Gebruikersavatar
sytse-rvn
Newbie
Newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: do nov 10, 2011 11:48
Locatie: Leiden

Re: Alfetta 1.8 Daily

ma mei 01, 2023 12:04

Tijd voor een update, want de afgelopen weekenden is weer het een en ander gebeurd om de Alfetta technisch weer verder op te frissen.

Eerst maar even op het 'paddenstoeltje' terug komen. Die is juist afgesteld en raakt de bak niet, maar toch komt er van achter nog een behoorlijke dreun helaas. Tenzij iemand een suggestie voor een verdachte heeft, wordt het vrees ik een zoektocht van vooral proberen.

In eerdere reacties werd de optie geopperd om de rubbers van de castor stangen door PU of kogels te vervangen. Dat blijkt niet nodig, want dat heeft de vorige eigenaar al voor mij gedaan :D .
Afbeelding

Zo'n 3 weken terug waren er lichte symptomen waarneembaar van een lekke koppakking. Omdat de auto als daily wordt gebruikt wilde ik daar geen risico mee nemen en ook niet al te lang mee door moeten rijden. Badhoevedorp lag op mijn route en na een snel telefoontje kon ik nog net voor de vrijdagmiddagborrel een koppaking bij Arese ophalen. Gewapend met een nieuwe koppakking en een extra kannetje koelvloeistof op naar de werkplaats! Daar de kop gelicht en de (achteraf vrij gare) koppakking vervangen. De draadeinden van het uitlaatspruitstuk waren ook niet fris meer en ook die zijn allemaal vervangen, maar niet zonder dat er precies één geheel vlak afbreekt natuurlijk. Een beetje geduld en een helicoil hebben dat opgelost en de kop is weer voorzien van 8 frisse studs aan de uitlaatzijde!
Afbeelding

Met de kop eraf en de uitlaat en carburateurs aan de kant was het gelijk een mooi moment om de motorsteunen te vervangen. Die waren daar hard aan toe.
Afbeelding

Ook de kabel naar de startmotor was niet helemaal fris. Het starten was soms wat moeilijk ondanks de nieuwe accu. De nieuwe kabel heeft dit probleem opgelost. Na het in elkaar zetten van het blok uiteraard nieuwe olie, filter en koelvloeistof en ook de temperatuursensor en schakelaar vervangen. Toch klopt de temperatuur op het dashboard nog niet helemaal, dus dat metertje is mogelijk niet helemaal fris of de thermostaat werkt niet helemaal lekker.

Het probleem uit een eerdere post, waarbij de ketting slap stond, zal niet snel meer gebeuren. De bout van de spanner (bijna geheel ingedraaid) deed al vermoeden dat het plaatje verdwenen was en met de kop eraf was dat heel makkelijk te controleren. Mijn vermoeden werd bevestigd en inmiddels zit er weer een nieuw plaatje in de spanner.

Het einde van het weekend viel me op dat de achterste remklauw lekkage had. Gelukkig kon ik een auto lenen van iemand en de Alfetta een weekje laten staan. Ookal was het een heel klein lekje, daarmee rijden is voor mij een absolute no-go. Een week later waren dus de remmen aan de beurt. Omdat ook de wiellagers achter aardig hun best deden een toontje mee te zingen, stonden die ook op het programma.

De schijven achter zijn in goede staat, dus alleen de klauwen en blokken zijn vervangen. Aan de voorzijde leek 1 remschijf meer op een langspeelplaat dan op wat anders, dus daar zijn de schijven en blokken vervangen. De klauwen waren oké met uitzondering van 1 zuiger. Die had wat overtuiging nodig om los te komen. Vervolgens is de klauw uit elkaar gehaald, opgeschoond en weer ingevet in elkaar gezet. Zowel voor als achter gelijk de rubber slangetjes vervangen door staal omvlochten exemplaren.
Afbeelding

De wiellagers vervangen was nog een hele uitdaging. De moer van de aandrijfas zat muurvast en veel kracht, warmte en geduld waren nodig om ze los te krijgen. De ring waarmee het lager vast zat vormde vervolgens een vergelijkbare uitdaging. Uiteindelijk allemaal gelukt en het is toch een stuk prettiger rijden zonder al die bijgeluiden aan de achterkant.

