelukt. Gewoon even een goedkoop ringsleuteltje 7 doormidden doorzagen om slag te kunnen maken en de nippel niet rond te draaien helpt ook.

Gr
DJ

Re: Alfetta 1.8 Daily

Geplaatst: wo mar 15, 2023 09:47
door sytse-rvn
Bedankt voor alle leuke en nuttige reacties zover!

Een nieuwe koppelingsslang is besteld, samen met nog een aantal andere delen.
Ik hoef me in ieder geval komend weekend niet te vervelen.

Het is inderdaad de Alfetta uit Geleen. Een leuke auto! Geen concoursstaat, maar dat is voor en daily niet nodig. Gewoon netjes is goed genoeg en verder moet het technisch vooral goed zitten. En wat niet goed zit pakken we aan.

Einde van het weekend plaats ik wat foto's.

Re: Alfetta 1.8 Daily

Geplaatst: wo mar 15, 2023 11:29
door Roland Artc88
Einde van het weekend plaats ik wat foto's.
:jumping:

Re: Alfetta 1.8 Daily

Geplaatst: wo mar 15, 2023 11:29
door Roland Artc88
Gewoon even een goedkoop ringsleuteltje 7 doormidden doorzagen om slag te kunnen maken
This is the way. Gouden tip.

Re: Alfetta 1.8 Daily

Geplaatst: ma mar 20, 2023 12:15
door sytse-rvn
Zoals beloofd na het weekend een update.
Er is hard gewerkt aan de auto dit weekend. Helaas ging een en ander niet zo snel als vooraf gedacht :roll: (je kent het wel..) dus niet heel veel tijd voor foto's van de Alfetta samen met de Giulietta van mijn broer. Die houden jullie nog even van ons te goed. Wel heb ik enkele foto's tijdens de werkzaamheden gemaakt.

Vorige week tijdens de rit naar huis, toen we de Alfetta gingen halen en vlak voor we de Giulietta verkochten:
Afbeelding


Afgelopen vrijdag moest ik even in Dwingeloo zijn, kijk je toch eens achterom of door het raam naar buiten om je eigen auto te zien staan :mrgreen: .
Afbeelding


Zaterdag met de Alfetta aan de slag gegaan, een korte opsomming van de werkzaamheden:
- Vervangen tussenlager en rubber van de cardan as
- Bakolie verversen
- Hulpkoppelingscilinder, koppelingsslang en druklager vervangen (koppelingsplaat en drukgroep bleek ondanks juiste nummer toch niet te passen helaas, dat volgt nog een keer)
- Baksteunen en bakrubber vervangen

Helemaal vanzelf ging het niet, een aantal delen hadden we niet, maar gelukkig konden we na een telefoontje naar Frans Riel (Alfa Noord) in Emmeloord in de auto springen en daar enkele ontbrekende onderdelen ophalen. Gelijk een leuk ritje in de Giulietta uit het andere topic!

Zondag was het ontluchtingsfeestje, dankzij de zoekfunctie van dit forum ging in iedergeval de hulpkoppelingscilinder relatief makkelijk. Los halen, omdraaien, ontluchten en weer terug zetten.

Ontluchten, dus de kont de lucht in:
Afbeelding

Het remmen gaat prima, maar ik vind het wat 'zompig'. De giulietta van mijn broer remt veel directer, dus als er tips zijn bij de deskundigen hier, houd ik mij van harte aanbevolen.

Die baksteunen waren trouwens wel echt nodig...

Afbeelding