Gebruikersavatar
Giorgetto_
Newbie
Newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: di mei 25, 2021 09:42
Locatie: Z-Limburg
Contacteer: Website YouTube

Re: Hallo Alfisti, even voorstellen en een aantal vragen.

di jun 29, 2021 11:52

Ja ik vind het ook heel raar. Ik ga zoals gezegd op de brug de olie niveaus controleren van bak en diff.

De verkoper heeft mij geschreven dat een paar maanden voordat zij de auto kochten, dat is dan begin dit jaar of eind vorig jaar. De bak volledig is geopend omdat er een synchro niet goed werkte en deze is vervangen. Misschien dat ze toen de bak van boven hebben gevuld want zou niet weten hoe die anders boven lekt als die gewoon tot de vul plug zou zijn gevuld.

Andere vraag:
Er hoort toch gewoon olie in het stuurhuis? Er zit nu vet in zo te zien?! :shock:

Afbeelding

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Hallo Alfisti, even voorstellen en een aantal vragen.

di jun 29, 2021 15:45

Gezien het stuurhuis nog wel eens een beetje wil lekken worden ze wel vaker met vet gevuld.

Ik heb het zelf ook gedaan gehad en geen nadelen aan kunnen ontdekken.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6684
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: Hallo Alfisti, even voorstellen en een aantal vragen.

di jun 29, 2021 15:53

Ik verplaats dit topic even naar de rubriek "Projecten", gezien de updates lijkt mij dat de meest passende plek. Er blijft een koppeling in "Het Forum Café" achter zodat het topic niet in ene verdwenen lijkt te zijn.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

ferhamp
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: za dec 27, 2014 18:29

Re: Hallo Alfisti, even voorstellen en een aantal vragen.

wo jun 30, 2021 21:55

Hoi Raymond,

zo te zien op de foto komt je lekkage door verkeerde montage van de schakelsok.
De onderkant van de sok moet met een grote slangenklem aan de bovenkant van de versnellingsbak gemonteerd worden.
Als ik nu naar de foto kijk dan lijkt het of dit nu met een ty-rap is vastgezet echter dicht dit niet goed genoeg af.
Even de grote schotel van de tunnel verwijderen en je kunt heel gemakkelijk de schakelsok op de bak monteren.

Succes ermee!!

Groeten Fernando

Gebruikersavatar
Giorgetto_
Newbie
Newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: di mei 25, 2021 09:42
Locatie: Z-Limburg
Contacteer: Website YouTube

Re: Hallo Alfisti, even voorstellen en een aantal vragen.

do jul 01, 2021 13:05

Hoi Raymond,

zo te zien op de foto komt je lekkage door verkeerde montage van de schakelsok.
De onderkant van de sok moet met een grote slangenklem aan de bovenkant van de versnellingsbak gemonteerd worden.
Als ik nu naar de foto kijk dan lijkt het of dit nu met een ty-rap is vastgezet echter dicht dit niet goed genoeg af.
Even de grote schotel van de tunnel verwijderen en je kunt heel gemakkelijk de schakelsok op de bak monteren.

Succes ermee!!

Groeten Fernando
Hoi Fernando,
Ja die zit nu vast met ty-rap. Ja ik zag in het onderdelen boek een metalen klem staan die daar hoort.

Maar het is dus normaal dat er daar olie naar boven komt?! Hoe kan de olie dan weer terugstromen de bak in?

Welke volgorde horen de sokken te zitten? Als ik het zo bekijk lijkt mij dat ik eerst de sok die om de pook zit om de bak moet klemmen en daaroverheen de sok die over de tunnel zit?! Nu zit dat andersom.

UPDATE Er zit niet te veel olie in de bak zelfs iets minder dan normaal. Logisch want er is wat uit gelekt aan de bovenkant en onderkant.

ferhamp
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: za dec 27, 2014 18:29

Re: Hallo Alfisti, even voorstellen en een aantal vragen.

do jul 01, 2021 21:29

Hoi Raymond,

De kleine sok welk aan de pook zit moet je inderdaad aan de bak monteren middels een grote slangenklem.
Controleer wel even vooraf of de sok nog heel is, vaak gaan ze tussen de ribbels kapot en ook de rand die bovenop de bak komt te zitten.
De grote sok monteer je op de schotel welk op de tunnel gemonteerd zit.