Oud eruit..
Afbeelding

Nieuw erin!
Afbeelding

Tot slot nog even een klein gaatje in de einddemper dicht gelast en de uitlaat netjes zwart gemaakt.
Afbeelding

Inmiddels alweer bijna 1000km verder sinds de koppakking (bij 500km de moeren koud nagetrokken). Daar verder geen problemen meer. Zelfs wat tijd gevonden voor 'luxe' dingen, zoals het aansluiten van de sigarettenaansteker (aankomen met een volle telefoon is best fijn) en de radio! Die gebruik ik ook voor handsfree bellen en mijn inschatting is dat als ik 90 á 100 rij dat prima te doen is :lol: ..

De dreun blijft dus nog even onopgelost. Ook zal ik de carbs nog eens wat netter moeten afstellen. De motor staat nogal te schudden stationair en bij constante toeren is hij rijdend wat aan het bokken soms. Dat geeft niet zo, want het rijdt er niet minder om maar dat kan beter natuurlijk. Ontsteking staat goed, dus mijn vermoeden is dat de carburateurs wellicht niet helemaal synchroon staan. Zodra ik meer gas geef en accelereer is het bokken weg. Ach, zo hou je wat te doen... :P

Ter afsluiting, een foto van de beide transaxles in de werkplaats:
Afbeelding
De gelukkige eigenaar van:
- Alfa Romeo Giulia 1300 Super '72 Rosso Amaranto
- Alfa Romeo Alfetta 1.8 '82 Avorio

Voormalig eigenaar van:
- Alfa Romeo 147 1.6 TS '04 Grigio Metallico
- Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm '12 Grigio Magnesio

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alfetta 1.8 Daily

ma mei 01, 2023 13:08

Lekker bezig.

Vraag: wat voor bonk hoor/voel je precies achter? En wanneer? Lastwissel, in een bocht, over een hobbel, tijdens schakelen?

- Mooii dat er castorkogels opzitten. Stuurt echt zoveel fijner.
- Vwb missende plaatje van de kettingspanner, zal wel relatief veilig onder in het carter liggen, anders had het vermoedelijk al lang een keer echt fout gegaan, maar heel gerust stellende gedachte dat ding niet zat waar het hoort is het niet. Zou hem zelf graag terug vinden.
- Vwb uitlaatspruitstuk, voor zo ver al niet gedaan, iig temperatuurbestendige montagepasta en verkoperde moeren. Alfa heeft origineel ook wel messing moeren voor uitlaatspruitstuk gebruikt. Helaas volgens mij niet consequent. Dat is echt ideaal als je auto een blijvertje is en je er zelf aan sleutelt. Gaan altijd normaal los. Zijn vast ook universeel te koop bij goed geassorteerde ijzerwaren zaak, of ergens online, of misschien zelfs wel gewoon bij de Hornbach.
- Vwb achterremmen, had ik denk al gezegd, maar houd de afstelling van de handrem kort bij. Scheelt je een hoop pedaalslag en het spul blijft gangbaar. Vergeet de afstelling uit het manual. Slepend afstellen, hoorbaar slepend, niet voelbaar slepend. De mechanische afstelling met de stelschroeven op je achterremtangen (2 per tang, totaal dus 4) bepaald de slag die de zuigers in je achterremtangen moeten maken. En dus hoeveelheid remvlst die je moet verplaatsen met pedaal. Dus hoe strakker afgesteld (slepend) hoe hoger pedaal. Bij je voorremtangen veren de remzuigers na remmen terug door de vierkante sealringen in de remtang. Dat is veel minder slag/speling dan die 0.1mm speling die alfa in het manual heeft staan voor de achterremmen. Voorremblokken hoor je ook slepen als je auto opkrikt aan de voorkant, op de rem trapt en daarna voorwielen draait. Dat is dus de bedoeling. Als je achterremmen afstelt volgens alfa manual hoor je niks.

Gr
DJ

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1719
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfetta 1.8 Daily

ma mei 01, 2023 21:28

Lekker gewerkt weer! Die wiellagers kunnen goed tegenwerken ja. En dat zelfgemaakte gereedschap komt ook bekend voor. Ff met een slijptol, lasapparaat en wat dik staal aan de gang en het werkt net zo goed als het origineel.

Dat gebonk is wel bijzonder ja. Kan toch eigenlijk alleen maar komen dan van iets wat beweegt dat niet hoort. Dan wel in de ophanging dan wel in de aandrijving. Rubbers kunnen er soms netjes uitzien totdat je er met een grote koevoet eens flink aan duwt en trekt.

