lemarc
Member
Member
Berichten: 125
Lid geworden op: za okt 29, 2005 16:05
Locatie: lemmer
Contacteer: Website

Re: GTV6 barnfind project

ma jan 24, 2022 19:51

Loopt de motor überhaupt stationair (wat voor toerental dan ook) als de motor warm is? Die koude lucht schuif is in gemonteerde stand te testen met koude motor. Als je dan met lopende motor de slang aan dat ding dichtknijpt zal het motortoerental moeten dalen. Dat zoeken kan er volgens mij aan liggen dat de l-jetronic, van wat ik er van weet, een zogenaamde roluitschakeling heeft. D.w.z. dat bij gesloten gasklep en een toerental van boven de 1400 min-1 de injectie wordt uitgeschakeld om bij eerder genoemd toerental weer aan te gaan om uitval van motor te voorkomen. Die uitschakeling is er vanwege brandstofverbruik.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: GTV6 barnfind project

ma jan 24, 2022 20:01

Ontsteking wordt niet geregeld door ECU. Wordt enkel als input gebruikt voor bepaling van het toerental.

https://jetronic.org/index.php/en/d-jet ... ryairvalve

Aav kan het zagen veroorzaken zie ik hier.
Weet ik dat L-jet ontsteking niet regelt. :wink:
Maar kleine moeite om even te controleren wat ontsteking doet.

Gr
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: GTV6 barnfind project

ma jan 24, 2022 20:05

Loopt de motor überhaupt stationair (wat voor toerental dan ook) als de motor warm is? Die koude lucht schuif is in gemonteerde stand te testen met koude motor. Als je dan met lopende motor de slang aan dat ding dichtknijpt zal het motortoerental moeten dalen. Dat zoeken kan er volgens mij aan liggen dat de l-jetronic, van wat ik er van weet, een zogenaamde roluitschakeling heeft. D.w.z. dat bij gesloten gasklep en een toerental van boven de 1400 min-1 de injectie wordt uitgeschakeld om bij eerder genoemd toerental weer aan te gaan om uitval van motor te voorkomen. Die uitschakeling is er vanwege brandstofverbruik.
Idd, gasklepschakelaar moet naar "stationair" schakelen. Dat is volgens mij zelfde als bij motronic. Anders weet ECU niet dat motor stationair moet lopen.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6833
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: GTV6 barnfind project

ma jan 24, 2022 21:11

En als de aav dus wijd open staat en het toerental over dat max toerental heen komt gaat de motor 'zagen'.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4689
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: GTV6 barnfind project

ma jan 24, 2022 21:36

Ik zal kijken of ik morgen of woensdag even tijd heb om de AAV van de Spider te schroeven. Zet ik die eens over op de GTV6 om te kijken of dat verschil maakt.
Dat dan i.c.m. het aandraaien van de stationair o-ring. [-o<
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4689
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: GTV6 barnfind project

wo jan 26, 2022 15:42

Het lijkt er op dat het probleem inderdaad de AAV is. 8)

Die van de Spider er af gehaald, die ziet er van buitenaf 100% identiek uit, maar heeft dus een ander onderdeelnummer. Ik zag ook meteen dat het schuifje een stuk minder open stond in koude toestand, die van de GTV6 stond echt wagenwijd open.

AAV van de Spider op de GTV6 gemonteerd en liep koud zo'n 1400-1500rpm. Naarmate de auto opwarmde zakte toerental tot net onder de 1000. AAV er schuifje stond dicht, precies zoals het hoort.
Ondertussen had ik de AAV van de GTV6 voor een straalkachel gelegd voor, zodat hij de warme lucht ook door de AAV zou blazen. Na een 20min nog steeds wagenwijd open. Vervolgens dat ding op de GTV6 geknoopt en hij begon meteen weer zo te zwabberen/zoeken in toerental. Nog geprobeerd om hem schoon te maken met remmenreiniger en schuifje gangbaar te maken maar het had helaas geen effect.

Ik weet niet hoe ver de AAV van een GTV6 open moet staan, maar duidelijk is dus dat als de opening kleiner is c.q. helemaal dicht gaat, hij perfect loopt. Ik denk dat ik dus op zoek moet naar een nieuwe AAV....(en die dingen zijn nieuw verschrikkelijk duur en lastig te vinden volgens mij)
Laatst gewijzigd door Veloce op wo jan 26, 2022 17:42, 2 keer totaal gewijzigd.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: GTV6 barnfind project

wo jan 26, 2022 16:29

Dingen zitten vermoedelijk hele berg jaren 80 auto's.
Kan toch niet zo moeilijk zijn een bruikbare te vinden als je niet alleen bij alfa zoekt maar ook BMW of MB.
Gewoon googlen op bosch nummer. En bosch ecat even nalopen. Voorheen stond daar iig een crossreference list voor bosch componenten op diverse merken/types.
Overigens gaat schuifje dicht als er stroom door AAV loopt, niet omdat hij warm word.

