Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 370
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

Alfa Giulietta 2.0 1983 (116) - Resurrection

do feb 10, 2022 21:41

Hallo allemaal,

Onlangs heb ik een mooie Giulietta 2.0 uit 1983 opgehaald. Het is een ‘luxe’ uitvoering met koplampruitenwissers, open dak, elektrische ramen en spiegel (een Lusso?).

De auto is door de (vermoedelijk eerste) eigenaar in 1995 weggezet en in 2021 weer tevoorschijn gehaald. Dit is blijkbaar een mooie droge stalling geweest want de auto is erg goed bewaard gebleven. Ook heeft de auto een anti-roest behandeling gehad, waarschijnlijk toen hij nieuw was, want alle holle ruimtes zijn gevuld met een plakkerige bruine substantie (Dinitrol?). De enige echte roestplekken (op wat niet-noemenswaardige vliegroestplekken na) zitten in de achterste wielkasten. Deze zijn naar mijn inschatting goed te herstellen en niet al te groot.

In 2021 is hij door een monteur overgenomen van de oorspronkelijke eigenaar en vervolgens verkocht aan de vorige eigenaar. De vorige eigenaar (een jonge jongen die vooral met VW’s doet) heeft zijn best gedaan de auto weer klaar te maken voor de weg. Helaas kon hij dit door omstandigheden niet afmaken en heeft hij de auto aan mij verkocht.

Hij was al een eind onderweg en de volgende zaken zijn al gedaan:
- Brandstoftank gereinigd
- Nieuwe brandstofleidingen
- Carburateur gereviseerd
- Radiator gereinigd
- Nieuwe koelleidingen
- Nieuwe waterpomp
- Remklauwen gereviseerd + nieuwe remblokken
- Nieuwe banden
- Nieuwe bougies
- Nieuwe olie

Er moet nog het nodige gedaan worden aan de auto. Maar eerst is het tijd voor foto’s:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Interieur is in originele en nette staat (de ontbrekende paneeltjes zijn aanwezig en deels al teruggezet):
Afbeelding
Afbeelding

De motor:
Afbeelding

De kofferbak is nog keihard:
Afbeelding

De originele onderdelen (vloermatten, reservewiel+krik, inlaat, carbs etc.):
Afbeelding
Afbeelding

De bodem staat nog in de originele tectyl en is zoals gezegd vrijwel volledig keihard, zie bijvoorbeeld de krikpunten:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zoals gezegd moet er nog het nodige gebeuren. De auto is immers 40 jaar oud en heeft 25 jaar niet gereden. Bovendien liggen de carbs in een doos. Eerst zullen deze moeten worden gemonteerd en afgesteld. Dit laatste kan ik zelf niet en zal ik dus aan een professional overlaten. Wel ga ik ze eerst monteren en proberen de auto aan de praat te krijgen. Ik heb de carbs gemonteerd maar moet nog een simpele basisafstelling doen. Bovendien ben ik tegen een compressieprobleem aangelopen. Ik hoop dat dit plakkende zuigerringen zijn van de lange stilstand. Deze staan nu te weken in ATP. Fingers crossed dat dit niet de reden is waarvoor hij 25 jaar geleden in de schorsing is gegaan. Anders moet het blok eruit voor een inwendige inspectie. Dit is nog even spannend.

Daarnaast moet het onderstel nodig worden opgefrist. Bijna alle rubbers zijn vergaan, waaronder de rubberen rem/koppelingsleidingen. Bovendien is de kleur van het koppelingsvloeistof erg donker, dus de cilinders ga ik meteen vervangen/reviseren. Terwijl ik deze werkzaamheden uitvoer ga ik meteen van de gelegenheid gebruik maken om een en ander te upgraden. Hierover later meer.

Optisch wil ik nog wel wat dingen wijzigen maar dit heeft nu geen prioriteit. In ieder geval gaat de auto lager. Bovendien heeft de vorige eigenaar de verkleurde grijze band onder de deuren pikzwart gespoten, dit wil ik graag herstellen naar origineel.

Ook speel ik met de gedachte om de bumpers te vervangen voor type 3 bumpers. De originele bumpers blijven uiteraard bij de auto, maar type 3 bumpers hebben mijn voorkeur. Kan iemand mij vertellen of dit zo 1 op 1 past? Geeft dit problemen met de spatborden/aansluiting op de achterkant?