Stomme gedachte; zit je reservewiel wel goed vast? Die zou wat ruim in de bak kunnen liggen. origineel zit er een elastiek omheen maar dat kan na al die jaren best vergaan zijn.

Gebruikersavatar
sytse-rvn
Newbie
Newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: do nov 10, 2011 11:48
Locatie: Leiden

Re: Alfetta 1.8 Daily

do mei 04, 2023 08:40


Vraag: wat voor bonk hoor/voel je precies achter? En wanneer? Lastwissel, in een bocht, over een hobbel, tijdens schakelen?
Het is een constante dreun. Vooral in de regio van 2250-2750 rpm. Vervelend, want daar zit ik in als ik 100 rij. Nu toch de indruk dat het mogelijk door de aandrijfas komt. Die heb ik echter toen hij weer terug ging aan de bak ''los-vast" gezet en even de motor tot zo'n 2000 a 2500 toeren laten draaien. Vervolgens de boel volledig vast gezet. Geen trilling, geen geluid. Enige afstand later, laten we zeggen 300km, is het weer terug. Misschien heb ik met dreun dan niet de juiste indruk gewekt. Het is een constant geluid, lage frequentie. Nu ik erover nadenk, 2500 toeren > 40Hz. Als ik die toon even op youtube opzoek is het precies dat. Dus lijkt mij dan toch iets uit de aandrijving. Ik vraag mij af wat er mis gaat als ik de boel zonder trilling in elkaar zet, maar de trilling na een zekere afstand rijden weer terug krijg..
- Vwb achterremmen, had ik denk al gezegd, maar houd de afstelling van de handrem kort bij. Scheelt je een hoop pedaalslag en het spul blijft gangbaar. Vergeet de afstelling uit het manual. Slepend afstellen, hoorbaar slepend, niet voelbaar slepend. De mechanische afstelling met de stelschroeven op je achterremtangen (2 per tang, totaal dus 4) bepaald de slag die de zuigers in je achterremtangen moeten maken. En dus hoeveelheid remvlst die je moet verplaatsen met pedaal. Dus hoe strakker afgesteld (slepend) hoe hoger pedaal. Bij je voorremtangen veren de remzuigers na remmen terug door de vierkante sealringen in de remtang. Dat is veel minder slag/speling dan die 0.1mm speling die alfa in het manual heeft staan voor de achterremmen. Voorremblokken hoor je ook slepen als je auto opkrikt aan de voorkant, op de rem trapt en daarna voorwielen draait. Dat is dus de bedoeling. Als je achterremmen afstelt volgens alfa manual hoor je niks.
Ik had ze eerst volgens alfa manual en inderdaad, dat was niet helemaal wat ik ervan had gehoopt. Vervolgens volgens jouw instructie afgesteld en dat is een stuk beter!
Dat gebonk is wel bijzonder ja. Kan toch eigenlijk alleen maar komen dan van iets wat beweegt dat niet hoort. Dan wel in de ophanging dan wel in de aandrijving. Rubbers kunnen er soms netjes uitzien totdat je er met een grote koevoet eens flink aan duwt en trekt.

Stomme gedachte; zit je reservewiel wel goed vast? Die zou wat ruim in de bak kunnen liggen. origineel zit er een elastiek omheen maar dat kan na al die jaren best vergaan zijn.
Het is dus wel echt een constante trilling/dreun/resonantie. Het reservewiel heb ik gecontroleerd en dat is niet het geluid, maar moet ik wel een keer vast zetten :P . Qua ophanging hoor ik niks als ik over bijvoorbeeld klinkerweggetjes rijd, dus ik ga er een beetje vanuit dat op bijvoorbeeld de snelweg dat dan ook stil zou moeten zijn.
De gelukkige eigenaar van:
- Alfa Romeo Giulia 1300 Super '72 Rosso Amaranto
- Alfa Romeo Alfetta 1.8 '82 Avorio

Voormalig eigenaar van:
- Alfa Romeo 147 1.6 TS '04 Grigio Metallico
- Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm '12 Grigio Magnesio

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alfetta 1.8 Daily

do mei 04, 2023 18:56

Dat is vervelend.
Maar het is me niet helemaal duidelijk of het nu echt toeren of echt snelheid afhankelijk is.
Hoor je het ook als je bij 100/2500 rpm de koppeling in trapt, of is het dan weg?
Kan je het ook horen bij 2500 rpm in andere versnelling?
Kan je het stilstaan opwekken? Al dan niet met bak in vrij en koppeling op, of de koppeling ingetrapt?

