DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: remmenupgrade dichterbij

ma apr 27, 2020 07:23

Ik denk dat Dirk bijna net zoveel clipjes mag maken als het aantal 75's dat er nog is.
Want bij de meeste zal dat ding wel kapot zijn (bij die van mij ook Dirk :lol: )
Ja idd.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: remmenupgrade dichterbij

ma apr 27, 2020 08:55

Ik heb het altijd opgelost met zo'n klemmetje van de zonneklep, maar een printje is natuurlijk netter.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1723
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: remmenupgrade dichterbij

ma apr 27, 2020 20:59

Ik heb het altijd opgelost met zo'n klemmetje van de zonneklep

En bij zoiets denk ik dan: Waarom heb ik dat zelf nog nooit bedacht...? :-k #-o

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: door blijven hobbyen

ma okt 26, 2020 18:37

Na voorzichtige verkooppogingen toch besloten om de auto maar te houden en er wat extra liefde (lees: geld) in te stoppen om vooral al die irritatie puntjes op te lossen.

Dus wat is er allemaal aan gedaan (geen foto's van):

Gloednieuwe voorruit. De oude zat helemaal onder de steenslag, witte vlekken, krassen enzovoorts. De sponning was overigens 100% roestvrij wat ook een unicum is voor deze auto.

Supersprint uitlaatspruitstuk en voorpijp. Ein-de-lijk een gasdichte uitlaat en het geluid is echt super nu. Wauw dat maakt veel uit zeg. Voorpijp was een ramp om te monteren, maar hij hangt wel 2cm hoger dan origineel dus dat was het wel waard.

Voorophanging ook nog +-1cm hoger gezet. Klusje van niks, torsies waren 3 jaar terug al los geweest en toen heb ik ze ingevet. Wilde namelijk voorkomen dat ik mn supersprint stukreed op drempels. Moet wel nog even de sporing checken.

En de motor is er ook nog uit geweest. Er is een nieuw staartstuk rubber op gekomen (dit had ik gewoon moeten doen toen ik het vliegwiel had vervangen..... :oops: ) en een gereviseerde cilinderkop plus wat pakkingspul.
Dat staartstuk had ik veel eerder moeten doen. Ik heb nu ook voor het eerst sinds de 'restauratie' een trillingsvrije auto. Dat PU opgevulde staartstuk kan dus schijnbaar enorm veel trillingen doorgeven die een originele niet doorgeeft. Absoluut geen aanrader dus om iets anders te monteren dan origineel.

Ook de carterpan pakking vervangen, en wat vond ik daar in die carterpan? Een propje van de krukas..... De motor had niet eens echt verkeerde oliedruk dus echt een wonder dat dat goed is gegaan. Maarja die in ieder geval maar goed teruggezet (speciale loctite en omgeslagen) en waarempel: veel meer oliedruk :twisted:

En verder ook nog de dorpel/wielrand linksachter aangepakt. Ik meende dat dit wel meeviel, omdat het redelijk hard aanvoelde en ooit al eens 'gelast' was. Bewust tussen haakjes, want het bleek gewoon stukjes metaal die over de roest gelijmd waren en met kit afgestreken....

Afbeelding
Dus de slijptol erin en doorgaan tot je schoon metaal tegenkomt (kijk hoeveel er al weg is...)
Afbeelding

En hier zit het meeste er al weer terug op. Niet Alfachirurg niveau maar wel stevig en je ziet er toch niks van met de sideskirts en verbreders.
Afbeelding


En tenslotte ook de achteras er maar onder geknutseld. Mooi man. Bijzondere constructie blijft het toch.
Eerst de oude er onder uit
Afbeelding
En de nieuwe klaar om er onder te gaan (spacers geslepen uit de oude remschijven)
Afbeelding

Maar eerst iets fabrieken voor de handremkabels. Uiteindelijk zo weten te maken dat er niks is aangepast aan de kabels zelf. Wat wel zo makkelijk is met vervangen in het achterhoofd. Dus de 75 kabel gaat naar een constructie waar 166 handremkabels in zitten.
Afbeelding

En dan een hoop gekloot met blokjes hout en diverse krikken het ding weer op zn plek gehangen (ik moet een brug hebben)
Afbeelding

En het eindresultaat, remmen buiten in de wielen :mrgreen: lijkt bijna origineel
Afbeelding

Gebruikersavatar
d8cosh
Member
Member
Berichten: 212
Lid geworden op: vr jun 18, 2010 00:10

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: door blijven hobbyen

ma okt 26, 2020 20:47

Goed bezig Dirk!

