Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4689
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: GTV6 barnfind project

ma jan 10, 2022 14:19

"Een tandje" verlagen kan alleen aan de voorkant, waar de torsieveren tandjes hebben.
Dan is de methode om de torsieveer alleen aan de achterkant eruit te halen, en aan de voorkant de draagarm te laten zitten. Als je de torsie dan inclusief draagarm ietsje verdraait en terugschuift dan is hij verlaagd. Dat wordt bedoeld met "een tandje" verlagen maar dat is vaak al teveel van het goede. (Alhoewel bij jouw GTV6 misschien niet, want die lijkt aan de voorkant flink hoog te staan.)

De torsies hebben aan beide kanten tandjes, maar aan één uiteinde één tandje minder dan aan de andere kant. Je kunt dus beter (wat Yuri denk ik bedoelt) de torsieveer aan beide kanten loshalen dus ook de draagarm. Dan aan de ene kant een tandje lager en aan de andere kant een tandje hoger. Of meerdere natuurlijk, want op deze manier kun je hem veel fijnzinniger verlagen. Dan kan het in stapjes van telkens een paar mm, in plaats van meteen 40-50 mm tegelijk. Met Yuri eens over die Eibach veren; 30-35 mm lager is het allermooiste. En daar de voorkant passend bij maken. (Voor de 75 heb ik zulke Eibach veren ook liggen, alleen nog niet erop gezet.)


.
Ik snap het hele principe wel, het is niet mn eerste transaxle. Alleen wel mn eerste GTV6. Met voorkant en achtekant bedoel ik dus de uiteindes van de torsieveer, niet van de auto. ;-)
Het gaat me er dus niet om HOE het moet, maar wel hoeveel tandjes ik WAAR moet verschuiven.
1 tandje aan de voorkant (dus draagarmkant) is denk ik het begin, volgens mij verlaagt dat minder dan aan carrosseriekant. Of heb ik het dan mis?
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

Re: GTV6 barnfind project

ma jan 10, 2022 17:35

Ik zou persoonlijk de draagarmen 1 tandje verzetten. Ga ik iig wel doen bij de mijne.
Als je ziet hoe hoog een standaard GTV is, kom je wel mooi uit.

Veel mensen vinden 1 tand op de draagarm bij een 75 net te veel.
''Drive tastefully''

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8819
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: GTV6 barnfind project

ma jan 10, 2022 18:17



Afbeelding
Wow, als ik dit zo zie zou ik hem ook wel één tandje durven laten zakken. Het kan zijn dat de foto wat vertekent, maar jeetje. :shock: Zo hoog staat een 75 optisch niet in standaard-trim.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6832
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: GTV6 barnfind project

ma jan 10, 2022 19:00

Tandje voor of achter maakt weinig verschil.

Achter die verbindingsbalk waar de torsiestaven in zitten losmaken en daar verstellen is het makkelijkste bij de oudere types.

1 tandje gaat hem niet heel laag maken.

Mijn 75's en Giulietta's gingen standaard 2 tanden omlaag. Wel opletten met uitlaten en carterpannen... :mrgreen:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: GTV6 barnfind project

ma jan 10, 2022 19:39

Heb je de juiste bandenmaat combi?
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1727
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: GTV6 barnfind project

ma jan 10, 2022 23:12

Die SM..... :jumping: Later als ik groot ben. Ooit.....

Ja dat is ook een lekkertje. Eén van de weinige keren dat ik vreemd ben gegaan was met een CX 25 GTI Turbo 2. Zes jaar gehad. Die heb ik weggedaan toen ik de Alfa 75 weer op de weg gebracht heb. (Met mezelf afgesproken, anders werden het gewoon teveel auto's tegelijk.) Maar man wát een fijne auto....

En back on topic; door met de GTV6 :D


.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8819
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: GTV6 barnfind project

di jan 11, 2022 09:01

Mijn 75's en Giulietta's gingen standaard 2 tanden omlaag. Wel opletten met uitlaten en carterpannen... :mrgreen:
De reactie die je wist dat zou komen :jumping:

Mijn 3.5 is iets minder dan één tandje verlaagd en daar kom ik al amper fatsoenlijk de straat mee in of uit - en dan zijn de drempels hier nog best schappelijk! Voordeel van een GTV6 is dat de wielbasis wat korter is... :mrgreen:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 824
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: GTV6 barnfind project

di jan 11, 2022 09:14

Nou, het is duidelijk. Tandje omlaag aan de kant waar het het makkelijkst los gaat en als verzekering een extra carter op voorraad nemen, dan gaat het per definitie nooit stuk.

O, en die uitlaat klemmen even draaien natuurlijk.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4150
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: GTV6 barnfind project

di jan 11, 2022 09:56

Nou, het is duidelijk. Tandje omlaag aan de kant waar het het makkelijkst los gaat en als verzekering een extra carter op voorraad nemen, dan gaat het per definitie nooit stuk.

