sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 826
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: GTV6 barnfind project

zo jan 09, 2022 15:47

Wát een geweldige auto. :thumbs:

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4363
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: GTV6 barnfind project

zo jan 09, 2022 16:02

Gaaf project Rik, ga ik zeker volgen.

Pas een 90 QO gereden maar die is zo goed geïsoleerd dat je de busso niet hoort. Benieuwd hoe de gtv6 je qua beleving bevalt!
Er zit trouwens een bijna nieuwe RVs uitlaat onder. Heb de factuur er bij, op maat laten maken in de UK in 1993 voor £1400,-, dat was zo'n Hfl 4600,‐, serieus veel geld toen.
Bem benieuwd hoe dit klinkt, al zitten er wel (te) veel dempers onder. :lol:

Afbeelding
Voor dat geld hadden ze wel iets meer aandacht aan de uitlaatklemmen mogen besteden. Deze kosten 3cm bodem vrijheid voor nop. En bodemvrijheid is toch al niet de sterkste kant van een transaxle...

Die flexdelen heb je ook niet perse nodig.
Een 4 cyl transaxle heeft ze niet. En vergeleken met een 4 cyl zijn V6 motorsteunen snoeihard.
Dus het nut van die dingen heb ik nooit begrepen, rij zelf al jaren zonder in mijn V6.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4693
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: GTV6 barnfind project

zo jan 09, 2022 20:23

De klemmen kan ik wellicht wel een kwartslag draaien ofzo. Is dus in de UK gefabriceerd, maar in België gemonteerd bij de dealer.

Ik heb ondertussen de achteras omlaag. De stabi zat echt verschrikkelijk vast, maar heb 'm nu eindelijk los en de veren er tussenuit. Zit alleen nog met die ene bout van de Watt stang, die is denk ik krom. Zit echt nul beweging is, heb ;t al geprobeerd met de achteras in verschillende hoogtes en hoeken, maar niks werkt. Als de bout draait, dan draait de silentbus in de Watt stang mee.

Even nog 2 praktische vragen:
- ik wil 'm een tandje omlaag zetten. Iemand ervaring met bepaald merk verlagingsveren?
- de pakkingen van de kleppendeksels, moet ik die nat of droog monteren? Is echt de eerste keer dat ik deze vervang op een Busso :roll:

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4693
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: GTV6 barnfind project

ma jan 10, 2022 00:05

Tsjakka!

Afbeelding

Nu nog zo'n onbekend gebied voor me. Bouten uit de schijf zijn los. Is er nog een trucje om de schijf eraf te krijgen nu de klauwen vast zitten? Heb al flink aan de schijf getrokken om de zuigers wat terug te duwen. Daar heb ik wat ruimte mee gecreëerd, maar niet genoeg om de schijf te laten vallen.

Heeft iemand een plaatje of omschrijving van een klauw van de bovenkant zodat ik kan zien hoe ik de remblokken er uit trek? Denk dat denk dat dit nét moet lukken.

Is dat eerst die paperclips eraf en dan de pennen er uit trekken? (Geleende foto)
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Veloce op ma jan 10, 2022 09:13, 2 keer totaal gewijzigd.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
marcos015
Junior Member
Junior Member
Berichten: 65
Lid geworden op: ma nov 06, 2006 16:39
Locatie: Rotterdam

Re: GTV6 barnfind project

ma jan 10, 2022 06:57

Toevallig afgelopen vrijdag gedaan, dus nog vers in het geheugen :-):

Binnenste zuiger linkerzijde: Rechtsom draaien en hij gaat naar binnen
Binnenste zuiger rechterzijde: Linksom draaien en hij gaat naar binnen

Buitenste zuigers: Inbus 7 vasthouden en moer 17 losdraaien. Met een zelf gemaakte tool: oude dop 17 doorslijpen zodat de imbussleutel er doorheen past. Imbus vervolgens rechtsom draaien en dan komt de zuiger daarbinnen.

Voor het afstellen eigenlijk omgekeerde volgorde: vastdraaien tot het wiel net aanloopt en dan vervolgens een kwart slagje terug, dan moet in principe voldoende pedaaldruk ontstaan zonder dat de zuiger vast komt te zitten en je opnieuw kunt beginnen :-(.

Succes weer verder. Leuk topic om te volgen!
Nu: GTV6, Giulia 1300 Super, GTV 2000 Bertone
Ex: 33 1.4, 33 1.7 QV, 145 QV, 155 2.0 Sport, 147 2.0, Giulia super, Giulia Nuova 2.0

Gebruikersavatar
B-lex
Guru
Guru
Berichten: 1252
Lid geworden op: wo apr 23, 2008 21:17
Locatie: Tholen

Re: GTV6 barnfind project

ma jan 10, 2022 08:27

Voor de bout in de wattstang, grote kans dat de bout in de bus van de wattstang zit vastgeroest.
Beste manier is direct doorslijpen, ik heb toen ook allerlei ‘voorzichtige’ manieren gebruikt zonder resultaat.

