Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: The Budapest Car 0.75 (Afa Rmleo 75)

zo feb 03, 2019 08:12

Leuk topic. Gaaf dat iemand zoveel moeite steekt in een "vermoeide" 75. Maar ben ik nu de enige die nekhaartjes voelt kriebelen bij dat "Afa Rmleo" ??
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: The Budapest Car 0.75 (Afa Rmleo 75)

zo feb 03, 2019 09:43

Maar ben ik nu de enige die nekhaartjes voelt kriebelen bij dat "Afa Rmleo" ??

Ik had het niet eens gezien, maar ja nu ik ook :jumping:

Leuk topic inderdaad verder :thumbs:

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8218
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

Re: The Budapest Car 0.75 (Afa Rmleo 75)

ma feb 04, 2019 21:07

Bedankt voor het meedenken en de snelle reacties!

De afgelopen dagen heb ik me vooral gefocust op de post van Dirk-33. Ongeacht of de motorsteunen nu goed/slecht zijn komt de cardan niet tegen het achterste van de 3tand. Het vreemde hieraan is dat de coon gecentreed is maar deze komt niet diep genoeg in het gat waardoor deze de cardan naar voor lijkt te duwen.

De coon heeft een diameter van 19mm terwijl het gat maar een diameter van 18mm heeft, is dit normaal?
Het lijkt me onmogelijk dat de rubberen schijf ooit de 3tand kan raken doordat de coon niet diep genoeg in het gat komt.

Afbeelding
Afbeelding

@Alfettaowner, Koppelinghuis lijkt me origineel te zijn en wat bedoel je met "dito bevestiging"


Alvast bedankt!
Ik doel hiermee op de driepoot, er zit verschil tussen bv een 116 serie en die van een 75 (162 serie) laat dat ongeveer 5-7 mm zijn.

Ik citeer:
Ik kom zo’n 5-7 mm tekort, mij lijkt het meest logische dat dit door de motorsteunen komt.

Maar zo te zien heb je de goede en als de "coon"er niet in past klopt er iets anders niet.
Dat zou dan de donut kunnen zijn...

Gebruikersavatar
Testata
Newbie
Newbie
Berichten: 21
Lid geworden op: za jun 30, 2018 17:36
Locatie: Limburgo

Re: The Budapest Car 0.75 (Afa Rmleo 75)

wo feb 06, 2019 21:18

Verlagen?

Zie filmpje

Is wel een Alfetta maar werkt hetzelfde!

https://www.youtube.com/watch?v=4a5UHyMb_fw

gr Jan
Bedankt voor de tip jan!
Dit is inderdaad van toepassing als de auto op standaard hoogte staat. Het probleem met mijn 75 is dat ze ooit de torsiestaven van achter verdraaid hebben, hierdoor krijg ik de linkse en rechtse kant niet op gelijke hoogte. Dus ik ga de tips van Dirk-33 volgen voor de hoogteaanpassing.
De coon zoals jij hem noemt hoort in het metalen hart van de hardyschijf te vallen.
Is dus verkeerde passing.
Hoort trouwens ook nog een stofrubbertje tussen.

Het oog aan de carrosserie waar de achterste baksteun in moet heeft is een sleufgat. Dat bedoelde ik. Ms niet helemaal helder opgeschreven.

Wellicht ten overvloede maar die metalen banden over de hardyschijf zijn alleen montage hulp.
Als alles goed in elkaar zit (wat nu dus nog niet het geval is) moeten ze eraf.
Je kan ook een grote slangenklem gebruiken om hardy in model te krijgen/houden zodat bouten passen. Dat werkt ook.

Gr
DJ
DJ, het probleem van de niet passende cardan-as was inderdaad te wijten aan een verkeerde passing. De passing van de hardy heb ik met de Dremel wat "uitgehoond" heb je enig idee of dit kwaad kan? Moet ik nu sowieso een nieuwe hardyschijf steken om trillingen te voorkomen?
I.v.m het stofrubbertje, heb je enig idee waar ik zoiets nieuw kan vinden? Want dit heb ik nog niet zien passeren op de verschillende sites waar ik mijn onderdelen bestel. Is dit zo'n big deal als deze niet gemonteerd wordt?

