kokos
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: wo sep 21, 2005 13:02
Locatie: Den Haag

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6

za apr 09, 2022 22:27

Kun jij svp via PB contact met me opnemen?

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6

za mei 14, 2022 16:26

Weer verder geknutseld.
Ophanging voor de koelwaterbuizen gemaakt. Met beugels aan het kleppendeksel, zodat de buizen in dezelfde frequentie trillen als de motor, wat fijn is aangezien t best krap zit richting de motor om ruimte naar het schutbord te krijgen. De P-clips hebben rubber dus het kan allemaal wel op eigen tempo uitzetten en beetje bewegen. Overigens zijn de beugels zo gemaakt omdat P-clips in deze toepassing altijd hangend gemonteerd moeten worden!

Afbeelding
En nog een beetje geknutseld met het afdekplaatje, zodat die nu ook past. Stukje bij de HRC moest wel weg, redelijk krap maar lijkt op de foto's erger dan dat het is :mrgreen: Olievuldop moet nog naar voren toe.
Afbeelding
Afbeelding

En het expansietankje van de 166 er in gemaakt. Dit omdat ik de routing (en de diameters) van het koelwater circuit 1 op 1 wil kopieren van de 166 zodat dat gewoon werkt zoals Alfa het ooit bedacht heeft. Dat was even knutselen, maar het is wel gelukt.
Afbeelding

En het remote-olie filter ding gemonteerd en AN leidingen gemaakt. Lasnaden maak ik wel netjes als de motor er weer uit is. Maar voor nu zit het in ieder geval vast.
Afbeelding

Nu is het nog even wachten op de uitlaatspruitstukken (iets moois voor besteld 8) ) zodat ik zeker weet dat het koelcircuit gaat passen met de uitlaat. En dan kan ik dat afmaken. Verder ga ik vast beginnen aan het inlaatspruitstuk en kijken of ik de carterpan af kan maken.

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6

za mei 14, 2022 19:44

Das gezellig krap!
:thumbs:
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6

di mei 17, 2022 21:19

Over gezellig krap gesproken, weet iemand hoeveel ruimte er rond de achterste donut bij een V6 transaxle zou moeten zitten?
Volgens mij heeft de V6 een spacer tussen die dwarsbalk en chassis. Maar ook andere v-bak steunen, ik weet het effect van die 2 op v-bak alleen niet.
Heb het nu maar gemonteerd met 2 dikke carrosserie ringen er tussen.

Foto is wat onduidelijk, maar hij draait vrij rond. Net. Vooral rond die handremkabel is het heel krap. Als het geheel onder acceleratie wat tordeert en vervormt (en de bak iets klimt tot de stopper) dan denk ik dat die kabel wel geraakt wordt. Aan de slijtsporen te zien, deed de 4 cilinder donut dat echter ook al...

Maar de koppeling slang vind ik het meest kritische,
Afbeelding

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6

di mei 17, 2022 22:26

Hebben de v6 en Tb niet van die vulstukken tussen balk en koets?

Bij het staartstuk van de motor moeten die er ook tussen, ongeveer cm dik dacht ik.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6

wo mei 18, 2022 07:29

Onder voorbehoud, want lang geleden dat ik er naar gekeken heb en zit op mijn werk in buitenland en kan niet even m'n foto's bekijken of gaan meten in het hobbyhok/
Maar de zwaardere baksteunen (steun+vulplaatje) van een V6 zijn volgens mijn net zoveel hoger als dat vulstrips tussen de carroserie en de dwarsbalk de boel omlaagbrengen. Maw de hartlijn van de koppeling en hardy's blijft goeddeels onveranderd.
Mijn conclusie was destijds dat ze het dus blijkbaar gedaan hebben om andere baksteunen te kunnen toepassen. (groter=langere standtijd zonder ze keihard te moeten maken??)

