Hallo allemaal,
Onlangs heb ik een mooie Giulietta 2.0 uit 1983 opgehaald. Het is een ‘luxe’ uitvoering met koplampruitenwissers, open dak, elektrische ramen en spiegel (een Lusso?).
De auto is door de (vermoedelijk eerste) eigenaar in 1995 weggezet en in 2021 weer tevoorschijn gehaald. Dit is blijkbaar een mooie droge stalling geweest want de auto is erg goed bewaard gebleven. Ook heeft de auto een anti-roest behandeling gehad, waarschijnlijk toen hij nieuw was, want alle holle ruimtes zijn gevuld met een plakkerige bruine substantie (Dinitrol?). De enige echte roestplekken (op wat niet-noemenswaardige vliegroestplekken na) zitten in de achterste wielkasten. Deze zijn naar mijn inschatting goed te herstellen en niet al te groot.
In 2021 is hij door een monteur overgenomen van de oorspronkelijke eigenaar en vervolgens verkocht aan de vorige eigenaar. De vorige eigenaar (een jonge jongen die vooral met VW’s doet) heeft zijn best gedaan de auto weer klaar te maken voor de weg. Helaas kon hij dit door omstandigheden niet afmaken en heeft hij de auto aan mij verkocht.
Hij was al een eind onderweg en de volgende zaken zijn al gedaan:
- Brandstoftank gereinigd
- Nieuwe brandstofleidingen
- Carburateur gereviseerd
- Radiator gereinigd
- Nieuwe koelleidingen
- Nieuwe waterpomp
- Remklauwen gereviseerd + nieuwe remblokken
- Nieuwe banden
- Nieuwe bougies
- Nieuwe olie
Er moet nog het nodige gedaan worden aan de auto. Maar eerst is het tijd voor foto’s:
Interieur is in originele en nette staat (de ontbrekende paneeltjes zijn aanwezig en deels al teruggezet):
De motor:
De kofferbak is nog keihard:
De originele onderdelen (vloermatten, reservewiel+krik, inlaat, carbs etc.):
De bodem staat nog in de originele tectyl en is zoals gezegd vrijwel volledig keihard, zie bijvoorbeeld de krikpunten:
Zoals gezegd moet er nog het nodige gebeuren. De auto is immers 40 jaar oud en heeft 25 jaar niet gereden. Bovendien liggen de carbs in een doos. Eerst zullen deze moeten worden gemonteerd en afgesteld. Dit laatste kan ik zelf niet en zal ik dus aan een professional overlaten. Wel ga ik ze eerst monteren en proberen de auto aan de praat te krijgen. Ik heb de carbs gemonteerd maar moet nog een simpele basisafstelling doen. Bovendien ben ik tegen een compressieprobleem aangelopen. Ik hoop dat dit plakkende zuigerringen zijn van de lange stilstand. Deze staan nu te weken in ATP. Fingers crossed dat dit niet de reden is waarvoor hij 25 jaar geleden in de schorsing is gegaan. Anders moet het blok eruit voor een inwendige inspectie. Dit is nog even spannend.
Daarnaast moet het onderstel nodig worden opgefrist. Bijna alle rubbers zijn vergaan, waaronder de rubberen rem/koppelingsleidingen. Bovendien is de kleur van het koppelingsvloeistof erg donker, dus de cilinders ga ik meteen vervangen/reviseren. Terwijl ik deze werkzaamheden uitvoer ga ik meteen van de gelegenheid gebruik maken om een en ander te upgraden. Hierover later meer.
Optisch wil ik nog wel wat dingen wijzigen maar dit heeft nu geen prioriteit. In ieder geval gaat de auto lager. Bovendien heeft de vorige eigenaar de verkleurde grijze band onder de deuren pikzwart gespoten, dit wil ik graag herstellen naar origineel.
Ook speel ik met de gedachte om de bumpers te vervangen voor type 3 bumpers. De originele bumpers blijven uiteraard bij de auto, maar type 3 bumpers hebben mijn voorkeur. Kan iemand mij vertellen of dit zo 1 op 1 past? Geeft dit problemen met de spatborden/aansluiting op de achterkant?
Ik heb een kort begin gemaakt met de achterwielophanging, helaas is hier iets fout gegaan. Een van de moeren op de ’vork-bout’ van de achterstabi zat zo vast dat de vork gebroken is. Deze zal ik dus moeten vervangen, of eventueel ga is hem lassen. De ‘vork’ is hieronder omcirkeld (let ook op het sneue rubbertje):
Voor nu ligt de focus dus op het technisch in orde maken van de auto, om er zo snel mogelijk een APK op te krijgen en er plezier mee te hebben. De to-do lijst voor nu:
- Compressieprobleem oplossen
- Carbs monteren/afstellen
- Onderstelrubbers vervangen
- Rubber remleiding vervangen
- Rubber koppelingleiding vervangen
- Koppelingscilinder reviseren/vervangen
Ik zoek de volgende onderdelen, mocht iemand ze hebben, stuur dan a.u.b een PB:
- Vork achterstabi (of complete stabi)
- Type 3 bumpers (bij voorkeur in het grijs en bij voorkeur incl. mistlampen)