Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro

za jul 23, 2016 21:14

Die 'grafietkabels' heb ik ook een paar keer geprobeerd maar die bleken helaas niet zo duurzaam. Verder niks mis mee. Voor het geld van de koperen kabels kun je in ieder geval heel wat setjes grafietkabels verslijten.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4357
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro

zo jul 24, 2016 03:18

Die grafietkernkabels heb ik ook wel eens gehad. Op meer dan 2 jaar moet je niet rekenen. Is echt geen goed spul. Maar voor 45 euro voor 10 kabels kan je niet tobben en je kan weer even vooruit.

Radiateur en koeling is doorgaans helemaal geen issue. 75V6 heeft zelfde fan en radiateur. Voor om en nabij 100 euro heb je goede nieuwe radiateur dacht ik.
Lekkage ergens midden in de radiateur die uit zichzelf op houd is erg vreemd.

Gr
DJ

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro

zo jul 24, 2016 13:56

Ik zag dat er ook een bedrijfje in engeland koperen kabels op maat maakt voor een niet te gekke prijs, maargoed we zullen eerst maar eens kijken hoe lang deze het volhouden.

En dat lek, vanuit de bestuurder gezien zit het linksonder, althans, daar drupt het. Ik zag inderdaad dat een radiateurtje niet zo duur is, kan ik tegelijk doen met nieuwe koelvloeistof want dat is ook even geleden volgens mij

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4357
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro

zo jul 24, 2016 14:13

Als je koelvlst vervangt zou je evt eerst een reinigingsmiddel voor koelsysteem erin kunnen kiepen dat schoon maakt en vuil zwevend houd.
En dan verversen. Scheelt misschien nog iets.

Gr DJ

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro

wo aug 03, 2016 22:17

Pfff gisteren paar uur bezig geweest (met hulp, en een brug dat wel) om de schijven en blokken achter te vervangen.
Zat opzich nog genoeg vlees op de blokken maar de schijven waren wel een beetje krom en waren heel gek afgesleten.

Ik zag dat er al veel over de beruchte transaxle achterremmen was geschreven, en ik snap waarom. Man man man.
Inbus asbouten gingen goed los, waren niet vastgerot ofzo. Maar dat terugstellen.... Binnenzuigers ging eigenlijk ook goed maar die buitenste.:evil: De zuigers leken compleet niet naar binnen te bewegen, een beetje geholpen en toen ging het wel. Terugdraaien tot de wielen blokkeerde lukte wel.
Op de rechter zuiger begon er op een gegeven moment ook remvloeistof naar buiten te stromen toen de borgmoer helemaal los was. Maar na het dichtdraaien van de borgmoer lijkt dat wel voorbij te zijn.

Maarja, nu zit het pedaal dus echt heel erg diep. Op zich vertraagt het wel als je het pedaal maar ver genoeg in trapt. Heb al rustig de remmen ingereden, en hoewel het niet heel fijn of veilig voelt remt het wel af. Maar bij harder remmen trekt de auto heel hard naar links.

Vanmiddag dus even de kont omhoog gezet en de remmen iets strakker afgesteld, met een voelermaatje dit keer. 0,15mm geloof ik dat ik hier en daar voorbij zag komen. Binnenste zuigers dus goed gangbaar en zo afgesteld (maar of het goed is??) maar die buitenste zuigers is wel een gehannes. De rechterklauw krijg ik wel teruggedraaid, voelermaatje ertussen en weer naar binnen toe, maar de linker klauw beweegt de inbus met de borgmoer mee en die lijken niet gescheiden te willen worden.... Nu wel een ietsjes hoger pedaal maar nog lang niet zo hoog als dat ie was.

Eigenlijk had ik er gewoon van af moeten blijven :jumping:

Maargoed. Nu is eigenlijk een beetje de vraag wat wijsheid is. Ik weet niet in hoeverre er iets in de klauw beschadigd is, of dat ik de afstelling nog steeds niet goed heb. Of is er lucht bijgekomen? lijkt mij haast van niet maar het kan.
iemand tips/tricks/transaxle wijsheden?

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro

do aug 04, 2016 08:28

als er vloeistof uit kan.....dan kan er waarschijnlijk ook lucht in?
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro

do aug 04, 2016 12:54

Als het met het stelmechanisme niet goed wil lukken, trap je gewoon 1000 keer (of 100 of zo/ bij wijze van spreken) hard op het rempedaal, dan komen de blokken vanzelf wel op de gewenste positie. (dit kan gewoon stilstaand, zonder lopende motor)

Als dat allemaal voor elkaar is (vergeet die voelermaatjes maar, de blokken gaan uiteindelijk toch naar de positie, die ze zelf willen), zou je gewoon een hard pedaal moeten hebben. Zo niet, dan is er toch lucht in gekomen. Ontluchten is dan weer een een project op zich: de auto moet daarbij echt extreem scheef staan met de kont in de lucht! (dat heb je vast ook al gevonden op het forum)

