Gebruikersavatar
Furrikain
Full Member
Full Member
Berichten: 427
Lid geworden op: za jan 21, 2006 03:17
Locatie: Roosdaal (BE)

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

ma nov 11, 2019 23:38

Ben best benieuwd naar EFIgnition, op de site van BS Autotune zie ik een uitgebreide omschrijving, maar ze blijft vrij vaag over de basis. Is deze ECU in essentie een Megasquirt III met expansion board in de vorm van een custom PCB en waterdichte behuizing gegoten of komt er nog meer bij kijken? Ik neem aan dat je wat vergeleken hebt alvorens voor EFIgnition te kiezen, wat gaf de doorslag?

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 820
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

di nov 12, 2019 08:58

Ben best benieuwd naar EFIgnition, op de site van BS Autotune zie ik een uitgebreide omschrijving, maar ze blijft vrij vaag over de basis. Is deze ECU in essentie een Megasquirt III met expansion board in de vorm van een custom PCB en waterdichte behuizing gegoten of komt er nog meer bij kijken? Ik neem aan dat je wat vergeleken hebt alvorens voor EFIgnition te kiezen, wat gaf de doorslag?
Hier: http://www.msextra.com/clones/ is te zien dat de EFIgnition inderdaad/schijnbaar een illegale megasquirt kloon is.

"Illegal to use MS2/Extra on this hardware.

Dutch EFIgnition ECU is a clone of MS2 and uses MS2/Extra illegally."

Afbeelding

Gebruikersavatar
Furrikain
Full Member
Full Member
Berichten: 427
Lid geworden op: za jan 21, 2006 03:17
Locatie: Roosdaal (BE)

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

di nov 12, 2019 18:13

Hmm, apart. Hoe "legaal" het al dan niet is, boeit me eigenlijk minder, hoewel het niet zo netjes is natuurlijk. Ben vooral benieuwd wat deze kloon toevoegt aan het origineel, enkel de waterdichte behuizing? Ook raar dat ie nog op MS2 basis is, vraag me af wat daar de reden voor is.

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 820
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

di nov 12, 2019 20:48

Het lijkt me min of meer een microsquirt met wat extra opties / toeters en bellen. Groot voordeel is de fatsoenlijke (Automotive) connector en natuurlijk de betere kwaliteit, want geautomatiseerd gesoldeerde print. Een microsquirt is US$314,- en een EFIgnition €329,-

In mijn Bert zit de originele Megasquirt met zelf gesoldeerde print en de sub-D connector. En dat werkt. Maar het kan beter.

jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

di nov 12, 2019 23:45

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet heel veel dingen heb vergeleken. EFIgnition kwam ik simpelweg tegen op internet via BS autotune. Duidelijke documentatie aanwezig, optie om een prefab kabelboom mee te bestellen en de algemene indruk van het product en leverancier waren gewoon goed. Nooit eerder zoiets gedaan, maar het gevoel hierbij was simpelweg goed. Megasquirt heb ik ook wel over gelezen maar dat is naar mijn indruk meer uitzoekwerk en eigen invullingen. Hardware heb ik mij niet per se in verdiept. Makkelijk overtuigd door de omschrijving van de EFIgnition. Ben benieuwd hoe het gaat werken straks. Alle vertrouwen in eigenlijk wel :)

Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

zo nov 17, 2019 20:48

Mijn neef heeft ook EFIgnition van Jeroen Bosma met succes op zijn Mercedes 280SE motor gebouwd.
Hij is zeker een handige Harry maar had geen ervaring met het installeren en het inregelen van motormanagement systemen. Hij heeft 90% zelf uitgezocht/uitgevoerd en voor de overige 10% heb ik sparing partner gespeelt.

Het is een mooi compact, solide blokje, met stevige multistekker en mooie kabelboom en BleuTooth. Het is dat ik zelf al een MS2 in elkaar gesoldeerd heb...

Uncle Benz loopt nu stukken beter (met wasted spark en semi-sequenciele injectie) dan met de K-Jetronic. :D
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1764
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

ma nov 18, 2019 15:31

mooi dat je weer lekker bezig bent :thumbs:

jeroen verkocht eerst de KDFI, de versie 3.1 deze heb ik in mijn 75 turbo 8)
toen er problemen kwamen met de latere versies, geloof 4.1 , is hij overgegaan UEMS-4 die ik in mijn Alfetta Turbo heb zitten 8)
en later de EFI 46
de EFI is mooi compact, en kan ook mooi op motoren ivm de behuizing.
EFI 46 heeft alleen geen interne map sensor, maar heeft weer een ander voordeel , mocht je geen wasted spark willen draaien . zou deze nog wel in mijn Berlina met TS motor willen bouwen :P

kdfi 3.1 heeft geen std bluetooth, en UEMS-4 en EFI 46 wel, wat toch wel prettig werkt, met een windows tablet :mrgreen:

al deze systemen draaien op tunerstudio, waar je weer paketten bij kunt kopen , voor dataloggen of auto-tune, wat ook wel prettig werkt, .

voor de rest als je een vast adres hebt waar je gaat rollen, is het verstandiger om een systeem te kiezen waar diegene graag mee werkt.

