Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: Busso gezelschap

ma jul 08, 2019 18:54

Chassisnummer was niet meer te redden, dus vanochtend al om 8 uur bij de RDW om een nieuw nummer in te laten slaan, en om half 9 was t alweer gebeurd!
Auto meteen weer bij de garage neergezet voor de APK en die heeft ie ook weer binnen. Weer een jaartje vooruit!

RDW heeft een nieuw nummer gegraveerd onder de achterbank, op de dwarsbalk boven de versnellingsbak zeg maar. Een plek die behoorlijk vrij is van roest bij een 75, dus dat moet de komende 10 jaar toch weer goed gaan :lol:

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: Busso gezelschap

do jul 11, 2019 18:08

Dus vanaf nu bij iedere APK de zitting van de achterbank er uit?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: Busso gezelschap

do jul 11, 2019 18:45

Dus vanaf nu bij iedere APK de zitting van de achterbank er uit?
Die ruk je toch zo omhoog, nauwelijks meer werk dan onder bekleding van de koffer kijken.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: Busso gezelschap

do jul 11, 2019 19:13

Dat is zo, maar liever lui dan moe natuurlijk. :mrgreen:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: Ragazzon voor de V6

ma jul 29, 2019 15:57

Bij het ophalen van een nieuwe voorpijp met de 166, voor de 75, brak zowaar de einddemper af van de middendemper :jumping:

Nu klinkt een 3.2 V6 met alleen een middendemper echt wel extreem vet, maar een beetje asociaal is het wel. Dus er moest iets anders onder, zowel de middendemper als einddemper waren aan vervanging toe. Maar standaard wou ik absoluut niet terugplaatsen, ik stoorde me echt enorm aan die enorme knalpot die onder een verder echt mooie achterkant de boel verstoort. Bovendien ben je zomaar 400 euro kwijt voor nieuwe midden+einddemper (standaard spul) dus dan kan ik net zo goed iets meer uitgeven en echt iets fatsoenlijks halen
Afbeelding

Dus maar een Ragazzon setje gekocht :mrgreen: voorkeur ging eigenlijk uit naar CSC maar dat wordt niet meer gemaakt ofzo, althans er is niemand die het nog kan leveren??

Afbeelding
En ook bewust gekozen voor de 2x70mm eindpijpjes, ipv de 2x80. Ziet er heel subtiel uit, en past naar mijn inziens beter bij het luxe karakter van een 166

En de luchtslang was gescheurd, en nieuw niet meer te koop. 2e hands is ook maar de vraag hoe lang dat goed gaat.
Dus een silicone slang van Autolusso gekocht, die bedoeld is voor een 916 GTV. Aan beide uiteinden moet er een klein stukje vanaf, en je moet andere klemmen gebruiken. Maar dan past het dus wel
Afbeelding

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: Ragazzon voor de V6

di jul 30, 2019 19:37

En een filmpje van het geluid

https://www.youtube.com/watch?v=DHGtoewzmxA

Mist nog een beetje de typische V6 huil, ben benieuwd hoe de uitlaat na 1000km klinkt. Zit er nu net 120km onder

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: Ragazzon voor de V6

za dec 28, 2019 16:16

De 166 loopt nog steeds betrouwbaar,

Laatst schijven + blokken rondom vervangen en de handremkabels. Wie die constructie met die doorvoerrubbers achter het uitlaathitteschild bedacht heeft moeten ze trouwens een mep verkopen.
En weer een oliewissel gedaan, en ook dat is wel te doen maar je moet de oliefilter via de wielkuip doen, van onderuit is echt masochisme.

Helaas sinds de invoering van E10 is een tankbeurt een stuk duurder geworden (E10 wil ik niet tanken) maar ach.


De 75 loopt ook nog, maar heeft weinig gereden de laatste tijd.
Wel een paar leuke updates aan gedaan, zoals een dikkere voorstabi, sportstuur en een open luchtfilter
Afbeelding
Ja ik weet het, warme lucht aanzuigen, geen vermogen etc etc. Maar klinkt echt leuk, en dat is ook belangrijk. En een beugeltje gemaakt om de LMM aan het inlaatspruitstuk te bevestigen.