O, en die uitlaat klemmen even draaien natuurlijk.

+1!

:thumbs:

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4689
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: GTV6 barnfind project

di jan 11, 2022 12:30

Yes! Heb schijven en 1 klauw er af. Vanavond de andere nog en kan de boel opgestuurd worden ter revisie.

Kan ik me dan eens bezig houden met de draagarmen, nieuwe via Lemarc is gisteren bezorgd. Dus aan die kant moet hij er sowieso af.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Veloce op wo jan 12, 2022 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: GTV6 barnfind project

di jan 11, 2022 12:54

Tandje voor of achter maakt weinig verschil.

Achter die verbindingsbalk waar de torsiestaven in zitten losmaken en daar verstellen is het makkelijkste bij de oudere types.

1 tandje gaat hem niet heel laag maken.

Mijn 75's en Giulietta's gingen standaard 2 tanden omlaag. Wel opletten met uitlaten en carterpannen... :mrgreen:
Remco, heb jij al gezien hoe lomp die dure uitlaat eronder hangt? Dat word niks met 2 tandjes verlagen.....

Gr
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: GTV6 barnfind project

di jan 11, 2022 13:09

injectorrubbertjes heb ik paar geleden nog nieuw origineel bosch gekocht.
Gewoon besteld bij goede automaterialen zaak.
Als je wilt kan ik nummertjes wel opzoeken.

Gr
DJ
Ik had het onderdeelnummer al via Wilbert van AR Parts gekregen. Daarmee langs enkele zaken gegaan en overal zeiden ze dat ze niet meer leverbaar waren. Ik kreeg deze week van Lemarc nog een tip over 914parts.eu, een klant van hun had daar laatst deze rubbers nieuw kunnen bestellen.
Ik heb ook nog even bij mijn vaste adres navraag gedaan, maar idd via reguliere weg niet te vinden.
Als je de maten weet kan je waarschijnlijk ook gewoon een zak vierkante O ringen (of "x" ringen) bij Eriks bestellen.
Moet je alleen nog even juiste materiaal spec weten. Geschikte voor benzine etc.

https://shop.eriks.nl/nl/afdichtingen-o ... oebehoren/

Persoonlijk zou ik die oude niet graag op m'n inlaat willen ivm valse lucht.
Als je toch de oude gebruikt, monteren met royaal temperatuurbestendig dik vet. Bijvoorbeeld molykote 111.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4689
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: GTV6 barnfind project

di jan 11, 2022 15:44

injectorrubbertjes heb ik paar geleden nog nieuw origineel bosch gekocht.
Gewoon besteld bij goede automaterialen zaak.
Als je wilt kan ik nummertjes wel opzoeken.

Gr
DJ
Ik had het onderdeelnummer al via Wilbert van AR Parts gekregen. Daarmee langs enkele zaken gegaan en overal zeiden ze dat ze niet meer leverbaar waren. Ik kreeg deze week van Lemarc nog een tip over 914parts.eu, een klant van hun had daar laatst deze rubbers nieuw kunnen bestellen.
Ik heb ook nog even bij mijn vaste adres navraag gedaan, maar idd via reguliere weg niet te vinden.
Als je de maten weet kan je waarschijnlijk ook gewoon een zak vierkante O ringen (of "x" ringen) bij Eriks bestellen.
Moet je alleen nog even juiste materiaal spec weten. Geschikte voor benzine etc.

https://shop.eriks.nl/nl/afdichtingen-o ... oebehoren/

Persoonlijk zou ik die oude niet graag op m'n inlaat willen ivm valse lucht.
Als je toch de oude gebruikt, monteren met royaal temperatuurbestendig dik vet. Bijvoorbeeld molykote 111.

Gr
DJ
Die vierkante O-ringen heb ik liggen, bij het revisiebedrijf hadden ze die op voorraad. Op mijn Spider heb ik ze ook zitten omdat 2 van de 4 injectorrubers uit elkaar waren gevallen. Die van de GTV6 zagen er echt nog heel goed uit, geen enkele was (door)gescheurd, heb ze toevallig ook met Moly 111 gemonteerd. Volgens mij omdat ik jou dat ooit eens ergens anders op dit forum had zien zeggen, toen had ik dat spul gekocht voor die injectorklus van de Spider.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: GTV6 barnfind project

di jan 11, 2022 16:13

Kan zomaar dat ik het eerder heb vermeld, ik ben dol op Molykote 111 :lol:

Gr
DJ

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6832
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: GTV6 barnfind project

di jan 11, 2022 17:04

Remco, heb jij al gezien hoe lomp die dure uitlaat eronder hangt? Dat word niks met 2 tandjes verlagen.....

Gr
DJ
Voor dat geld hadden ze wel wat mooiers mogen afleveren idd. Die flexibele delen en die klemmen vind ik helemaal niks.

Goed laag leggen en dan uitlaat aanpassen. Bij een V6 hoor je toch geen middendempers te gebruiken. :mrgreen:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Projecten”