Jamesz
Junior Member
Junior Member
Berichten: 71
Lid geworden op: zo apr 22, 2018 04:35

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

do okt 14, 2021 10:28

Lekker bezig. Zat de aanzuigmond van de oliepomp in de dikke smurrie?
Nee, gelukkig hing de aanzuigmond er een aardig stuk boven. Als het goed is zit de smurrie dus niet in de oliekanalen etc. van het blok. Aftappen van de oude motorolie verliep ook soepel dus goede hoop. Het plan is het blok straks te voorzien van een fris filter en nieuwe olie, daar eens rustig mee te gaan rijden en dan na ca. 100 km de boel nogmaals te verversen in de hoop dat alles dan weer redelijk fris is van binnen.
Prachtig om te lezen; hartelijk dank voor het delen!

Dasty is toch Wibra, Action voor de roestomvormer; ik leer graag bij ;-)

Benieuwd naar je volgende update
Afgelopen weken in de avonduurtjes het eelt van mijn vingers geschuurd. het stuur is kaal geweest tot op het blanke hout. Scheuren en barsten zijn gevuld met vloeibaar hout en inmiddels is het houtwerk voorzien van drie lagen jachtlak. Misschien niet het meest ideale product maar het resultaat ziet er geweldig uit,

Afbeelding

Next on the list;
* Stuurwiel nog één keer lakken en terug plaatsen;
* Carterpan terug monteren (alleen nog even een nieuwe pakking voor tussen onderblok en bovenste carterpan ophalen);
* Oliefilter vervangen;
* Silentblock versnellingsblak vervangen;
* Nieuwe koppelingsplaat icm bestaande drukgroep terug plaatsen op vliegwiel;
* Watertemperatuursensor, olietemperatuur en oliedruk sensor in motorblok vervangen (ivm aanwezigheid van drie QSP meters in dashboard ipv standaard Nuova meters);
* Motor & versnellingsbak definitief terug plaatsen;
Giulia Nuova Super 1600

Gebruikersavatar
Klevant
Full Member
Full Member
Berichten: 422
Lid geworden op: zo jan 28, 2007 20:42
Locatie: Hapert

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

do okt 14, 2021 16:33

Op tijd voor de Pepernotenrit klaar! =D>
heb: Giulia 2ltr 69, 33 QV 1e serie 86, voor dagelijks een VW ID.3
had: Alfa 145ie, Spider '91

Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 368
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

ma okt 18, 2021 11:33

Het stuur is erg mooi geworden!

Misschien is het een optie om bij een dergelijk project een chemische ontlakker te gebruiken?

Jamesz
Junior Member
Junior Member
Berichten: 71
Lid geworden op: zo apr 22, 2018 04:35

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

do okt 28, 2021 09:57

Check check, double check;

* Stuurwiel nog één keer lakken en terug plaatsen: DONE
* Carterpan terug monteren (alleen nog even een nieuwe pakking voor tussen onderblok en bovenste carterpan ophalen): DONE
* Oliefilter vervangen;: DONE
* Silentblock versnellingsblak vervangen: DONE
* Nieuwe koppelingsplaat icm bestaande drukgroep terug plaatsen op vliegwiel: DONE
* Watertemperatuursensor, olietemperatuur en oliedruk sensor in motorblok vervangen (ivm aanwezigheid van drie QSP meters in dashboard ipv standaard Nuova meters): DONE

Inmiddels is het motortje klaar om ingebouwd te worden.

Afbeelding

Voor het mooie (en omdat ik er na de inbouw niet meer fatsoenlijk bij kan komen) ga ik de motorruimte her en der nog een beetje bijwerken. Showroom kwaliteit gaat het (vooralsnog) niet worden, dat is ook niet mijn doel maar het moet wel enigzins netjes zijn.

