Gebruikersavatar
AlfaKid
Junior Member
Junior Member
Berichten: 50
Lid geworden op: zo sep 11, 2016 16:22
Locatie: Amstelveen

Re: Alfakid's 147

vr jul 10, 2020 21:37

Hey daar ben ik weer
Het is inmiddels al weer even geleden na de laatste update maar ik heb zeker niet stilgezeten!


De nieuwe versteller is al gemonteerd en ik kon eindelijk een beetje genieten van de auto. Nadruk op een beetje :?

Afbeelding
Afbeelding

Tussendoor mooi plaatje geschoten

Afbeelding

maar er bleef een knellend punt: het olie verbruik.

Na wat kilometers gereden te hebben werden de eerste vermoedens alleen maar bevestigd. Een abnormaal hoog olie verbruik, richting 1 liter op 250 kilometer met geluk.

Er zit dus iets goed fout in het motorblokje. Verkoolde olieschraapveren was onze eerste verdachte. Tooralin anti carbon zou een wondermiddel moeten zijn hiertegen. Busje aangeschaft helaas geen verschil. misschien helpt het bij auto's die 1:600 verbruiken maar helaas niet bij de mijne.

Nu bleef er maar 1 optie over. De cilinderkop eraf. :o
(ook weer de carterpan eraf #-o we konden wel meteen mooi checken of de drijfstanglagers nog mooi waren. Deze zagen er prachtig uit dus die reparatie is geslaagd!)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier vonden we eindelijk antwoord op de olie kwestie. Alle kleppen hebben voelbare speling in de klepgeleiders en sommige voel je zelfs bonken als je ze beweegt. Hierdoor gaat de motorolie langs de kleppen gewoon de verbrandingskamer in, Dit is ook te zien op een van de foto's. je ziet een bruine streep van boven naar beneden.

Ook de schraapveren zaten voor de helft vol met kool. Dit zal dus ook niet geholpen hebben.

Een nieuwe set zuigerveren van Goetze is al onderweg! Ook gaan we de zuiger modificatie toepassen zodat ze niet nogmaals dichtkolen.

Enja De cilinderkop :? :?
Hier twijfel ik nog een beetje over. Laten reviseren? Andere kopen?. Ik hoor graag van jullie als iemand een goed adres heeft voor revisie of zelf misschien nog wel wat nets heeft liggen? Graag Pb!


Dit was hem voor nu weer even. Hoor graag wat jullie denken! De positieve reacties geven mij weer frisse moed om door te gaan :D :D

superjesse
Full Member
Full Member
Berichten: 347
Lid geworden op: ma nov 03, 2014 18:07

Re: Alfakid's 147

vr jul 10, 2020 23:18

Net hoe handig je zelf bent. Aan de foto's te zien zit dat op zich wel goed.
Nou zijn klepgeleiders wel een dingetje. Voorzichtig er weer in tikken en als het goed is moet er na montage ook nog de juiste ruimer doorheen. Dan de kleppen weer inslijpen op de zittingen.

Laten doen kan ook maar zal wel wat centen kosten.
Het kopen van een andere cilinderkop zou ik zelf niet zo snel doen, dan weet je ook niet wat je koopt en is een revisie misschien ook wel nodig. Schiet je dus niet zoveel mee op denk ik.

Even de kosten op een rijtje zetten, dan weet je of zelf doen de moeite waard is.
In bezit:
1975 Alfa Romeo Alfetta GT 1.8
1977 Alfa Romeo Giulia Nuova 1.6
1984 Alfa Romeo Giulietta 1.6

Gehad:
1973 Alfa Romeo Giulia Super 1.3
1975 Alfa Romeo Alfetta 1800 sedan
2012 Alfa Romeo Mito 1.3 jtdm
2003 Alfa Romeo 156 berlina

Gebruikersavatar
AlfaKid
Junior Member
Junior Member
Berichten: 50
Lid geworden op: zo sep 11, 2016 16:22
Locatie: Amstelveen

Re: Alfakid's 147

do aug 27, 2020 23:16

Cilinderkop is inmiddels gereviseerd! Cilinders zijn gehoond, zuigermodificatie is toegepast. en de zuigers zitten inmiddels alweer in het blok.
Het terugbouwen kan beginnen! Foto's volgen binnekort :)

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 867
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

Re: Alfakid's 147

vr aug 28, 2020 09:48

lekker bezig!
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Gebruikersavatar
selespeed147
Newbie
Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: do mei 10, 2018 16:08

Re: Alfakid's 147

vr aug 28, 2020 19:16

Mooie , maar flinke klus en erg "ondernemend" uitgevoerd : =D> =D>
En zeker ook complimenten voor het stapsgewijze verslag en de foto's :D
Never drive :driving: faster then your guardian angel can fly !

