Jamesz
Junior Member
Junior Member
Berichten: 71
Lid geworden op: zo apr 22, 2018 04:35

Jamesz' Giulia Nuova Super '75

di jun 01, 2021 10:51

Daar is hij dan eindelijk!
Eindelijk in de zin van 'na jaren het aanbod in de gaten te hebben gehouden eindelijk de wens in vervulling kunnen laten gaan'.
Zo trots als een klein kind op zijn nieuwe speelgoed!

Sinds afgelopen vrijdag mag ik mijzelf de trotse eigenaar van onderstaande Italiaanse schoonheid noemen.

Afbeelding

Wellicht herkennen jullie hem. In het verleden is het een NL'se auto geweest, in 2011 naar Belgie geëxporteerd, veel aan versleuteld en o.a. voorzien van een 2.0 liter blok en vervolgens in 2018 weer naar Nederland verkocht. Daar is het motorblok & versnellingsbak gedemonteerd en is via enkele omwegen het restproduct bij mij terecht gekomen. Eerste prio is de auto compleet te maken zodat het NL'se kenteken weer geactiveerd kan worden. Het is zeker geen smetteloos exemplaar en er zit serieus werk aan maar de bedoeling is er een rijdend project van te maken en de wagen stukje bij beetje steeds verder op orde te brengen. Het hoeft absoluut geen showroom exemplaar te worden maar gewoon een fijne hobby auto voor plezier ritjes.

Er staat een tweede Nuova Super als donor auto klaar, intentie is om daar alle bruikbare delen, (waaronder motor en bak) van te demonteren aangezien daarvan carrosserie letterlijk gatenkaas is.

Afbeelding

Afbeelding

Veilig thuis in de garage, onder de kap genoeg werk te doen.

Recent gedaan werk aan de wagen;

• Wielophanging gestraald, gecoat en voorzien van nieuwe bussen;
• Verstelbare bovenste draagarmen;
• Koni dempers; geel voor, rood achter;
• Alfaholics Fastroad verlagingsset.

To do lijst voor de komende maanden;

• Donor auto demonteren qua bruikbare onderdelen & sorteren;
• Poetsen, schoonmaken, poetsen, polijsten en nog meer schoonmaken;
• Dorpel passagierszijde; buitendorpel is doorgerot. Restant weg slijpen, definitief bepalen hoe de midden dorpel er aan toe is (lijkt redelijk maar dat is pas echt goed te zien na het verwijderen van de roestophopingen van de buitendorpel en herstel uit laten voeren;
• Velgen laten stralen & poedercoaten + nieuwe banden laten monteren;
• Kabelboom uitzoeken & op orde brengen;
• Motor & versnellingsbak reinigen, nalopen & monteren;

Doel is de auto volgend voorjaar rijdend te hebben. Indien dat eerder lukt is het uiteraard mooi meegenomen. Het zal (met een zoontje van 2,5 jaar binnen het gezin) met name op de avonduren aan komen. Ik heb geen haast en zie het sleutelen als onderdeel van de hobby.

To be continued...
Laatst gewijzigd door Jamesz op do jun 03, 2021 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Giulia Nuova Super 1600

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1229
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

di jun 01, 2021 14:39

Leuk project! Herkenbaar ook!

Zie het topic over Benna... Die is het leven ook begonnen als groene Nuova 1.3 maar is inmiddels een multi blu Giulia super wannabe 1.6.
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Gebruikersavatar
edb1234
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: zo mar 15, 2009 13:36
Locatie: Nijmegen
Contacteer: Website

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

di jun 01, 2021 19:53

Leuk, succes! Laat de plaatjes en verhalen maar doorkomen... :D
Ernst

- Nu: Giulia 1300 Super '73 (project)
- Gehad: Alfa Romeo 145 Junior 1.4 16klepper '98 (zwart)

To achieve anything, you must be prepared to dabble on the boundary of disaster (Sir Stirling Moss).