Als je rustig de 2500 rpm heen trekt, accelerend/belast dus, treed het dan ook kortstondig op?

Gezien reputatie transaxle denk je al snel aan cardanas natuurlijk, maar het hoeft niet perse.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
sytse-rvn
Newbie
Newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: do nov 10, 2011 11:48
Locatie: Leiden

Re: Alfetta 1.8 Daily

ma mei 08, 2023 11:11

Het is toeren afhankelijk.
Ik heb het in alle versnellingen bij hetzelfde toerental en als ik de koppeling intrap gaat het weg. En ook bij stilstaan met bepaald toerental is het aanwezig. Bij (rustig) accelereren is het ook hoorbaar tot ik boven de +/- 3000 toeren ben en dan is het weg of in iedergeval aanzienlijk minder aanwezig.

Ik denk dat ik toch nog eens goed naar de aandrijfas moet kijken. Zijn er (veilige) methodes om vast te stellen waar in de aandrijfas zeer waarschijnlijk het probleem zit. Ik kan de auto op de brug zetten en zo'n 2000 à 2500 toeren laten draaien, maar dan moet ik dus nog op een of andere manier meten waar de as blijkbaar trilt.
De gelukkige eigenaar van:
- Alfa Romeo Giulia 1300 Super '72 Rosso Amaranto
- Alfa Romeo Alfetta 1.8 '82 Avorio

Voormalig eigenaar van:
- Alfa Romeo 147 1.6 TS '04 Grigio Metallico
- Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm '12 Grigio Magnesio

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alfetta 1.8 Daily

ma mei 08, 2023 12:43

Als het geluid weg is als je de koppeling in trapt is het in principe niet de cardanas. Want die draait altijd als de motor draait.
Kan zijn dat de druk van de koppeling via (slechte) lagers "iets" doet met de cardanas, (axiale kracht op de cardanas) maar dat is vooralsnog veel te ver gezocht,

Voor nu zou ik zeggen of iets in de bak, want die stopt met draaien als je de koppeling in trapt (en de auto stil staat natuurlijk)
Kan ook nog iets met de koppelingplaat zijn, die draait mee met de ingaande bakas.
Koppelingdrager en drukgroep draaien mee de cardanas/motor.

Druklager hoor je doorgaans alleen juist als je de koppeling intrapt, want dan word die belast. Die zal het ws. niet zijn.

Koppelingplaat zou misschien mooi combineren met soms niet lekker opkomen/slippen.
Daar had je toch soms last van? Of was dat weg met nieuwe koppelingslang?

Koppelingplaat zou wel de mooiste oplossing zijn.
Bak open is meer werk/duurder.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
sytse-rvn
Newbie
Newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: do nov 10, 2011 11:48
Locatie: Leiden

Re: Alfetta 1.8 Daily

di mei 09, 2023 15:46

De koppelingsplaat is het niet vrees ik.
Het is exact hetzelfde als vóór het vervangen van de koppelingsplaat ekele weken geleden.
Toen ik de auto net had heb ik de koppelingscilinder en slang vervangen, dat heeft het koppelprobleem geheel opgelost.

Het geluid gaat weg als ik de koppeling indruk tijdens het rijden. Dus de snelheid van de auto blijft (bijna..) ongewijzigd. Lijkt mij dus dat het niet in het deel van de aanrijving zit dat blijft draaien als je rolt/rijd. (aandrijf-assen, versnellingsbak).

Als ik tijdens het rijden de koppeling intrap gaat het toerental naar beneden en juist daardoor stopt de dreun/trilling. Ook met de koppeling ingetrapt kan ik de trilling/dreun opwekken als ik de motor naar het toerengebied breng waar ik de problemen heb. Zou het dan niet juist wel in de cardan-as zitten?

