Gebruikersavatar
D-Per4mance
Newbie
Newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: za jul 16, 2016 21:16

D-Per4mance - 156 Sportwagon "geen project"

ma jul 18, 2016 00:17

Zoals jullie in mijn voorstel topic http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?f=4&t=78087 hebben kunnen lezen ben ik sinds een paar weken de trotse eigenaar van een Alfa 156 Sportwagon uit 2003. Zoals jullie daar ook hebben kunnen lezen is de 156 eigenlijk een tijdelijke oplossing.
Ik heb mijn zinnen gezet op een 159 diesel. Ik kon binnen budget echter geen geschikte vinden, dus besloten door te sparen voor een jonge in TI uitvoering met weinig KM erop. Als we het dan doen...

Tot die tijd dus een 156 Sportwagon gekocht. Wel zo netjes om de SW ook even aan jullie voor te stellen:

Alfa Romeo 156 Sportwagon
Bouwjaar 2003, 1e facelift type met de "oude buitenkant" en de "nieuwe binnenkant".
1.8 Twin Spark 140pk
Progression uitvoering met zwart leer, dual zone airco, boordcomputer, radio/cd-wisselaar/navi met stuurbediening, cruisecontrol etc.
Kleur Grigio Sterling 694

Deze dus (zwarte SW is van goede vriend, hulplijn bij sleutel-problemen en technisch wonder W.)
Afbeelding

Bij aankoop aan mezelf de stellige belofte gemaakt dat "we aan deze niks gaan doen". Uiteraard wel netjes zijn onderhoud geven, maar verder niks... Dit wordt dus geen project!

Bovenstaande belofte is ehhm, niet zoveel waard gebleken. Ik verkeer nog in de ontkenningsfase en zal ook stellig volhouden dat ik dit echt niet wou doen. Ondertussen probeer ik aan mezelf te verkopen dat een schroefset gewoon normaal onderhoud is. Zeker aan een auto waar, volgens de stapel facturen 40.000km geleden rondom nieuwe schokdempers op gegaan zijn. Dan moet dat gewoon!
De reden dat het weer allemaal enigszins uit de hand aan het lopen is is simpel: ik heb echt ontzettend veel plezier aan de 156. Wat een fijn sturende en rijdende auto is dit! Dat brengt in iemand als mij dan automatisch de drang naar boven om zo'n auto in perfecte staat te brengen en te houden.

Tijd voor wat voortgang om hem in die perfecte staat te krijgen.

Als eerste even de olie gewisseld. Niet omdat het moest trouwens, de laatste beurt was 6000km geleden gedaan. Waarom dan wisselen? Om de simpele reden dat ik niet wist wat erin zat. De twin spark gebruikt zoals maar heel minimaal olie, 300cc over de eerste 1500km, maar ik wou hem wel even netjes tot max vullen. Gezien dat ik geen zin had om olie te gaan mengen besloten dan maar 4.4 liter nieuwe erin te mikken.
Ik heb een tik dat bepaalde onderdelen origineel moeten zijn. Oliefilters bijvoorbeeld. Even naar de plaatselijke dealer dus, Alfa Creemers in Roermond. Sorry als er trouwens kwijlvlekken op jullie nieuwe Giulia zitten... Op advies van de dealer (waarvoor dank, niet overal zijn ze bereid je advies te geven als je zo nodig zelf wilt sleutelen) Castrol Magnatec 5w40 vol-syntheet erin.

Beetje jammer... Haal je je delen bij de Alfa dealer krijg je zooi voor een Dodge... :p
Afbeelding

Op technisch vlak is daarmee eigenlijk ook meteen alles gedaan op een stabi met een rammeltje na. Dat was me bij aankoop netjes vermeld, maar moet wel ook even gefixt worden. Alleen nog even zin maken om het subframe te laten zakken. Oh ja, en mezelf wijs maken dat een setje Eibach stabi's echt pure noodzaak zijn. Ik bedoel, die achter zou ook zomaar eens kunnen verslijten en met dikkere stabi's slijten je banden minder. Of zoiets...

De prima technische staat sprak alleen nog niet echt uit de looks. De vorige eigenaar vond het overduidelijk belangrijk dat de auto goed was, maar was geen poetser. Ik wil dat dan ook gewoon goed hebben. Zeg nou zelf, dit kan wat liefde gebruiken toch?

Afbeelding

Tijd voor een kleine make-over dus...

