Gebruikersavatar
Egbertone
Guru
Guru
Berichten: 1309
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 06:59
Locatie: Haaglanden

Alfa 147 1.6 Veloce - bisognoso di amore...

wo feb 16, 2022 11:42

Het was na een kleine 11 jaar weer tijd voor een Alfa Romeo vond ik. Geen klassieker deze keer want... geen geld voor. Los van dat ben ik ook een verwend ventje die graag wat luxe (en veiligheid) in z'n auto heeft zoals climate control, cruise control, radiobediening op het stuur etc. Gekeken naar o.a. een GTV 916 en een GT (maar JTS en dat durfde ik niet aan...) én dus de 147. De laatste is het geworden.

De auto:
- Alfa 147
- 1.6 16V Veloce
- 5 deurs
- Business uitvoering
- bouwjaar 2007
- Blu Monte Carlo
- 138.560 km
- zwart/crême leder interieur
- Bose geluidsinstallatie

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De titel zegt het al... heeft wat liefde nodig deze 147 :!: De 147 heeft van augustus 2007 tot december 2016 op CD kenteken rondgereden en is daarna in particuliere handen gekomen en heeft op dat moment het huidige kenteken gekregen. De auto ziet er op de foto's op het eerste gezicht wel mooi uit, maar als je goed kijkt zie je de krassen en deuken. Ook werd al snel duidelijk dat de distributie vijf jaar en ongeveer 61.500 km geleden voor het laatst vervangen was, dit werd ook bij de verkoop verteld overigens. Contact opgenomen met Garage Len Jansen, daar kon ik meteen terecht. Omdat over de waterpomp niets bekend was, heb ik deze ook gelijk laten vervangen.

Maar ja, dan hangt de wagen op de brug... en wordt er meteen even goed gekeken naar de bodem en overige onderdelen die zich in die omgeving bevinden. De bodem ziet er goed uit, daar ben ik blij mee. Wel bleek dat de rechter schokdemper achter vervangen was, volgens de factuur die bij de auto zat augustus 2020. Vreemd verhaal natuurlijk, om aan één kant de schokdemper te vervangen, maar zal wel een kostenverhaal geweest zijn. Intussen is de rechter schokdemper achter ook aan vervanging toe, dus dat is het volgende wat op de planning staat. Er zit dan 1,5 jaar tussen de vervanging links en rechts, maar dat zal niet zo heel veel uitmaken denk ik. Verder zijn ook nog de voorbanden schuin afgesleten (had ik zelf nog niet gezien...), waarschijnlijk door een niet correcte uitlijning, dus dat staat ook op de planning. Deze banden waren eveneens in augustus 2020 vervangen, dus het gaat snel!

Wat is er inmiddels gedaan:
- distributie vervangen
- waterpomp vervangen
- rechter koplamp gepolijst

Wat moet er nog gebeuren:
- schokdemper links achter
- uitlijnen
- voorbanden vervangen
- intensieve poets-/reinigingsbeurt
- roest raamstijl verwijderen
- wat ik nog tegenkom...

Nog wat foto's van de "minpunten"

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wordt vervolgd...
Laatst gewijzigd door Egbertone op zo feb 20, 2022 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8819
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Alfa 147 1.6 Veloce - bisognoso di amore...

wo feb 16, 2022 18:46

Goede kleur wel, maar die velgen poetsen lijkt me een crime. Maar ja, ik ben dan ook geen poetser :mrgreen: Zou trouwens goed kunnen dat ik dat linker raamstijl-coverdingetje nog nieuw in de doos heb liggen, bedenk ik me nu. Heb ooit eens zoiets gezien...
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Egbertone
Guru
Guru
Berichten: 1309
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 06:59
Locatie: Haaglanden

Re: Alfa 147 1.6 Veloce - bisognoso di amore...

do feb 17, 2022 10:13

Velgen poetsen is ook niet echt mijn ding... maar ja, ze zaten er al op :lol:

Nooit over nagedacht dat het een cover zou kunnen zijn... ga ik maar eens naar op zoek dan. Mocht je 'm tegenkomen hou ik me aanbevolen!

Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 370
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

Re: Alfa 147 1.6 Veloce - bisognoso di amore...

do feb 17, 2022 13:40

Leuke auto! Hele mooie kleur en een bijzondere uitvoering met dat interieur. Gaaf hoor.

Het lijstje valt best mee. Die schokbreker die er anderhalf jaar nieuw op zit zou ik mij niet te veel zorgen over maken. Vreemde keuze van de vorige eigenaar, maar als je de andere zelf vervangt moet dat gewoon goed gaan.
Velgen poetsen is ook niet echt mijn ding... maar ja, ze zaten er al op :lol:
Een goede velgenreiniger en een goede velgenborstel (of een simpele zachte verfkwast, als het low-budget moet) maken het leven een stuk makkelijker.