Misschien moet ik daar dus eens meten op een of andere manier. De vraag is een beetje hoe. Zou mooi zijn als ik op die manier kan vast stellen waar zeer waarschijnlijk het probleem zit. Dit weekend heb ik helaas andere verplichtingen, maar ik kan volgende week weer de auto op de brug zetten en (al dan niet draaiend) de cardan-as inspecteren.
De gelukkige eigenaar van:
- Alfa Romeo Giulia 1300 Super '72 Rosso Amaranto
- Alfa Romeo Alfetta 1.8 '82 Avorio

Voormalig eigenaar van:
- Alfa Romeo 147 1.6 TS '04 Grigio Metallico
- Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm '12 Grigio Magnesio

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1719
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfetta 1.8 Daily

di mei 09, 2023 16:09

Die trilling zit inderdaad in je cardan. Juiste montage, onderdelen fris bla bla moet kloppen maar soms houd je toch iets van trillingen. Je kunt met slangklemmen extra 'balanceer' gewicht toevoegen. Kwestie van experimenteren totdat je een oriëntatie vindt die de trillingen verminderd. Op een 2 of 4 koloms brug kan dat prima.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alfetta 1.8 Daily

wo mei 10, 2023 08:56

De koppelingsplaat is het niet vrees ik.
Het is exact hetzelfde als vóór het vervangen van de koppelingsplaat ekele weken geleden.
Toen ik de auto net had heb ik de koppelingscilinder en slang vervangen, dat heeft het koppelprobleem geheel opgelost.

Het geluid gaat weg als ik de koppeling indruk tijdens het rijden. Dus de snelheid van de auto blijft (bijna..) ongewijzigd. Lijkt mij dus dat het niet in het deel van de aanrijving zit dat blijft draaien als je rolt/rijd. (aandrijf-assen, versnellingsbak).

Als ik tijdens het rijden de koppeling intrap gaat het toerental naar beneden en juist daardoor stopt de dreun/trilling. Ook met de koppeling ingetrapt kan ik de trilling/dreun opwekken als ik de motor naar het toerengebied breng waar ik de problemen heb. Zou het dan niet juist wel in de cardan-as zitten?

Misschien moet ik daar dus eens meten op een of andere manier. De vraag is een beetje hoe. Zou mooi zijn als ik op die manier kan vast stellen waar zeer waarschijnlijk het probleem zit. Dit weekend heb ik helaas andere verplichtingen, maar ik kan volgende week weer de auto op de brug zetten en (al dan niet draaiend) de cardan-as inspecteren.
Ok duidelijk verhaal.
Wel de cardanas dus.
Was denk ik niet zo scherp/helder toen ik vorige reactie tikte. :roll:

Als ik goed begrijp was dezelfde trilling er ook al voor je de koppeling hebt gerepareerd?
Op zich mooi, heb je die trilling er iig niet zelf ingesleuteld...je had zeker niet de eerste geweest die dat overkomt, heb ik zelf ook een keer gepresteerd. Helaas.

Misschien heeft een voorganger van je ooit een keer met lomp sleutel gedrag iets vernachteld aan de cardanas (krom getrokken door verkeerd cardanas weg willen halen)
Misschien is het een maandagochtend cardanas, daar zijn er de nodige van...
Misschien een balanceer gewichtje eraf gevlogen door slechte puntlas of eraf gerot in de loop van de tijd.
Of gewoon versleten centreerlagertjes in de hardyschijven. En dan vermoedelijk de middelste. Waar de voorste en achterste centreerlager tussendoor nog wel eens lik vet krijgen bij werkzaamheden aan bak of koppeling of motor (met cardanas in zijn gehaal eruit) is het middelste centreerlager meestal gortdroog omdat je er niet bij kan. Niet zonder de boel te demonteren.

Als je middelste hardy weer in elkaar moet zetten. Geen geweld. Het moet soepel in elkaar schuiven. Kan een enorm gepiel zijn omdat lagertje bij minste of geringste scheef gaat. Als het niet wil even half uurtje wat anders gaan doen.

Originele centreerlagers zijn al jaren niet meer normaal te koop. Of er je moet geluk hebben dat er ergens weer eens paar NOS opduiken. EB spares verkoopt (verkocht?) kunststofimitatie. Ik heb er zelf nog geen ervaring mee. Zien ze nu niet meer op hun site


Lees ook net dat achterste hardy al eens vervangen is door een andere omdat oude te groot leek/niet goed passend centreerlager had? Is daardoor geen schade ontststaan aan aan het asstompje dat uit de koppeling steeks en dan in centreerlager moet vallen?
Of zag dat asstompje er nog keurig rond uit?