Ik heb een kort begin gemaakt met de achterwielophanging, helaas is hier iets fout gegaan. Een van de moeren op de ’vork-bout’ van de achterstabi zat zo vast dat de vork gebroken is. Deze zal ik dus moeten vervangen, of eventueel ga is hem lassen. De ‘vork’ is hieronder omcirkeld (let ook op het sneue rubbertje):
Afbeelding

Voor nu ligt de focus dus op het technisch in orde maken van de auto, om er zo snel mogelijk een APK op te krijgen en er plezier mee te hebben. De to-do lijst voor nu:
- Compressieprobleem oplossen
- Carbs monteren/afstellen
- Onderstelrubbers vervangen
- Rubber remleiding vervangen
- Rubber koppelingleiding vervangen
- Koppelingscilinder reviseren/vervangen

Ik zoek de volgende onderdelen, mocht iemand ze hebben, stuur dan a.u.b een PB:
- Vork achterstabi (of complete stabi)
- Type 3 bumpers (bij voorkeur in het grijs en bij voorkeur incl. mistlampen)

Gebruikersavatar
Alfa 147 TI
Member
Member
Berichten: 124
Lid geworden op: wo sep 27, 2017 21:40
Locatie: Enschede

Re: Alfa Giulietta 2.0 1983 (116) - Resurrection

do feb 10, 2022 22:56

Veel plezier met je nieuwe aanwinst, blijft mooi, hou ons op de hoogte.
Wat ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken
Nu Alfa Guilia Veloce 2022
Mijn vorige auto,s Mini 1987,Mini Jet Black1989,Mini 1300 Cooper car 1991,Volvo 480 Turbo 1994,Alfa 147 2004 Alfa 159 S.W 2.2 2007 Alfa 159 S.W TBi 2011 Alfa Giulia 2.0T Super.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alfa Giulietta 2.0 1983 (116) - Resurrection

vr feb 11, 2022 11:04

Leuke Giulietta, mooie kleur. :D

Vwb to do list, begin alvast alle wartels van de remslangen en koppeling regelmatig even in te spuiten met goede kruipolie. Metname de koppelingslang aansluiting op de leiding onder de auto, naast de cardanas, is een draak.
Geld trouwens ook voor alle bouten moeren van de achterstabi bevestiging aan de achteras (maar dat had je al gemerkt) en de wattstangen aan de carrosserie.

Gr
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alfa Giulietta 2.0 1983 (116) - Resurrection

vr feb 11, 2022 11:08

Die achterstabi "vork" die je zoekt breekt de bout vaak af.
Metrisch fijne draad met kilometer aan over lengte aan draad die kan roesten en vuil worden.
Die fijne draad is ook nergens voor nodig.
Ik heb er vermoedelijk nog een goede los liggen, maar je kan er ook gewoon een bout inlassen.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: Alfa Giulietta 2.0 1983 (116) - Resurrection

vr feb 11, 2022 13:27


Ook speel ik met de gedachte om de bumpers te vervangen voor type 3 bumpers. De originele bumpers blijven uiteraard bij de auto, maar type 3 bumpers hebben mijn voorkeur. Kan iemand mij vertellen of dit zo 1 op 1 past? Geeft dit problemen met de spatborden/aansluiting op de achterkant?
Past niet. Aan de voorzijde kom je er nog wel mee weg omdat de bumper opzij hoofdzakelijk aan de modderplaten hangt, maar achter zul je de beugels moeten veranderen. Is allemaal te doen natuurlijk maar waarom zou je de auto met zulke lelijke bumpers willen ontsieren?

Gebruikersavatar
nico mario
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: zo sep 18, 2005 19:14
Locatie: 023

Re: Alfa Giulietta 2.0 1983 (116) - Resurrection

vr feb 11, 2022 14:30

Leuk project hoor, had hem al gespot op MP volgens mij., Ik heb vorig jaar hetzelfde model gekocht, een 83’er 2.0 Lusso, origineel Nederlands geleverd en open dakje in jaren 80 stijl. Had ook lang stil gestaan en moest een beetje opgefrist worden met nieuwe koplampwissers, raamlijsten en mistlampen. Technisch een uitlaatdemper, banden, een remdrukverdeler en een hulpkoppelingscylinder.

Maar verlagen en serie 3 bavianenkontbumpers….. [-X

Plezier en succes ermee!
75 T.Spark 1990 - Giulietta 2.0 1983

Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 370
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

Re: Alfa Giulietta 2.0 1983 (116) - Resurrection

vr feb 11, 2022 18:18

Leuke Giulietta, mooie kleur. :D
Dank je!
Vwb to do list, begin alvast alle wartels van de remslangen en koppeling regelmatig even in te spuiten met goede kruipolie. Metname de koppelingslang aansluiting op de leiding onder de auto, naast de cardanas, is een draak.
Bedankt voor de tip! Heb praktisch alle bouten aan de onderzijde al 2 keer ingespoten. Zal het blijven doen en die van de koppeling daarbij niet vergeten.

Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 370
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

Re: Alfa Giulietta 2.0 1983 (116) - Resurrection

vr feb 11, 2022 18:19

Ik heb er vermoedelijk nog een goede los liggen, maar je kan er ook gewoon een bout inlassen.
Dat inlassen is inderdaad mijn back-up plan. Heb er al een bout bij gezocht. Maar mocht je er 1 hebben liggen dan houd ik mij zeker aanbevolen.

Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 370
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

Re: Alfa Giulietta 2.0 1983 (116) - Resurrection

vr feb 11, 2022 18:20

Past niet. Aan de voorzijde kom je er nog wel mee weg omdat de bumper opzij hoofdzakelijk aan de modderplaten hangt, maar achter zul je de beugels moeten veranderen. Is allemaal te doen natuurlijk maar waarom zou je de auto met zulke lelijke bumpers willen ontsieren?
Dus het wel/niet passen zit hem niet in de aansluiting van de bumperrand op het plaatwerk, maar in de ophanging?

Ik ben er nog niet over uit of ik het ga doen. Normaal gesproken houd ik een auto graag zo origineel mogelijk (afgezien van onderstel/wielen) maar ik heb een sterke voorkeur voor de serie 3 voorbumper. Ik houd erg van het hoekige ontwerp van de bumper. Maar smaken verschillen natuurlijk :-)

Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 370
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

Re: Alfa Giulietta 2.0 1983 (116) - Resurrection

vr feb 11, 2022 18:23

Leuk project hoor, had hem al gespot op MP volgens mij., Ik heb vorig jaar hetzelfde model gekocht, een 83’er 2.0 Lusso, origineel Nederlands geleverd en open dakje in jaren 80 stijl. Had ook lang stil gestaan en moest een beetje opgefrist worden met nieuwe koplampwissers, raamlijsten en mistlampen. Technisch een uitlaatdemper, banden, een remdrukverdeler en een hulpkoppelingscylinder.
Is inderdaad van Marktplaats. Denk dat je deze inderdaad gezien hebt!

Die van jou klinkt ook goed. Heb je hier ook een projecttopic van? Nog verassingen tegen gekomen waar ik mogelijk rekening mee moet houden?
Maar verlagen en serie 3 bavianenkontbumpers….. [-X
:lol: Bedankt voor de reactie. Ik was eerlijk gezegd wel benieuwd wat de mening hierover was bij de rest. Of het wisselen van de bumpers een beetje geaccepteerd is. Tot nu toe is het ontvangst nog niet erg positief :D

Het paneel tussen de bumper en de achterlichten heeft mij overigens ook nooit kunnen bekoren. Het gaat mij voornamelijk om de voorbumper. En ook ben ik niet de grootste liefhebber van de 'stootkussen' op de huidige bumpers. Maar de kogel is nog niet door de kerk, ze zouden best eens kunnen blijven zitten.

Omlaag gaat hij sowieso. Ik bewaar alle originele delen, dus het zal allemaal omkeerbaar zijn.
Laatst gewijzigd door Roland Artc88 op vr feb 11, 2022 18:56, 2 keer totaal gewijzigd.

Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 370
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

Re: Alfa Giulietta 2.0 1983 (116) - Resurrection

vr feb 11, 2022 18:30

---------------------Update---------------------------
Vandaag nog even bezig geweest om te kijken of het compressie probleem te verhelpen is.

Het ATF heeft weinig gedaan. Vorig weekend had ik het een nachtje laten weken en dat gaf wel verbetering, dus ik hoopte dat een volle week in de ATF het probleem zou oplossen. Echter had dit weinig effect.

Maar. Ik had ook ergens gezien dat je een compressietest bij een carburateurmotor moet uitvoeren met de gasklep open. Dit had ik niet gecheckt en deze was inderdaad gesloten. Dus heb ik een nieuwe compressiemeting gedaan met de klep open, en succes! Alle cilinders hebben minimaal 12 bar compressie! Niks aan de hand dus.

Nieuwe meting (gaskleppen open):
Afbeelding

Wat wel opvallend is, is dat 1 van de cilinders ook met de gesloten klep bijna zijn compressie haalt. Is er dan iets niet goed met de afstelling van de klep?

Oude meting (gaskleppen dicht):
Afbeelding

Verder weinig aan de auto gedaan. Ik heb even de stabi 'vorken' van de auto gehaald. Dan kan ik het kapotte exemplaar straks lassen of doorboren (zodat er een volle bout door kan), mocht ik geen vervanging vinden.

Afbeelding

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1728
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Alfa Giulietta 2.0 1983 (116) - Resurrection

vr feb 11, 2022 19:50

Mooi ding zo te zien! (Even afgezien van die compressiemeting).