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

wo jun 02, 2021 11:32

leven in de brouwerij :thumbs:

weet je wat het NL kenteken was?
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Jamesz
Junior Member
Junior Member
Berichten: 71
Lid geworden op: zo apr 22, 2018 04:35

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

do jun 03, 2021 10:42

leven in de brouwerij :thumbs:

weet je wat het NL kenteken was?
Ten opzichte van het aantal posts in de projecten topics enkele jaren geleden is het de laatste tijd inderdaad erg stil in dit onderdeel van het forum. Altijd met heel veel plezier de verschillende topics gevolgd. Hopelijk kan ik voor een nieuw impuls zorgen!

Ja, ik weet het kenteken wat de auto voorheen heeft gehad; 24-YA-88.

De auto is via The105Workshop in 2018 weer naar NL gekomen, de advertentie staat nog altijd op hun Facebook pagina. Helaas is de auto qua carrosserie niet meer in de staat zoals hij destijds verkeerde. Laten we voorzichtig stellen dat het roestduiveltje sindsdien gretig zijn tanden heeft gezet op een aantal plekken waaronder de rechter dorpel en de onderzijden van de deuren.

Afbeelding

De dorpel zal in de huidige toestand APK-afkeur zijn, de deuren zijn cosmetisch en zodoende to-do voor de komende toekomst.

Gisteravond heb ik een start gemaakt met het demonteren van de donor auto. De carrosserie is gatenkaas maar qua techniek & details zitten er behoorlijk wat bruikbare onderdelen op. Motor & bak heeft de hoogste prio qua herbestemming maar de overige techniek (wielophanging, achteras, cardanas, stuurhuis, (zij)ruiten, chroom lijstjes, bumpers etc. etc.) wil ik eveneens veilig stellen. Ik sluit niet uit dat ik zodoende op termijn hier eea zal aanbieden voor wat betreft hetgeen ik zelf geen direct doel voor zie / ruimte voor heb om op te slaan.

Afbeelding

De motor; vies, vuil, en oppervlakkige corrosie. Hier zit echt wel wat werk aan. Maar het beste; het blok is los / met de hand te draaien, oliepeilstok laat geen sporen van vocht in de olie zien, boegies zijn los etc. Voordeel is dat buiten de koelslangen, verder alles op zijn plek is blijven zitten de afgelopen jaren. Het blok is vuil maar wel droog. Originele slangenklemmen zijn o.a. nog allemaal aanwezig. Er lijkt niet veel aan het blok te zijn ver-/gesleuteld.

Binnenkort weer eens terug naar de donor om het blok te liften en de resterende delen veilig te stellen.
Giulia Nuova Super 1600

Gebruikersavatar
aso69
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 720
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:09
Locatie: rotterdam
Contacteer: Website

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

do jun 03, 2021 12:06

die grill met de plastic oortjes nog in tact op zo'n gare carrosserie is ook wat

superjesse
Full Member
Full Member
Berichten: 347
Lid geworden op: ma nov 03, 2014 18:07

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

do jun 03, 2021 15:42

die grill met de plastic oortjes nog in tact op zo'n gare carrosserie is ook wat
Haha dat maak je wel eens anders mee inderdaad.
In bezit:
1975 Alfa Romeo Alfetta GT 1.8
1977 Alfa Romeo Giulia Nuova 1.6
1984 Alfa Romeo Giulietta 1.6

Gehad:
1973 Alfa Romeo Giulia Super 1.3
1975 Alfa Romeo Alfetta 1800 sedan
2012 Alfa Romeo Mito 1.3 jtdm
2003 Alfa Romeo 156 berlina

Jamesz
Junior Member
Junior Member
Berichten: 71
Lid geworden op: zo apr 22, 2018 04:35

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

do jun 03, 2021 18:04

[quote=aso69 post_id=987114 time=<a href="tel:1622714788">1622714788</a> user_id=215]
die grill met de plastic oortjes nog in tact op zo'n gare carrosserie is ook wat
Haha dat maak je wel eens anders mee inderdaad.
[/quote]

Beter nog; die gril lijkt zelfs nog met de oorspronkelijke popnagels vast te zitten. Helaas is de rechter zijde op de rand beschadigt door een kleine aanrijding oid. Anders was het een vrijwel in nieuwstaat verkerende set geweest.
Giulia Nuova Super 1600

Gebruikersavatar
juultje
Guru
Guru
Berichten: 1156
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:48
Locatie: Rijsbergen
Contacteer: Website

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

vr jun 04, 2021 14:21

Hey leuk,

die is vaak bij ons (105 Workshop) binnen geweest (zowel als belg als daarvoor als nederlander) . Heb je de 2 liter motor en bak er niet bij ?