Gr
D

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6

wo mei 18, 2022 16:01

Dat klinkt wel logisch op zich. Kan me ook niet herinneren dat er bij het hanglager spacers gebruikt worden en dat zou je wel verwachten als je de as recht wilt houden.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6

za jun 18, 2022 20:43

Accu en kabels in orde gemaakt. Oplettende kijker was misschien al opgevallen dat de accubak niet meer in de motorruimte zit. Dat ging niet passen met de koelwater leidingen. Dus de accu naar de kofferbak verplaatst. Ik had al eens de 4 cilinder tank als extra bagageruimte ingezet (afgekeken van sommige race/rally Giulias).
En gelukkig zowel de accubak als de lange accukabels van de 166 er uit gehaald, die kon ik mooi hier in zetten.
Dus accubakje vastgebout in de oude tank, massakabel direct naar chassis (en een link-kabel naar de andere kant zodat het zeker goed is, beetje overkill). Pluskabel zo kort mogelijk naar een 120 amp zekering en dan de kabel de tank uit. Zekering wil je wel, want als je plus kabel ergens contact maakt met het chassis fikt ie af. Een zekering voorkomt dat.
Afbeelding
Kabel uit de tank en bovenlangs gelegd, door een stuk chassisrail heen.
Afbeelding

Onder de auto met P-clips daar waar ik iets meer spanning op de kabel zet om een bocht te maken. Voor de rest dikke tyraps. En ribbelslang eromheen voor extra bescherming. Ik twijfel wel of ik niet nog een stalen beschermkap moet maken voor dat ene stukje kabel wat wat lager hangt. Hoewel de uitlaat nog veel lager gaat hangen.
Afbeelding

Van daaruit gaat het naar een verdeelblokje tegen het schutbord.
Ook de ventilator bekabeling maar gemaakt. Was toch nog een puzzel om de juiste onderdelen te vinden. Want origineel zit een 166 fan op 60 ampere afgezekerd, met 10mm2 kabels. Dat is echt behoorlijk fors. Standaard 75 TS fan is 30 ampere met 4mm2 ofzo...
Maargoed, met nieuwe stekkers, kabels en krimpkous alles netjes gemaakt. Ik ga het relais gewoon lekker simpel via een switch in de radiator laten schakelen. Dat werkt altijd en geeft ook de mogelijkheid dat de fan even doorblaast als je de auto uit zet.
Afbeelding

En in de auto gemonteerd. Inc. extra 16mm2 pluskabel van verdeelpunt schutbord naar dit verdeelpuntje. Want hier wil ik straks ook de relais en voedingskabels van mijn ECU hebben.
Afbeelding

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6

za jun 18, 2022 22:21

Ziet er weer top uit :thumbs:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6

zo jun 19, 2022 09:12

Lekker bezig :thumbs:

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6

ma jun 27, 2022 21:22

Nog steeds in afwachting van wat onderdelen, dus maar verder met wat restklusjes die toch ooit moeten...
De auto moet voor de APK (en omdat ik het wil) een ruitensproeier installatie hebben. Die grote tank past niet meer en is ook veel te lomp.
En zo'n 105 zakje is natuurlijk het snelste en simpelste te maken, maar waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan :twisted:
Dus een dergelijk goedkoop en klein tankje gekocht
Afbeelding
En die bij de claxons weggewerkt met een beugeltje
Afbeelding
En dan met een slang omhoog, maar om daar het kapje op te monteren maar weer eens de 3D printer aangeslingerd.
Eerst uitgetekend
Afbeelding
En dan gemonteerd en wel op een beugeltje.
Afbeelding

Nu nog kabeltje er naar toe en klaar. Beetje overkill maar ach, ziet er wel weer geinig uit en geen lelijke tankjes in de motorruimte


Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1723
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6

di jun 28, 2022 20:02

En afgebeeld naast het kleinste maar (ooit) meest schaarse en meest gezochte 75-onderdeel namelijk:
Het plastic motorkap-steun-clipje!!

(Dit is toch de vervanger die je ooit zelf geprint hebt?)


.

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6

di jun 28, 2022 21:36

Bekende oplossing met dat vaatje daar :D

Afbeelding

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6

wo jun 29, 2022 12:25

Grappig, hoop dat mijn motorruimte er straks ook zo strak bij staat

Terug naar “Projecten”