Pagina 2 van 3

Re: mijn volgende GTV6

Geplaatst: za dec 03, 2016 22:43
door Alessandro
Dit is een diff zonder sper, dus vast van een GTV6. (want 75 TS heeft wel een sper) De eind overbrenging van 10/41 is gelijk tussen TS en GTV6.
(dus 41 tanden op je kroonwiel en 10 op je pignon)

Re: mijn volgende GTV6

Geplaatst: wo dec 14, 2016 19:53
door gtv1981
de bak zelf is dus van een GTV6

alles een goed afwassen en ik ga bij deze ook de tandwielen verlichten van gewicht
ik hoop zo het verslijten van de 2de versnelling tegen te gaan
wat is eigenlijk de reden dat de 2de versnelling zo kan kraken
het verschil van overbrenging tussen 1 en 2 te groot
of zakt het toerental van de motor te traag door een te groot gewicht

Re: mijn volgende GTV6

Geplaatst: wo dec 14, 2016 20:21
door gtv-racer
Versleten sychro van de 2de versnelling.
De ingaande samenstelling is nogal zwaar uitgevoerd. Dus alle tanwielen wat verlichten kan zeker geen kwaad hiervoor.
Je moet t alleen niet teveel doen zodat ze de benodigde sterkte behouden...

Re: mijn volgende GTV6

Geplaatst: do dec 15, 2016 11:35
door DJ
Roterende massa van de tandwielen is te groot plus toerenverschil dat overbrugd moet worden is bij overgang 3-2 het grootst.
Bak is eigenlijk te degelijk uitgevoerd ipv te gammel wat vaak word beweerd.
Heb me ooit laten vertellen dat de bak op max 400nm is berekend. Heb daar zelf nooit documentatie over kunnen vinden.
Synchro's zijn echter zelfde als van een 105 serie, maar hartafstand van bakassen is kleiner bij 105 serie. Dus kleinere en lichtere tandwielen.
Bak is prima voor de auto's waarop die is gemonteerd. Alleen synchro's zijn wat ondermaats.
Maar dat is inder geval beter dan ondermaatse lagering, kwam gisteren toevallig stukje tegen op FB over Subaru Impreza versnellingbakken.
Dat is ook niet alles zeg maar. (alhoewel je info via FB natuurlijk vaak met een korreltje zout moet nemen, maar foto loog er niet om)

Geveerde koppelingplaat is ook relatief zwaar.
Geveerde plaat in serie met 3 hardyschijven vind ik persoonlijk ook wat overdreven. Denk dat starre plaat ook kan.
Scheelt ook weer circa 400 gram op koppelingplaat.
(uitgaande van TS koppeling, gewichten van originele dubbeplaats gtv6 koppeling weet ik niet!)

Gr
DJ

Re: mijn volgende GTV6

Geplaatst: do dec 15, 2016 11:39
door DJ
Leren terugschakelen met tussengas is ook een goede oplossing!
En geen straf met 2.5V6 soundtrack! :D

Gr
DJ

Re: mijn volgende GTV6

Geplaatst: do dec 29, 2016 11:25
door gtv1981
aan de versnellingsbak wordt beetje per beetje verder gewerkt

maar ondertussen ben ik thuis aan de voorste draagarmen bezig

Afbeelding

maar hoe haal je die uit elkaar :?:



Afbeelding
Afbeelding


zo ver ben ik al :cool:

Re: mijn volgende GTV6

Geplaatst: do dec 29, 2016 12:45
door DJ
Heb je speciale trekker voor van alfa.
Maar werkplaatspers met hulpstukken gaat ook.
Als ik met goed herinner moet die naar voren toe eruit.

Maar zou eerst goed kijken hoe de staat van de bussen is. Nieuwe zijn niet goedkoop, in het geval van imitatie niet perse beter dan goede oude orginele, en het is toch wel wat werk om de bussen te vervangen.

Echter als ik op jou foto's kijk lijkt het alsof scharnier punt niet meer op hart van het gat licht? Dat zou betekenen dat bussen idd vervangen moeten worden.

Om kraken tegen te gaan en boel wat soepeler te laten bewegen worden er ook wel zelf smeernippels op de bussen geplaatst.

Gr
DJ

Re: mijn volgende GTV6

Geplaatst: vr dec 30, 2016 20:43
door gtv1981
nog wat aan het surfen geweest en voor de bak heb ik dit gevonden

http://www.artracing.co.uk/parts-and-services

wat is het voordeel (of nadeel ) van de recht vertande tandwielen in de bak

Re: mijn volgende GTV6

Geplaatst: vr dec 30, 2016 22:40
door Alessandro
Voordeel: sterker. (kan meer vermogen/ koppel aan)
Nadeel: enorm jankgeluid. (dit wil je echt niet in een straatauto)

Re: mijn volgende GTV6

Geplaatst: za dec 31, 2016 09:24
door DJ
Die tandwielsets zijn puur bedoeld voor racetoepassing.

Wat Sander al zegt, geluid is niet om aan te horen.
Extra krachten op je bakhuis omdat kroonpignon krachten niet gebalanceerd worden door schuine vertanding.
Overbrengingen niet bedoeld voor op straat (reken op 4000+ toeren in V bij 120)

En ik denk dat je steil/stijl (?) achterover slaat als je vraagt wat de POA dan is....

Gr
DJ

Re: mijn volgende GTV6

Geplaatst: zo jan 01, 2017 19:34
door gtv1981
Voordeel: sterker. (kan meer vermogen/ koppel aan)
Nadeel: enorm jankgeluid. (dit wil je echt niet in een straatauto)
kun je dat geluid vergelijken met wanneer je met hoge toeren in achteruit rijd :?:

Re: mijn volgende GTV6

Geplaatst: zo jan 01, 2017 19:49
door Alessandro
Voordeel: sterker. (kan meer vermogen/ koppel aan)
Nadeel: enorm jankgeluid. (dit wil je echt niet in een straatauto)
kun je dat geluid vergelijken met wanneer je met hoge toeren in achteruit rijd :?:
Yep, de achteruit versnelling is immers ook recht vertand.

Re: mijn volgende GTV6

Geplaatst: do jan 12, 2017 21:29
door gtv1981
ik heb de lagers uit het middendeel van de bak gehaald

Afbeelding

al 3 van de 4 lagers heb ik nieuw gevonden maar deze vind ik niet



Afbeelding



Afbeelding

Re: mijn volgende GTV6

Geplaatst: do jan 12, 2017 22:35
door HAAK28
Naar de plaatselijke skf boer? Of googlen op typenummer dat er op staat?

Re: mijn volgende GTV6

Geplaatst: do jan 12, 2017 22:46
door HAAK28
Hier zou hij tussen kunnen staan: https://www.lager-techniek.eu/index.php