Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6615
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: GTV6 barnfind project

do jan 20, 2022 10:21

Jep, die aansluiting.

Zoals DJ al zegt, niet echt een regeling te noemen.

De o-ring zit in de fitting verstopt. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4416
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: GTV6 barnfind project

do jan 20, 2022 11:47

OK, ga ik daar eens naar kijken. Thanks!

Gisteren ook de 3 slangen van de stationairregeling vervangen en nog steeds het zelfde probleem.
Vanochtend even gestart, begin was hoopvol. Liep eerste 30sec gewoon stabiel, wel op 1500-1700rpm. Daarna ging hij héél langzaam klimmen. Na 2-3min kwam hij bij 2000rpm en toen hing hij weer zo zoeken.

Zie hier: https://youtu.be/suwCy40z3qc

Ik vermoed toch ergens valse lucht of iets dergelijks. Ik trek de inlaat er denk ik eens vanaf of spuit eerst met remmenreiniger.
Wellicht dat iets bij de inlaatrubbers (nieuwe) niet goed zit, of toch die injectorringen. Heb natuurlijk de originele herbruikt die op het oog nog heel goed waren. Ik vervang ze eens door die vierkante o-ringen die ik erbij had gekregen, kijken of dat verschil maakt....en natuurlijk genoeg Moly 111 :lol:

Heb ook weer oliedrukweergave, daar haperde de meter aanvankelijk van. Maar dit ziet er prima uit nu.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Veloce op do jan 20, 2022 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
'65 Giulia 1600 Super
'85 GTV6 2.5
'86 spider 2.0 Veloce
'21 Abarth 595 Esseesse

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6615
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: GTV6 barnfind project

do jan 20, 2022 12:30

Probeer eens wat hij doet met de stekker van de stationair regeling eraf. Als hij niet stationair blijft lopen even iets tussen de gasklepeindaanslag steken zodat de gasklep een klein stukje open staat. Mooiste is als je de slangen van de stationair regeling naar de inlaat dan ook nog even apart afdopt en dan test.

Als het niet in het stationair gedeelte zit zou het evt ook de luchtweger kunnen zijn. Controleer in ieder geval of de klep goed heen en weer kan bewegen, mag geen zware plek in zitten. Makkelijkste manier om te testen is hem uitwisselen met een goedwerkende. De jouwe op een goed lopende motor proberen of die van een goed lopende motor op jouw motor proberen.

Bij een motronic wordt actief het stationair toerental geregeld door de ECU, bij de Jetronic is dat niet het geval.

Had je al eens in de stationair regelklep gekeken terwijl je de auto op contact zet? Ding zou dan moeten bewegen en dat moet ook soepel gaan. Met remmenreiniger kun je hem schoonmaken indien nodig.

Trek ook eens de stekker van de koudestart injector af, soms leveren die ook problemen op.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4087
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: GTV6 barnfind project

vr jan 21, 2022 07:46

De stationair "regeling" heeft geen stekker.
Ik denk dat je de koude start auxiliary air valve bedoeld ? Of de koude start injector?
Die AAV kan je zeker eens proberen te bypassen.
Zit een bimetaal in. Hoort na : xx seconden helemaal dicht te zijn, dacht ik.
Als je koude start injector wil uitsluiten zou ik de benzine ook afsluiten, niet alleen stekker.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4416
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: GTV6 barnfind project

vr jan 21, 2022 09:55

Ok! Het feit dat hij de eerste minuut gewoon netjes loopt (doch 1600rpm) en pas na eeen minuut zo gaat zoeken, wijst dat nog iets dat in een bepaalde richting? (Koudestart injector die stopt en dus gewoon in orde is?)

Op mijn Spider (ook L-jet) zit die AAV ook. Zou hem evt eens kunnen uitwisselen, volgens mij is er geen verschil.
Laatst gewijzigd door Veloce op vr jan 21, 2022 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
'65 Giulia 1600 Super
'85 GTV6 2.5
'86 spider 2.0 Veloce
'21 Abarth 595 Esseesse

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6615
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: GTV6 barnfind project

vr jan 21, 2022 10:59

Die aav bedoel ik. :oops:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4416
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: GTV6 barnfind project

za jan 22, 2022 15:51

Remmetjes ook bijna klaar

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Helaas is UPS mijn remschijven kwijt geraakt onderweg. Pakket vol verstuurd, leeg bezorgd. Ze hebben me beloofd een nieuwe set te bezorgen via de leverancier, maar "ze waren er nog mee bezig".
'65 Giulia 1600 Super
'85 GTV6 2.5
'86 spider 2.0 Veloce
'21 Abarth 595 Esseesse

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2208
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: GTV6 barnfind project

za jan 22, 2022 19:23

Man wat ben jij lekker bezig!
=D>
Joris
Nu: 1750 Berlina 1971 <<<===KLIKKEN

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4416
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: GTV6 barnfind project

zo jan 23, 2022 20:42

Heb vandaag heel even tijd gehad om wat te pielen met stationair:

- Spuiten met remmenreiniger --> op inlaatrubbers, injectoren en vacuumslangen: geen enkele reactie in toerental (hoewel ik me afvraag of de RR wel diep genoeg bij de injectorrubbers komt)

- LMM afkoppelen --> slaat meteen af

- stekker koudestartinjector lostrekken --> geen enkele reactie

- stekker AAV loskoppelen --> geen enkele reactie

- stekker AAV los + vacuumslangen afdoppen --> slaat wel aan, maar wilt dan niet stationair lopen. Lukt ook bijna niet, want bij de minste beweging aan de gashevel schiet toerental omhoog.

