Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: GTV6 barnfind project

zo jan 30, 2022 11:48

Draagarm inderdaad met een hefboom wat verdraaien om de bouten te monteren..

Bij 2 tandjes wordt dat pas echt een uitdaging :mrgreen:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1720
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: GTV6 barnfind project

zo jan 30, 2022 14:30

Ik doe zelf nooit meer een transaxle verlagen door de draagarm los te maken. Torsiestaaf er naar achter toe uit trekken via de schroefdraad en een bout/moer met wat ringen. Dan de draagarm met een krik op de gewenste hoogte zetten (bijv 3cm hoger dan voorheen) en dan de torsiestaaf net zolang draaien totdat die netjes op zn plek schuift zonder dat de draagarm beweegt.

Kun je m echt precies op de juiste hoogte zetten zonder te rekenen of beperkt te zijn door de lompe verstelling van alleen de voorste tandjes


Maar: dit veronderstelt wel dat je torsiestaven los komen. Draagarm demonteren, eruit tikken naar voren toe en de spiebanen goed schoonmaken en invetten kan evengoed wel nodig zijn.

lemarc
Member
Member
Berichten: 125
Lid geworden op: za okt 29, 2005 16:05
Locatie: lemmer
Contacteer: Website

Re: GTV6 barnfind project

ma jan 31, 2022 10:28

Hebben het al in geen jaaaaaren meer gedaan maar wij deden het ook zo als bovenstaand. Alleen moesten de bouten welke door de chassisbalk gaan wel los (kan toch een probleempje geven als ze niet los willen :roll: ) want wij lieten de bussen die tussen de ch balk en de draagarm zitten altijd afdraaien. Dit i.v.m. het afstellen van het camber. Met originele bussen te veel negatief camber.

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4693
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: GTV6 barnfind project

zo feb 06, 2022 19:09

Nu de Vespa gisteren verkocht is (aan een forummer) waardoor ik iets meer ruimte in de garage heb én het vandaag schijtweer was, was vandaag het perfecte moment om alles onder/naast de GTV6 te poetsen. De hele vloer lag onder een cocktail van modder, gruis, olie, remvloeistof en koelvloeistof.
Komende week start ik met opbouwen en dan is het altijd prettiger als de boel lekker schoon is.

Deze week heb ik me overigens nog bezig gehouden met het wegwerken van paar kleine (vlieg)roestplekjes onder de koelslangen en radiator. Denk dat hij daar iets gelekt heeft ooit. Meteen ook deze slangen en de kunststof kappen van de distributie eraf gehaald zodat ik t blok goed schoon kon maken aan de voorkant en zijkant, daar zat aardig wat drab.
Nieuwe koelslangen zijn besteld, die vervang ik natuurlijk ook gelijk.
Tevens een 24mm stabi van een 75 V6 QV geregeld, want de originele is met 20mm wel érg min.

Afbeelding

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4693
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: GTV6 barnfind project

ma feb 14, 2022 21:22

Ondertussen zitten de remklauwen en schijven met toebehoren er weer op. Ook blokken een handrem zijn al gemonteerd. Het T-stuk van de remleidingen was helaas gaar, dus een nieuwe geregeld, maar die heeft helaas een andere draad. Op de mijne zit een fijnere (M10x1) draad dan op de nieuwe, dus daar moet ik even een andere voor zoeken.

Afbeelding

De achterstabi is nog een probleempje met de droplinks, aan beide kanten is de draad helemaal gaar. Via de heren van Lemarc begreep ik dat ze zelfs gebruikt niet meer te vinden zijn. Dus ik moet ff heel goed gaan zoeken. Of is een ombouw naar een stabi van een 75 een optie? Die heeft droplinks van het "vork" type, is dat gewoon plug-and-play op een GTV6?



Afbeelding

En als laatste:
ik had Bilsteins besteld voor op de vooras, die zouden vorige week bezorgd worden maar zijn nu opeens vertraagd tot aan april. Weet iemand nog een ander alternatief of wellicht een adres waar nog een setje zou liggen? (moet voor laatste type GTV6 of een 75 zijn)En anders zet ik ff voor de originele terug voor die paar eerste ritten.
Laatst gewijzigd door Veloce op ma feb 14, 2022 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: GTV6 barnfind project

ma feb 14, 2022 21:55

Die droplink zoals op bovenstaande foto kun je vrij makkelijk namaken met een stuk draadstang en een stukje buis. In het verleden ook weleens op die manier opgelost.

Als je het heel netjes wil maken zou je een nieuw stukje as kunnen (laten) draaien.

M10x1 is erg gangbaar voor een dergelijk T-stuk, op de sloop moet dit makkelijk te vinden zijn.