De tip om de metalen banden van de hardyschijven af te halen heb ik al eerder meegekregen, ik wil niet weten wat het geeft als deze tijdens het rijden loskomen #-o
Leuk topic. Gaaf dat iemand zoveel moeite steekt in een "vermoeide" 75. Maar ben ik nu de enige die nekhaartjes voelt kriebelen bij dat "Afa Rmleo" ??
Titel is aangepast :jumping:

Volgden stap: Hoogte van de onderste draagarmen verstellen.
Fototjes volgen!

Btw, heeft iemand toevallig wat beeldmateriaal + schema van het brandstof systeem (leiding van brandstoftank -> motorcompartiment)
De vorige eigenaar heeft om een of andere reden in de leidingen geknipt waardoor het onduidelijk is hoe de leidingen aangesloten moeten worden/ hoe ze moeten liggen/ wat er ontbreekt/...

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: The Budapest Car 0.75 (Alfa Romeo 75)

do feb 07, 2019 09:00

Ik zou het eerst maar eens proberen. Als je gat netjes gelijkmatig geruimd hebt valt het wellicht mee.

Vwb stofrubber. Het is is geen heel spannend rubber. Een O ring is de juiste maat zal ook wel werken.
Dient behalve om vuil buiten te houden vooral om het vet binnen te houden met draaiende as.

Ik heb even gekeken maar zo gauw geen foto bij de hand van dat stofringetje. Volgende week kan ik er wel foto van maken voor je.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Testata
Newbie
Newbie
Berichten: 21
Lid geworden op: za jun 30, 2018 17:36
Locatie: Limburgo

Re: The Budapest Car 0.75 (Alfa Romeo 75)

ma feb 10, 2020 01:36

Na een jaar werd het eens tijd om jullie te updaten :D
Dus… om terug te komen op het laatste dat gepost is geweest: de verstelling van de onderste draagarmen...
Het verstellen begon al goed met m’n linker torsiestaaf, deze was niet los te krijgen. Na heel veel hitte en WD40 te gebruiken heb ik deze uiteindelijk los kunnen kloppen. De linker kant had ik op de gewenste hoogte gesteld door van het hart van de velg tot aan de wielkuip te meten (merci voor de tip Dirk!).
Raar maar waar kreeg ik de rechter kant niet afgesteld, nu bleek dat ik 2x een linker torsiestaaf had (Ik heb echt geen idee wat de vorige eigenaar hier allemaal mee uitgestoken heeft??). Via Jeff75 ben ik aan de juiste torsiestaaf geraakt en heb ik de auto kunnen verlagen.

Tijdens de zoektocht naar informatie van de 75 op het internet las ik vaak over roest op de brandstoftank, omdat ik toch met een halve restauratie bezig ben leek het me geen slecht idee om mijn tank eens na te checken.
Afbeelding
Afbeelding
En ja… mijne had het dus ook zitten. Vooraleer ik m’n tank volledig ontroest heb, heb ik deze enkele dagen lang een halfuur achter een stationair draaiende auto gehangen om te voorkomen dat deze tijdens de werken ontploft (-> de inerte gassen van de uitlaatgassen zouden het ontvlambaar gas wegdrijven. Uiteraard kan ik niet verzekeren dat er geen ontploffingsgevaar meer is dus dit altijd op eigen risico).
Na het ontroesten heb ik de gaten gevuld met carrosserie tin, dicht lassen leek me gewoon te gevaarlijk.

Nadat de bougiekabels uit Italië gearriveerd waren (Mgcomp.net, een Napolitaan die bougiekabels hermaakt, voor een setje voor de 75 was ik €205 kwijt inclusief verzendkosten) kon ik de 75 verder startklaar maken.
Afbeelding
De 75 heeft niet tegen gesprutteld en startte meteen op 8)

Met het idee om de wagen van binnen naar buiten af te werken ben ik maar begonnen met mijn airco systeem eruit te gooien. Het Aircosysteem werkte nietmeer en om deze werkende te maken zou me veel teveel geld kosten dus heb ik ze er maar uitgegooid. Een van dees zal ik het systeem in de koopjeshoek gooien, misschien is iemand hier iets mee.
Afbeelding
Afbeelding

