Gebruikersavatar
AlfaKid
Junior Member
Junior Member
Berichten: 50
Lid geworden op: zo sep 11, 2016 16:22
Locatie: Amstelveen

Alfakid's 147

za mei 09, 2020 22:45

Zo gezegd zo gedaan.

Hierbij mijn project log van de 147!

Voor de mensen die mijn andere topic nog willen lezen voor het complete verhaal ------> viewtopic.php?f=4&t=84326


We hebben bij aankoop besloten om de auto maar gewoon naar huis te rijden aangezien het verder wel oke leek te zijn (klein spannend gokje was het wel). Na 50 kilometers veilig aangekomen bij home base kon het onderzoek beginnen!

Nou waren er bij aankoop 2 hoofdzakelijke problemen vast gesteld
-Tik in de motor
-Rook (olieverbruik)
Het vermoeden van olie verbruik werd alleen maar bevestigd in het ritje terug naar huis. Voordat we de rit begonnen het oliepeil gechecked en bijgevuld tot max. Bij aankomst thuis was het oliepeil ongeveer tussen min en max gedaald :shock: .

Als eerste stap hebben we de boordcomputer uitgelezen met het programma Multi ECU Scan. Mooi programma om alfa's uit te lezen. Gaf eigenlijk vrij weinig bijzonders aan behalve 1 ding: misfire in cilinder 4 interessant dit houden we in ons achterhoofd. Het was wel al een oudere foutmelding trouwens.

Daarna een compressie test gedaan. Toch ook wel een spannend momentje

Afbeelding

Tijden het eruit draaien van de bougie kwam ik deze jongen tegen in toevallig..... je raad het al cilinder 4

Afbeelding

Tja die zal niet zo lekker meer vonken. (Best handig zo'n twinspark motor liep namelijk wel gewoon netjes op 4 cilinders). De rest van de bougies was ook niet veel soeps maar deze was toch wel het toppunt

Maar de geweldige bougies terzijde

De resultaten van de compressie:

Cil 1: 14 bar
Cil 2: 14 bar
Cil 3 14 bar
Cil 4: 12 bar

Zijn geweldige waardes alleen merkwaardig dat cilinder 4 zo'n 2 bar mist tov de rest.
hieruit kan dus geconcludeerd worden dat de zuiger veren oke zijn en er geen dikke groeven in de cilinderwand zitten (hoop ik).
Het olie verbruik lijkt ons dus de komen door een olieschraapveer die vol zit met kool. Vaders wist hier nog een oud trucje voor. ATF in de cilinders laten staan. ATF (Automaat olie) blijkt dus een flinkt reinigende eigenschap te hebben. Nou zo gezegd zo gedaan. Paar dagen ATF in de cilinders laten staan. In de tussentijd wat spullen besteld: Bougies, Goede olie, Oliefilter en een luchtfilter. Na een paar dagen de ATF zo goed mogelijk uit de cilinders gezogen. En daarna besloten de auto even goed warm te laten draaien en alle ATF te verbranden.

Tja ATF verbranden dat gaf een aardig spectakel

Afbeelding
Afbeelding

De buurman kwam zelfs even kijken omdat hij dacht dat er iets goed in de fik stond :lol:

Na een half uur draaien werd de rook steeds minder en stopte het. Daarna auto laten afkoelen en koud gestart. Pa melde dat er geen blauwe walm te zien was? Ik dacht dat ATF in de cilinder kwakzalverij was. Misschien heeft het toch wat gedaan? Who knows.

Dus het olie probleem schuiven we voor nu aan de kant.

Next subject: Tik in de motor

Mijn Twinspark klinkt meer als een JTD op het moment. Na was rondsnuffelen op verschillende fora kwam er al snel een diagnose: de variabele nokkenas versteller. Blijkt een bekent probleem te zijn. Solenoid bleek het ook niet te doen dus die gesoldeerd en werkt weer perfect!. Voor de versteller zelf zijn revisie kitjes beschikbaar dus die maar eens binnenkort bestellen. Nu de solenoid het weer doet kan je horen dat de tik veranderd als je er 12 volt op zet. Het is dus zeker de versteller en gelukkig niks anders. :?