De olie in de bak spat als het ware rond tijdens het rijden, hierdoor komt de olie ook helemaal bovenin en als dit dan niet goed gemonteerd is dan lekt het er zo uit.
Ik heb dit onlangs zelf meegemaakt met een Bertone, was de sok ook met een ty-rap gemonteerd en lekte olie als een malle.
Alles even gemonteerd zoals het hoort en het is weer mooi droog.

Kan best zijn dat de bijgeluiden die je nu hoort ontstaan door te weinig olie op de bak.

Gebruikersavatar
Giorgetto_
Newbie
Newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: di mei 25, 2021 09:42
Locatie: Z-Limburg
Contacteer: Website YouTube

Re: Hallo Alfisti, even voorstellen en een aantal vragen.

za jul 10, 2021 19:51

Zijn dit de originele hoezen of hoort dit origineel zo te zitten?
1. De sok om de bak
2. De hoes daarboven op (omheen) en daarop de metalen kap. Die op de tunnel wordt geschroefd.
3. De hoes die over de metalen kap heen gaat. (Althans over het gat in de kap.

Daar gaan dan weer 2 optische bekleding sokken om met die klemring.

Afbeelding

Er zat dit propje helder vet in de ontluchting!? Lijkt mij niet de bedoeling!?

Afbeelding

Ik kon de ontluchting aan de andere kant er niet uit halen omdaty daar de tunnel net in de weg zit?!

Hoe kan ik trouwens zien of de Junior er wel een 1300 bak in heeft zitten?

Gebruikersavatar
Giorgetto_
Newbie
Newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: di mei 25, 2021 09:42
Locatie: Z-Limburg
Contacteer: Website YouTube

Re: Hallo Alfisti, even voorstellen en een aantal vragen.

zo aug 15, 2021 11:29

Weet iemand met welke standaard velgen en deksels mijn GT de fabriek verlaten heeft? VIN 1215571
Ik heb gezocht maar kan het niet vinden in het onderdelen boek. 14" of 15" hoeveel J
Iemand vertelde mij dat op mijn GT nu de velgen van een Berlina zitten!? Ik zag idd zelf al dat vooral achter, de wielen erg ver naar binnen staan!?

Ik heb de GT bij een garage bekend met Alfa's laten nakijken en zij geven aan dat achter er te kleine diameter veren op zitten. Dus de veer vult niet helemaal de onderste veerschotel!? (Boven wel) Klopt die conclusie? Missen er onderdelen misschien?
De auto voelt nu zeker achter heel sponzig als jullie begrijpen wat ik bedoel? Alsof bij bepaalde oneffenheden vooral bij lage snelheid de achterkant wat "kwispelt". :o
Weet iemand welke goede standaard veren er te krijgen zijn die wel de goede diameter hebben?


Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Hallo Alfisti, even voorstellen en een aantal vragen.

ma sep 06, 2021 10:34

veren zijn via de reguliere handel nog goed verkrijgbaar. Kan je meteen een verlagingsset nemen. Kijk ook even of je de rubbers aan de bovenzijde erin hebt zitten?

Als je bij stilstand flink op de kont drukt en dan los laat: deint hij dan na? Schokdempers vervangen. Sowieso kan je met koni (naar smaak rood of geel) al heel wat verbetering verwachten.

