Gebruikersavatar
Giorgetto_
Newbie
Newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: di mei 25, 2021 09:42
Locatie: Z-Limburg
Contacteer: Website YouTube

Hallo Alfisti, even voorstellen en een aantal vragen.

wo mei 26, 2021 10:34

Hallo mensen hier op het forum,

Mijn naam is Raymond en ik kom uit Limburg.
A.s. zaterdag 29 mei ben ik de trotse bezitter van een mooie GT 1300 junior uit 1968.
Ik was altijd al op zoek naar een Bertone brievenbus. (Ik was hier 3 jaar geleden ook al eens op het forum).

De Alfa is "gerestaureerd" de carrosserie is zover ik kan zien echt goed hersteld. Ik heb er ook een aantal fotos van maar zoals zo vaak ben ik nog aan het achterhalen wanneer precies deze foto's zijn gemaakt. Ook foto's van de motor cilinderwand. Maar ik weet nog niet hoeveel kilometer de motor precies heeft gereden na revisie. De verkoper zegt 500km maar ik twijfel daaraan. Zoals logisch is zijn deze oude auto's meerdere malen gerestaureerd dus ik ben nu aan het achterhalen hoe het zit. Feit is wat mij betreft dat de auto er wel top uitziet ook van onderen.

Na 1x wassen heb ik wel geconstateerd dat ie een beetje een vergiet is. Er licht op diverse plekken in de auto een plasje water... :shock:

Een aantal vragen:
  • Zijn er specifieke dingen waar ik op moet letten/aanpassen bij de 1300 junior?
  • Waar kan ik een handleiding downloaden voor dit specifieke model uit 1968 (en andere technische info)?
  • Waar kan ik de juiste stickers krijgen voor aan de binnenkant van de motorkap en het luchtfilter zijn die te krijgen voor het luchtfilter? (Zoals de kenners weten heeft deze het verticale filter bij de accu.)
  • Waar zijn de beste krik-punten bij deze auto? (de standaard of andere punten?)
  • De motor is gereviseerd en heeft net 500km gereden. Hoe het beste inrijden en wat nog te doen na de inrijd periode?
  • Is het voor de importkeuring nodig dat de accu vast zit?
Alle adviezen en raad zijn welkom.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Twee Italiaanse dames.
Afbeelding



Groet,
Raymond
Laatst gewijzigd door Giorgetto_ op za okt 02, 2021 13:38, 5 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Giel
Guru
Guru
Berichten: 1624
Lid geworden op: vr jan 07, 2005 22:10
Locatie: Kwintsheul (Westland)
Contacteer: Website

Re: Hallo Alfisti, even voorstellen en een aantal vragen.

zo mei 30, 2021 20:34

Hoi gaaf jo

Ja de accu moet wel vast

Bij OKP zijn stickers te bestellen zijn er nog meer hoor

Ook even lid worden van de scarb mooi blad met div informatie

Gr Dennis
GT 1300 Junior (1975)
Alfa Stelvio (2019)

Autotrailer nodig stuur een pb 1e dag €50,- dagen er na €25,-

Gebruikersavatar
Giorgetto_
Newbie
Newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: di mei 25, 2021 09:42
Locatie: Z-Limburg
Contacteer: Website YouTube

Re: Hallo Alfisti, even voorstellen en een aantal vragen.

ma mei 31, 2021 17:29

Hoi gaaf jo

Ja de accu moet wel vast

Bij OKP zijn stickers te bestellen zijn er nog meer hoor

Ook even lid worden van de scarb mooi blad met div informatie

Gr Dennis
Hi, Ik heb net met de RDW gebeld en die import keuring voor auto's uit EU ouder dan 1978 is een farce en geldklopperij denk ik?! Geen accu en niets technisch wordt verder gecontroleerd als je een kentekenbewijs hebt uit het land. Alleen een check met VIN en ze meten de auto op zeiden ze (kwa lengte en breedte en hoogte)