Afbeelding

Olie verversen

Het was echt een feestje om de olieplug los te krijgen. De bout was al eens dolgedraaid door een handige Harry en was daarom enorm lastig om los te kijgen. Maar er was succes: met een beitel en de auto op de brug lukte het. Eenmaal de olieplug eruit was wel even schrikken. De olie was zwart (dat wel gelukkig) alleen zat er verdacht veel slijpsel in. Hele oliebak gevuld met bijna grijze olie. Hmmm misschien toch iets met de lagerschalen?

Afbeelding

Omdat de olie er zo uitzag als dat het deed hebben we besloten de carterpan eraf te halen en de lagerschalen te checken.
Erg leuk van Alfa dat de aandrijfas zo nodig door de carter pan heen moest.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maar na een half dagje werk en goede moed de aandrijfas eruit gekregen.
Ondertussen ook de uitlaat eronderuit gehaald (flexibel deel bleek slecht :?).
Het grote moment was daar.... de carterpan kon eindelijk zakken. Alfa heeft wel megasterke kit smuk smurrie gebruikt om de pan vast te maken want zo wat zat dat ding vast zeg :oops: .

Afbeelding

Maar nu moment supreme

Afbeelding

Hier hebben we al 2 drijfstang lagers eraf voor inspectie.
Lagers zijn aardig goed versleten maar geen catastrofe tot nu toe.

Afbeelding

Er zat 1 lager tussen die een klein sleepspoor heeft van iets wat er ooit tussen heeft gezeten. Gelukkig niks op de krukas.

Afbeelding

Nieuw drijfstanglager setje onderweg dus dat gaat ook weer vers worden!

Nu de krukaslagers zelf. Allemaal prachtig op 1tje na

Afbeelding
Afbeelding

Geen idee wat ermee gebeurt is. Echt een raadsel. Een minuscuul groefje op de krukas maar dit kan zeker geen kwaad (hopelijk het is nouwelijks te voelen met je nagel). Er is dus ook een nieuw setje krukaslagers onderweg. Nu is wel ook duidelijk waar het slijpsel vandaan kwam. Stelt me wel gerust.


Hier nog een paar foto's
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Ik denk dat ik het hierbij laat voor nu. Volgende update zal snel komen als de onderdelen binnen zijn en gemonteerd kunnen worden!
Hoor graag wat jullie denken! Alle alfa expertise is welkom!

See ya in the next one!

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 867
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

Re: Alfakid's 147

di mei 26, 2020 15:16

goed bezig!
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 368
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

Re: Alfakid's 147

di mei 26, 2020 15:38

Mooi verslag en mooie vorderingen. Dat lijkt mee te vallen. Succes met het herstellen.

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6684
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: Alfakid's 147

wo mei 27, 2020 12:48

Het klinkt als een mooie meevaller, en een heel spektakel zo met die rookwolken :D
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Gebruikersavatar
Marvin
Full Member
Full Member
Berichten: 259
Lid geworden op: zo sep 03, 2006 11:56

Re: Alfakid's 147

wo mei 27, 2020 17:26

Ben benieuwd hoe lang dat revisie setje voor de nokkenasversteller het uithoudt. Bij een vriend van mij begon ie na een paar maanden weer dieselgeluiden te maken en op fora heb ik soortgelijke ervaringen gelezen.
Nu: Alfa 916 GTV 2.0 16v 2001
Nu: Alfa GT 1300 Junior 1972, met 2L techniek
Gehad (2006-2013): Alfa 155 1.7 8v wide body 1995

Marvin R Photography: http://www.flickr.com/photos/marvin-r/

Gebruikersavatar
joy
Full Member
Full Member
Berichten: 334
Lid geworden op: za jun 18, 2005 19:41

Re: Alfakid's 147

za mei 30, 2020 18:24

Interessante gtv zessen zo op de achtergrond. =D>

Gebruikersavatar
AlfaKid
Junior Member
Junior Member
Berichten: 50
Lid geworden op: zo sep 11, 2016 16:22
Locatie: Amstelveen

Re: Alfakid's 147

di jun 02, 2020 10:03

Ben ik weer!
Als eerst bedankt allen voor de leuke reacties! Geeft weer verse inspiratie om door te gaan.
@Marvin op je verhaal van de nokkenasversteller kom ik later op terug :wink: .