Maar eens begonnen met het neusje. Nieuw logo erop en de linker koplamp van de gele waas af geholpen. Koplampje nat opgeschuurd met korrel 1200, 2000 en 2500 en vervolgens met de 3" Rupes BF mini opgepolijst in 2 stappen, tot slot een laagje sealer erover. Daarnaast nog een setje nieuwe platen laten drukken met opgelegde letters. Dat is lekker klote met vliegen eruit poetsen en ziet verder gewoon mooier uit.

Afbeelding

Het kontje ook wat aandacht gegeven (wie zou niet aan zo'n lekker kontje willen zitten?). De trekhaak homemade omgebouwd naar een afneembare. Simpel gezegd gewoon de kogel verwijderd. Die zit met 2 bouten vast. Mocht ik hem ooit nodig hebben zit hij er dus zo weer op. Tot die tijd ziet dit wat strakker uit. Om het nog wat strakker te maken ook de type aanduidingen eraf gefohnd. Staat net wat cleaner en is makkelijk met poetsen/polijsten.

Afbeelding

In het interieur miste de asbak. Die was de vorige eigenaar ooit gebroken bij het monteren van een parrot. Op de sloop de missende asbak gevonden. Even goed schoon gemaakt en gemonteerd. Ik miste dat ding op zich niet, maar het stoorde me dat er iets hoort te zitten wat er dus niet zat.

Afbeelding

Door naar de volgende ergernis: de afgebladerde spiegelvoetjes. Dit kan echt niet op zo'n mooie auto:

Afbeelding

Spiegeltjes dus maar even gedemonteerd. Ding leek onder het accuzuur te zitten...

Afbeelding

Na ettelijke uren schuren, krabben, bikken en borstelen klaar voor wat nieuwe lak:

Afbeelding

Dit ziet toch veel beter uit?

Afbeelding

Ik stoorde me ook een beetje aan het vieze motorruim. Maar eens wat poetsmiddelen uit de verzameling getrokken en deze bende te lijf gegaan:

Afbeelding

Meteen de parafan en ruitenwissers maar eens eraf getrokken. Die moesten toch even opgeknapt worden en er leek een hoop zooi onder de parafan te zitten. Dat bleek te kloppen. Er kwam een compleet compostvat uit...
Alles mooi schoon gemaakt, blaadjes zooi eruit etc. Meteen de parafan en ruitenwisserarmpjes even netjes zwart gespoten.

Afbeelding

Hier ga ik in ieder geval met meer plezier aan werken!

Afbeelding

Toen maar eens een weekend uitgetrokken om de auto ook qua exterieur netjes te maken. Begonnen met een wasbeurt. Lekker sopje klaargemaakt, goede shampoo erin, 2 washmitts erbij (1 voor de onderste delen waar het meeste zand zit en 1 voor de hogere delen) en een emmertje water om de mitts in te spoelen.

Afbeelding

Na het wassen de auto even afgespoeld en vervolgens ingespoten met een ontijzerings-spray. Ik wou oxidatie verwijderaar schrijven, maar tegen krokante bodems helpt dit helaas niet. Op elke lak hechten hele fijne metaaldeeltjes en die wil je tijdens het polijsten niet over je lak schuren. Waarschijnlijk was dit nog nooit gedaan op de Sportwagon, want binnen 2 minuten was de hele auto paars. Gelukkig is dit op zilver goed te zien. Alle paarse spikkeltjes op onderstaande foto zijn deeltjes vliegroest/remstof/industrieële vervuiling die aan de lak gehecht zijn in de loop der tijd. Deze kleuren paars door de spray die hier een reactie mee aangaat.

Afbeelding

Voor elke niet-idioot zou een auto onderhand wel schoon zijn... Voor mij niet. Zodoende de klei maar eens uit de kast getrokken en de lak gekleid. Hiermee haal je hars/boomsappen, teer en andere ellende van de lak.

Afbeelding

Nu de lak ontdaan is van alle vervuiling is de echte staat van de lak te zien. Helaas is het op zilver dan weer heel lastig om krassen, swirls en lakdefecten in beeld te krijgen. Net voor de lichtbundel zie je een beetje van de defecten die in de lak zitten. Ondanks dat ze lastig op foto vast te leggen zijn verpesten deze beschadigingen de glans van de lak wel behoorlijk.