Via de club heb ik enige tijd geleden ook een carterbeschermer over genomen. Aan de voorzijde monteer je deze samen met de stabilisatorbeugels, aan de achterzijde moet ik gaten boren in de flens van de dwarsbalk onder motor. Kan dat zo maar? Of moet ik daar nog ergens rekening mee houden?
Giulia Nuova Super 1600

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1764
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

za okt 30, 2021 08:39

daar kun je gewoon boren.. iedereen met carterbeschermer doet dat :wink:
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie 1990

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
scarb 5082

Gebruikersavatar
MiaGiulia
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 768
Lid geworden op: do jan 06, 2005 12:15
Locatie: Eefde

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

zo okt 31, 2021 10:35

Als je het blok eruit hebt, plak er gelijkeen paar verse motorsteunen aan.
Arthur
GT 1300 Junior '67
Nuova Super 1.3 Twin Spark '77
166 TS "Pekel racer"

Jamesz
Junior Member
Junior Member
Berichten: 71
Lid geworden op: zo apr 22, 2018 04:35

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

ma nov 01, 2021 09:41

Als je het blok eruit hebt, plak er gelijkeen paar verse motorsteunen aan.
Die zitten er (gezien de oude exemplaren aan het verkruimelen waren) al op!
Giulia Nuova Super 1600

Jamesz
Junior Member
Junior Member
Berichten: 71
Lid geworden op: zo apr 22, 2018 04:35

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

wo dec 15, 2021 11:56

Tijd om er weer eens een update tegenaan te gooien.
Afgelopen weken niet heel veel tijd gehad om aan de wagen te werken maar alsnog de nodige stappen kunnen maken.

Allereerst de cardan as. Dat was een vies roestig geval en verdiende zodoende een opknap beurt voordat hij terug geplaatst zou worden.
Stuk beter zo. het achterste deel van de as is ook keurig gespoten, staat alleen niet op de foto's kom ik nu achter...

Afbeelding

Afbeelding

De motor ruimte was qua afwerking kort gezegd treurig. Verschillende delen kaal gemaakt, opnieuw in de primer gespoten en afgewerkt met een keurig laklaagje;

Afbeelding

Vervolgens de radiator van een mooi vers laklaagje voorzien.

Afbeelding

Om vervolgens na verschillende kleine dingetjes te komen tot het punt van definitieve plaatsing van de motor & bak.
Hierbij heeft de elektrische lier in de garage zijn werk top gedaan. Zonder verdere hulp in de vorm van extra handjes hing het blok met en klein half uurtje keurig op zijn plek en inmiddels zijn alle slangen en appendages aangesloten.

Afbeelding

Gisteravond nog een uurtje vloekend onder de wagen doorgebracht. Inmiddels zitten de zes bouten van uitlaatspruitstuk naar de voorste demper ook op zijn plek. :jumping: Alleen het achterste deel van de cardan as moet ik nog plaatsen.

Een dezer dagen maar eens shoppen voor vloeistoffen. Motorolie, versnellingsbak olie en koelvloeistof.
Het instructie boekje spreekt over 10W50 motorolie. Is dat nog steeds een goed uitgangspunt? Mijn idee is de eerste olie slechts korte tijd te gebruiken om het blok te 'spoelen', Wat zou ik daar het beste voor kunnen gebruiken? En wat daarna voor de langere termijn?

Moet ik qua koelvloeistof nog bepaalde merken / samenstellingen vermijden?
Giulia Nuova Super 1600

Jamesz
Junior Member
Junior Member
Berichten: 71
Lid geworden op: zo apr 22, 2018 04:35

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

di apr 19, 2022 13:41

Omdat het hier al weer even stil is, hoog tijd voor een update.
Bijna 4 maanden gepasseerd sinds de laatste update.