Nu de binnenkant ‘afgewerkt’ was kon ik aan de buitenkant beginnen:
Alle verbredingen zijn eraf gehaald om de koets te controleren op roest en waar nodig bij te werken, links achter heb ik een plaatje moeten lassen, rechts achter was er enkel beginnende roest. De voorste wielkassen waren steenhard.
Afbeelding
De grootste blutsen moesten uitgeblutst worden om ze achteraf bij te spuiten
Afbeelding
Het gat waar ooit een antenne gezeten heeft moest gedicht worden, de nieuwe antenne heb ik in de koffer geplakt.
Afbeelding
De voorruit moest eruit om te voorkomen dat de onderliggende roest verder ging roesten, rondom de voorruitdichting was er iets teveel roestvorming naar m’n goesting.
Gelukkig waren ze er optijd bij en hebben we geen plaatjes moeten lassen.
Het negatieve van dit verhaal is dat de voorruit met het uithalen is gebroken, onbekwame mensen zijn een nieuwe komen plaatsen die na 1maand losgekomen is waarna ik een ander bedrijf heb moeten contacteren om deze er terug in te plakken. :roll:
Afbeelding
Afbeelding

Na alle onderdelen bijgewerkt te hebben, heb ik ons vader’ke opgetrommeld om de stukken te komen spuiten :jumping:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Tijdens de restauratie kreeg ik de vraag van een kameraad om eens foto’s van mijn auto te maken, kijk en geniet zou ik zeggen 8)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Om de oude lak een nieuw leven in te blazen en om het stof in de lak te corrigeren heb ik heel de auto geschuurd en gepolijst
Afbeelding
Afbeelding

Schoenen maken de man zeggen ze, dus?? Velgen maken de Auto?
Bij de aanschaf van m’n 75 zaten er 2 Zender velgjes onder, toevallig heb ik er nog 2 in Wallonië kunnen vinden en had ik voor €80 een setje velgen. Het stomme is dat deze velgen allemaal terug opgemaakt moesten worden, deze heb ik allemaal moeten opschuren en spuiten.
de opgeschuurde velgen:
Afbeelding
De velgen in grondlaag:
Afbeelding
De zwarte afwerking van de velgen:
Afbeelding

Nu we toch aan de afwerking bezig zijn heb ik me voorgenomen om de grijze zijbaguetten van de 75 mee te spuiten, de lak van 3 lijstjes waren volledig afgeschoten dus kun ik niet anders dan alles te laten spuiten.
In eerste instantie wou ik de keur origineel houden, na de juiste kleur op dit forum gevonden te hebben heb ik deze laten hermaken en had ik een tester gespoten. Eerlijk? De originele kleur trok op niks, veel te grijs, veel te licht, veel te ….
Aangezien er ook een andere kleurcode voor de baguetten te vinden zijn heb ik deze maar laten hermaken, terwijl de spuiter de verf aan het maken was zag ik meteen dat dit hem ook niet was. In overleg met de spuiter had hij er nog andere kleuren bij gegooid om deze donkerder te krijgen. Thuis aangekomen had ik een nieuwe tester gespoten, deze keer was de tester te bruin…. Hoe heb ik dit opgelost? Door in een pot van 500ml “bruine” lak, 300 ml zwarte lak te gooien en hoppa, de perfecte kleur was gecreëerd :wink:
Licht bruinig als de zon erop schijnt en anders lijkt het zwart/grijs.
Afbeelding
Afbeelding
De eerste foto van de afgewerkte 75 :D
Afbeelding

Na de remmen bij de plaatselijke Alfa Garage afgesteld te hebben was ik klaar om naar Budapest te vertrekken
Afbeelding

