Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: andere motor?

vr sep 10, 2021 16:07

Leuke vooruitgang steeds in dit topic :thumbs:

Je emu kan ook een electronische gasklep aansturen vermoed ik. Eigenlijk is dat wel leuker als met een gaskabel, je kunt dan bv de response ook regelen. Grote gasklep is zo gevonden en voor het pedaal zijn er ook makkelijke oplossingen.

Alu lassen is echt voor specialisten. Zelf doen is altijd leuk maar achteraf baal je als de lassen dan niet zo mooi zijn. Alles zelf op maat maken en hechten en dan af laten lassen door een echte lasser is dan misschien een bevredigend alternatief, en ook betaalbaar. Kiwiparts.nl laat ik al mijn alu laswerk doen bv.

Carterpan lassen is lastig, lekt vaak daarna. Je kunt ook een spacer plaatsen om ruimte voor de pomp te krijgen, volgens mij recent nog iemand op Facebook gezien die wat onderdelen aanbood voor 24v swaps. Maakte ook een oliefilter adapter meen ik.

Kijk vooral ook op het alfagtv6.com forum. Daar staat heel veel informatie over 24v swaps.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: andere motor?

vr sep 10, 2021 19:03



-cardanas wordt van een v6/turbo. Met zo'n kooi voor de voorste donut. Versnellingsbak blijf ik bij een TS bak (icm v6 driepoot flens) vanwege de ratio's die op straat wat meer zin hebben. Ja dat is wellicht onverstandig gezien het vermogen maar dat zien we dan wel weer.

V6 en turbo cardanas zijn niet gelijk :wink:


Gr
DJ

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: andere motor?

za sep 11, 2021 11:08


Carterpan lassen is lastig, lekt vaak daarna. Je kunt ook een spacer plaatsen om ruimte voor de pomp te krijgen, volgens mij recent nog iemand op Facebook gezien die wat onderdelen aanbood voor 24v swaps. Maakte ook een oliefilter adapter meen ik.
als je de facebook pagina/persoon van die 24v delen via PB door kan sturen, graag!

Goeie tips. Ga in ieder geval een ac/dc tig aanschaffen en dan kijk ik wel hoever ik kom. Hechten en laten aflassen is een goed idee op zich.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: andere motor?

za sep 11, 2021 14:46

"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: andere motor?

za sep 11, 2021 17:22

Super! heb al contact gehad en zo'n filter plaat besteld. Dat scheelt enorm veel gedoe en ook niet duur.
Overigens eindelijk de 3.2 uit de 166 gehaald.
Via de bovenkant, en op zich ging dat goed aangezien de auto toch uit elkaar ging en niet alles heel hoefde te blijven. Bovendien had ik echt geen toegang tot een brug met deze auto.

Maar wil je dit met een auto doen die je ook weer in elkaar gaat zetten: alsjeblieft doe het met een 2 kolommer en laat de airco netjes af.
Ik heb in dit geval de compressor en condensor gewoon laten zitten in de auto.
Afbeelding

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1764
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: andere motor?

zo sep 12, 2021 09:29

oei... wat een leuk project ben je nu weer mee begonnen :mrgreen:

V6 klinkt super natuurlijk, en tunen van een 4 cil. om een zelfde vermogen te krijgen is ook niet gratis :jumping:
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie 1990

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
scarb 5082

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: andere motor?

ma sep 20, 2021 22:16

Ik heb er geen kaas van gegeten, maar kan je dat blok in je auto "gewoon" een kwartslag draaien?
'gewoon'
Staartstuk en motorsteunen van een transaxle v6 passen, daar is dan ook een heel eind alles mee gezegd :mrgreen:
maargoed, das nu net t belangrijkste. Alhoewel, het gaat in een 4 cilinder koets dus daar moet toch in gelast worden. Maar dat is relatief makkelijk.
Afbeelding
Afbeelding

Startmotor van een transaxle past zo goed als, maar ik ga toch kijken of ik die van de 24v er op kan maken. Kleine aanpassing aan transaxle staartstuk of een custom tussenplaatje moet dat wel mogelijk maken.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: andere motor?

di sep 21, 2021 17:19

Zou zeker voor de moderne startmotor gaan. Oude is lomp, groot en zwaar. Moderne type geeft ook meer ruimte voor uitlaat spruitstuk.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6

za jan 29, 2022 22:36

Laatste momenten van de oude Twinspark
Afbeelding

En 1ste passing van de 3.2
Afbeelding

Zoals verwacht best wel krap, maar wel te maken
Afbeelding
Afbeelding

De motorsteunen moeten nog aangepast worden, nu ligt ie er half in (elke steun heeft één bevestigingspunt wat hetzelfde is als bij de 4 cilinder)

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1764
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6

zo feb 06, 2022 08:43

oeff... foto van de 3.2 Busso in de 75 zal wel motiverend werken,ook al is het alleen nog maar proef passen 8) :thumbs:

wel een leuk idee voor in mijn 90, mocht die niet in de verkoop geraken :jumping:
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie 1990

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
scarb 5082

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6

zo feb 06, 2022 12:27

Je zou nog kunnen overwegen om de olievuldop te verplaatsen op het kleppendeksel. Komt nu niet zo fijn uit met de hoofdremcilinder.

In het verleden heb ik gewoon een plaat onder het stuk van het motorrubber gelast, tegen de originele stalen steun. Werkte perfect. Met het rubber erop even het gat afgetekend voor het andere boutgat en meteen een moer er in gelast.