Als de auto scheeftrekt bij het remmen, dan zal je zeker ook eens je voorremmen moeten controleren! Van een remverschil achter, gaat de auto niet echt scheef remmen, maar wordt enkel de kont wat onrustig.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
brolli21
Moderator
Moderator
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro

do aug 04, 2016 18:19

Remblokken gewoon op gevoel stellen dat de boel nét vrij loopt,dat met voelermaatjes is leuk voor het idee,werkt alleen voor geen meter.
Voor de moer/imbus combinatie achter heb ik zelf een sleutel in elkaar gelast,waar ik gewoon een goede 6kant recht op de moer kan zetten,en waar ik dan een imbusdop doorheen kan steken.
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro

do aug 04, 2016 21:01

Goeie tips! Bedankt allen,
Ik zal eens een goedkope dop en sleutel aan elkaar bakken ja, want 6 kant heb ik liever dan de 12kant ringsleutel, daar word alles dol van.

En dan zal er inderdaad ook wel lucht bij zijn gekomen, want een keer of honderd heb ik toch wel zeker op het pedaal gedrukt. Dat wordt een leuke volgende klus.

En de voorremmen zal ik ook eens goed naar kijken dan. Want ik dacht aangezien achter zo'n verschil maakt voor het pedaal gevoel dat een niet werkende klauw ook een gelijke invloed zou hebben betreft het scheeftrekken.

Maar nu eerst even vakantie vieren en dan kijken we volgende week wel weer of t weer goed werkend te krijgen is!

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4357
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro

vr aug 05, 2016 04:22

Belangrijkste is al vermeld (vergeet die voelermaatjes en kont extreem hoog voor ontluchten)
Maar als aanvulling: zet de pennen van de achterremblokken goed in kopervet of keramiekpasta of andere geschikte montagepasta. Gezien de plek waar die dingen zitten wil je niet dat ze vast rotten. Bij straat toepassingen en gebruik van goede pasta komt het echt niet op je schijven of blokken terecht en je krijgt die pennen er tenminste normaal uit de volgende keer.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 648
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Wilp

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro

vr aug 05, 2016 13:25

Hoi Dirk,

Nog een tip, als je achterklauw begint te lekken bij draaien aan de buitenste stelpunten, is het vaak zo dat het segerringetje er niet meer zit. In de stelschroef zit een sleuf waar deze in hoort. Dit segerringetje steunt als het goed is af tegen de borgmoer en voorkomt bij afstellen dat de stelschroef naar binnen de klauw in wordt gedraaid. Soms is ie weg en dan draai je de stelschroef dus in de klauw, voorbij de afdichting waardoor ie gaat lekken. En het afstellen van de zuiger lukt dan ook niet....

Succes!

Gr. Martijn
Alfa75 1.8 ‘86 -- 1750 Berlina ‘71 -- 159 SW 2.0jtdm '11

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro

vr aug 05, 2016 14:11

En als je te fanatiek aan het stelmechanisme draait, springt de seger-ring er vanzelf af.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro

vr aug 05, 2016 15:03

Na jaren lastig doen met slecht passende ringsleutels, een jaar of vijf jaar geleden eindelijk ook maar zoiets gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Gewoon van een afgezaagde pijpsleutel, dat is sterk zat. (officieel aanhaalmoment is slechts 15 Nm)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro

ma aug 15, 2016 17:50

Zo als we het aanpakken dan doen we het ook maar goed, dus het een en ander aan goodies binnengekregen. Ook de tip van de pijpsleutel meegenomen en een mooi tooltje gemaakt.

Afbeelding

Gereviseerde klauwen (met dank aan Jacco). Zaten Tarox blokken bij, dus die gaan we maar gebruiken.

En staalomvlochten remslangen. weet ik zeker dat de slangen goed zijn en qua prijs maakt t niet zo veel uit met gewone, dan kun je net zo goed de betere keus nemen.

Helaas heeft de webshop de verkeerde geleverd want de achterste slang is 10cm te lang. Gelukkig past Goodrich m gewoon aan, maar ja dan ben ik wéér 2 dagen verder.
Oh en omdat een paar van de inbus bouten niet zo'n frisse kop meer hebben wil ik daar eigenlijk ook nieuwe voor, maar dat schijnt toch lastig te zijn.....

Maargoed helaas staat de auto dus al een paar dagen op bokken en dat gaat ook nog wel even duren, waarschijnlijk woensdag pas dat ik alles compleet heb en dan moet t ook nog ontlucht worden, en dan de voorremmen nog!

En de achterlichten doen het ook niet meer, dus dat wordt ook nog even een geklooi, hopelijk gewoon slecht contact.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4357
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro

di aug 16, 2016 17:27

Achterlichten als je toch bezig bent ff extra massa maken. Van massabaan op de lampenhouder rechtstreeks naar carrosserie.
Werkt het nu niet dan heb je voor de toekomst profijt van.

Imbusbouten van de aandrijfassen? Bij TS M8x1 klasse 10

http://www.classicalfaparts.nl/ShowArti ... ArtID=8273

Weet niet of dit nou de goede lengte is. Die aan de bak zijn langer dan bij wiellager omdat schijf er nog tussen zit.

Gr
DJ

Terug naar “Projecten”