Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro

do aug 25, 2016 21:03

Nieuwe hoofdremcilinder en compleet nieuwe leidingen later blijft het gewoon k*t. Ontluchtingsnippel op n klauw achter dicht niet af, olie loopt door de nippel naar buiten. 3 verschillende nippels geprobeerd maar t blijft lekken. ik ben er nu behoorlijk klaar mee... Dit soort onzin had ik nooit met m'n 33

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro

vr aug 26, 2016 09:01

Tot dusver eigenlijk uitsluitend aan mn 105 Giulia gesleuteld en 156's. Vorig jaar ook voor de eerste keer de remblokken van mijn toenmalige 75 daily moeten wisselen. Niet gehinderd door enige kennis en/of routine ook ff flink lopen kl*ten, maar met mijn technische steun & toeverlaat Marco via telefoon/app foto's toch uitgekomen. Ik weet niet meer precies hoe & wat, maar de truuk zit (inderdaad) in het (te) ver indraaien van de stellers/nippels.

Los daarvan vind ik het een onmogelijke en onnozele constructie. Scheelt onafgeveerd gewicht ? Nounou... Lekker belangrijk op een straat auto. Nagenoeg geen transaxle-racer die nog met schijven-aan-het-diff racet: diff/bak schijnen de olie flink op te (kunnen) warmen.

Waarom ga je niet over naar "normale" schijven in het wiel ? Velen gingen u al voor, en ook mijn zojuist aangeschafte 116-Juul heeft (ik geloof 156) schijven in de achterwielekes met 75 TS (lichtmetaal dus) vóórwiel klauwen aan de achterkant. Ontluchten en remblokken wisselen is dan peanuts. Ik heb deze conversie zelf nog nooit gedaan/weet niet precies hoe & wat, maar ik denk dat je maar met je cyber-vingers hoeft te knippen hier & iemand zal het "recept" wel ff posten. Als je het zelf niet wilt/kunt/zin hebt breng je 'm ff naar Marco van Doorn.

Succes, en laat je door zo'n onnozele achterrem constructie niet van je 75-plezier beroven !!
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1229
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro

vr aug 26, 2016 16:50

O dit is zo herkenbaar. Met Fabio ook eindeloos met mijn snufferd tegen de bak gelegen terwijl je op gevoel een tegendraads inbusje zo dient te verdraaien dat het wiel net vrijloopt. Maar keep cool. Ik heb destijds, in een vlaag van woede, mijn handremkabel doorgeknipt om de klauwen te kunnen demonteren. En als je het hebt over k** klusjes, dan is het vervangen van een handremkabel bij een transaxle nog erger. Ik heb overwogen om gewoon een anker te kopen om die uit het raam te flikkeren als ik zou moeten remmen.

Ontluchten kreeg ik ook niet lekker. Ook al zet je de kont tegen het plafond. Ik ben naar een remmenboer geweest die goed spul ervoor had, dan is het zo gepiept. De rit er naar toe is dan wel spannend.
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro

vr aug 26, 2016 17:14

Het erge is dat alles gewoon nieuw en gangbaar is. De klauwen stellen perfect , ik kan er goed bij en bijna alles gaat los en vast zonder problemen. De handrem werkt ook perfect. Had vandaag in een half uur de klauwen los van de bak. Maar ja ondertussen zit ik met klauwen die waarschijnlijk een slecht pasvlak voor de nippels hebben en wat moet ik daar nu weer mee, hier in de regio tot nu toe nog niemand gevonden die er wat mee kan. Marco van doorn is leuk maar dat is toch iets te ver weg, zeker met een auto zonder remmen.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro

za aug 27, 2016 22:55

Maar ja ondertussen zit ik met klauwen die waarschijnlijk een slecht pasvlak voor de nippels hebben en wat moet ik daar nu weer mee
Aluminium of koper ringetje ertussenin ?
Klein beetje uitboren met een boortje, dat je hebt geslepen met de juiste hoek? (dezelfde hoek als van de punt van de nippel)
Maar eigenlijk gewoon de klauw terug sturen i.v.m. garantie, toch?
Zomaar enkele mogelijke oplossingen. Dat niemand in jouw omgeving daar op kan komen...
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro

wo sep 07, 2016 23:32

Nou toch maar een nieuw setje klauwen gehaald, had geen zin om te kloten met o ringen. Misschien dat ik die klauwen nog ergens opnieuw laat boren en tappen ofzo maar dat heeft geen haast. Wel mooi gemaakt door Alfaholics in ieder geval.... Klauwen komen uit 2013 dus garantie is niet echt sprake meer van.
ondertussen staat de auto al 1,5 maand stil en dat schiet niet op. Hele tijd bedelen om een auto te lenen is ook niet leuk.

Leidingen nieuw, slangen nieuw, hoofdremcilinder nieuw, remklauwen achter gereviseerd. Ontlucht met eezibleed en trappen icm met slangetje met terugslagklep en uiteraard de kont zo hoog mogelijk maar nog steeds remt die auto voor geen meter. Pedaal zit tot de bodem.

Ik geef het op, dus hij gaat naar een garage die m hopelijk in orde krijgt.