Thermostaat heb ik in mijn giulia jtd ook achterin zitten. Gewoon met een RVS buis naar voren gegaan, in mijn geval onder het uitlaatspruitstuk door. Werkt perfect.

Mooi werk. :thumbs:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6

zo feb 06, 2022 17:57

Olievuldop moet ik idd nog even aankijken. De dop moet er daadwerkelijk af anders krijg ik de motor er niet in :mrgreen:
eenmaal op zn plek gaat t wel.

En idd wil ik de thermostaat lekker laten zitten. Er is wel ruimte om met 2 RVS buizen naar voren toe te gaan. En met een GT 3.2 of GTV 916 radiateur heb je ook beide aansluitingen links, dus dat maakt t nog net iets makkelijker

Motorsteunen zitten er ondertussen al in. Heb t inderdaad op die manier gedaan. Moeten aan de onderkant nog afgelast worden, maar dat doe ik wel als ie weer op n brug staat
Afbeelding

En n nieuw stukje speelgoed gekocht 8)
Afbeelding

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6

za mar 05, 2022 21:02

Zo, weer wat vooruitgang geboekt.

24V startmotor kunnen monteren. Gaten komen uiteraard niet overeen met staartstuk, maar op basis van een sjabloontje van de 166 v-bak gaten geboord voor 2 van de 3 bouten. Dan houd je echt heel weinig vlees over, dus een beugel eromheen gemaakt die met enkele bouten weer aan t staartstuk vast zit. Helicoils in t staarstuk gezet, iets meer vertrouwen in dan getapte draad in aluminium.
Afbeelding
Was nog wel echt een gepriegel, want t rondsel van de startmotor versus de starterkrans komt echt heel nauw. Maar wel goed functionerend gekregen. Solenoid er even afgehaald, dan kun je makkelijker het rondsel naar binnen en buiten brengen. Let op: er zit geen 75 v6 vliegwiel op!

Verder ook een oplossing voor het oliefilter gevonden. Adapter plaat is al eerder in dit topic genoemd, maar als je de 24v dynamo en beugel wil gebruiken, dan gaat dat niet. Maar: met een 'remote' olie filter adapter gaat dit wel lukken. Nu nog slangen maken en een plek voor t filter zoeken, maar dat komt later. Dan moet eerst de uitlaat er op zitten. Lijkt krap, is het ook, maar AN fittingen passen wel.
Afbeelding

Verder zit er een lekker licht vliegwiel op ondertussen, met de starterkans op de plek van een 166 starterkrans. dat maakte de startmotor heel wat makkelijker om te monteren. Dit vliegwiel heeft ook een 60-2 trigger wheel, maar dat blijkt toch niet te werken, ik heb toch geen plek voor de sensor helaas....
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En om dit vliegwiel ook nog te beschermen een nieuw afdekkapje gemaakt op t staartstuk
Afbeelding

En dan de reden waarom ik graag de originele dynamo en plek heb willen houden. Alle accesoires op de multiriem kan ik nu origineel laten. En ook de loop! ja, dit hoort zo bij de waterpomp :mrgreen: En ik hoef me ook niet zorgen te maken over uitlijning etc. Enige wat ik heb moeten doen is de stuurpomp iets omlaag moeten brengen omdat door het ontbreken van de aircopomp de riem anders de spanrol zou raken. Voor nu een doorgeknipte riem er op om de lengte te bepalen.
Afbeelding

En omdat mijn vliegwiel idee helaas toch niet blijkt te werken, dan maar een alternatief bedacht.
Enige juiste plek moest dan toch de krukaspoelie worden. Ik zie wel eens 24v swaps met een 60-2 trigger wheel op de buitenkant van de originele poelie. Echter, die zit via gevulcaniseerd rubber op de binnenkant vast. De buitenkant oscilieert/tordeert dus apart van de binnenkant. Heel comfortabel en stil, maar bijzonder onverstandig om je timing op te baseren. Dat gaat nooit lekker werken. Bovendien heeft deze poelie er ook al 3 ton opzitten en heb je kans dat het rubber sws loslaat.

Dus maar een massieve poelie gekocht een trigger wheel. Binnenkort eens afspraak met een draaibank maken..
Afbeeldingf

Tot dusver de updates!
Nog genoeg te doen, maar toch blij dat ik enkele lastige puzzelstukjes heb af kunnen tikken.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6

za mar 05, 2022 22:02

Dat vliegwiel is mooi.. :D

Leuke updates weer. :thumbs:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6

za apr 09, 2022 17:06

Druk bezig geweest met het koelsysteem.
Eerst een grotere radiateur er in gezet. Van een 3.2 GT. En een grote fan er op gemaakt. Om dat passende te krijgen een nieuwe radiateurbalk gemaakt. Maar nu zit t net vrij allemaal met voldoende ruimte richting chassis en standaard stuuroliekoeler.
Afbeelding

En toen een beetje de loodgieter uitgehangen met wat RVS buis en een mix van slangen en t passende gemaakt. Moet nog wel afgelast worden.
Afbeelding
En t past met genoeg ruimte richting het schutbord.
Bovenste slang:
Afbeelding
Onderste slang (wat moeilijker te zien, maar t past echt)
Afbeelding

Stuurleidingen liggen nog niet gefixeerd zoals t straks moet komen te liggen.
Er zal wel wat isolatie/hittewerend materiaal hier en daar moeten, maar an-sich ligt alles voldoende vrij.

Nu nog wat beugels maken zodat de koelwaterpijpen ook netjes op hun plek blijven.
En nog t expansievat, kachelslangen etc etc. Maar met het koelsysteem gaat het dus vrij aardig tot nu toe.

Terug naar “Projecten”