Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 75 carbs lockdown project

di mei 17, 2022 22:39

Gaz bij Helios racing vandaan?

Wil ik voor mijn giulia ook nog iets mee gaan doen en in de toekomst. Is in ieder geval goed spul, zat vrienden die het ook gebruiken op hun drift auto's.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: 75 carbs lockdown project

di mei 17, 2022 23:24

Nee via Hardeman. Maar Helios heeft zo te zien ook universele coilovers in diverse lengtes en veerstijfheden, ook interessant.....

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 75 carbs lockdown project

wo mei 18, 2022 00:19

Helios is in ieder geval ook een betrouwbaar adres, eigenaar is een kennis van mij. Heeft ook gewoon voorraad in NL, dat is ook wel prettig.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: 75 carbs lockdown project

zo mei 22, 2022 18:56

Vandaag er onder geschroefd.
En één winding van de achterste veren afgeslepen, mocht nog wel een stukje lager.
Ik had dus voor Bilstein, maar achter zaten er nog SPICA originele dempers onder. Anyway,

achter is de auto na installatie van de olie gevulde GAZ dempers net zover gezakt als je kan verwachten van één winding, ong. 1cm.

Alleen voor heb ik niet aan de torsies gezeten, maar de auto staat echt fors lager nu! Ik denk wel een cm of 2-3 zeker.

Nu geeft een gas-gevulde demper als Bilstein altijd wat tegendruk, wat een oliegevulde demper niet doet. Maar ik kan me niet voorstellen dat dat zoveel verschil maakt?

Mensen hier ervaring mee?

Omdat de auto dus nu zo laag staat durf ik nog niet echt iets te zeggen over hoe de dempers zich gedragen.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: 75 carbs lockdown project

zo mei 29, 2022 00:38

Deze week de auto voor maar op de juiste hoogte gezet. Op de aller, allersimpelste manier gedaan maar werkt als een tierelier.
Opmeten welke rijhoogte je nu hebt (met maskeertape een lijn op spatbord als vast punt maken), dan opkrikken naar de gewenste hoogte. Het verschil opschrijven.
En dan wiel er af, schokdemper losmaken. Opmeten van fusee/remschijf/draagarm naar eerdere markering. Dan béétje druk op de draagarm met een krik en de torsiestaaf er uit trekken naar achteren. Met een metrisch fijn boutje, 2 koevoeten en wat ringen ging dat prima.
Dan het gewenste verschil op de draagarm zetten (omhoog/omlaag). Als je de torsiestaaf achter één tandje per keer verdraait vind je vanzelf een punt waarop die vanzelf in de voorste draagarm schuift.
Nog even opmeten (en evt opnieuw doen als het niet goed is) en alles weer terug bouwen.

et voila, eindresultaat is exact de gewenste rijhoogte die ik van tevoren wilde. Geen gedoe met tandjes tellen of dat soort onzin. En ik was met 1,5 uur klaar.
Voorwaarde is wel dat je torsiestaven enigszins gangbaar zijn natuurlijk.

Dus met een representatieve rijhoogte voor/achter met de dempers gaan stoeien. Deze hebben ong. 20 klikjes verstelling. GAZ geeft aan om ze halverwege te zetten als uitgangspunt, maar dat werkte niet bij mij. Ik had een deinende auto en dacht dat de dempers gewoon te slap stonden (máár halverwege) en zette ze dus harder. Maar dat maakte het alleen maar erger.
Dus alles op zn zachtst gezet en vanuit daar weer verder gespeeld. En dat was de oplossing. Ik heb de dempers rondom nu slechts 3-4 klikjes vanaf zacht staan.

En rijgedrag is nu wel erg prettig. Ik heb niet meer dat stuiterige en extreem harde wat ik wel met de Bilstein had. En het is ook veel comfortabeler dan de Koni Geel setup op de Twinspark. Maar naar mijn mening is het geen deinende, ongecontroleerde bak geworden. En dat is best knap gezien de standaard torsiestaven, eibach achterveren (onbekende stijfheid...) en standaard kleine stabis. Want dat is eigenlijk ook maar een belabberd uitgangspunt. Maar de auto rijd heel prettig en speels, en geeft vertrouwen op een klaverblad maar ook comfort en controle op slechte wegen.

Al met al voor 400 euro voor een setje goede value for money. Ik verkies het boven Bilstein of Koni voor straatgebruik.
Maar verwacht niet een Ohlins Road and Track set ofzo.