Gr
DJ

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6833
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Alfetta 1.8 Daily

wo mei 10, 2023 18:11

Lagers van het koppelingshuis waar die as van drieklauw naar vliegwiel doorheen loopt kunnen ook wel eens rare trillingen geven.

Maar idd zoals DJ al zegt, hoofdverdachte is de cardanas. En hij heeft alle pijnpunten al opgenoemd ook. :mrgreen:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
sytse-rvn
Newbie
Newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: do nov 10, 2011 11:48
Locatie: Leiden

Re: Alfetta 1.8 Daily

do mei 11, 2023 17:11

Hartelijk dank voor de adviezen wederom, het geeft alvast goede richting om op zoek te gaan naar het probleem.
Als ik goed begrijp was dezelfde trilling er ook al voor je de koppeling hebt gerepareerd?
Klopt! Maar de trilling is er na het monteren van de as zo'n 200 a 300km niet geweest. Daarna weer terug gekomen. Dat vind ik vooral gek. Achterste donut-bouten/moeren 'los-vast', tot 2000 rpm motor laten draaien en toen vast gezet. Daarna dus 200-300km oke, nu weer niet.
Misschien heeft een voorganger van je ooit een keer met lomp sleutel gedrag iets vernachteld aan de cardanas (krom getrokken door verkeerd cardanas weg willen halen)
Misschien is het een maandagochtend cardanas, daar zijn er de nodige van...
Is dit op enige (handige) manier te meten, of is een krom getrokken as zo subtiel krom dat dit bijna niet vast te stellen is?
Misschien een balanceer gewichtje eraf gevlogen door slechte puntlas of eraf gerot in de loop van de tijd.
Of gewoon versleten centreerlagertjes in de hardyschijven. En dan vermoedelijk de middelste. Waar de voorste en achterste centreerlager tussendoor nog wel eens lik vet krijgen bij werkzaamheden aan bak of koppeling of motor (met cardanas in zijn gehaal eruit) is het middelste centreerlager meestal gortdroog omdat je er niet bij kan. Niet zonder de boel te demonteren.
As lijkt oke, niet alsof er gewichtjes misten of plekken waar ooit een puntlas had moeten zitten. De middelste schijf is niet vervangen (was oke), maar wel het (grote) lager en het rubber waar het lager in zit. Toen uiteraard het centreerlager een lik vet gegeven en inderdaad met beleid in elkaar gezet. Dat ging goed.
Lees ook net dat achterste hardy al eens vervangen is door een andere omdat oude te groot leek/niet goed passend centreerlager had? Is daardoor geen schade ontststaan aan aan het asstompje dat uit de koppeling steeks en dan in centreerlager moet vallen?
Of zag dat asstompje er nog keurig rond uit?
Ik begin naar aanleiding van wat je zegt ook wat twijfels over dit as-stompje te krijgen. Daar hebben we opzich niet aan geprutst, maar dat wil niet zeggen dat het oke is. De nieuwe schijf had een kleinere diameter voor het centreerlagertje dat op de as zit. De oude schijf had een centreerlager met grotere buitendiameter en dus in de schijf een grotere binnendiameter ter hoogte van dat lagertje. De nieuwe schijf heeft een kleinere binnendiameter. Van een andere aandrijfas heb ik toen het centreerlagertje gehaald. Die paste op mijn bestaande as en in de nieuwe schijf. Dat lager was in prima staat en heeft ook een lik vet mee gekregen.

Blijkbaar met het vervangen van de koppeling was ik in staat tijdelijk de trilling weg te krijgen zonder aan het midden of de voorzijde van de aandrijfas te komen. Ik denk dat ik dus aan de achterkant moet beginnen met zoeken naar 'de schuldige'. Het stompje vanuit de bak zal eerste verdacht worden. Vanaf daar naar voor werken als het probleem dan niet is opgelost.
Lagers van het koppelingshuis waar die as van drieklauw naar vliegwiel doorheen loopt kunnen ook wel eens rare trillingen geven.
Ik zal eens controleren of daar speling waarneembaar is.
De gelukkige eigenaar van:
- Alfa Romeo Giulia 1300 Super '72 Rosso Amaranto
- Alfa Romeo Alfetta 1.8 '82 Avorio

Voormalig eigenaar van:
- Alfa Romeo 147 1.6 TS '04 Grigio Metallico
- Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm '12 Grigio Magnesio