Gr, Alex
Alfa 75TS Madeno
Audi RS4 Avant
Lada Niva

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8822
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: GTV6 barnfind project

ma jan 10, 2022 09:01

Nu weet ik niet exact hoe het met een GTV6 zit maar bij een 75 is 'één tandje omlaag' vaak net teveel van het goede. Achterveren van Eibach verlagen een mm of 30 à 35, en dat is eigenlijk precies goed (vind ik dan). Vervolgens rommel ik dan met de voorste torsies dat hij 'mooi staat'.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Wilbert ARparts
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 504
Lid geworden op: di jan 04, 2005 10:30
Locatie: Margraten
Contacteer: Website

Re: GTV6 barnfind project

ma jan 10, 2022 09:11

Ik denk na mijn vakantie toch maar eens even op t forum kijken of Rik al iets van zijn nieuwe GTV6 geplaatst heeft.. Nou; voortvarend te werk gegaan; ik ben tevreden :-). Goeie vondst man!
Wilbert AR Parts
"Life isn't just the front page, ...it's the comics too!"

'72 Giulia Super 1.3, '73 2000 Spider Veloce, '02 156 SW GTA, '17 Giulietta Multiair TCT Super

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

Re: GTV6 barnfind project

ma jan 10, 2022 10:21

Goe bezig Rik ! Jij gaat eerder rijden dan ik vermoed ik (ik hang af van de drukte bij onze carrosserie, klanten gaan voor en "den boek" staat al weken vol) .
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 371
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

Re: GTV6 barnfind project

ma jan 10, 2022 11:22

Afbeelding
Bedankt voor het herstellen van de links. Wat een plaatje man!

Veel succes. Erg gaaf project.

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4693
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: GTV6 barnfind project

ma jan 10, 2022 12:39

Nu weet ik niet exact hoe het met een GTV6 zit maar bij een 75 is 'één tandje omlaag' vaak net teveel van het goede. Achterveren van Eibach verlagen een mm of 30 à 35, en dat is eigenlijk precies goed (vind ik dan). Vervolgens rommel ik dan met de voorste torsies dat hij 'mooi staat'.
Ik ben me nu veel aan het inlezen over verlagen, vooral op het AlfaBB is daar veel over te vinden. Al gaat er dan ook weer veel over US-spec GTV6'en die dus een beetje hoger staan vanwege de regelgeving daar.
De truc is nu om uit te vogelen wat goed is, dus hoeveel tandje ik aan de carrosseriekant moet verplaatsen en hoeveel aan de draagarmkant.

Als ik de auto van de zijkant zie dan leek het me geen overbodige luxe om hem een flink stuk omlaag te zetten. Maar ls ik dus lees van ervaringsdeskundigen moet ik dus wellicht toch wel subtieler te werk gaan.
Wellicht vertekent het iets omdat de achterkant wat ingezakt is, schijnt typisch GTV6-kwaaltje te zijn.

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 826
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: GTV6 barnfind project

ma jan 10, 2022 13:17

Die SM..... :jumping: Later als ik groot ben. Ooit.....

Afbeelding

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1730
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: GTV6 barnfind project

ma jan 10, 2022 13:37

"Een tandje" verlagen kan alleen aan de voorkant, waar de torsieveren tandjes hebben.
Dan is de methode om de torsieveer alleen aan de achterkant eruit te halen, en aan de voorkant de draagarm te laten zitten. Als je de torsie dan inclusief draagarm ietsje verdraait en terugschuift dan is hij verlaagd. Dat wordt bedoeld met "een tandje" verlagen maar dat is vaak al teveel van het goede. (Alhoewel bij jouw GTV6 misschien niet, want die lijkt aan de voorkant flink hoog te staan.)

De torsies hebben aan beide kanten tandjes, maar aan één uiteinde één tandje minder dan aan de andere kant. Je kunt dus beter (wat Yuri denk ik bedoelt) de torsieveer aan beide kanten loshalen dus ook de draagarm. Dan aan de ene kant een tandje lager en aan de andere kant een tandje hoger. Of meerdere natuurlijk, want op deze manier kun je hem veel fijnzinniger verlagen. Dan kan het in stapjes van telkens een paar mm, in plaats van meteen 40-50 mm tegelijk. Met Yuri eens over die Eibach veren; 30-35 mm lager is het allermooiste. En daar de voorkant passend bij maken. (Voor de 75 heb ik zulke Eibach veren ook liggen, alleen nog niet erop gezet.)


.

Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 371
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

Re: GTV6 barnfind project

ma jan 10, 2022 14:12

Gebruik bijvoorbeeld een centerpons (o.i.d.) om een markering op het uiteinde van de torsie te tikken, en op het chassis/de draagarm. Dan weet je altijd wat de oorspronkelijke afstelling was en heb je een 0-punt om vanaf te variëren.

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1730
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: GTV6 barnfind project

ma jan 10, 2022 14:16

Zoiets ja. Ik geloof dat er origineel af fabriek al wel een markering is aangebracht. Maar als dat slechts een puntje verf is, dan is het na zoveel jaren waarschijnlijk niet meer zichtbaar.

Terug naar “Projecten”