Nadat we een mooi lijstje aan onderdelen hebben besteld is het wachten op de post ( wat kan dat lang duren als je verder wilt :? ).

Maar na een lange wacht kwam te post uiteindelijk en was het volgende in huis: Distributiesnaar, distributie spanners& rollers de hele mikmak, spanners & rollers multiriem, thermostaat, luchtfilter, drijfstanglagers, krukashoofdlagers, oliefilter en originele Eni olie, Nokkenasversteller revisie kit, en een nieuwe klepdeksel pakking. Ik ben vast en zeker nog wat vergeten maar daar kom ik dan in mn verhaal wel achter.

Dus we waren gebleven bij de drijfstanglagers en 1 krukashoofdlager. We hebben besloten om maar 1 krukashoofdlager te vervangen omdat de rest nog in perfecte staat was.

Afbeelding

Hier een vers maagdelijk lagerschaaltje. Spreekt voor zich eigenlijk: Nieuwe lagerschalen gemonteerd. Voor als iemand het zich afvraagt het zijn gewoon originele maat lagerschalen en geen overmaats of zoiets want de krukas is namelijk ook niet ingeslepen.

Lagerschalen succesvol gemonteerd en het draait allemaal soepel als je met een sleutel aan de krukas draait.

Ik ergerde mijzelf al een tijdje aan de velgen die onder de auto zitten dus daar moest maar eens verandering in komen. Na wat gespeur op marktplaats niet echt wat leuks gevonden. Toen bedacht ik mij dat ik natuurlijk ook gewoon een gevraagd advertentie kon neerzetten op het forum, nou zo gezegd zo gedaan en er kwamen al snel veel reacties! Nogmaals bedankt iedereen die gereageerd heeft! Uiteindelijk zijn het de velgen van @niels geworden

Afbeelding
Afbeelding

Ben nu echt helemaal verliefd op de auto geworden. Deze velgen maken de auto af in mijn ogen. Qua looks dan, niet technisch want technisch is er nog genoeg te doen zegmaar :oops: .

Nu de nieuwe lagerschalen erin zitten kon de carterpan en aandrijfas ook weer op zijn plek. Daarna de auto een oliebeurt gegeven met een origineel oliefilter en verse Eni olie.
Daarna kwam er toch wel even een spannend momentje. De auto starten met nieuwe lagers :roll:. Eerst de motor even laten draaien op de startmotor zonder onsteking zodat de olie ook tussen de lagers komt zonder de auto echt te laten draaien en misschien schade veroorzaakt. Moment supreme auto starten: Loopt perfect, geen rare geluiden vanuit de carterpan. Deze missie lijkt geslaagd!

De thermostaat was als volgende aan de beurt. Opzich geen ingewikkeld klusje en was relatief makkelijk geinstalleerd.

Afbeelding

De nieuwe thermostaat

Het flexibele deel van de uitlaat was lek dus een nieuwe flexibel besteld. Deze mooi ertussen gelast.

Afbeelding

Hierna was het de beurt van de multiriem, distibutie en natuulijk de nokkenasversteller.

Afbeelding

Ging allemaal voorspoedig. ik heb niet zoveel foto's van de demontage maar spreekt opzich voor zich. Alle klepstoters gecontroleerd op slijtage. Klepstoters en nokkenassen zijn in goede staat.

Dan nu het feest van de nokkenasversteller

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ingewikkeld ding waar weinig info over te vinden is. We waren eerlijk gezegd al een beetje sceptisch over hoe een plastic ringetje en een veertje het problemen zou verhelpen maarja niet geschoten is altijd mis. na de versteller perrongelijk 1 keer verkeerd in mekaar gezet te hebben ging het de tweede keer wel goed en leek hij het goed te doen. Je kan de versteller namelijk testen door er met een compressor druk op te zetten. Ding draaide prachtig dit deed hij eerst niet. Wat ons wel opviel is dat er wat speling zat tussen de tandjes. We hadden geen idee of dit normaal is of niet en besloten om het maar terug te monteren.