Op 7 januari was het moment daar; alle mechanische delen zaten op zijn plek, olie en vloeistoffen gevuld. Op een zonnige vrijdag middag een eerste poging gedaan de motor te starten. Dat viel direct 100% mee! Na slechts een drietal keer doorstarten kwam mevrouw met een flinke pluim rook tot leven! Oliedruk was direct goed, dus dat stelt gerust. Kort ritje door de wijk; motortje loopt rustig, bak is wat hakerig maar kraakt niet, remmen doet hij alleen amper.. Al met al goed genoeg voor de RDW-inspectie voor het terugkrijgen van het NL'se kenteken en het omkeuren van de motor wissel (op papier officieel nog een 1300, nu een 1600, tussentijd een 2000... Lang verhaal)

Afbeelding

Afbeelding

Ziet ze er niet dapper uit? Zo voor zo'n grote deur...
Al met al was de keurmeester goed gemutst en was de omkeur in een half uurtje afgewikkeld. Motorombouw was volgens de keurmeester keurig uitgevoerd. Best lekker voor een eerste poging. Ook op de officiële papieren is Juul'tje nu een 1600!

Aansluitend aardig wat kleine dingetjes zelf gedaan waaronder de remmen gangbaar gemaakt. Voorzijde viel alleszins mee maar achter zat de boel compleet vast. Zodoende een set gereviseerde remklauwen gemonteerd. Remvloeistof leek wel afgewerkt frituurvet qua kleur. Systeem volledig gespoeld en verse remvloeistof er in.

Medio Maart was het grondigere werk aan de beurt. De buitendorpel aan de passagierszijde was slecht; Dit durfde ik uiteindelijk niet zelf aan en heb ik uit laten voeren door de mannen bij van Neerijnen in Utrecht. Duurde even maar echt vakwerk wat mij betreft.

Afbeelding

Daar heb ik ook direct de APK keuring laten doen. Nog een paar kleine dingetjes; remschijven en een remslang achter, lampjes stellen en de ruitenspoeier bleek verstopt te zitten. Al met al zeer tevreden!

Wanneer het weer kort daarna ook nog eens omslaat en het zonnetje te voorschijn komt kan het genieten beginnen. Eerst nog dicht bij huis (want; stel dat je stil komt te staan) en rustig aan om de boel een beetje gangbaar te krijgen.

Afbeelding

Tja, en dan die wielen; bijzonder en schaars, maar toch uiteindelijk niet helemaal de looks waar ik naar op zoek was nu ik Juul'tje zo in de buitenlucht zag staan. 195mm is echt veel te breed op een Giulia en het stuurde dan ook voor geen meter, en schraapte bij iedere drempel licht in de wielbakken.

Aangezien de banden toch al oud en aan vervanging toe waren, uiteindelijk na lang twijfelen toch een set GTA replica's in 15" besteld. Onlangs al eens een set AH 7x15 geprobeerd maar dat ging achter (ondanks ET-35) niet passen icm 185 brede banden. Zodoende gekozen voor een set Maxilites in 6x15 met ET-28,5. Dat valt onder aan de streep ~6mm verder naar binnen ten opzichte van voorgenoemde velgen en gaf prima ruimte. Mooie nieuwe Vredestein Ultrac's er omheen in 175/65-15 en klaar is kees.

Toen nog even een RSI-arm gepoetst, en kijk eens; Juultje stond eerste paasdag te shinen in het zonnetje!

Afbeelding
Giulia Nuova Super 1600

Gebruikersavatar
Skeez
Member
Member
Berichten: 100
Lid geworden op: do sep 11, 2008 00:34
Locatie: Hilversum

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

do apr 21, 2022 09:51

Leuke Juul aan het worden :thumbs:

De Maxilites staan 'm goed! Hoeveel was je kwijt voor een setje (mag ook via pb)?
1980 - Alfa Romeo Giulia 1600 - VERKOCHT
1972 - Alfa Romeo Giulia 1750 - VERKOCHT
1971 - Alfa Romeo Giulia 2000 - VERKOCHT
1981 - Alfa Romeo Alfetta 2000 GTV - VERKOCHT

Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 368
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

vr apr 22, 2022 09:35

De auto ziet er keurig uit, zowel van buiten als onder de motorkap. De wielen staan er ook goed onder. En wat een fantastische kleur is dat toch.

Terug naar “Projecten”