maurice1336
Member
Member
Berichten: 204
Lid geworden op: ma jan 12, 2009 22:41
Locatie: Almere

Re: Biancospino Project Giulia Super 1300

zo dec 11, 2022 16:23

Tijd voor een 'upje' van dit topic. Stilgezeten? Alleszins, met de bekende worstelingen die projecten als deze kennen. Giulia bijt zo nu en dan stevig van zich af zullen we maar zeggen #-o

Met motor en bak in positie tijd voor het kardan. Met rijden had ik geen klachten over lagers, kruiskoppelingen en onbalans dus na een goede schoonmaakbeurt tot op het blanke metaal, de as weer netjes zwart gespoten en voorzien van een nieuw hardyschijf.

Afbeelding

Afbeelding

Uiteraard zijn alle overige steunen netjes zwart gepoedercoat.

Afbeelding

Voor de oplettende kijker, het hitteschild voor de einddemper zit ook op zijn plaats, voor de voorste kwam ik erachter dat ik nog fijn gaatjes mocht gaan boren in mijn nieuwe spuitwerk..bleghh.. Gelukkig heb ik een voorraadje PU-lak van de onderzijde om de gaatjes weer netjes van lak te voorzien.

Afbeelding

Aan de voorkant zijn de NOS-Carello koplampen geplaatst in de geheel herbouwde originele lamphouders en aangsloten op de nieuwe zelfgemaakte kabelboom waarover later meer.

Afbeelding

Als laatste onderdeel, voordat de kabelboom kan worden afgemaakt is de nieuwe lichtere en sterkere startmotor geplaatst. Best een partijtje wurmen als je blok in de auto zit en oppassen geen krassen in de lak te maken.

Afbeelding

Aan de onderzijde is na wat stoeien met uitlaatdelen het juiste voorstuk geplaatst zodat ook het hitteschild kan worden gepositioneerd en de gaten kunnen worden geboord in de bodemplaat.

Afbeelding

En zo ziet dat bekende pijpje er dan aan de achterzijde uit 8)

Afbeelding
Alfa Romeo Giulia 1300 Super...maar dan met een 1600 :D

SCARB Lid

Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 368
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

Re: Biancospino Project Giulia Super 1300

do dec 15, 2022 09:15

Fijn dat je nog steeds voortgang boekt! Dat boren zal wel even zweten zijn geweest.

Ga je de auto als hij klaar is boven een spiegel parkeren? :D

maurice1336
Member
Member
Berichten: 204
Lid geworden op: ma jan 12, 2009 22:41
Locatie: Almere

Re: Biancospino Project Giulia Super 1300

do dec 15, 2022 21:30

Haha, ja ik twijfel nog over de spiegel of het parkeren in de woonkamer :D

Dat boren is idd geen pretje, nu scheelt het dat het de bodem is en de delen redelijk vlak zijn.
Ik had het ook bij mijn deurgrepen, daar miste het gat aan de voorzijde van de deurgreep.. en als je dan in zichtwerk moet gaan boren op een vertikaal enigszins bollend vlak... brrr niet aan denken dat ik was weggeschoten met het boortje.
Alfa Romeo Giulia 1300 Super...maar dan met een 1600 :D

SCARB Lid

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1764
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: Biancospino Project Giulia Super 1300

za dec 17, 2022 10:19

echt Super wat je hier realiseert :thumbs:

Ben nu met mijn Bianco Supertje bezig, maar al blij als alles weer hard en een beetje strak en in kleur is :jumping:
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie 1990

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
scarb 5082

maurice1336
Member
Member
Berichten: 204
Lid geworden op: ma jan 12, 2009 22:41
Locatie: Almere

Re: Biancospino Project Giulia Super 1300

za dec 17, 2022 17:49

Thnx man! Ik kan niet wachten om te gaan toeren!!
Welke dingen ben jij zoal aan het doen?
Alfa Romeo Giulia 1300 Super...maar dan met een 1600 :D

SCARB Lid

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1723
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Biancospino Project Giulia Super 1300

zo dec 18, 2022 05:39

Dat boren is idd geen pretje, nu scheelt het dat het de bodem is en de delen redelijk vlak zijn.
Ik had het ook bij mijn deurgrepen, daar miste het gat aan de voorzijde van de deurgreep.. en als je dan in zichtwerk moet gaan boren op een vertikaal enigszins bollend vlak... brrr niet aan denken dat ik was weggeschoten met het boortje.

Hoe ik het dan doe: 3-4 lagen schilders-tape op de plek waar het gaatje moet komen. Daar met een spitse priem een klein gaatje in prikken en eerst met een te dun scherp boortje een klein gaatje boren. Die boor kan dan niet makkelijk zijwaarts wegschieten. En als dat kleine gaatje er eenmaal in zit, dan nog een keer boren met de juiste diameter. (Ik heb het gelukkig niet vaak hoeven doen maar zo ging het wel altijd goed :) )

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1764
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: Biancospino Project Giulia Super 1300

vr dec 23, 2022 09:43

ben rustig aan met plaatwerken bezig :D

vloerplaat r.a. vervangen
linker a.scherm nw delen in gezet
rechter a.scherm bezig met nw delen..

leren voorstoelen van een 147 geplaatst

daarna nog hoekje deur, voorste rand motorkap en dan langzaam weer wat Bianco erover...


