Zo gezegd zo gedaan.
Hierbij mijn project log van de 147!
Voor de mensen die mijn andere topic nog willen lezen voor het complete verhaal ------> viewtopic.php?f=4&t=84326
We hebben bij aankoop besloten om de auto maar gewoon naar huis te rijden aangezien het verder wel oke leek te zijn (klein spannend gokje was het wel). Na 50 kilometers veilig aangekomen bij home base kon het onderzoek beginnen!
Nou waren er bij aankoop 2 hoofdzakelijke problemen vast gesteld
-Tik in de motor
-Rook (olieverbruik)
Het vermoeden van olie verbruik werd alleen maar bevestigd in het ritje terug naar huis. Voordat we de rit begonnen het oliepeil gechecked en bijgevuld tot max. Bij aankomst thuis was het oliepeil ongeveer tussen min en max gedaald .
Als eerste stap hebben we de boordcomputer uitgelezen met het programma Multi ECU Scan. Mooi programma om alfa's uit te lezen. Gaf eigenlijk vrij weinig bijzonders aan behalve 1 ding: misfire in cilinder 4 interessant dit houden we in ons achterhoofd. Het was wel al een oudere foutmelding trouwens.
Daarna een compressie test gedaan. Toch ook wel een spannend momentje
Tijden het eruit draaien van de bougie kwam ik deze jongen tegen in toevallig..... je raad het al cilinder 4
Tja die zal niet zo lekker meer vonken. (Best handig zo'n twinspark motor liep namelijk wel gewoon netjes op 4 cilinders). De rest van de bougies was ook niet veel soeps maar deze was toch wel het toppunt
Maar de geweldige bougies terzijde
De resultaten van de compressie:
Cil 1: 14 bar
Cil 2: 14 bar
Cil 3 14 bar
Cil 4: 12 bar
Zijn geweldige waardes alleen merkwaardig dat cilinder 4 zo'n 2 bar mist tov de rest.
hieruit kan dus geconcludeerd worden dat de zuiger veren oke zijn en er geen dikke groeven in de cilinderwand zitten (hoop ik).
Het olie verbruik lijkt ons dus de komen door een olieschraapveer die vol zit met kool. Vaders wist hier nog een oud trucje voor. ATF in de cilinders laten staan. ATF (Automaat olie) blijkt dus een flinkt reinigende eigenschap te hebben. Nou zo gezegd zo gedaan. Paar dagen ATF in de cilinders laten staan. In de tussentijd wat spullen besteld: Bougies, Goede olie, Oliefilter en een luchtfilter. Na een paar dagen de ATF zo goed mogelijk uit de cilinders gezogen. En daarna besloten de auto even goed warm te laten draaien en alle ATF te verbranden.
Tja ATF verbranden dat gaf een aardig spectakel
De buurman kwam zelfs even kijken omdat hij dacht dat er iets goed in de fik stond
Na een half uur draaien werd de rook steeds minder en stopte het. Daarna auto laten afkoelen en koud gestart. Pa melde dat er geen blauwe walm te zien was? Ik dacht dat ATF in de cilinder kwakzalverij was. Misschien heeft het toch wat gedaan? Who knows.
Dus het olie probleem schuiven we voor nu aan de kant.
Next subject: Tik in de motor
Mijn Twinspark klinkt meer als een JTD op het moment. Na was rondsnuffelen op verschillende fora kwam er al snel een diagnose: de variabele nokkenas versteller. Blijkt een bekent probleem te zijn. Solenoid bleek het ook niet te doen dus die gesoldeerd en werkt weer perfect!. Voor de versteller zelf zijn revisie kitjes beschikbaar dus die maar eens binnenkort bestellen. Nu de solenoid het weer doet kan je horen dat de tik veranderd als je er 12 volt op zet. Het is dus zeker de versteller en gelukkig niks anders.
Olie verversen
Het was echt een feestje om de olieplug los te krijgen. De bout was al eens dolgedraaid door een handige Harry en was daarom enorm lastig om los te kijgen. Maar er was succes: met een beitel en de auto op de brug lukte het. Eenmaal de olieplug eruit was wel even schrikken. De olie was zwart (dat wel gelukkig) alleen zat er verdacht veel slijpsel in. Hele oliebak gevuld met bijna grijze olie. Hmmm misschien toch iets met de lagerschalen?
Omdat de olie er zo uitzag als dat het deed hebben we besloten de carterpan eraf te halen en de lagerschalen te checken.
Erg leuk van Alfa dat de aandrijfas zo nodig door de carter pan heen moest.
Maar na een half dagje werk en goede moed de aandrijfas eruit gekregen.
Ondertussen ook de uitlaat eronderuit gehaald (flexibel deel bleek slecht ).
Het grote moment was daar.... de carterpan kon eindelijk zakken. Alfa heeft wel megasterke kit smuk smurrie gebruikt om de pan vast te maken want zo wat zat dat ding vast zeg .
Maar nu moment supreme
Hier hebben we al 2 drijfstang lagers eraf voor inspectie.
Lagers zijn aardig goed versleten maar geen catastrofe tot nu toe.
Er zat 1 lager tussen die een klein sleepspoor heeft van iets wat er ooit tussen heeft gezeten. Gelukkig niks op de krukas.
Nieuw drijfstanglager setje onderweg dus dat gaat ook weer vers worden!
Nu de krukaslagers zelf. Allemaal prachtig op 1tje na
Geen idee wat ermee gebeurt is. Echt een raadsel. Een minuscuul groefje op de krukas maar dit kan zeker geen kwaad (hopelijk het is nouwelijks te voelen met je nagel). Er is dus ook een nieuw setje krukaslagers onderweg. Nu is wel ook duidelijk waar het slijpsel vandaan kwam. Stelt me wel gerust.
Hier nog een paar foto's
Ik denk dat ik het hierbij laat voor nu. Volgende update zal snel komen als de onderdelen binnen zijn en gemonteerd kunnen worden!
Hoor graag wat jullie denken! Alle alfa expertise is welkom!
See ya in the next one!