Afbeelding

Toen begonnen met het beschadigen van de lak. Ehhm, wetsanden bedoel ik. Aantal plekjes gevlakt die ik bijgetipt had en op 9 plaatsen wat krassen uitgeschuurd. Is toch elke keer weer zo'n "als dat nog maar goed komt" momentje. Na de eerste behandeling met korrel 1500 ziet het namelijk zo uit:

Afbeelding

Vervolgens deze plekjes verder strak gemaakt met korrel 2000 en 2500, waarbij ik bij elke stap omhoog qua schuurpapier een iets groter gebied meegepakt heb om zo min mogelijk zichtbaar textuur verschil te krijgen. In elke lak zit een bepaalde hoeveelheid sinaasappelhuid. Met wetsanden vlak je deze deels. Zou je alleen het plekje op bovenstaande foto verder afwerken dan bestaat de kans dat de lak daar op het oog eigenlijk te glad is. Door bij elke stap een wat groter gebied te pakken krijg je een mooie vloeiende overgang. Gevolg daarvan is wel dat je halve auto onder de matte plekken zit... Gelukkig is dat tot nu toe nog elke keer goed gekomen.

Afbeelding

Gelukkig is het ook nu weer helemaal goed gekomen. Alle plekken die gewetsand waren zijn behandeld met een grove pad en compound op de kleine Rupes machine (vind ik net wat fijner om dit soort lokaal werk mee te doen dan de grote).

Afbeelding

Vervolgens de hele auto onder handen genomen met een polijstbeurt in 2 stappen. Na het polijsten de lak gevoed en de glans nog wat mooier opgehaald met een glaze. Tot slot de auto voorzien van 2 laagjes wax met een uurtje wachten tussen de eerste en de tweede laag.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook het interieur wat liefde gegeven. Het leer van de stoelen en deurpanelen gereinigd met een leer reiniger en vervolgens voorzien van een leder sealant. Het dashboard en de deurpanelen goed schoongemaakt met wat verdunde apc en vervolgens afgewerkt met een interieur detailer. Toen het tapijt en de matten goed gezogen en schoongemaakt met een fabric cleaner. Tot slot de ramen even mooi schoongemaakt, de voorruit even gepolijst met een glaspolish en alle ramen in de clearvue gezet.

Afbeelding

Afbeelding

Als doorgeslagen poets idioot kick ik altijd een beetje op druppeltjes op de lak na een regenbui (therapie hiervoor valt helaas buiten mijn aanvullend pakket). Alleen een auto die mooi onderhouden is qua lak en in een goede wax staat geeft mooie druppeltjes. Lijkt bij deze nu wel in orde...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Volgende wat me stoorde was dat er 2 verschillende maten banden op de 156 lagen. Op de vooras 55 hoog, achter 60 hoog. Dat kan natuurlijk niet. Nu ging het echt fout. Maar ja, je gaat op velgen die je eigenlijk te klein vindt geen nieuwe banden leggen...
Dus maar op zoek naar wat anders. Per ongeluk afgelopen week een setje 18 inch ATS DTM's inclusief schuifbouten, Alfa naafkapjes en centreerringen opgehaald. Setje was net opnieuw gecoat en voorzien van 4 nieuwe bandjes (215/40/18).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat staat alvast veel stoerder. Volgende probleem is dat de auto nu te hoog staat... Dat is dus het volgende wat aangepakt gaat worden!

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

Re: D-Per4mance - 156 Sportwagon "geen project"

ma jul 18, 2016 00:51

Mja je moet inderdaad iets met een tijdelijke auto, wassen is wel het minste :lol:
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2990
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: D-Per4mance - 156 Sportwagon "geen project"

ma jul 18, 2016 13:08

Als je die laatste foto's zo ziet dan geloof je toch nooit dat die auto 13 jaar oud is :o Mooi gedaan zeg!

Alleen wat is er met de duplicaatcode gebeurd?
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 867
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

Re: D-Per4mance - 156 Sportwagon "geen project"

ma jul 18, 2016 13:22

Mooi beschreven ook en het resultaat is echt super!
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Gebruikersavatar
mr lobo
Newbie
Newbie
Berichten: 49
Lid geworden op: di aug 20, 2013 22:05
Locatie: Heeg

Re: D-Per4mance - 156 Sportwagon "geen project"

ma jul 18, 2016 14:18

Je bent lekker bezig geweest Fer!
Ziet er strak uit, een verlaging kan hij zeker gebruiken nu :P

Patrick
uw alfa romeo op schaal dan kan ik u mischien verder helpen

Gebruikersavatar
D-Per4mance
Newbie
Newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: za jul 16, 2016 21:16

Re: D-Per4mance - 156 Sportwagon "geen project"

ma jul 18, 2016 15:42

Schroefset wordt als het goed is Zondag opgehaald, dus dat komt goed.