de EFI 46 is zover mij bekend een vd goedkoopste oplossingen om met programmeerbaar management te gaan rijden, en een prefab kabelboom, met relais/zekeringhouder etc en uitleg wat welke kabel is, maakt het eenvoudig aan te sluiten in je auto, en hij geeft op zaterdagen wel cursussen, om je de basiswerking duidelijk te maken..
voordeel hiervan is dat je zelf inzicht hebt in je systeem , en het leuk is om zelf wat aan te sluiten, met de genoegdoening als het werkt, en na aanpassingen aan turbo en of injectoren, kun je eea zelf bij regelen, en evt voor de apk even wat waarden aanpassen :D
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie 1990

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
scarb 5082

Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

ma nov 18, 2019 19:39

Dat was KDfi 1.3 en 1.4. :D

Je hebt mooie externe MAP-sensors van Bosch met geïntegreerde inlaat temperatuursensor die je direct op je inlaatspruitstuk kan monteren. Dan is het niet zo erg dat EFIgnition46 geen MAP-sensor heeft.. :thumbs:
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1764
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

ma nov 25, 2019 18:00

Dat was KDfi 1.3 en 1.4. :D

Je hebt mooie externe MAP-sensors van Bosch met geïntegreerde inlaat temperatuursensor die je direct op je inlaatspruitstuk kan monteren. Dan is het niet zo erg dat EFIgnition46 geen MAP-sensor heeft.. :thumbs:
ahh :mrgreen: alweer tijdje terug KDFI inbouwen..

MAP-sensor met ingebouwde IAT is wel eens makkelijk, bij orginele intercooler weinig aansluitingen

zal er eens op googlen :wink:
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie 1990

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
scarb 5082

jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

ma nov 25, 2019 18:47

Dat was KDfi 1.3 en 1.4. :D

Je hebt mooie externe MAP-sensors van Bosch met geïntegreerde inlaat temperatuursensor die je direct op je inlaatspruitstuk kan monteren. Dan is het niet zo erg dat EFIgnition46 geen MAP-sensor heeft.. :thumbs:
Zo een map sensor heb ik ook. Heb op het inlaatspruitstuk/intercooler een bevestiging laten maken :)

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

ma nov 25, 2019 21:42

Welk systeem je ook kiest, alles staat of valt met de mapping.

En wat mensen ook vertellen, een goede map maak je niet op straat. Zeker niet bij een turbo motor. Je wilt de motor onder belasting afstellen.

Goede sessie op een vermogensbank is het geld zeker waard. Wel bij iemand die weet wat hij doet en liefst ook ervaring heeft met jouw type management.

Kdfi en de verkoper heb ik helaas ook minder goede ervaringen uit eerste hand gehoord. Al een reden voor mij om er niet aan te beginnen.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

ma nov 25, 2019 22:14

Gedegen motor kennis en ervaring kan ook een hoop dure schade schelen.
Een interne verbrandingsmotor is dan misschien geen rocketscience. Maar er is genoeg wat je fout kan doen. Een goede tuner verdient zich zeker terug. Is het niet in vermogen/driveability dan wel in in voorkomen van ellende.
Al is het wel absoluut leuk om er zelf mee te spelen. Maar dan eerst ff je huiswerk maken....
Overigens is echte goede mapping voor een auto die ook bij dagelijks gebruik op straat goed moet rijden (veel deellast en koud) stuk lastiger dan alleen vollast warm.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

di nov 26, 2019 23:41

Klopt. Vooral koude start is erg lastig te mappen aangezien je dan elke keer moet wachten tot de motor echt koud is. :wink:

Iemand die weet wat hij doet kan eerst op straat afstellen voor driveability en daarna op de bank voor echt vermogen.

Mijn afsteladres heeft al heel wat ervaring met allerlei projecten en heeft al heel wat rare mappings langs zien komen. Ook van mensen die dachten dat ze wisten wat ze deden en daar ook geld voor hadden gehad..

Maar ik heb wel geleerd dat je enkel voor iets programmeerbaars moet gaan als het originele management achterhaald is. Een modern management kan vaak door een goede tuner ook afgesteld worden en heeft vaak ook heel veel mogelijkheden.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

wo nov 27, 2019 09:51

Misschien heeft BS Autotune het nu beter voor elkaar dan eerder, want ik weet nog een tijd dat heel veel mensen (ook hier op het forum) er klaar mee waren. En dat kan natuurlijk, dat iemand door zijn eigen succes ondergesneeuwd raakt en niet iedereen goed en op tijd kan helpen.

Ik zou in ieder geval ook adviseren om het systeem goed op de rollenbank af te laten stellen, nadat het op de weg rijdbaar is gemaakt.

Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

wo nov 27, 2019 11:37

Jeroen heeft ook een vermogens testbank omdat je het op straat goed wel rijdend krijgt maar inderdaaf nooit perfect.

Hij heeft er eentje die op de naven gemonteerd wordt. Veel veiliger en nauwkeuriger dan een rollenbank lijkt mij.
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

Terug naar “Projecten”