Niubbo
Newbie
Newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: zo mar 06, 2016 12:53

Re: Alfakid's 147

di sep 15, 2020 22:51

Super dat je dit zo uitgebreid deelt, mijn 156 CF3 TS verbruikt rond de 1:4/500 nu en ik overweeg om hem ook zelf aan te pakken, en zit al een poosje te zoeken naar een howto voor de details. Dit helpt veel ondanks dat ik vast nog wel wat dingen tegenkom, tnx!!

Heb je naast het monteren van de Goetze veren ook nog gaatjes geboord? En waar heb je de cilinder laten reviseren en de modificatie laten uitvoeren? Als eerste ga ik het met ATF olie proberen, maar ik gok dat er een vergelijkbaar resultaat uitkomt..

Gebruikersavatar
AlfaKid
Junior Member
Junior Member
Berichten: 50
Lid geworden op: zo sep 11, 2016 16:22
Locatie: Amstelveen

Re: Alfakid's 147

do sep 17, 2020 10:44

Hierbij de foto's!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zuiger modificatie toegepast!

Afbeelding

Honen!

Afbeelding

Zuigers schoongemaakt

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zuigers zitten er weer in! ( nog niet vast aan de drijfstang natuurlijk :lol:) met nieuwe Goetze veren. Ziet er weer erg vers uit vind ik zelf!

Afbeelding

Radiateur was ook lek dus die tussendoor nog even vervangen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En als laatste de prachtig gereviseerde cilinderkop! Nieuwe klepseals en klepgeleiders. Mooi schoongemaakt zonder vieze kool troep. En natuurlijk gevlakt.

Gebruikersavatar
AlfaKid
Junior Member
Junior Member
Berichten: 50
Lid geworden op: zo sep 11, 2016 16:22
Locatie: Amstelveen

Re: Alfakid's 147

do sep 17, 2020 10:50

Super dat je dit zo uitgebreid deelt, mijn 156 CF3 TS verbruikt rond de 1:4/500 nu en ik overweeg om hem ook zelf aan te pakken, en zit al een poosje te zoeken naar een howto voor de details. Dit helpt veel ondanks dat ik vast nog wel wat dingen tegenkom, tnx!!

Heb je naast het monteren van de Goetze veren ook nog gaatjes geboord? En waar heb je de cilinder laten reviseren en de modificatie laten uitvoeren? Als eerste ga ik het met ATF olie proberen, maar ik gok dat er een vergelijkbaar resultaat uitkomt..
Thanks!
Ik heb inderdaad nog gaatjes geboord in de zuigers. 2 aan elke kant. Hiervoor gewoon een kolomboor gebruikt met een klein boortje. 3mm zo uit mijn hoofd.

Cilinderkop heb ik laten reviseren bij E&V motorenrevisie in Nieuwveen.

Mocht je nog vragen hebben dan kan je gerust een berichtje sturen! Ik heb namelijk niet elk klein detail hier gepost.

Gebruikersavatar
selespeed147
Newbie
Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: do mei 10, 2018 16:08

Re: Alfakid's 147

do sep 17, 2020 11:54

Ziet er allemaal heel strak uit : super !
Geweldige klus en fraai weergegeven : dank je :thumbs:

Zelf heb ik met mijn 2.0 TS uit 2006 na een 250K km heel weinig oliegebruik : max een kwart en halve liter per 10.000 km.
Ik gebruik altijd 10W60 olie van Agip racing of Eni sport.
Kost ongeveer € 8,00 een liter

https://olietekoop.nl/product/motorolie ... ip-racing/

De E95 E10 benzine is ongeschikt : ik tank altijd 98 ( door het tankstation steenvast E nul genoemd.
Kost ongeveer 14 a 15 cent meer ,maar heeft hogere energetische waarde dan oude E95 met 5% bio ethanol, terwijl de nieuwe E95 met 10% bio juist een nog lagere energetische waarde heeft.
Al met al per km nauwelijks verschil in prijs : wel in prestaties ; rondlopen en motor levendigheid en gebruik rond de 1 op 11,5 tot 12
Never drive :driving: faster then your guardian angel can fly !

