Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Rekey tools voor 3D printer eigenaren

wo sep 01, 2021 14:44

Ik was wat aan het klussen met sloten die een beetje moeilijk liepen en enkele waar ik niet eens een sleutel van had. Is niet de eerste keer, maar het was altijd een crime om na volledig uit elkaar trekken de boel weer in elkaar te zetten. Geïnspireerd door lock picking filmpjes op YouTube besloot ik om eens te proberen of ik op gelijke wijze de slotcilinders kon verwijderen terwijl de veertjes in het slothuis blijven. Dat is gelukt:

Afbeelding Afbeelding

Dit betreft sloten voor een Giulietta 116 vanaf 1982, maar ik denk dat deze zelfde cilinders zijn gebruikt in GTV6, Alfetta 2000, derde serie Sud en Sprint, 33, 75 en 90. De bijbehorende sleutels zijn die met de deukjes.

Voor het kofferbakslot (alleen Giulietta vermoed ik) is een passende sleutel vereist. De portiersloten moet je kunnen draaien, dus hier kan je met geduld/vaardigheid ook zonder bijbehorende sleutel slagen.

De 3D printfiles vind je hier

Voor wie niet zelf wil rommelen met dat kleine spul tevens te koop meerdere setjes gelijksluitend voor Giulietta 116, wel steeds met slechts één sleutel (geen idee waarom iedereen altijd de reservesleutel kwijtraakt).

Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 368
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

Re: Rekey tools voor 3D printer eigenaren

wo sep 22, 2021 09:05

Ik heb geen slotenproject om dit op te gebruiken, maar vind het erg jammer dat je hier nog geen reactie op hebt.

Wat een gaaf project en wat een handige tools!

Dit soort posts zijn precies de reden waarom ik dit forum nog steeds de ultieme plek vindt voor een Alfist met een oudere Alfa. Bedankt voor het delen!

Waar haal je de vervangingspinnetjes voor de sloten eigenlijk? Of is het bedoelt om de pinnen van een kapot slot over te zetten in een werkend slot zodat de sleutel weer past?

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: Rekey tools voor 3D printer eigenaren

wo sep 22, 2021 10:31

Nieuwe pinnetjes is inderdaad een uitdaging. Wat natuurlijk wel altijd kan is een te lang pinnetje afvijlen, dat heb ik ook nog wel eens gedaan in het verleden (toen ik het slot nog volledig uit elkaar trok en nog wel eens een veertje verklootte). De cilinder op de foto is er eentje waar het frontje vanaf is, dus dat was een donor voor 8 pinnetjes en dito veertjes met kap. Met slechts drie maten pinnetjes kom je in de meeste gevallen wel uit, zeker als je ook nog uit meerdere sleutels kunt kiezen.

Het hoofdidee is hier vooral dat wanneer een vorige eigenaar een deur of kofferdeksel heeft vervangen dat je dan alles weer op één sleutel kunt laten werken.

Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 368
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

Re: Rekey tools voor 3D printer eigenaren

wo sep 22, 2021 12:04

Duidelijk. Handig voor de mensen die zich storen aan de extra sleutels!

Terug naar “Projecten”