Check o-ring van stationair --> ziet er nog prima uit
Check gasklep --> schoon en geen speling
Check klep in LMM --> schoon en beweegt vrij

Als ik de vacuumslang van stationair beetje indruk zakt toerental in (dat is logisch) en loopt hij stabiel. Ook als na 2 miuten weer begint te zwabberen in toerental tussen de 1000-2000rpm, kan ik hem daarna mooi stabiliseren als ik de slang beetje in knijp.

Wat me ook nog in viel: ik heb voordat ik de boel uit elkaar ging trekken de motor héél even aan het lopen gehad. Heeft 2x willen starten voordat hij niks meer wilde doen. Heb 'm zodoende dus nog nét 't heuveltje op kunnen rijden van mijn oprit. Maar toen had ik dat gezwabber niet, al weet ik dus niet of dat wellicht te kort was omdat het nu ook pas na 2 minuten begint.
Laatst gewijzigd door Veloce op zo jan 23, 2022 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
'65 Giulia 1600 Super
'85 GTV6 2.5
'86 spider 2.0 Veloce
'21 Abarth 595 Esseesse

http://www.alfa-giulia.com

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 701
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: GTV6 barnfind project

zo jan 23, 2022 20:54

Die stationair "regeling" met O-ring zou afstelbaar moeten zijn; heb je dat geprobeerd? Een hard geworden O-ring (of de verkeerde maat, damn previous owner!) Kan je een te hoog stationair toerental opleveren. Die 1600 rpm koud is al best hoog, en als alles warm wordt gaat je busso op dezelfde hoeveelheid lucht steeds harder draaien, want minder frictie.

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4416
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: GTV6 barnfind project

zo jan 23, 2022 22:00

Dat heb ik niet geprobeerd. Ring is wel nog onbeschadigd en soepel. Geen idee of dit een originele is? Ik vond m er overigens niet héél strak in passen.

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Veloce op zo jan 23, 2022 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
'65 Giulia 1600 Super
'85 GTV6 2.5
'86 spider 2.0 Veloce
'21 Abarth 595 Esseesse

http://www.alfa-giulia.com

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 701
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: GTV6 barnfind project

zo jan 23, 2022 22:05

Probeer die aansluiting maar eens wat vaster te zetten. De moer tegen het spruitstuk is een contramoer, die lossen en de aansluiting dieper schroeven. Dat drukt die o ring samen, waardoor de doorlaat kleiner wordt. Ik vermoed dat de instabiliteit een symptoom is van het te hoge stationair toerental.

Succes!

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6615
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: GTV6 barnfind project

zo jan 23, 2022 23:13

De luchtweger bevat volgens mij ook de schakelaar voor de brandstofpomp, dat zou verklaren waarom hij meteen uitvalt.

Ik zou verwachten dat er wel iets moet gebeuren als je de stekker van de aav eraf trekt. :? Ik zou die eens testen op werking en evt uitwisselen.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4087
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: GTV6 barnfind project

ma jan 24, 2022 08:50

Werking AAV zijn we; filmpjes van te vinden op you tube.
Werkt samen met de koude start injector tbv koude start.
In de hoek van die componenten en de samenhang ervan moet je het zoeken denk ik.

Mogelijk is resultaat van jou testen ook beinvloed door de motor/ koelvlsttemperatuur tijdens uitvoeren van de test.
Boven bepaalde koelvlst temp (40 graden ofzo??) word koude start injector helemaal niet aangestuurd.
Dus als je dan stekker eraf trekt en injector lekt niet door gebeurt er niks.
Of werking AAV ook koelvlst gekoppeld is weet ik niet, lijkt me wel. Als je tijdens de start alleen meer lucht geeft en niet meer brst gaat het niet lekker werken.

Misschien nog eens testen met koude motor?

Je kan tijdens testen/zagen ook eens met strobelamp proberen te kijken wat de onsteking doet. Ja kan hem met meer of minder vooronsteking net zo goed harder of langzamer laten lopen als met meer of minder lucht/mengsel.
Dus daar kan ook nog iets mis gaan.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6615
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: GTV6 barnfind project

ma jan 24, 2022 13:06

Ontsteking wordt niet geregeld door ECU. Wordt enkel als input gebruikt voor bepaling van het toerental.

https://jetronic.org/index.php/en/d-jet ... ryairvalve

Aav kan het zagen veroorzaken zie ik hier.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Projecten”