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: Alfakid's 147

do sep 17, 2020 16:06

Cilinderkop heb ik laten reviseren bij E&V motorenrevisie in Nieuwveen.

Grappig, dat is hier vlakbij en die kende ik niet!
Die kan ik mijn cilinderkop ook wel brengen dan, want hij heeft al ervaring met de jouwe ;-)

Gebruikersavatar
AlfaKid
Junior Member
Junior Member
Berichten: 50
Lid geworden op: zo sep 11, 2016 16:22
Locatie: Amstelveen

Re: Alfakid's 147

zo okt 04, 2020 18:16

Zo dan daar ben ik weer eens!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De gereviseerde cilinderkop in mekaar gezet!

Afbeelding
Afbeelding

Verse kopppakking.

Afbeelding

Cilinder kop erop. Natuurlijk met nieuwe trekbouten. Aparte ervaring die trekbouten, je voelt ze letterlijk uitrekken :shock:.

Afbeelding
Afbeelding

Distributie er ook weer op. Inmiddels voor de 3rde keer. We zijn twinspark distributie experts geworden :mrgreen:. Zat er binnen no time op.

Afbeelding

Alle miljoen stekkers piefjes palletjes weer aangesloten. Dat was op zichzelf al een project. :roll:

Afbeelding

Verse vloeistoffen erin. Expres gekozen voor wat dikkere goede kwaliteit olie.

Na alles aangesloten te hebben werd het spannend. Het was namelijk tijd voor de eerste start! Het aanslaan duurde eventjes maar dat is eigenlijk niks geks omdat benzineleiding en injectoren leeg waren. Maar de Twinspark sprong al snel in leven! Vanaf de eerste seconde klonk de motor geweldig gezond. Daarna eerst rustig warm laten draaien en alles gecontroleerd op lekkages en gekker dingen. Gelukkig niks gevonden. Daarna rustig voor het eerst in tijden weer eindelijk een stukje kunnen rijden. Ik werd al snel herinnerd waarom ik ook alweer een Alfa wou hebben. Wat rijdt het toch heerlijk en die geweldige Twinspark brom :-({|= . Heerlijk! (en geen rookpluimen meer :jumping: )

Bij deze is het project dus afgerond. Er zijn nog wel wat kleine dingetjes die gedaan moeten worden maar het grote werk is gedaan!
Over het olieverbruik kan ik nu niks zeggen maar Ik geef jullie nog wel een update als ik wat meer kilometers gereden heb.

Afbeelding

Voor nu: Bedankt voor alle steun, leuke reacties en tips ze hebben echt geholpen.

Afbeelding

Alfakid out

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6684
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: Alfakid's 147

ma okt 05, 2020 12:52

Gefeliciteerd met het succesvol afronden, en nu genieten maar :thumbs:
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Gebruikersavatar
AlfaKid
Junior Member
Junior Member
Berichten: 50
Lid geworden op: zo sep 11, 2016 16:22
Locatie: Amstelveen

Re: Alfakid's 147

wo nov 25, 2020 15:08

Olieverbruik update!

2000 km gereden inmiddels

Geen olie verbruik meer! operatie geslaagd dus!

Gebruikersavatar
selespeed147
Newbie
Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: do mei 10, 2018 16:08

Re: Alfakid's 147

wo nov 25, 2020 16:53

Missie geslaagd : gefeliciteerd en heel veel rijplezier !
Never drive :driving: faster then your guardian angel can fly !

Gebruikersavatar
AlfaKid
Junior Member
Junior Member
Berichten: 50
Lid geworden op: zo sep 11, 2016 16:22
Locatie: Amstelveen

Re: Alfakid's 147

wo mei 26, 2021 08:41

Wagen staat te koop!
viewtopic.php?f=1&t=85352

Terug naar “Projecten”