Aanraders voor velgenreiniger:
Alu-Duivel Speciaal Velgenreiniger: Link
Iron X: Link

Als je Iron X koopt, doe jezelf een plezier en haal de Lemon Scent. 3 euro extra voor een andere geur klinkt overdreven, maar de normale 'paarse' variant stinkt zo erg naar zwavel dat de tranen in je ogen springen. De citroen variant stinkt nog steeds, maar vele malen minder dan de paarse. Ook kun je Iron X verdunnen als de velgen niet te smerig zijn. Als ze echt smerig zijn, of voor de eerste keer dat je het op een set velgen gebruikt om een goede basis te hebben, gebruik ik het onverdunt. Bij regelmatige wasbeurten verdun ik het, grofweg 1 op 1.

Aangezien Iron X duurder is, gebruik ik zelf voor de regelmatige wasbeurten ook vaak Alu-Duivel. Die is perfect voor normale wasbeurten. Maar als je een flink aangetaste set zo goed mogelijk schoon wilt krijgen, is Iron X in mijn ervaring echt krachtiger. Die is trouwens ook in een kleinere fles te koop.

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1728
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Alfa 147 1.6 Veloce - bisognoso di amore...

do feb 17, 2022 17:51

Mijn <<piep>> (non-Alfa :oops: ) heeft ook lichtmetalen wielen met dunne spaakjes. Weliswaar lang niet zoveel, maar wel een paar dicht bij elkaar (zelfs nog dichter dan bij deze 147).

Die wielen zijn wel overgespoten, met 2-componenten lak. Het zwarte remstof vliegt daar vanaf. Het hecht niet vast, die lak is glad en hard. Ik gebruik altijd simpele velgenreiniger maar zelfs dat hoeft niet, alleen water zou eigenlijk ook al genoeg zijn. En een gewone borstel. Om tussen die dunne spaakjes te komen heb ik van een platte verfkwast ook een velgenborstel gemaakt: twee lagen duct tape rondom het ijzeren deel waar de kwastharen in zitten, om de lak niet te bekrassen. Kost bijna niks, en het werkt goed & snel :wink:

.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8819
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Alfa 147 1.6 Veloce - bisognoso di amore...

do feb 17, 2022 19:19

Mijn wel poetsende collega zweert ook bij Iron-X voor velgen. Heb hem er mee bezig gezien, het resultaat was uitstekend maar ik werd al moe van het kijken. :twisted:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Egbertone
Guru
Guru
Berichten: 1309
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 06:59
Locatie: Haaglanden

Re: Alfa 147 1.6 Veloce - bisognoso di amore...

vr feb 18, 2022 13:10

Als Italofiel gebruik ik voor de velgen Non-Ferro van Monello... :mrgreen: maar Alu Duivel :twisted: klinkt ook goed en is een stuk goedkoper. Die lucht... tja... niet echt lekker inderdaad...
Laatst gewijzigd door Egbertone op vr feb 18, 2022 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Egbertone
Guru
Guru
Berichten: 1309
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 06:59
Locatie: Haaglanden

Re: Alfa 147 1.6 Veloce - bisognoso di amore...

vr feb 18, 2022 13:17

Gister de 147 overigens ook weer naar Len Jansen gebracht, deze keer voor de schokdemper en meteen uitlijnen. Nu dus twee gelijkwaardige schokdempers achter, die 1,5 jaar verschil is verwaarloosbaar.

Het uitlijnen... tja, dat was echt nodig... één van de wielen aan de voorzijde had een uitspoor van -20, terwijl het ergens rond de 0 moet zijn. Niet gek dat de banden dan scheef afslijten. Maar merkte het ook aan het sturen, voelde allemaal een beetje onzeker aan, nu dus niet meer. Binnenkort maar eens wat afstanden gaan rijden met de 147 :driving: maar eerst morgen maar eens met klei, cleaner, polish en wax aan de slag... tenminste... als Eunice m'n schuurtje niet verwoest :shock:

Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 370
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

Re: Alfa 147 1.6 Veloce - bisognoso di amore...

ma feb 21, 2022 10:43

Als Italofiel gebruik ik voor de velgen Non-Ferro van Monello... :mrgreen: maar Alu Duivel :twisted: klinkt ook goed en is een stuk goedkoper. Die lucht... tja... niet echt lekker inderdaad...
Alu Duivel ruikt prima trouwens.

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6691
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: Alfa 147 1.6 Veloce - bisognoso di amore...

do feb 24, 2022 16:42

Als Italofiel gebruik ik voor de velgen Non-Ferro van Monello... :mrgreen: maar Alu Duivel :twisted: klinkt ook goed en is een stuk goedkoper. Die lucht... tja... niet echt lekker inderdaad...
Stinken doet het zeker, maar heb velgen nog nooit zo schoon gekregen.
Ook voor de motor is het ideaal, de achterbrug en achtervelg krijg je hiermee moeiteloos schoon :thumbs:
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Gebruikersavatar
Egbertone
Guru
Guru
Berichten: 1309
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 06:59
Locatie: Haaglanden

Re: Alfa 147 1.6 Veloce - bisognoso di amore...

do feb 24, 2022 22:45

Het sleutelschuurtje heeft gelukkig niet onder de storm geleden. Van het poetsen kwam echter niets omdat bij m'n ouders de schutting omgewaaid was, dus moest daar aan de slag, da's logisch. Nog wel even de tijd gehad om naar de plakkende interieurdelen van de linker deur te kijken en in iedere geval het kapje waar tweeter en deurgreep in/op zitten en de raam-/spiegelbediening plakvrij gemaakt. Volgende keer de andere kant en de bedieningsknoppen van de climate control.