De hamvraag, hoe is de Budapest Rally verlopen? Awel…
De rally is supper verlopen, we zijn maar 1x in panne gevallen (op dag 1), het stangetje van de koppelingspomp/koppelingspedaal onder het dashboard was losgekomen. Na een dik uur was dit gefikst en konden we verder…
1 x zijn we ook vast komen te zitten, met een verlaagde auto een camping oprijden is niet bepaald een slim idee :D
Eenmaal aangekomen in Budapest hebben we besloten om op de terugrit een weekje Italië te doen, echt een aanrader om met een 75 naar Italië te gaan, lekker eten, het zonnetje, 1000 duimpjes, random mensen die vanuit hun auto “Che bella macchina, hooo!!!!!” roepen,… (let er wet even op dat je 98 enkel bij agip kunt tanken en dat de brandstof prijzen extreem duur zijn)
In 2weken hebben we 6000 km gereden en kwa comfort heb ik niks gemist (buiten die airco misschien :oops: )
Voor de rest kan ik de rally aan iedereen aanraden, verschillende generaties doen er aan mee dus je bent nooit te jong of te oud om eraan mee te doen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maar… nu begint de 75 echt moeilijk te doen…
Het is allemaal begonnen met een niet werkende aanjager, deze was vast geroest (veronderstel ik) met een doorgebrande weerstand als gevolg. Na de aanjager ingespoten te hebben met wd40 en deze terug gangig gemaakt te hebben heb ik we weerstand terug moeten repareren (tindraadje gesoldeerd). Heeft iemand enig idee hoe je zo’n aanjager kunt reviseren/wie zich hiermee bewig houdt?
Afbeelding
Tijdens het werken aan de aanjager was me opgevallen dat de vloer aan de passagierskant nat was, nu bleek dat een van de doorlaat kanaaltjes van het dakraam verstopt zat, door het vocht dat binnen is gekomen is de hemelbekleding lichtelijk gaan hangen….

Verder lekt zowat HEEEEEEEEEL de 75. :evil:
lekkage 1: De dichting van de VVT solenoid is aan vervanging toe, waar kan ik zoiets vinden? Kan ik het rubber gewoon insmeren met vloeibare dichting om deze beter te laten afdichten? (zie onderstaande foto)

Lakkage 2: Tussen het onderblok en de voorste kap waarop de waterpomp vastgeschroeft zit
Afbeelding
Valt hier iets tegen te doen? Nog geen 10000 km geleden is de blok gereviseerd, dichtingen van reinz zijn gebruikt en alles is op moment aangedraaid. Momenteel gebruik ik 10w40 als olie, moet ik overschakelen naar dikkere olie? Is zo’n “woendergoedje” om lekkages te dichten een optie?

Lekkage 3: stuurhuis geen idee van waar deze juist lek maar deze is over het gehele systeem nat, zodra ik terug wat tijd (en vooral goesting) heb ga ik alles eens proper spuiten om te zien of ik de lekkage kan vinden.

Lekkage 4: versnellingsbak, hier is de dichting van de pris-as aan vervanging toe.
dit gaat waarschijnlijk het eerst volgende zijn wat ik ga vervangen.

i.v.m de lekkage’s hoor ik graag wat jullie erover denken, tips zijn altijd welkom! Van zodra ik vordering boek houd ik jullie op de hoogte.

Carissimi Saluti, Testata

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: The Budapest Car 0.75 (Alfa Romeo 75)

ma feb 10, 2020 09:11

Lekkage 1. Dit is een lastige. Originele VVT houders niet of nauwelijks te vinden en duur. Origineel gevulcaniseerde rubber is na alle jaren altijd hard en soms zelfs gescheurd. Lekkage gegarandeerd. Voorlopig kitten en in de tussentijd zoeken naar originele solenoid houder of alternatieve oplossing.

Lekkage 2, rare plek. Weet je zeker dat het niet onder verdeler vandaan komt (standaard plek) of elders? Olie spec aanpassen om lekkage te verminderen is wel rare prioriteiten volgorde. Het draait om goede smering van de motor. Dat bepaald de spec. Hangt afvoer slangetje van carterdamp ontluchting soms niet los? Of stuk? Zit ook in die buurt.

Lekkage 3, hierbij heb ik meermaals succes geboekt dmw toevoegen van een olie leak stop "wonder" middeltje aan de stuurbekrachtigingsolie. Maakt oude harde seals weer soepel. Je kan het proberen. Als er nergens bramen/putten op afdichtingsvlak zitten kan het werken. Scheelt je een hoop gedoe. Zit er verse stuurbekrachtingsolie in?