Gebruikersavatar
BramVR
Newbie
Newbie
Berichten: 34
Lid geworden op: do apr 02, 2020 14:02

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: door blijven hobbyen

di okt 27, 2020 13:59

(ik moet een brug hebben)
Hebben we dat probleem niet allemaal? :lol:

Ziet er goed uit!
Alfa Romeo 33 QV (1988)
Alfa Romeo MiTo QV (2010)

Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 368
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: door blijven hobbyen

do okt 29, 2020 16:45

Je hebt er flink werk van gemaakt! Jouw 75 is flink opgefrist met al dit werk. Lekker bezig.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: door blijven hobbyen

do okt 29, 2020 16:55

Goed bezig inderdaad!

Op zich is het met een brug niet veel eenvoudiger om de complete transaxle op zijn plek te hangen.
Maar je heb sowieso een brug nodig :wink: , ik ook, maar die neemt teveel plaats in.

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 820
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: door blijven hobbyen

vr okt 30, 2020 08:24

neemt teveel plaats in.
Afbeelding

:jumping:

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: door blijven hobbyen

vr okt 30, 2020 21:55

Ja, zo hoog is het niet bij mij :jumping:

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1764
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: door blijven hobbyen

za okt 31, 2020 20:28

flink bezig geweest :thumbs:

dat met je prop uit de krukas, is gelukkig nog goed afgelopen :mrgreen:

remmen aan de buitenzijde, lijkt me best fijn met onderhoud enzo :jumping:
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie 1990

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
scarb 5082

Gebruikersavatar
jef 75
Guru
Guru
Berichten: 1596
Lid geworden op: za apr 15, 2006 20:59
Locatie: 75-City

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: door blijven hobbyen

ma nov 02, 2020 17:35

Het is meer werk ,je moet het wiel demonteren! :-)

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: door blijven hobbyen

ma nov 02, 2020 18:47

Maar geen afstellen van klauwen meer nodig :thumbs: .. en dus ook geen vastzittende stelmechanieken meer die gaan lekken als ze los komen.. :evil:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: door blijven hobbyen

di nov 03, 2020 20:31

Ik kan jullie verzekeren dat een wiel eraf pakken om te ontluchten echt 1000x beter is dan op je rug lopen te klooien met remnippels waar je nauwelijks bij kan.
Laat staat dat je met 1 bout loshalen de klauw wegklapt van de schijf en de blokjes vervangt ipv die kleine veerclipjes vinden
en je hoeft inderdaad niks te stellen. Paar keer op pedaal drukken is genoeg.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: nu met dikke remmen!

zo dec 20, 2020 17:15

Tijdje terug eindelijk mijn custom adapters binnen gekregen (7075 hard geanodiseerd), en vandaag eindelijk het af kunnen maken. Was toch niet helemaal plug en play, omdat 1 van de gaten in de linker fusee niet in het midden geboord zat, en ik alles op t rechter wiel had gemaakt, waar dat wel zo was. Maar goed, 2 minuten met een lamellen schijf en t paste wel. Ook netjes koperen leiding gebogen zodat ik geen remslang recht in de remklauw hoef te draaien. Zoals Alfa dat origineel ook had.


Voor:
Afbeelding
Afbeelding

Na:
Afbeelding
Afbeelding


Had een 24mm hoofdremcilinder uitgezocht maar bleek dat de ingang voor t vloeistof potje te groot waren. Dus toch uitgeweken naar de standaard 25mm Ducato hoofdremcilinder en dat paste perfect.

Eventjes kort proefgereden (rond de kerk zeg maar) en so far so good. Er loopt niks aan, pedaal voelt ook goed.

Heb ik al eens verteld dat ontluchten echt heel makkelijk is als je niet onder de auto hoeft te kruipen? :mrgreen: :mrgreen:


Volgende stap is voorzichtig inremmen en alle bouten/moeren nog eens nalopen. En nog eens ontluchten voor de zekerheid.


p.s.: het doel van dit projectje was om een goed remmende 75 te krijgen, en dat helemaal zelf te ontwerpen. Dat is voor mij deel van de fun. Want wil je dat ontwerp proces niet door, koop dan een Tarox set. Is wel wat duurder, maar ook in 1x goed.
Wat ik nu voor op de auto heb zitten koste mij 900 euro. (schijven, blokken, adapters, klauwen, revisiesetje) maar niet alles is in 1x goed gegaan dus daadwerkelijke uitgave zijn hoger.

Terug naar “Projecten”