Duplicaatcode zou volgens de leverancier van de platen enkel nog administratief zijn als de code toegekend is door het verlies van de papieren. Had netjes gemeld dat ik een 1tje erop had en is ook op het bestelformulier vermeld, dus zal dan wel goed zijn.

Gebruikersavatar
Alfa_Japan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 871
Lid geworden op: za nov 26, 2005 12:56
Locatie: Het Brabantse land
Contacteer: Website

Re: D-Per4mance - 156 Sportwagon "geen project"

ma jul 18, 2016 19:25

Je harde werk betaald zich uit, de auto ziet er een stuk frisser uit. De 156 SportWagon is een tijdloos ontwerp!

Wat betreft de duplicaatcode hoop ik dat je je bestelformulier bewaard hebt, dit kan wel eens tot vervelendigheden leiden (of was het lijden?) bij de volgende APK keuring, omdat het bedrijf dat je nieuwe kentekens heeft gemaakt misschien niet de regels heeft gevolgd. Als jij dan in ieder geval bij de hand hebt dat jou geen blaam treft lijkt mij geen overbodige luxe. Bij mijn weten kan een duplicaatcode nooit verdwijnen, maar ik ken uiteraard niet alle regels en de wetgeving veranderd zich ook nogal eens. Zonder duplicaatcode in ieder geval veel mooier.

Geniet van je auto
Registro Alfasud Giardinetta internazionale (R.A.G.i.)
www.alfasud-giardinetta.net

Gebruikersavatar
D-Per4mance
Newbie
Newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: za jul 16, 2016 21:16

Re: D-Per4mance - 156 Sportwagon "geen project"

ma jul 18, 2016 22:49

@Alfa_Japan: Bestelformulier heb ik niet. Luxe platen worden bij mijn vaste automaterialenzaak elders gedrukt, daarvoor was dat formulier. Nummers van de platen (die kleine identificatiecode) staan echter gewoon netjes geregistreerd bij de RDW, dus denk dat het wel mee zal vallen. Mocht het wel tot problemen voeren dan ga ik wel even terug naar de leverancier van de platen, mogen zij het oplossen. Heb extra nog gevraagd of het zo klopte en volgens hun was het in orde. Ik vind het inderdaad wel ook beter staan, dus hopen dat er nooit iemand wat van zegt...


Vandaag ook nog even bij de Alfa dealer langs gewipt. Hadden een prachtige donkergroene "osso di seppia" spider voor het pand staan, een 4c en een nieuwe Giulia binnen. Reden van mijn bezoek waren een paar kleine dingetjes die ik nog wou verhelpen aan de SW.
Nieuwe deurvanger links voor besteld, de huidige knakt en dat stoort me. Tevens een setje nieuwe dopjes voor bovenaan de hoekjes van de parafan. Was er met de grote schoonmaak 1 kwijt geraakt. Tijdelijk opgelost met een plugje uit een Honda, maar daar moet uiteraard gewoon de originele in (of zou mijn Alfa nu betrouwbaarder zijn, met die Japanse delen?). Ook nog een setje nieuwe lampjes voor de tellers. Is er eentje bovenin de snelheidsmeter dood en als ik het dan los trek maar meteen allemaal nieuwe erin. Helaas niet leverbaar: de pinnetjes waarmee je de rolhoes los klikt uit de kofferbak. Aan de reactie van de magazijnmedewerker te oordelen zijn die bij elke 156 SW afgebroken...

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2990
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: D-Per4mance - 156 Sportwagon "geen project"

di jul 19, 2016 00:03

(of zou mijn Alfa nu betrouwbaarder zijn, met die Japanse delen?).
Nou snap ik waarom ik een keer electronica-gedonder heb gehad met mijn Mazda! Zitten Italiaanse velgen onder :jumping:

Bijzonder verhaal van die duplicaatcode, hopelijk gaat het goed idd. Ik meen dat het geen APK-punt meer is, maar bij een verkeerscontrole kan het nog weer anders uitpakken natuurlijk.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
paul veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 450
Lid geworden op: do sep 15, 2005 21:37
Locatie: De Lier

Re: D-Per4mance - 156 Sportwagon "geen project"

di jul 19, 2016 18:57

Top resultaat, mooi verhaal en natuurlijk hoort een schroefsetje gewoon bij regulier onderhoud, al is het maar om zeker te weten dat hij volgend jaar door de APK komt. ls er iemand die we daar nog van moeten overtuigen dan moet hij maar eens hier op het forum kijken. Hetzelfde geldt voor een ander chippie: wordt hij véél zuiniger van als je op dezelfde manier blijft rijden! (niet stiekem doorvertellen dat hij daarmee ook een stuk pittiger wordt)
Uit nieuwsgierigheid: wat is het ontijzeringsmiddel wat je hebt gebruikt voor je lak? Nog nooit gezien, maar lijkt wel goed te werken.
GT 1300 junior '75
Alfasud Sprint Veloce 1.5 '80
33 1.7IE SW '93
Iets Duits........