En ik ben nog steeds niet tevreden over de remmen, dus ik heb samen met een maat iets nieuws bedacht.
Even een sneak preview
Afbeelding

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: Ragazzon voor de V6

za dec 28, 2019 17:30

... zit die klauw nou ondersteboven of heb ik een vuiltje in mijn oog?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: Ragazzon voor de V6

za dec 28, 2019 17:55

ja klopt, maar kwestie van ontluchtnippels en brugleidingkje omwisselen. Doe ik wel als ik alles passend heb.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: Ragazzon voor de V6

za dec 28, 2019 18:04

Ja, is ook een klusje van niks natuurlijk. 16"wiel?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1764
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: Ragazzon voor de V6

ma dec 30, 2019 15:33

rem upgrade, kan nooit kwaad :mrgreen:
lekker bezig :thumbs:

ook al kom ik voor mijn gevoel op straat niets tekort met mijn Alfetta 1.8Turbo, met CL 5 blokken en de std 5-gaats Brembo's..

op de 75Turbo GTA Brembo's gemonteerd, maar die piepen nogal met de CL 5 blokken, dus kan daar beter wat monteren dat koud minder piept :jumping:
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie 1990

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
scarb 5082

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: Ragazzon voor de V6

ma dec 30, 2019 16:15

Idd op straat is standaard prima. En daar leeft deze auto ook 99% van de tijd.

Maar dan moet alles in orde zijn, en ik ben helemaal klaar met de achterremmen. Al te vaak slecht gereviseerde klauwen gehad en ontluchten, blokken en schijven wisselen is een ramp.
Dus daar wil ik het naar buiten brengen (met de 276mm GT schijven en 166 achter klauwen)
Maar hoe ik de achterremmen wil, moet ik voor ook iets doen om een beetje balans te houden. En het is logischer om eerst voor te doen, dan achter. Dan kun je er nog mee rijden tussendoor.

Dus aan de voorkant:
Zoals ik het nu bedacht heb, zijn dit voorremklauwen van een Porsche 944. die zijn namelijk aluminium, lekker licht. En compact. Dit past ruim in een 16" velg, en misschien ook enkele 15". Achteraf had ik andere klauwen gekozen, want zelf reviseren is duur en veel gedoe.
De schijven komen aan de normale kant van de naaf, en zijn 305mm brembo schijven voor een Mercedes met AMG pakket met een stalen (!) hat, die is maar 2,5mm dik en een pak lichter dan een vergelijkbare compleet gietijzeren schijf. Omdat het naafgat niet overeenkomt met de naaf van een 75 en de schijf wel moet centreren, komt er een adapter spacer tussen, maar die hoeft niet zo dik te zijn. Dus mijn wiel komt maar minimaal naar buiten.

De veel gebruikte optie is om 305mm GTA te schijven te monteren, maar dan moet je t naafgat afdraaien met een schuinte er in en weet ik het niet allemaal. Bovendien is dat allemaal een stuk zwaarder dan origineel.

Zoals ik het nu heb, is het wel zwaarder maar niet eens zo heel veel. De schijf is echt licht voor zijn formaat, en de klauwen ook.
Enige modificatie aan de schijf is straks steek 5*98 bijboren.

Adapter voor de remklauwen is ook relatief makkelijk.

En men moet ook iets te klussen hebben he :lol: houdt je van de straat

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: remmenupgrade dichterbij

zo jan 26, 2020 17:01

Even weer wat verder met de remmenupgrade
Om het werkende te krijgen een adapter getekent en 3d geprint door een vriend als prototype
Afbeelding

Goedkoper als meteen laten draaien.

Op die adapter zit de rand waar de schijf op centreert. Daar heb ik steek 5x98 in geboord en even verkeerd om gemonteerd (geen zin om heel de fusee te demonteren inc schijf)
Afbeelding

Serieus grotere schijven!


Ook nog eens wat intensiever gekeken naar het uitlaatgeluid, vond m nog steeds erg veel herrie maken. Op de einddemper lucht gezet (via een compressor en blaaspistool) en dan het uitlaatspruitstuk ingespoten met een sopje. Wat blijkt: het spruitstuk sluit niet netjes aan de op de kop. Helaas, daar was ik bang voor. Want in deze cilinderkop waren enkele uitlaatstuds uitgeboord en getapt naar M10, maar daar was de draad ook al slecht van. Dus ik had M10 naar M8 verloop draadeindes gemaakt en die met speciale hittebestendige loctite er in gezet. Dit heeft even geholpen maar is toch losgekomen.

Voor een M8 helicoil is het gat al te groot. M10 helicoil moet ie nog verder worden opgeboord, vindt ik eigenlijk wel spannend worden. En dan zit ik nog met mijn verloop studs ipv originele M8 studs wat ik liever heb.
Andere optie is mijn oude cilinderkop laten reviseren en daar nieuwe studs inzetten. Maar dat is een duur grapje

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 820
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: remmenupgrade dichterbij

zo jan 26, 2020 19:44

M9 helicoils bestaan ook ;-)

Mooie remmen voor je 75!

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1764
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: remmenupgrade dichterbij

di jan 28, 2020 18:37

mooie upgrade zo.. de std 305mm GTA schijven op mijn 75 zijn idd lomp zwaar vergeleken met de orginele :(

benieuwd naar verdere afmetingen..maar zal dan weer meer moeten aanpassen/laten maken..
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie 1990

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
scarb 5082

Terug naar “Projecten”