En aangezien je om reacties vraagt: Ik zou hem inderdaad met deze bumpers origineel laten.
Niet serie 3 bumpers er op monteren, dan wordt de carrosserie een beetje "bijeengeraapt".
En dat zegt iemand die een 1984 en een 1985 Giulietta dus serie 3 heeft, en het mooiste vindt...

Wel onderstel en wielen naar smaak aanpassen. Dat is ook altijd weer ongedaan te maken als je wilt.
Wat dat betreft denk ik precies hetzelfde.
(Van wie is trouwens de blauwe 3 M Touring -niet M3- op de achtergrond haha? Zo eentje heb ik ook maar dan een grijze...).

Waar nog niemand wat negatiefs van zei maar wat ik echt grondig zou aanpakken: dat kiepraam in het dak....
Voor een mooie auto is zo'n opliggend kiepraam met grote ronde 'hoeken' en de doppen in het glas echt een afknapper.
Ik snap wel dat het veel gedaan werd toen airco nog geen standaard was en zulke daken niet duur waren.
Maar daar zijn tegenwoordig veel mooiere oplossingen voor.
Ik heb eens een mooi rechthoekig glazen vlak-verzonken schuifdak in zijn geheel verkocht, aan iemand die een Golf 1 restaureerde.
Dat deed-ie wel slim. Daar was ook ooit zo'n kiepraam in gezet, maar mijn glazen schuifdak was in breedte en diepte net een paar cm groter.
Dus dat kiepraam zaagde hij er helemaal uit en daar kwam mijn andere schuifdak voor in de plaats.
Nog steeds niet origineel, maar wel vele malen fraaier zonder al teveel werk en kosten.
Of neem (als je dat kunt vinden) een schuifdak zoals van een Alfetta GTV-GTS (ooit een Engels actiemodel, maar die daken zijn ook wel in NL geleverd). Heel long time ago had bij in de buurt een Giulietta zo'n dak, en dat stond goed moet ik zeggen.

Veel plezier!

.
Laatst gewijzigd door Tonio op vr feb 11, 2022 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
nico mario
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: zo sep 18, 2005 19:14
Locatie: 023

Re: Alfa Giulietta 2.0 1983 (116) - Resurrection

vr feb 11, 2022 20:39

Die van jou klinkt ook goed. Heb je hier ook een projecttopic van? Nog verassingen tegen gekomen waar ik mogelijk rekening mee moet houden?
Nee geen gekke dingen tegen gekomen en geen topic, wel filmpje :D

https://youtu.be/Fp3oyhhgpyM

Het vinden van onderdelen is een uitdaging. Tussen de series 1,2 en 3 zitten soms subtiele verschillen. Naar de raamlijsten voor series 2/3 heb ik een jaar gezocht voordat ik een setje NOS vond in Italië. Maar bijv. verlichtingsdelen zijn makkelijk te vinden en niet duur. Heb je de carburateurs nog nagekeken voor montage? Ik moet bij de mijne de acceleratiemembranen nog checken, die zouden wel eens hun beste tijd gehad kunnen hebben. En een flesje Fortë reiniger in de tank is een aanrader gebleken.
75 T.Spark 1990 - Giulietta 2.0 1983

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1728
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Alfa Giulietta 2.0 1983 (116) - Resurrection

vr feb 11, 2022 21:11

En nog een kleinigheid, zo te zien aan de eerste foto:

Heb je twee buitenspiegels, allebei in dezelfde stijl? (Dik model, met horizontale streep waar Alfa Romeo in staat)?
Dat is echt iets bijzonders wat je bij originele Nederlandse Giulietta's niet vaak zag!
(Meestal hadden die géén rechter spiegel, of rechts een ietwat verschillende, namelijk platter en zonder die streep.)

Dat had ik zelf ook op die twee Giulietta's van mij, allebei. Ik heb toentertijd eens zo'n zelfde rechter spiegel door een bevriend Engels clublid mee laten brengen naar het SSAR. Zo'n rechter spiegel was toen hier niet te vinden, maar daar standaard :-)


.

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: Alfa Giulietta 2.0 1983 (116) - Resurrection

za feb 12, 2022 09:13

:thumbs: :thumbs: :thumbs:

Die stabivorken, gewoon een bout aan lassen, normale draad met nyloc. Doe ze wel beiden, anders probeert in de toekomst iemand gegarandeerd een verkeerde moer op de verkeerde draad te proppen...(had ik met de stekeindjes in het motorblok van De Pruym :roll: ).

Bumpers...ik zou ze zo laten. als je idd de ophangpunten moet aanpassen, kun je de originele bumpers er wel bij houden, om ze te monteren moet je weer lassen..

@Nico Mario, die raamlijsten.. :? zo'n beetje de zeldzaamste delen op een 2/3 Giulietta, je zou er een hele auto voor kopen.
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Terug naar “Projecten”