Gebruikersavatar
D-Per4mance
Newbie
Newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: za jul 16, 2016 21:16

Re: D-Per4mance - 156 Sportwagon "geen project"

di jul 19, 2016 23:36

@paul veloce : Spray die ik gebruik is van Monello en heet Non-Ferro. Te krijgen via Carclean.nl.

Ik kreeg via PB ook al vragen over de gebruikte middelen, dus bij deze dan maar even een lijstje:

Exterieur:
-Meguiar's NXT shampoo
-Microfibre washmitt
-Lambswool washmitt
-1:10 verdunde All Purpose Cleaner (APC)
-Meguiar's detailing brush

-Monello Non-Ferro ontijzeringsspray

-Poorboys Claylube
-Monello Dolce Verde klei

-3M wet schuurpapier korrel 1500, 2000 en 2500

-Rupes Bigfoot LHR 15 5" DA polisher
-Rupes Bigfoot Mini LHR 75 3" DA Polisher
-Rupes 3" blauwe pad en compound voor het verwijderen van de wetsanding
-Rupes Groene pad (3"en 5") en compound voor de lakcorrectie
-Rupes Gele pad (3"en 5") en compound voor de finishing polish
-Gyeon Q2M Prep inspectiespray voor het verwijderen van polijstresidu

-Poorboys White Diamond glaze

-Dodo Juice Diamond White Hard wax
-Dodo Juice Light Fantastic Soft wax

-Meguiar's Ultimate Black plastic dressing


Velgen en banden
-1:10 APC om de banden te reinigen
-Monello Non-Ferro velgenreiniger

-Gyeon Q2M Tire bandendressing
-Smartwax Rimwax


Motorruim
-Industrie ontvetter
-APC 1:4
-Detailingbrush
-WD40
-Meguiars Ultimate Black


Interieur
-Meguiar's Gold Class Leather cleaner
-Meguiar's Gold Class Leather sealant

-APC 1:10
-Meguiar's Ultimate interior detailer

-Meguiar's Fabric Cleaner


Ruiten:
-Meguiar's glass cleaner
-Nanolex Glass polish en 5" glas polijst pad
-Turtle Clearvue coating


Daarnaast uiteraard een halve pallet microvezeldoeken van Meguiar's en Monello, plus een stapel microvezel en foam applicator pads.

Gebruikersavatar
bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2223
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:45
Locatie: noordbroek
Contacteer: Website

Re: D-Per4mance - 156 Sportwagon "geen project"

wo jul 20, 2016 14:24

Duplicaatcode wordt alleen nog op de plaat vermeld als er een plaat verloren is gegaan. Niet meer bij verlies van de papieren
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Gebruikersavatar
D-Per4mance
Newbie
Newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: za jul 16, 2016 21:16

Re: D-Per4mance - 156 Sportwagon "geen project"

wo aug 03, 2016 00:52

Gisteren een dagje sleutelen gepland met Wes. Hij bood aan dat hij wel even samen met mij de schroefset onder de 156 wou duwen. Dat laat ik me uiteraard geen twee keer zeggen. De combinatie van enorme technische kennis en inzicht, spierkracht en gezelligheid maakt hem onweerstaanbaar gezelschap.

Maar eens begonnen met de Sportwagon omhoog te zetten. Toen viel me iets op wat ik niet graag zie onder een Alfa: loszittende tectyl. In overleg met Wes besloten daar eerst wat aan te doen. Hij heeft onder zijn 156 al ongeveer een compleet nieuwe bodem geplakt (geen zorgen, gelast) en deze leek een stuk harder dan die van hem. Alle reden dus om dat zo te houden. Althans... Uiteraard een spannend moment, want wat kom je tegen als je tectyl los begint te halen onder een 156?

Maar eens begonnen met de hele boel blank te maken op elk plekje waar de bodembescherming ook maar iets los of beschadigd leek te zijn.