Kwispelen:
1e verdachte zijn de rubbers rond de achteras:
- zijdelingse opsluiting T-bar: frisse diabolos aan de achteraszijde en PU ringen aan de carrosseriezijde gaan je veel brengen.
- Kijk ook of de bussen van de langsarmen nog goed zijn.
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
Giorgetto_
Newbie
Newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: di mei 25, 2021 09:42
Locatie: Z-Limburg
Contacteer: Website YouTube

Re: Hallo Alfisti, even voorstellen en een aantal vragen.

zo jun 26, 2022 10:32

Gisteren wilde ik de olie en filter wisselen maar helaas ik had niet de juiste maat gereedschap.
Wat heb ik nodig? Voor de plug volgens mij 28mm dop want 27mm dop paste er net niet op.
En voor het filter huis? Ik heb begrepen dat ik eerst de bout op het filter iets los moet draaien en dan het filterhuis er met de hand kan afdraaien?!

Welke sleutelwijdte is die bout? Ik krijg er geen dop op gezet omdat het uitlaatspruitstuk er net een beetje boven zit?!
Hoet moet ik dat filter verwijderen?
Ik denk dat ik ook het luchtfilterhuis moet verwijderen anders kom ik er niet goed bij, geen ruimte om te draaien?!



Afbeelding

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Hallo Alfisti, even voorstellen en een aantal vragen.

zo jun 26, 2022 16:50

Accu en accubak eruit volgens mij maat 21 (bougiedop) en daar dan een steeksleutel op zetten werkt goed.
Met de accu erin lukt alleen als je lenig bent,aar niet zonder schaafplekken etc.
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
Giorgetto_
Newbie
Newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: di mei 25, 2021 09:42
Locatie: Z-Limburg
Contacteer: Website YouTube

Re: Hallo Alfisti, even voorstellen en een aantal vragen.

ma jun 27, 2022 17:31

Accu en accubak eruit volgens mij maat 21 (bougiedop) en daar dan een steeksleutel op zetten werkt goed.
Met de accu erin lukt alleen als je lenig bent,aar niet zonder schaafplekken etc.
Er past geen dop recht op omdat de dop dan net tegen het uitlaatspruitstuk komt?! Dus ik zal alleen een ring sleutel moeten gebruiken.

De accubak eruit? Ik dacht dat deze gelast zit!? Of hoe zit dat?

Het is een GT 1300 Junior van begin 1968.

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Hallo Alfisti, even voorstellen en een aantal vragen.

ma jun 27, 2022 18:22

Accu en plastic bak eruit dus.
Metaaldeel daar onder blijft idd zitten, maar je hebt ruimte nodig om slag te maken, vandaar.

Mijn bougiedop past er gewoon op, maar zonder ratel. De meeste bougiedoppen hebben bovenspel 6 kant waar steeksleutel op past.
Maatje 21 steeksleutel heb ik zelf niet, maar als je die hebt zit je ook goed.
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
Giorgetto_
Newbie
Newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: di mei 25, 2021 09:42
Locatie: Z-Limburg
Contacteer: Website YouTube

Re: Hallo Alfisti, even voorstellen en een aantal vragen.

ma jun 27, 2022 19:17

Ok, ja ik weet eigenlijk zeker dat er geen dop op past omdat 1 punt van de zeskant boven het uitlaatspruitstuk zit. (Zoals je op de foto ziet.)
Vraag mij af of ik dan originele spullen erop heb zitten? Uitlaatspruitstuk of olie filter?! Moet er tussen olie filter en motor misschien een dikke pakking?! Kan het mij niet voorstellen.

Ook meteen de vraag welke van de 2 afdichtringen ik moet gebruiken (of alle twee?) die bij het olie filter zitten? Ligt het eraan welk oliefilterhuis ik heb, FISPA of FRAM? Ik ben even door het onderdelenboek aan het scrollen maar er zijn nog meer verschillende oliefilterhuizen van andere fabrikanten!

21 ringsleutel moet ik aanschaffen want die heb ik ook niet, en de 28mm dop voor de carterplug.

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Hallo Alfisti, even voorstellen en een aantal vragen.

ma jun 27, 2022 20:01

Oh ik zie dat je een 1300 hebt. Bij mijn 1750 past het wel, maar die is hoger :mrgreen:

Ringsleutel of bahco dus.
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Terug naar “Projecten”