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alfetta 1.8 Daily

do mei 11, 2023 23:35

Als het even weg is geweest na aanpakken van de koppeling en vervangen achterste hardy en daarna weer terug gekomen lijkt dat me duidelijk de hoek waarin je het ( in eerste instantie ) zoeken moet.
Uiteindelijk blijkt 9 van de 10 keer dat problemen met cardanas transaxle hele basale oorzaken hebben.
In tegenstelling tot alle exotisch onzin verhalen en oplossingen die er op het www rond gaan.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
sytse-rvn
Newbie
Newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: do nov 10, 2011 11:48
Locatie: Leiden

Re: Alfetta 1.8 Daily

ma okt 30, 2023 16:05

Het is al even geleden sinds mijn laatste bericht, dus tijd voor een update!

De trilling in de cardan zit er nog steeds in, ik heb het druk gehad met andere zaken en na enige tijd rijden volgt blijkbaar een soort 'acceptatie'. Ergens binnen 3 à 6 maanden komt vanzelf een moment dat ik daar wat aan ga doen, want dan wissel ik de motor en kan net zo makkelijk de cardan-as er onder weg. De motor heeft duidelijk al heel wat kilometers gedraaid en lust best een slokje olie. In het begin van de zomer heb ik een 2l alfetta motor op de kop getikt die in redelijk goede staat zou moeten zijn. De kop haal ik er af en dan zullen we zien hoe fris de motor lijkt. Het liefst (i.v.m tijd voor andere projecten) doe ik nu geen gehele revisie, tenzij blijkt dat het echt nodig is. Ik o.a nog een setje nieuwe HC zuigers met bussen voor een 2l liggen. Dat scheelt dan weer..

In september was het tijd voor de APK, dus voor die tijd nieuwe bandjes erop en laten uitlijnen in Dokkum. Dat reed gelijk weer een stuk beter. Een klein krokant plekje in de vloerplaat aan de bestuurderszijde heb ik ook hersteld. De wiellagers aan de voorzijde lieten enkele weken voor de APK vrij duidelijk van zich horen dus ook die zijn nu weer vers. Sinds de aankoop zijn dus ook alle wiellagers rondom inmiddels vernieuwd.

Ik ben nog steeds bijzonder tevreden met mijn keuze om dagelijks met de Alfetta te gaan rijden en dat blijkt ook wel aan het aantal kilometers sinds maart: ruim 17.000 alweer. (en iedere kilometer een feest :D )

Omdat ik van plan ben nog vele kilometers meer te rijden en de ervaringen in het verleden met de supertjes en alfetta's van mijn vader op LPG altijd goed waren, heb ik LPG laten inbouwen. In deze auto heeft ooit eerder lpg gezeten, want achter de kentekenplaat was een afgedopt vulgat te vinden o.a. De bestaande gaten zijn zo veel als mogelijk weer hergebruikt. Vanochtend de eerste wat langere rit op LPG gereden en ik ben tevreden. Met een 80L tank sta ik minder vaak en tevens goedkoper te tanken. Er is uiteraard verschil voelbaar tussen rijden op LPG en benzine, maar dat is relatief weinig en mag de pret zeker niet drukken. Overigens wordt dat nog ruim gecompenseerd met de geplande motorwissel. Wanneer ik daarmee aan de gang ga zal ik weer een update plaatsen.
De gelukkige eigenaar van:
- Alfa Romeo Giulia 1300 Super '72 Rosso Amaranto
- Alfa Romeo Alfetta 1.8 '82 Avorio

Voormalig eigenaar van:
- Alfa Romeo 147 1.6 TS '04 Grigio Metallico
- Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm '12 Grigio Magnesio

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1771
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: Alfetta 1.8 Daily

di okt 31, 2023 16:43

bij LPG op injectie kost het geen vermogen, en ook nog te tunen.. had een leuke optie geweest als je het toch liet inbouwen.. gemistte kans :wink:

in het verleden ook aardig wat km's gemaakt op lpg met carb's.. vanwege smoring op luchtfilter reed het op benzine ook wat minder, dus verschil viel mij reuze mee..

zit er nu ook aan te denken om 1 vd alfa's op lpg te zetten.. tank met mijn VW T3 bus voor 40 euro, en net met mijn BMW 124 euro :? :lol:

maar mooi dat je zo van je Alfetta geniet :thumbs:
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie 1990

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
scarb 5082

Terug naar “Projecten”