Afbeelding

De conclusie: geruststellend! Eigenlijk zit er vrijwel nergens roest! Alleen bij de achterste lipjes in de bodem kon ik op een plek iets doorsteken (ca 2cm). Dat wordt dus zsm even aangepakt. Voor de rest zat er echt alleen maar mooi schoon metaal. Op de plekken waar de tectyl wat los was zat wat oppervlakkige roest, maar met een klein beetje schuren bleek er gewoon mooi blank metaal te zitten.

Afbeelding

Vervolgens alle plekken die kaal waren maar eens mooi rood gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna de hele boel weer mooi in een paar laagjes tectyl gezet. Ik blijf het in de gaten houden, maar tot dusver is er geen reden voor paniek. Het helpt dat de vorige eigenaar me zei dat hij de rubbers rond de deuren en ramen altijd heel nauwkeurig schoon had gemaakt en soepel had gehouden. Ik zou de vloerbedekking nog eens eruit moeten trekken, maar dat lijkt zijn vruchten afgeworpen te hebben.

Toen tijd voor belangrijke dingen. In de auto zijn ze de bekerhouders vergeten. Onder de motorkap gelukkig niet!

Afbeelding

Vervolgens was het tijd om de schroefset even te monteren. Althans dat hadden we gedacht... De laatste keer dat ik samen met Wes een schroefsetje monteerde (onder een Civic, maar dat is qua constructie vrijwel hetzelfde als een 156) zat de hele bende er op 2.5 uur, afgesteld en wel, onder. Dat een Alfa geen Civic-Lego-doos is werd al snel duidelijk. De imbus bouten van de vorken zaten echt muur en muurvast. Dat resulteerde uiteraard al snel in doorgedraaide imbusjes. Wie zet ook ondersteldelen vast met schroefjes uit een Ikea kast?
Uiteindelijk zorgde dat voor een dergelijk tafereel:

Afbeelding

Flex: check, hamer: check, brute kracht erachter: check. Ondanks dat kostte het nog een uur of 2 per kant voordat alles los was.

Afbeelding

Helaas ging het achter al niet veel beter. De twee onderste bouten zaten muurvast, topschotel links kwam ook niet los, imbus in de demperstang scheurde zelfs uit... Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen, maar wel een uur of 10 werk gehad met 2 man die wel enige ervaring hebben met een onderstel wisselen.
Meteen ook maar wat modificaties doorgevoerd. Imbus bouten in de vorken bleken dezelfde maat als die van een Civic. Die dus vervangen voor normale 6 kant bouten van een Honda. Die gaan de volgende keer wel gewoon los als het los moet. Tevens de binnenkant van de dempertorens even schoongemaakt en in de tectyl gezet. Ook daar wil een 156 nog wel eens roeste en ook dar was het bij deze nog allemaal in orde. Dat willen we uiteraard zo houden.
Helaas was het inmiddels donker en begon het te regenen. Dat maakte de tevredenheid over de behaalde resultaten echter niet minder. We hebben echt veel gedaan. Vrijwel een hele bodem kaal gehad en weer beschermd en een schroefset gemonteerd. De schroefset is nog niet tot in detail gesteld (voor zit er 7mm hoogteverschil tussen links en rechts, achter 3mm). Ik rij echter eerst even een week erop. Dan kunnen de veren zich even mooi zetten en dan stel ik hem dan op vlakke ondergrond nog even helemaal mooi.

Vandaag, ondanks het waardeloze weer na mijn werk nog even snel een paar foto's van het resultaat geschoten. Foto's zijn niet geweldig, maar zal zsm. nog wel eens wat mooie plaatjes van de auto schieten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vitorio
Full Member
Full Member
Berichten: 442
Lid geworden op: di okt 06, 2009 14:52
Locatie: Ijsselstein

Re: D-Per4mance - 156 Sportwagon "geen project"

wo aug 03, 2016 12:06

Goed werk! =D>

En inderdaad, de 156 blijft een tijdloze auto, Alfa zou ze zo weer in productie kunnen nemen, nieuwe motortjes er in voor de milieu-eisen en gaan! Ik zou er best eentje willen met een 170pk 1.4 turbo blokje.

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: D-Per4mance - 156 Sportwagon "geen project"

wo aug 03, 2016 12:42

Volgende keer toch maar voorbereiden door enkele dagen/weekje van te voren beginnen met regelmatig de bouten/moeren in te weken met kruipolie? :biggrin:

Dat deed ik altijd wanneer er aan de wielophanging gewerkt moest worden.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Terug naar “Projecten”