Om het kapje/plaatje goed schoon te kunnen krijgen zonder het leer van deurpaneel te vervuilen besloot ik deze te demonteren. Klein kunstje... afdekkapje opwippen met een schroevendraaier, de kap zelf losschroeven... beetje wrikken en... los. Stekker van de tweeter voorzichtig loshalen en... hè... welke tweeter???? Blijkt dat er helemaal geen tweeter in zit. Begrijp ik geen snars van, want er zou een bose systeem in moeten zitten, staat in de bekleding in de kofferruimte en op de roostertjes van de tweeters zelf. Op de tweede foto in het eerste bericht is dit te zien. Vreemd... of zijn er wellicht verschillende uitvoeringen van de Bose systemen en waren de tweeters wellicht een optie? Of wellicht door een eerdere eigenaar er uit gehaald, kan ook nog. In ieder geval klinkt het geluid goed dus heeft geen prioriteit om uit te zoeken.

Van Yuri een nieuwe cover voor het roestige exemplaar links achter kunnen overnemen, dus zaterdag even puzzelen hoe deze gedemonteerd en gemonteerd moeten worden.

In de gang liggen twee nieuwe en oh zo belangrijke ronde rubber onderdelen te wachten, maar die kan kan ik helaas zelf niet monteren :mrgreen:

Leuk om weer lekker bezig te zijn met een Alfa Romeo :D

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1728
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Alfa 147 1.6 Veloce - bisognoso di amore...

vr feb 25, 2022 00:41

Om het kapje/plaatje goed schoon te kunnen krijgen zonder het leer van deurpaneel te vervuilen besloot ik deze te demonteren. Klein kunstje... afdekkapje opwippen met een schroevendraaier, de kap zelf losschroeven... beetje wrikken en... los. Stekker van de tweeter voorzichtig loshalen en... hè... welke tweeter???? Blijkt dat er helemaal geen tweeter in zit. Begrijp ik geen snars van, want er zou een bose systeem in moeten zitten, staat in de bekleding in de kofferruimte en op de roostertjes van de tweeters zelf. Op de tweede foto in het eerste bericht is dit te zien. Vreemd... of zijn er wellicht verschillende uitvoeringen van de Bose systemen en waren de tweeters wellicht een optie? Of wellicht door een eerdere eigenaar er uit gehaald, kan ook nog. In ieder geval klinkt het geluid goed dus heeft geen prioriteit om uit te zoeken.
.

Alle mogelijkheden die je noemt zijn mogelijk :mrgreen: .

En nog eentje: Zulke Bose logootjes zijn ook voor een paar cent per stuk te koop in China. Misschien heeft een vorige eigenaar dat gedaan? Dan zit het er niet in maar het staat er wel op. 'Geinâg voah weinâg'.... :(

Voorbeeld:
Afbeelding


.

Gebruikersavatar
Egbertone
Guru
Guru
Berichten: 1309
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 06:59
Locatie: Haaglanden

Re: Alfa 147 1.6 Veloce - bisognoso di amore...

vr feb 25, 2022 16:06

Dan zou deze zich wel heel veel moeite getroost hebben om het bij alle 4 de portieren te doen en ook nog eens een bekledingsdeel in de kofferruimte vervangen hebben door een paneel waar Bose in reliëf op staat. Ik zal morgen de andere deuren eens bekijken en uitzoeken wat er achter de bekleding in de kofferruimte zit.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8819
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Alfa 147 1.6 Veloce - bisognoso di amore...

vr feb 25, 2022 16:43

Tja, het blijft een in Italië gebouwde auto. Voor hetzelfde geld hadden ze even alleen maar 'Bose' trimdelen liggen toen deze in elkaar geschroefd werd, of is de samenstelling van de auto tijdens productie mis gelopen.

Kan kennelijk overal gebeuren overigens: een voormalig collega had het in de winter van 2017 nieuwe model Polo besteld in de introductiekleur oranje. Inclusief alle zorgvuldig gekozen opties 30.000 euro, meneertje. Nou, in de zomer van 2018 was het grote moment dan eindelijk daar: het ding stond na veel vertraging klaar voor aflevering bij de dealer. Hij ernaartoe, doek er vanaf getrokken... hartstikke zwart. Want oranje kon niet. Geen kennisgeving vooraf; zo was het nou eenmaal. True story - en hij heeft hem nog afgenomen ook.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1728
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Alfa 147 1.6 Veloce - bisognoso di amore...

vr feb 25, 2022 22:10

.......een bekledingsdeel in de kofferruimte vervangen hebben door een paneel waar Bose in reliëf op staat.
.

Dat lijkt zeker af fabriek, zo'n onderdeel lijkt me veel moeilijker én minder interessant om als nepper aan te brengen.



.

Terug naar “Projecten”