Gebruikersavatar
Egbertone
Guru
Guru
Berichten: 1309
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 06:59
Locatie: Haaglanden

Re: Alfa 147 1.6 Veloce - bisognoso di amore...

ma feb 28, 2022 14:57

28 februari 2022

Daar zit ook zeker een een of andere woofer achter... hoorbaar en voelbaar. Het rechter voorportier (en ongetwijfeld ook de linker...) heeft deze...

Afbeelding

Lijkt niet echt Bose, maar ik weet het niet, ben geen kenner. En uiteindelijk maakt het ook niet uit want er komt voor mijn oren goed genoeg geluid uit en daar gaat het tenslotte om :wink:

Me vandaag met wat anders beziggehouden. De sproeier van de achterste ruitenwisser werkte niet en daar wilde ik het mijne van weten. Zaterdag al de plaat weggehaald en op dat moment geconstateerd dat het iets eenvoudigs was! De slang zat niet aangesloten. Dus, slangetje er weer op geklikt, hendel naar voren en sproeien... "plop" daar lag het slangetje weer los. Werd door het draaien van de sproeier zelf er uit gewrikt :shock: dat was vreemd... het leek me niet dat het zou zou moeten, maar aan de andere kant vond ik het ook wel verklaarbaar als de sproeier met de wisser zou meebewegen. Maar ja... hoe dan ook klopte het niet dat de slang er elke keer afliep. Vanochtend maar weer even het mechanisme gedemonteerd en goed bekeken... circlipje los en sproeiergedeelte er af... "wellicht moet ik dat iets draaien..." dacht ik, maar dat was niet zo want kan er maar op één manier op. Dan de zwarte "huls" waar het asje doorheen zit, kan dat los. Gaf niet erg mee en leek muurvast aan het asje te zitten en bewoog ook mee met het asje. Toch maar even flink in de kruipolie en even laten staan. Beetje wrikken en yup... het kwam los... en meteen werd duidelijk wat er aan de hand was...

Afbeelding

Roest verwijderd en asje weer zo goed als rond gemaakt, nokje vastgelijmd, alles flink in het vet en vervolgens weer gemonteerd. Jawel... weer een prima functionerende ruitensproeier (alleen nog even goed de sproeier afstellen...).


Wordt vervolgd...

Gebruikersavatar
TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 648
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Wilp

Re: Alfa 147 1.6 Veloce - bisognoso di amore...

ma feb 28, 2022 15:05

Volgens mij horen de tweeters bij een Bose systeem in de 147 niet achter die roostertjes te zitten, maar zitten die geïntegreerd in de grote boxen. Ooit een bose systeem ingebouwd in mijn vroegere 147 en toen kwam ik daar achter... Bij het standaard systeem zaten er trouwens wel tweeters onder de roostertjes.
Alfa75 1.8 ‘86 -- 1750 Berlina ‘71 -- 159 SW 2.0jtdm '11

Gebruikersavatar
Egbertone
Guru
Guru
Berichten: 1309
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 06:59
Locatie: Haaglanden

Re: Alfa 147 1.6 Veloce - bisognoso di amore...

ma feb 28, 2022 15:10

Dus het zou heel goed kunnen dat de woofer/tweeter combi op de foto toch van Bose is en dat ze de tweeterroostertjes bij de deurgreep er gewoon voor "het idee" zitten.

Anywayz... het klinkt goed dus ik vind het prima allemaal :mrgreen:

Gebruikersavatar
TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 648
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Wilp

Re: Alfa 147 1.6 Veloce - bisognoso di amore...

ma feb 28, 2022 15:15

Ja en je kunt het ook controleren of er een versterker/woofer unit linksachter in de hoek van de kofferruimte zit. Die hoort bij het bose systeem
Alfa75 1.8 ‘86 -- 1750 Berlina ‘71 -- 159 SW 2.0jtdm '11

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1723
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Alfa 147 1.6 Veloce - bisognoso di amore...

ma feb 28, 2022 22:04

Grappig om te weten allemaal, zo leer je telkens wat bij...

En nu je zo ijverig bezig was met de achterste ruitensproeier, ook nog een tip voor de voorkant:
Zijn die ruitensproeiers van het oude type met een "z**kstraaltje" of zijn dat moderne nevel-sproeiers?

Op mijn 147 (non-facelift) had ik nog de ouderwetse sproeiers. Wel electrisch verwarmd.
Maar nevel-sproeiers van een Alfa Mito passen ook. De sparingen in de motorkap zijn precies hetzelfde
en de aansluitingen onder de kap passen 1-op-1. Die heb ik er zelf op gezet. Was een fijne upgrade voor weinig.
Ik had ze toen opgehaald bij Tuynder, nieuw voor een eurootje of 8 geloof ik.

.

Gebruikersavatar
Egbertone
Guru
Guru
Berichten: 1309
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 06:59
Locatie: Haaglanden

Re: Alfa 147 1.6 Veloce - bisognoso di amore...

di mar 01, 2022 10:32

Er zit inderdaad een woofer linksachter... dat hoor je én dat voel je (als je je hand op het paneel legt met de radio aan uiteraard).

De sproeiers heb ik eigenlijk nog niet zo goed op gelet. Volgens mij nevelen ze wel... maar niet helemaal zoals het moet lijkt me. Probeerde laatst de sproeiers met de motorkap omhoog en zag ook dat er ergens in het aanvoerslangetje een lek zit, dan krijgt de sproeier natuurlijk niet genoeg druk. Nog even naar kijken dus.

Bedankt voor de tip in ieder geval... :thumbs: misschien dat ik ze sowieso maar vervang en dan inclusief de slang, Tuynder zit tenslotte nagenoeg om de hoek hier!

Gebruikersavatar
Egbertone
Guru
Guru
Berichten: 1309
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 06:59
Locatie: Haaglanden

Re: Alfa 147 1.6 Veloce - bisognoso di amore...

zo mar 06, 2022 13:10

Zijn die ruitensproeiers van het oude type met een "z**kstraaltje" of zijn dat moderne nevel-sproeiers?
Het blijken inderdaad die van het oude type te zijn... dus binnenkort maar eens langs bij Tuynder.

Me gister behoorlijk druk gemaakt met een stukje klei en bijbehorend sproei/vloei middel. Kwam nog behoorlijk wat vervuiling uit de lak en het geeft ook veel voldoening als langzaam het schurende geluid verdwijnt en de lak weer glad aanvoelt. Na het kleien nog een cleaner wax gebruikt zodat de lak voorlopig weer beschermd is. Had helaas geen aparte cleaner en polish staan, dus een 4 stappen lakbescherming komt de volgende keer wel. Maar dan eerst nog eens polijsten en langs een "uitdeuken zonder spuiten" mannetje.

Terug naar “Projecten”