Thnx man! Ik kan niet wachten om te gaan toeren!!
Welke dingen ben jij zoal aan het doen?
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie 1990

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
scarb 5082

maurice1336
Member
Member
Berichten: 204
Lid geworden op: ma jan 12, 2009 22:41
Locatie: Almere

Re: Biancospino Project Giulia Super 1300

zo apr 09, 2023 11:02


vloerplaat r.a. vervangen
linker a.scherm nw delen in gezet
rechter a.scherm bezig met nw delen..

daarna nog hoekje deur, voorste rand motorkap en dan langzaam weer wat Bianco erover...
Zo blij dat ik die dingen achter de rug heb :D , heb je er een projectpagina van hier?

Ik merk wel dat iedere keer een stapje zetten ook wel fijn is maar toch... wat kunnen dingen veel tijd vragen en wat maak je zo nu en dan fouten in je leercurve #-o
Iemand zei vijf jaar geleden tegen mij dat ik aan het einde van het project werkelijk ieder schroefje en dingetje wist te zitten...nah moet zeggen dat klopt aardig, Er zijn nog maar weinig geheimen maar God God, die dame kan je soms venijnig in de kuiten bijten!
Alfa Romeo Giulia 1300 Super...maar dan met een 1600 :D

SCARB Lid

maurice1336
Member
Member
Berichten: 204
Lid geworden op: ma jan 12, 2009 22:41
Locatie: Almere

Re: Biancospino Project Giulia Super 1300

zo apr 09, 2023 11:02

Alora, tijd voor een kabelboom update! Ik moet zeggen dat draden trekken is verslavend!
Om te beginnen heb ik het hele schema in Autocad gezet en voor iedere draadkleur en draaddiameter een eigen layer gemaakt...wat wordt het leven daar gemakkelijk van 8).

Maar eerst...out with the old and in with the new..
Afbeelding

Afbeelding

Door het trekken van de draden per stuk heb je extreem overzicht in wat je aan het doen bent en begrijp je het schema meer en meer totdat je het kan dromen :D
Afbeelding

Tussentijds even de basis van het dashboard geplaatst om de lengte van de draden te kunnen bepalen.
Afbeelding

Jaja....overkill it is.. een krimpkousje EN een silicone sokje :thumbs:
Afbeelding

De schakelaartjes voor de ventilator en dashboardverlichting zijn zo bros dat ik ze heb vervangen voor de driestanden schakelaars.
Let wel op dat de drie standen schakelaars in functionaliteit afwijken van elkaar, weet met welke schakelaar je werkt.
Afbeelding

Op bovenstaande foto heb je misschien gezien hoe ik de draden afwerk..gaaf of niet? Hier een stukje van onder de motorkap
Afbeelding

Dan maar meteen de rest van onder de motorkap. Als alles naar behoren werkt dan kan ik de tie-wraps aantrekken en verdwijnt het meest uit het zicht. Wat je wel ziet mag dan ook wel echt gezien worden. Op deze foto zit de accu op zijn plek nadat alle verbindingen en schakelingen uitvoerig zijn nagekeken op laag amperage met een labvoeding, dat is echt een dikke tip, schaf zo'n ding aan!
Afbeelding

Afbeelding

Onder het dasboard groeit de boel gestaag
Afbeelding

Rechtsboven op de foto zie je twee relaishouders zitten. Voor de richtingaanwijzer heb ik een mooi minirelais met bijbehorend knipperlichtrelais geplaatst. Deze is ook voor LED geschikt.. niet dat ik die behoefte momenteel heb maar je weet maar nooit. Aan de voorzijde zit een 40A schakelrelais voor de achterruitverwarming. Dat was nog even puzzelen want het Alfa schema geeft niet aan waar wat op aangesloten moet worden. De tie-wraps die zitten er for the time beeing, dat wordt zo meteen mooi met textieltape ingewikkeld.
Afbeelding

En hoe tof is het als de boel naar behoren werkt...whoohoo!!
Afbeelding

Dan ook maar meteen hoe het er van voor bijstaat... maar zonder licht aan :lol:
Afbeelding
Alfa Romeo Giulia 1300 Super...maar dan met een 1600 :D

SCARB Lid

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: Biancospino Project Giulia Super 1300

zo apr 09, 2023 20:55

Mooi werk!

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Biancospino Project Giulia Super 1300

zo apr 09, 2023 23:08

Tof! altijd goed om te zien dat iemand serieus met bedrading bezig is. Als je daar tijd in steekt en een goede krimptang gebruikt dan heb je daar nooit meer problemen meer mee. Ipv die goedkope blauw/geel/rode schoentjes die je veel ziet.....