Gr
DJ

lemarc
Member
Member
Berichten: 125
Lid geworden op: za okt 29, 2005 16:05
Locatie: lemmer
Contacteer: Website

Re: GTV6 barnfind project

wo jan 26, 2022 17:04

Hoort bij dit soort buitentemperaturen 1/5 tot 1/4 open te staan en inderdaad gaat hij (als je er 12v op zet) na een minuut of 5 a 6 helemaal dicht.
Volgens mij zijn ze ergens in Friesland nog wel te krijgen :mrgreen: .

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 824
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: GTV6 barnfind project

wo jan 26, 2022 17:09

Hoera!

Los van of ze voor een gtv6 nog te vinden zijn heb je net bewezen dat eentje van een spider 2.0 dus ook werkt...

Nu nog met het schuifje dicht het stationair toerental afstellen waar het hoort (oftewel: daar waar hij lekker loopt als hij warm is) en je bent klaar. Niet moeilijker maken dan het hoeft te zijn.

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4689
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: GTV6 barnfind project

wo jan 26, 2022 17:42

Hoera!
Nu nog met het schuifje dicht het stationair toerental afstellen waar het hoort (oftewel: daar waar hij lekker loopt als hij warm is) en je bent klaar. Niet moeilijker maken dan het hoeft te zijn.

Dat heb ik net nog gedaan inderdaad. Goed warm laten worden en op 900rpm afgesteld.
De ventilatoren slaan aan zoals het hoort, thermostaat werkt ook nog naar behoren.

https://youtu.be/H96MTDW9mNo
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4689
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: GTV6 barnfind project

wo jan 26, 2022 17:44

Dingen zitten vermoedelijk hele berg jaren 80 auto's.
Kan toch niet zo moeilijk zijn een bruikbare te vinden als je niet alleen bij alfa zoekt maar ook BMW of MB.
Gewoon googlen op bosch nummer. En bosch ecat even nalopen. Voorheen stond daar iig een crossreference list voor bosch componenten op diverse merken/types.
Overigens gaat schuifje dicht als er stroom door AAV loopt, niet omdat hij warm word.

Gr
DJ

Ik las op AlfaBB dat ze inderdaad vaker stuk gaan en dat die van een Datsun 280Z zou moeten werken. Ook bouwt met wel eens een handmatige schuif in.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4689
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: GTV6 barnfind project

wo jan 26, 2022 17:45

Hoort bij dit soort buitentemperaturen 1/5 tot 1/4 open te staan en inderdaad gaat hij (als je er 12v op zet) na een minuut of 5 a 6 helemaal dicht.
Volgens mij zijn ze ergens in Friesland nog wel te krijgen :mrgreen: .
Kennis van me zou ff kijken of hij nog eentje had, anders stuur ik wel weer een mail naar het Hoge Noorden. :)

Open toestand Spider
Afbeelding

En GTV6
Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: GTV6 barnfind project

wo jan 26, 2022 22:30

Ik heb er één gehad die lekte op de naad, waar je hem in de foto vasthoudt. Duurde even voor ik dat uitgevogeld had.

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

Re: GTV6 barnfind project

do jan 27, 2022 08:49

Top Rik !
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4689
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: GTV6 barnfind project

zo jan 30, 2022 11:34

Ondertussen allerhande klein grut gedaan.

Als eerste de versnellingsbakolie vervangen. Grote kans dat de originele olie uit 1985 er nog in zat. Gelukkig kwamen de beide pluggen nog redelijk goed los, dat heb ik wel eens anders gezien, bij mijn Giulia was hij vorig jaar dol gedraaid. De boel nu gevuld met verse Kroon SP1011.

Ook ben ik begonnen met de verlaging en vervangen van 1 draagarm. Linksvoor had ik de draagarm makkelijk los, zelfs de fabrieksmerktekens (likje verf) stonden nog duidelijk zichtbaar op de torsieveer.
Ik had 'm 1 tandje lager gezet aan de draagarmkant, maar nu lijkt t alsof ik de bouten er niet meer in krijg omdat de draarm zelf in de weg zit. :-k
Heb verder nog niet écht geprobeerd, want het was al weer na middernacht. Dus dat is iets voor vanavond/ maandag.
Maar iemand die nu voorafgaand al een tip heeft? Of gewoon de draagarm een stuk naar onder drukken tegen de veer in?

En ondertussen zijn mn nieuwe remschijven ook bezorgd bij de 2e poging nadat UPS ze kwijt was geraakt....en mij een lege doos zonder inhoud had bezorgd. LOL :roll:

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Veloce op zo jan 30, 2022 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Terug naar “Projecten”