Code van de bilsteins al eens op Autodoc ingevoerd?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4363
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: GTV6 barnfind project

ma feb 14, 2022 21:56

Voor de stastistiek: Alle 75V6 voorstabi's zijn 24mm, niet alleen QV. :wink:
Een 75TS is 22mm

Heb je geen T stuk voor de achteras een 105 serie gekregen? Ik ben nog nooit verschillende draad remleidingen op een transaxle tegengekomen.
Op 105 serie wel.

Vwb achterstabi, een 75 achterstabi is ook een draak met die vorken. Zet er gewoon paar draadeinden met moeren en geschikte ringen in de gtv6 achterstabi. Klaar. Simpel en goedkoop. Desnoods gebruikt je stukje pijp als lange afstandbus, geen hond die dan nog opvalt dat er niet origineel stuk draadeind zit.
Een gtv6 achterstabi is trouwens ook een mm dikker dan 75, 22mm vs. 21mm voor 75V6&TS. Een 75 1.6 (en 1800??) heeft 19mm achter.

Gr
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4363
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: GTV6 barnfind project

ma feb 14, 2022 21:57

En wie is me weer voor met een simpele oplossing door die links.... :lol:

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4693
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: GTV6 barnfind project

ma feb 14, 2022 22:01

Voor de stastistiek: Alle 75V6 voorstabi's zijn 24mm, niet alleen QV. :wink:
Een 75TS is 22mm
Ja, dat las ik daarna ook! Van de TS wist ik dat hij 22mm was, maar was voorheen altijd in de veronderstelling dat een V6 America dat ook had.
Heb je geen T stuk voor de achteras een 105 serie gekregen? Ik ben nog nooit verschillende draad remleidingen op een transaxle tegengekomen.
Op 105 serie wel.
Ik gok inderdaad dat het van een 105-je komt. Had 'm via een vriend bemachtigd uit zijn onderdelenbak. T-stuk zag er op het oog 100% identiek uit, dus rekende er op dat hij ook OK zou zijn. Maar merkte bij montage dus pas dat de draad anders was.
Vwb achterstabi, een 75 achterstabi is ook een draak met die vorken. Zet er gewoon paar draadeinden met moeren en geschikte ringen in de gtv6 achterstabi. Klaar. Simpel en goedkoop. Desnoods gebruikt je stukje pijp als lange afstandbus, geen hond die dan nog opvalt dat er niet origineel stuk draadeind zit.
Een gtv6 achterstabi is trouwens ook een mm dikker dan 75, 22mm vs. 21mm voor 75V6&TS. Een 75 1.6 (en 1800??) heeft 19mm achter.
Thanks, dit is inderdaad ook nog een overweging. En dna weet ik nu ook dat een GTV6-achterstabi dus dikker is. :D
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4693
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: GTV6 barnfind project

ma feb 14, 2022 22:03



Code van de bilsteins al eens op Autodoc ingevoerd?
Ga ik inderdaad eens doen! =D>
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: GTV6 barnfind project

ma feb 14, 2022 23:10

En wie is me weer voor met een simpele oplossing door die links.... :lol:

Gr
DJ
:mrgreen: je kunt niet altijd de snelste zijn ...

Oplossingen voor dergelijke uitdagingen bedenken ligt wel in mijn straatje. :D
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 371
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

Re: GTV6 barnfind project

di feb 15, 2022 15:03

En als laatste:
ik had Bilsteins besteld voor op de vooras, die zouden vorige week bezorgd worden maar zijn nu opeens vertraagd tot aan april. Weet iemand nog een ander alternatief of wellicht een adres waar nog een setje zou liggen? (moet voor laatste type GTV6 of een 75 zijn)En anders zet ik ff voor de originele terug voor die paar eerste ritten.
Alfisti heeft ze op voorraad, zo te zien:
https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling ... :3261.html
Ze vermelden hier niet dat hij voor de GTV6 is.

Maar ze bieden wel andere types aan.

116 serie (deze heb ik recent besteld en waren op voorraad):
https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling ... :3267.html

Eventueel Koni voor GTV6:
https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling ... :1294.html

Ik zou de eerst bestellen en duidelijk vermelden voor welk model het is (eventueel met chassisnummer). Alfisti trekt altijd na of je het juiste onderdeel besteld hebt voor jouw auto. Zo niet, dan zullen ze je eerst informeren voor ze het opsturen.

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4693
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: GTV6 barnfind project

wo feb 16, 2022 21:19

Ik heb maar ff zitten hobbyen en zelf setje gemaakt. Kosten €14,- per stuk i.p.v. €100 die EB Spares per stuk vraagt :lol:

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 371
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

Re: GTV6 barnfind project

wo feb 16, 2022 21:54

Dat heb je snel gefixt.

Ziet er keurig uit. Prima oplossing.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4363
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: GTV6 barnfind project

do feb 17, 2022 09:35

Wat voor schakelmechanisme zit er eigenlijk onder?
Het simpele recht toe recht aan van de vroege transaxles"?
Of gelijk aan alfa 75?

Gr
DJ

Terug naar “Projecten”