Herkenbare zakjes voor de draden ook :thumbs:

maurice1336
Member
Member
Berichten: 204
Lid geworden op: ma jan 12, 2009 22:41
Locatie: Almere

Re: Biancospino Project Giulia Super 1300

ma apr 10, 2023 10:14

Tof! altijd goed om te zien dat iemand serieus met bedrading bezig is. Als je daar tijd in steekt en een goede krimptang gebruikt dan heb je daar nooit meer problemen meer mee. Ipv die goedkope blauw/geel/rode schoentjes die je veel ziet.....

Herkenbare zakjes voor de draden ook :thumbs:
Thnx! Inderdaad even investeren in de juiste strip en krimptangen is een must en prettig om mee te werken dat betaald zichzelf echt terug. Uiteindelijk heb ik bij de 'man van de zakjes'; Rick Donkers' één grote bestelling geplaatst en daarna nog wel wat aanvullende bestellinkjes maar die waren meer omdat ik iets te zuinig had ingekocht of wat foutjes moest herstellen.
Alfa Romeo Giulia 1300 Super...maar dan met een 1600 :D

SCARB Lid

Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 368
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

Re: Biancospino Project Giulia Super 1300

wo apr 12, 2023 14:22

Fantastisch om te zien dit. Strak werk!

maurice1336
Member
Member
Berichten: 204
Lid geworden op: ma jan 12, 2009 22:41
Locatie: Almere

Re: Biancospino Project Giulia Super 1300

zo okt 15, 2023 16:55

Ik heb lange tijd geen posts geplaatst maar dat betekend niet dat er is stilgezeten.
Wie kent het niet van de Alfa, snelheidsmeters waar niets van klopt, stuiterende naalden en een tellerkabel vol vet en olie die langzaam je tellerunit wordt ingeslingerd en daar allerhande schade aanricht.

Als eerste de veroorzaker van het kwaad aangepakt, de lekkende keerring in de tachodrive van de versnellingsbak.
Let erop bij het terugplaatsen dat het gaatje naar boven zit waar de bakolie in kan lopen voor smering en koeling.
Afbeelding

De gedemonteerde en schoongemaakte tachodrive nagekeken op de aanwezigheid van het juiste tandwiel t.o.v mijn eindoverbrenging, 100% socre :thumbs:
Afbeelding

Na het vervangen van de keerring meteen maar een nieuw borgstiftje geplaatst omdat het kan.
Het borgstiftje voorzien van rode Loctite ook al is hier geen sprake van schroefdraad.
Afbeelding

Bij de professional is de tellerunit gedemonteerd en uiteraard weer in elkaar gezet, maar niet voordat alle tellerwerken uit elkaar zijn geweest, een ultrasoon bad hebben gehad en geolied en wel weer in elkaar zijn gezet. De fliebeltjes en flubbertjes die er her en der wel of niet of anders tussen moesten zitten heb ik voor lief genomen maar ook daar is aandacht aan besteed :D :D :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na het ijken zijn de stelschroeven afgelakt en zijn er wat referenties op de teller gezet die overeenkomen met het ijkrapport van de meter.

Afbeelding

En als dat spul dan weer terug gaat het dashboard in waarom dan ook niet meteen een foto met het 'nieuwe' stuur. Hier zit heel wat bloed zweet en tranen in van Franjo Mokina, wat een beauty!
Afbeelding

Het houten Hellebore stuur houd ik wel bij de auto maar wat een feestje is dit exemplaar 8)
Wordt vervolgd!
Alfa Romeo Giulia 1300 Super...maar dan met een 1600 :D

SCARB Lid

maurice1336
Member
Member
Berichten: 204
Lid geworden op: ma jan 12, 2009 22:41
Locatie: Almere

Re: Biancospino Project Giulia Super 1300

di okt 24, 2023 21:27

En uiteraard gaat niet alles vlekkeloos, had ik een mooi schema in Autocad gemaakt van mijn installatiewerk wat denk je, klopt het niet achter het tellerkluster. De originele draadboom was al te ver heen dus lang leve het geduld, de labvoeding en de multimeter.
Omdat e.e.a. bij het linker stekkerblok niet helemaal op orde kwam toch maar weer autocad van stal gehaald en de printplaat overgetekend om zo te zien waar welke connector nu naartoe gaat.

Afbeelding

Afbeelding

Koppel vervolgens de juiste tankzender aan het geheel (ja..ik had de verkeerde) en alles draait als een zonnetje!
Kabelboom done! Nu kan alles netjes op zijn plek getrokken en omwikkeld worden daar waar nodig.

Afbeelding

Blij dat ik niet een standaard kabelboom van de plank heb gepakt. Alles ligt nu veel meer naar mijn zin en veel minder in het zicht.

Aan de voorzijde heb ik de originele modderschermen gestraald, in de 2K epoxy gezet en voorzien van een mooi zwart laklaagje. De zichtzijde is ingespoten met bodyschutz

Afbeelding

Afbeelding

En de bodyschutz is dan weer met een PU lak gespoten. Nu nog even ruzie maken met het rubber profiel
rondom en dan zitten deze jongens er ook weer goed in.

Afbeelding
Alfa Romeo Giulia 1300 Super...maar dan met een 1600 :D

SCARB Lid

Terug naar “Projecten”