Welke stickers en waar zitten er af fabriek op de GT 1300 junior uit 1968?
Laatst gewijzigd door Giorgetto_ op ma mei 31, 2021 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Giel
Guru
Guru
Berichten: 1624
Lid geworden op: vr jan 07, 2005 22:10
Locatie: Kwintsheul (Westland)
Contacteer: Website

Re: Hallo Alfisti, even voorstellen en een aantal vragen.

ma mei 31, 2021 18:25

O oké alleen administratieve rompslomp dus ,

Stickers moet je even googelen
GT 1300 Junior (1975)
Alfa Stelvio (2019)

Autotrailer nodig stuur een pb 1e dag €50,- dagen er na €25,-

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Hallo Alfisti, even voorstellen en een aantal vragen.

ma mei 31, 2021 22:23

Ik was afgelopen week in Elsloo bijnde RDW om een kenteken te regelen voor mijn verse en zelf gerestaureerds Vespa.

De keuring ging ongeveer zo:

Keurmeester: "leuk ding, zo te zien heb je al 10 kilometer er mee gereden. Werkt alles zoals t hoort?"

Ik: "yes, alles helemaal prima"

Keurmeester: "hoe hard loopt hij?"

Ik: "eh, ongeveer 45. Is helemaal origineel he!" (In werkelijkheid 65 :lol: :-$ )

Keurmeester: "Ok, prima! Dan is hij goed gekeurd. Even chassisnummer opschrijven en ik maak het papierwerk in orde. De €162,- voor de keuring kun je daarna dan aan de balie betalen. Veel plezier er mee!"
Laatst gewijzigd door Veloce op ma mei 31, 2021 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Scalino
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 23:03

Re: Hallo Alfisti, even voorstellen en een aantal vragen.

ma mei 31, 2021 22:41

Dezelfde ervaring hier. Ik heb het idee dat een klassieker altijd voor afwisseling zorgt ten opzichte van het ‘reguliere’ werk en dus leuk voor de keurmeester is.

Als je op de links in post #8 kijkt kan je alles vinden wat je aan documentatie kan wensen: https://www.alfabb.com/threads/alfa-rom ... ry.706058/

Mocht je een ingekleurd bedradingsschema handig vinden, stuur per PB even je e-mailadres, dan stuur ik die op.

Stickers haal ik uit de VS via alfabb, maar ik zie dat hij er tijdelijk mee is gestopt (https://www.alfabb.com/threads/sticker- ... 110/page-3). Jammer, want die stickers zijn echt top. Ik heb in het verleden een keer zo’n sticker besteld bij een van de standaard onderdelen leveranciers, maar daar was ik toen niet echt tevreden over. Wellicht dat de kwaliteit aldaar inmiddels beter is.

Welkom en gefeliciteerd met de aanschaf trouwens!
Tim

'66 1600 Ti
'69 GT 1300 Junior
'03 156 GTA SW

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Hallo Alfisti, even voorstellen en een aantal vragen.

ma mei 31, 2021 23:46

Opkrikken trouwens het beste onder de dwarsbalk die onder de motor door loopt. Achterkant beste via het differentieel. Ik probeer (zeker bij de Spider) de krikpunten altijd te vermijden.

Motor inrijden zou ik de eerste 1000km niet té hard van stapel lopen. Max 3000rpm, bij warm 3500rpm. Dan kop natrekken en olie wisselen.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Hallo Alfisti, even voorstellen en een aantal vragen.

di jun 01, 2021 07:35

Aanvulling op inrijden.
Idd niet boven de 3000 toeren komen.
Maar vooral ook wisselende belastingen en toeren.
Dus bij voorkeur de weg op als het rustig is zodat je straffeloos kan "jojo'en" met de snelheid en toeren.