Als je wilt moet je maar een mail sturen denk dat ik nog wel foto's heb van het werk aan de ophanging motor etc.

Groeten,

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 820
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

vr jun 04, 2021 14:41

Leuk, een nieuw project. En succes, al komt het vast goed.

Kleine tip: ik heb een jaartje geleden een vergelijkbaar rotte donor juul gekocht en het was ongelofelijk hoeveel mensen ik blij heb kunnen maken met een stuk dak, vloer, een subframe of iets anders wat ik bij het oude ijzer gemikt had. Ik vermoed dat dat hier weer op gaat....

Jamesz
Junior Member
Junior Member
Berichten: 71
Lid geworden op: zo apr 22, 2018 04:35

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

vr jun 04, 2021 15:18

Leuk, een nieuw project. En succes, al komt het vast goed.

Kleine tip: ik heb een jaartje geleden een vergelijkbaar rotte donor juul gekocht en het was ongelofelijk hoeveel mensen ik blij heb kunnen maken met een stuk dak, vloer, een subframe of iets anders wat ik bij het oude ijzer gemikt had. Ik vermoed dat dat hier weer op gaat....
Dat is zeker een overweging geweest alleen heb ik simpelweg niet de ruimte om de donor te stallen. Ik verwacht dat de buren niet blij zullen zijn wanneer ik een kats verrote Juul op de openbare straat parkeer onder een zeiltje.

Mocht iemand echter interesse hebben in delen; meld je want alles is bespreekbaar wat mij betreft.
Giulia Nuova Super 1600

Gebruikersavatar
RubensGiulia
Member
Member
Berichten: 180
Lid geworden op: zo jul 24, 2016 18:00

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

zo jun 06, 2021 11:06

Leuk project! :thumbs:

Zelf ook nog steeds bezig met mijn Faggio Nuova! Waarschijnlijk ga je hetzelfde tegenkomen als ik, zie link:

https://www.youtube.com/channel/UCKdBVh ... I1EmiPAPiA

Ruben
'75 Giulia 1300 Nuova Super Lusso
'76 Giulia 1300
'09 159 SW 2.2 JTS

SCARB Lid

Jamesz
Junior Member
Junior Member
Berichten: 71
Lid geworden op: zo apr 22, 2018 04:35

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

wo jun 09, 2021 10:57

Gisteravond weer een productief demontage avondje gehad.
Inmiddels is het blok bijna zo ver om uit de donor getrokken te worden. Alel boutjes / moertjes gaan soepel los dus dat is mooi meegenomen.

Afbeelding

Er zit 46 jaar aan vuil op alle motordelen waaronder de carbs; nu hoeft het aan de buitenkant niet allemaal brandschoon te zijn maar hier mag wel een serieuze poetslap overheen.

Probleem waar ik wel tegenaan loop;

Demontage van het uitlaat spruitstuk. Boutjes aan het blok gaan zonder veel moeite los maar vervolgens zit het spruitstuk nog muurvast aan het blok. Tips & tricks om dit zonder geweld los te krijgen?
Giulia Nuova Super 1600

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

wo jun 09, 2021 13:35

Zit de voordemper er nog aan? Dan steun bij de bak eraf halen.
(Uitlaat wat ondersteunen metblokken ofzo.

Aan het blok kunnen de tabjes en het spruitstuk aan elkaar gekoekt zitten. Tabjes misschien niet recht? Gepast geweld gebruiken. Wringijzer afzetten tegen het blok en zo hefboom maken. Hamer voor het schokeffect maar geeft kans op schade.
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 820
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

wo jun 09, 2021 14:52

Afhankelijk van hoe de voorpijp is: voorpijp afzagen en het spruitstuk op de motor laten zitten. Demonteren als de motor naast de auto staat zodat je meer ruimte hebt. Als je de voorpijp wil hergebruiken: aanpak Joris hierboven ;-)

Succes!

Terug naar “Projecten”