Distributie mooi op tijd gezet

Afbeelding
Afbeelding

Nieuwe Dayco riem en spanners gemonteerd.

Afbeelding
Afbeelding

Tevens ook nog de nokkenas keeringen vervangen voor de zekerheid. Nieuwe klepdeksel pakking gemonteerd natuurlijk.


Toen werd het pas echt spannend. Nieuwe distributie, De nokkenasversteller gereviseerd. We waren uiterst benieuwd.

Was meteen starten lopen zonder enige complicaties. Zelfs de tik was weg :banana: ! voor ongeveer 1 minuut :evil:. Jullie snappen wel hoe dat gevoeld heeft.

Maar geen ramp het was het proberen waard. Snap nu ook waarom men gewoon vaak een nieuwe koopt, scheelt heel wat hoofdpijn.
Bij mij komt er nu ook gewoon een nieuwe in. Jammer dat de distributie er weer af kan hierdoor maar ik weet nu wel hoe het moet :lol:.

ondanks de tik gewoon even een klein ritje gemaakt om alles even te checken. Alles functioneert zoals het moet doen(behalve die leuke versteller). Auto komt gewoon mooi op temperatuur en rijd heerlijk.

Ondanks de kleine tegenslag ben ik tevreden over de werkzaamheden .


See ya in the next one!

Afbeelding
Laatst gewijzigd door AlfaKid op vr jun 05, 2020 21:46, 2 keer totaal gewijzigd.

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 867
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

Re: Alfakid's 147

di jun 02, 2020 16:21

oh ja, ik denk dat het ook voor de ts motoren uit de 147 geldt: ff wat vloeibare pakking bij de rubber pakking in de hoekjes bij de nokkenas tandwielen doen om olie lekkage te voorkomen.
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Scalino
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 23:03

Re: Alfakid's 147

di jun 02, 2020 20:42

Naar mijn mening toch wel de beste velgen voor een 147, staat goed :thumbs:
Tim

'66 1600 Ti
'69 GT 1300 Junior
'03 156 GTA SW

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfakid's 147

vr jun 05, 2020 11:38

Leuk project, je pakt het goed aan. Die kan er weer een tijd tegenaan!
Die velgen staan ook precies goed.

Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 368
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

Re: Alfakid's 147

vr jun 05, 2020 14:44

Mooie vorderingen! En weer een leuk verslag.

De auto ziet er stukken beter uit met deze wielen.

herbcap
Newbie
Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: zo aug 25, 2019 02:27

Re: Alfakid's 147

vr jun 12, 2020 12:25

Mooi verslag!

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alfakid's 147

vr jun 12, 2020 21:17

Lekker bezig. 8) :D
Nieuwe versteller al binnen?

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 610
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: Alfakid's 147

zo jun 14, 2020 11:15

Leuk om te lezen, ik ben benieuwd of het olieverbruik minder is geworden. Dit is een kwaal bij de laatste TS en JTS, als er gereden wordt met een te laag oliepeil, dan zijn de krukaslagers de achilles hiel.

superjesse
Full Member
Full Member
Berichten: 347
Lid geworden op: ma nov 03, 2014 18:07

Re: Alfakid's 147

zo jun 14, 2020 13:59

Leuk om te lezen, mooi om te zien dat de alfa liefde vaak van vader op zoon over gaat. Hier het zelfde geval.
In bezit:
1975 Alfa Romeo Alfetta GT 1.8
1977 Alfa Romeo Giulia Nuova 1.6
1984 Alfa Romeo Giulietta 1.6

Gehad:
1973 Alfa Romeo Giulia Super 1.3
1975 Alfa Romeo Alfetta 1800 sedan
2012 Alfa Romeo Mito 1.3 jtdm
2003 Alfa Romeo 156 berlina

Terug naar “Projecten”