Lekkage 4, als bak verder goed schakelt kan je hier ook oil leak stop middel overwegen. Anders bakrevisie.


Gr
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: The Budapest Car 0.75 (Alfa Romeo 75)

ma feb 10, 2020 09:12

O ja, leuk project. En best snel gedaan ook. :D

Gr
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: The Budapest Car 0.75 (Alfa Romeo 75)

ma feb 10, 2020 09:14

De kachel kan je originele "lagering" aanpassen met kogellagertjes. Zijn in verleden meerdere topics over geweest. Moeten wel terug te vinden zijn. Geen hele makkelijke/leuke klus. Maar te doen op in 1 dag incl kachel (de) montage.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Testata
Newbie
Newbie
Berichten: 21
Lid geworden op: za jun 30, 2018 17:36
Locatie: Limburgo

Re: The Budapest Car 0.75 (Alfa Romeo 75)

di feb 11, 2020 22:24

@DJ, bedankt voor de snelle reacties!

Zou het niet mogelijk zijn om de houder zelf na te maken? Als ik de VVT eraf haal wil ik dit eens bestuderen en kijken of niet het mogelijk is om dit te hermaken… Alleszins zal ik ze tijdelijk met kit proberen af te dichten.

i.v.m lekkage 2
Darmpje van Carteronluchting heeft inderdaad een tijdje losgehangen, bij het vast maken heb ik alles terug zuiver gemaakt dit zou dus oké moeten zijn.
Lekkage van de verdeler zou zeker kunnen, het gekke is dat zowel aan de rechter als linker kant de motor aan de zijkant een oliespoor lijkt te hebben. i.v.m lekkage 2 lijkt me het het beste dat ik de motorblok eens zuiver spuit zodat ik het duidelijker wordt waar de olie juist begint te lekken. Voor het zelfde geld is dit olie die via de VVT ontsnapt… :?

Lekkage 3: verse olie steekt erin, dus volgende stap gaat met het wondermiddeltje zijn :D ik houd je op de hoogte!

Lekkage 4: bak schakelt vrij goed, deze is een jaartje terug (circa 10000km) gereviseerd geweest. Tijdens de revisie zullen ze de pris-as keerring vergeten zijn? achja… nieuwe keerring steken lijkt me nogwel vrij goed te doen en voor een 10’tje heb je al een keerring.

Over het algemeen is dit project is inderdaad vrij goed/snel verlopen. Uiteindelijk had ik geen andere keus, de trip was tijdens dit project al geboekt dus op't einde was het wel even stressen :mrgreen: BTW, komende zomer wil ik met de 75 (samen met een kameraad met zijn GTV6) naar Schotland, als iemand meewilt komen altijd welkom :jumping:

Alleszins, zonder dit forum was dit nooit zo vlot gelopen als het nu is gelopen is. Om eerlijk te zijn ben ik er ook van verschoten hoeveel liefhebbers er van de 75 zijn.

I.v.m de kachel, als ik nog eens een heeeeeel goedkope kachel tegen kom wil ik deze gerust proberen aan te passen. Zolang m’n huidige kachel blijft gaan, blijft m’n dashboard er lekker in zitten :) (<- m’n luiigheid zal wel met m’n Italiaanse genen te maken hebben? :twisted: )

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: The Budapest Car 0.75 (Alfa Romeo 75)

wo feb 26, 2020 10:05

Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
Sipko155
Junior Member
Junior Member
Berichten: 54
Lid geworden op: wo mei 05, 2010 09:26
Locatie: sudwest fryslan

Re: The Budapest Car 0.75 (Alfa Romeo 75)

ma mar 23, 2020 13:55

Wat een gaaf project, top
grt, Sipko
sudwest Fryslan

Giulietta 1.4 MA

ex-alfa's
Giulietta 2.0 JTD
147 JTDm 8v
147 JTD 16v
156 1.9 JTD
156 1.9JTD
155 1.8 16v
155 2.0 16v
155 2.0 16v
75 2.0 TS
33 1.7 ie
33 1.7 16v
33 1.3 s
33 1.7 QV
75 1.8

Terug naar “Projecten”