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1764
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: 75 carbs lockdown project

di mei 31, 2022 23:42

mooi resultaat voor jou dus, voor niet teveel geld :thumbs:
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie 1990

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
scarb 5082

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: 75 carbs lockdown project

ma apr 03, 2023 21:19

Laatste update is even geleden zie ik.
Van de winter niet mee gereden, af en toe een keer warm rijden maar meer ook niet. Overigens steeds zonder storingen, dingen die kapot gaan of wat dan ook. Echt een top auto wat dat betreft.
Alleen echt perfect is de 75 nog niet, dus nu toch de puntjes op de i aan het zetten. En als ik die andere transaxle dailys opeens zie, dan kriebelt het toch een beetje om deze nu echt goed te maken 8)
Ten eerste de koppeling en drukgroep vervangen. Zat er al lang aan te komen. Drukgroep/lager rammelde in zn vrij en de koppeling slipte af en toe, en een 1.8 heeft nu ook weer niet zoveel koppel dat de koppeling daar veel moeite mee moet hebben. Ik zag n beetje op tegen het klusje maar toch maar begonnen 's ochtends en einde van de middag was het weer gelukt. Beetje creatief moeten doen met de achteras as op een 2 koloms brug maar ging prima uiteindelijk.

En eindelijk de auto uit laten lijnen. Voor de APK 1,5 jaar terug wel even met touwtjes vlug gecontroleerd en had een klein beetje uitspoor. Zo maar gelaten, want geen tijd, weinig km bla bla. Maar echt lekker sturen deed ie niet.
Dus maar een afspraak gemaakt met een uitlijner die vaker oldtimers deed en best wilde uitlijnen naar mijn specs.
Dus 1mm toespoor, 5-6 graden castor. 1mm toespoor is met 15 inch ong 0,1 graden en dus 6 minuten wat je op t rapport ziet
Afbeelding
Machine moest wel een programma hebben en die stond op fabriekswaardes vandaar de rode cijfers, maar dat is dus goed :mrgreen:

En wauw zeg, ik was even vergeten hoe goed een Transaxle stuurt als die echt op punt is! uiteraard standaard recept met verplichte 105 casterkogels, verlaagd en sportieve dempers. Heerlijk hoe die auto instuurt en roteert bij zowel snelle als langzame bochten. Behoorlijk stuk omgereden na het uitlijnen met een grijs op mn gezicht. Ik zat er aan te denken om deze auto op termijn weg te doen (als die 3.2 een keer rijdt) maar dan twijfel je toch weer enorm!

En nog wat foto's voor de sfeer
Afbeelding
Afbeelding

Ik blijf die strepen echt super vet vinden, blij dat ik dat gedaan heb

Gebruikersavatar
sytse-rvn
Newbie
Newbie
Berichten: 27
Lid geworden op: do nov 10, 2011 11:48
Locatie: Leiden

Re: 75 carbs lockdown project

di apr 04, 2023 08:48

Mooie 75 en leuke foto's!
Ik moet de Alfetta ook echt nog laten uitlijnen. Zijn de specificaties die je aan de uitlijnboer hebt gegeven specifiek voor jouw auto geschikt? Of is het een prima uitgangspunt voor iedere transaxle? Als ze nou niet geschikt zijn, kan je me dan in de richting wijzen waar ik wel de juiste waarden kan vinden of van kan afleiden?
De gelukkige eigenaar van:
- Alfa Romeo Giulia 1300 Super '72 Rosso Amaranto
- Alfa Romeo Alfetta 1.8 '82 Avorio

Voormalig eigenaar van:
- Alfa Romeo 147 1.6 TS '04 Grigio Metallico
- Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm '12 Grigio Magnesio

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: 75 carbs lockdown project

di apr 04, 2023 09:50

Prachtig!

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: 75 carbs lockdown project

di apr 04, 2023 11:45

Of is het een prima uitgangspunt voor iedere transaxle?
Ik zou deze waardes aanhouden bij een verlaagde transaxle. Is ie standaard gewoon de fabriekswaardes aanhouden zou ik zeggen, en van daaruit kijken hoe het stuurt. Hoe dan ook iets doen aan je caster rubbers als die nog origineel zijn. Door PU vervangen als je niet wil boren. Is dat geen probleem dan 105 kogels monteren. Want met versleten originele sponzen krijg je nooit de sporing goed afgesteld.

Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 368
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

Re: 75 carbs lockdown project

wo apr 12, 2023 14:14

De auto staat er netjes bij op de foto's! Veel fijne kilometers toegewenst. Misschien aansluiten bij de daily transaxle-club die aan het ontstaan is? :D

Terug naar “Projecten”