Enige wat in moeten lopen zijn de zuigerveren op de cilinderwand.
Die moeten rustig op elkaar inslijten om beschadigingen te voorkomen.
Daarom geen hoge toeren en ook niet lang 3000 toeren achter elkaar. Bij gas los verminderd de druk van de zuigerveren op de cilinderwand.

En idd op krikken zo min mogelijk de krikpunten gebruiken, en dan vooral de voorste krikpunten vermijden. Die zijn slap. De achterste zijn veel steviger. Je ziet het ook wel als je het een keertje voorzichtig probeert. Gaat niet gelijk stuk ofzo.
Overigens heb je voor genoemde dwarsbalk onder de motor door wel een lage krik nodig met een lange insteek. Zeker bij verlaagde auto met carterbeschermer.

Voorste veerschotels kan je prima een krik onder zetten. Die zijn stevig zat. Maar dan tordeert de auto wel wat, dat is ook niet alles.

O ja, met losse accu wil je helemaal niet rijden. Wel eens gezien wat kortsluiting over een accu voor spektakel geeft? Dus zorg ook voor afgeschermde plus pool.


Gr
DJ

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Giorgetto_
Newbie
Newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: di mei 25, 2021 09:42
Locatie: Z-Limburg
Contacteer: Website YouTube

Re: Hallo Alfisti, even voorstellen en een aantal vragen.

di jun 01, 2021 09:32

Ik was afgelopen week in Elsloo bijnde RDW om een kenteken te regelen voor mijn verse en zelf gerestaureerds Vespa.

De keuring ging ongeveer zo:

Keurmeester: "leuk ding, zo te zien heb je al 10 kilometer er mee gereden. Werkt alles zoals t hoort?"

Ik: "yes, alles helemaal prima"

Keurmeester: "hoe hard loopt hij?"

Ik: "eh, ongeveer 45. Is helemaal origineel he!" (In werkelijkheid 65 :lol: :-$ )

Keurmeester: "Ok, prima! Dan is hij goed gekeurd. Even chassisnummer opschrijven en ik maak het papierwerk in orde. De €162,- voor de keuring kun je daarna dan aan de balie betalen. Veel plezier er mee!"
Tja dat schreef ik... een farce dus.
Ik ga vanuit Heerlen naar Venlo omdat ik in Elsloo pas 1 Juli terecht kan maar dat zal wel zijn omdat ze per auto dikke tijd rekenen terwijl het zo snel gaat als jij beschrijft. :cry:

Ik heb in de startpost ook even weer wat toegevoegd m.b.t. tot de "restauratie" . Ben nu aan het uitzoeken hoe en wanneer.

superjesse
Full Member
Full Member
Berichten: 347
Lid geworden op: ma nov 03, 2014 18:07

Re: Hallo Alfisti, even voorstellen en een aantal vragen.

di jun 01, 2021 11:52

Ik was afgelopen week in Elsloo bijnde RDW om een kenteken te regelen voor mijn verse en zelf gerestaureerds Vespa.

De keuring ging ongeveer zo:

Keurmeester: "leuk ding, zo te zien heb je al 10 kilometer er mee gereden. Werkt alles zoals t hoort?"

Ik: "yes, alles helemaal prima"

Keurmeester: "hoe hard loopt hij?"

Ik: "eh, ongeveer 45. Is helemaal origineel he!" (In werkelijkheid 65 :lol: :-$ )

Keurmeester: "Ok, prima! Dan is hij goed gekeurd. Even chassisnummer opschrijven en ik maak het papierwerk in orde. De €162,- voor de keuring kun je daarna dan aan de balie betalen. Veel plezier er mee!"
Tja dat schreef ik... een farce dus.
Ik ga vanuit Heerlen naar Venlo omdat ik in Elsloo pas 1 Juli terecht kan maar dat zal wel zijn omdat ze per auto dikke tijd rekenen terwijl het zo snel gaat als jij beschrijft. :cry:

Ik heb in de startpost ook even weer wat toegevoegd m.b.t. tot de "restauratie" . Ben nu aan het uitzoeken hoe en wanneer.

Herkenbaar, ik ben voor het omkeuren naar benzine van de alfetta ook vanuit Friesland naar Amsterdam gereden omdat ze daar eerder tijd hadden.
Wel meteen een leuk ritje...
In bezit:
1975 Alfa Romeo Alfetta GT 1.8
1977 Alfa Romeo Giulia Nuova 1.6
1984 Alfa Romeo Giulietta 1.6

Gehad:
1973 Alfa Romeo Giulia Super 1.3
1975 Alfa Romeo Alfetta 1800 sedan
2012 Alfa Romeo Mito 1.3 jtdm
2003 Alfa Romeo 156 berlina

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Hallo Alfisti, even voorstellen en een aantal vragen.

di jun 01, 2021 14:24

De keurmeester zei dat ze in Elsloo maar met 2 man daar keuren, niet eens alle dagen en alleen maar particuliere klanten. Ze hadden het nu erg druk met landbouwvoertuigen omdat daar binnenkort nieuwe regels voor in gaan. Ook campers was een nieuwe hype.
Vandaar zijn de wachtlijsten erg lang, ik moet ook meer dan 2 maanden wachten.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Giorgetto_
Newbie
Newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: di mei 25, 2021 09:42
Locatie: Z-Limburg
Contacteer: Website YouTube

Re: Hallo Alfisti, even voorstellen en een aantal vragen.

wo jun 02, 2021 08:43

De keurmeester zei dat ze in Elsloo maar met 2 man daar keuren, niet eens alle dagen en alleen maar particuliere klanten. Ze hadden het nu erg druk met landbouwvoertuigen omdat daar binnenkort nieuwe regels voor in gaan. Ook campers was een nieuwe hype.
Vandaar zijn de wachtlijsten erg lang, ik moet ook meer dan 2 maanden wachten.
Ok duidelijk en logisch dan. (Jammer dat ze niet meer mensen inzetten maar daar zal ook wel een reden voor zijn.)

Gisteren ging het bij mij bij de RDW Venlo zo ongeveer:
  • Naar binnen rijden.
  • De meester schrijft de tellerstand op:
  • Hij kijkt naar het chassisnr. en het motornr. even geholpen want het motor nummer staat bij mijne niet op de flens maar op het cylinder blok aan de rechterkant?!
  • Ik moest even het andere uiteinde van de metermaat vasthouden zodat hij de wielbasis kon opmeten.
  • Daarna ging hij kantoor in voor 25 min. schat ik. Kan ook 15 min. zijn geweest.
  • Kwam naar buiten met het formulier met de vastgestelde gegevens en we hebben nog even geklets over de auto en het bestellen van blauwe kentekenplaten,
  • Daarna ben ik weer naar huis gereden.
Let wel, ik had het Italiaanse kentekenbewijs.
Laatst gewijzigd door Giorgetto_ op wo jun 02, 2021 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Giorgetto_
Newbie
Newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: di mei 25, 2021 09:42
Locatie: Z-Limburg
Contacteer: Website YouTube

Re: Hallo Alfisti, even voorstellen en een aantal vragen.

wo jun 02, 2021 13:23

Foto's aan de startpost toegevoegd want zonder foto's is het maar "saai".

Gebruikersavatar
Klevant
Full Member
Full Member
Berichten: 422
Lid geworden op: zo jan 28, 2007 20:42
Locatie: Hapert

Re: Hallo Alfisti, even voorstellen en een aantal vragen.

wo jun 02, 2021 13:43

Zo! Gaaf man!
heb: Giulia 2ltr 69, 33 QV 1e serie 86, voor dagelijks een VW ID.3
had: Alfa 145ie, Spider '91

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Hallo Alfisti, even voorstellen en een aantal vragen.

wo jun 02, 2021 20:14

Wat een mooi ding! Is die fulvia ook van jou?
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Terug naar “Projecten”