/rant

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1229
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro

wo sep 07, 2016 23:51

Heb ik uiteindelijk ook gedaan. Met een professionele ontluchter is het echt zo gepiept. Ik kreeg destijds nog de tip trouwens om het rempedaal helemaal in te trappen en te fixeren en het geheel zo een nachtje te laten staan. Kan de lucht zich aan het eind van de leidingen verzamelen. Vervolgens weer ontluchten. Hielp bij mij voor geen meter, maar misschien bij jou wel.
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro

do sep 15, 2016 22:21

Remmerij is goed ontlucht. Bij het ophalen van de auto remde die vrij slecht, pedaal heel diep ,gek schrapend geluid af en toe (waarschijnlijk remdrukverdeler)

Maar we hebben het over zelf helende alfa techniek, en dus na een week of wat rijden remt de auto eigenlijk best prima, pedaal is ook hoger gaan zitten :mrgreen: Als je meteen hard trapt dan gaat er iets fout in de HRC/verdeler maar als je de eerste cm rustig in trapt kun je daarna gewoon vol trappen en is het pedaal ook gewoon lekker stevig.

En dan remt ie ook echt behoorlijk goed! Bumper naar de grond en gezicht in de voorruit

Kortom voorlopig rij ik er rustig mee door, en dan kijken we over een paar maanden wel of er een nieuwe HRC en verdeler op moeten.

Op de planning staat ook om een keer de kleppen te laten stellen. Oh en de antenne is afgebroken :lol:

Ik kan weer lachen :thumbs:

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro

wo sep 28, 2016 22:31

Met dank aan forumleden de gouden tip gekregen om eens naar de lucht massa meter te kijken wat betreft het stotteren op constant toerental a 2000-2500 toeren.

LMM eruit, luchtfilter bak er af met 4 10mm boutjes.
Afbeelding


Met een stanleymes de kit er uit snijden onder het deksel, en dan voorzichtig loswippen, wat dit stukje techniek blootlegt. Wat je ook doet, blijf van dat tandwiel af! dat heeft Bosch heel precies zo ingesteld, daar ga je niks aan verbeteren
Afbeelding

Als de klep beweegt dan gaat wijzertje mee, en die sleept over die zwarte koolstof baan. Daar zit het euvel, die is ingesleten. Om eens dichterbij te komen moeten de 4 grote schroeven op het zwarte frame los. Deze zitten met loctite vast, dus goed drukken bij het losdraaien
Dan kan het paneeltje aan de kant. Die zit alleen vast met een kabel aan het wijzergedeelte, aan de prinplaat zitten geen kabels vast.
Afbeelding

Hier (met flits) kun je goed zien dat de baan flink is ingesleten. De weerstand klopt dan niet meer en de lmm stuurt verkeerde signalen naar de ECU die de brandstofinspuiting verkeerd aanpast
Afbeelding

Helaas kun je deze variant niet zo verstellen als bij sommige andere Bosch LMMs. die hebben een in hoogte verstelbare wijzer, en dan kun je m dus hoger zetten en het armpje iets buigen. Dat gaat niet.

Geen nood, er zijn nog 2 dingen die je kan doen. Als eerste alles goed schoonmaken met een wattenstaafje en Isopropyl alcohol.
Dan de 3 schroefjes losdraaien die de koolstofbaan en printplaat vasthouden
Afbeelding


Dan kun je het hele plaatje ietsjes naar boven of naar beneden schuiven. Hou hem daar vast en schroef de 3 schroeven weer goed vast.
Helaas ging bij mij de bovenste schroef niet los en draaide die meteen dol (met goede schroevendraaier en veel kracht nog wel) dus ik kom de plaat niet zo ver bewegen als dat ik zou willen.

Nu komt het armpje op een stukje verse baan terecht, en stuurt de LMM weer goede waardes door. Beetje lijm in de rand van het deksel en terug erop zetten.

Resultaat: merkbaar beter constante loop tussen de 2000 en 2500 toeren. Niet perfect in mijn geval maar dat komt doordat het plaatje niet genoeg naar beneden kon vanwege die dolle schroef.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro

do sep 29, 2016 10:38

Goed bezig! :thumbs:

Tip: LMM goed fixeren in de bankschroef, dan een goed passende (duh) schroefdop, de luchtsleutel er goed strak op en hoppa, los!
En als zelfs dat niet wil (kan ik me niet voorstellen, maar toch...) sleufje in de kop dremelen en dan hetzelfde, maar dan met platte schroefdop.

Gezien hoeveel ongebruikt weerstandsbaan er nog over is, moet het zeker kunnen lukken, deze LMM weer z.g.a.n. werkend te krijgen. (en dan kan ie vast weer 20+ jaar zijn functie naar behoren vervullen.)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro

do nov 03, 2016 20:52

Afbeelding

En daar sta je dan op je stageadres. Auto sloeg niet aan, ging wel rond.
Gerelateerd aan mn technisch topic wat ondertussen haast een apart project is geworden :shock:

Maargoed, hulde aan de ANWB. De beste man was liefhebber van oude auto's en heeft een vol uur gewerkt.

Uiteindelijk bleek er bij de hoofdrelaitjes t een en ander fout te zitten. Missende schakel en hoofdstroompjes en weet ik niet wat. Volgens hem zat t niet in de relais zelf. Hij had t hoofdrelais helemaal rechts gebypassed, en van daaruit een kabeltje ingeprikt waar t brandstofpomp relais zat. Toen startte de auto en kon ik weer thuiskomen :thumbs: wel thuis die draadjes er uit om de boel te laten stoppen.

Dus dat wordt dit weekend maar eens met een multimeter aan de gang en de bedrading nalopen. Nieuwe relaitjes komen er ook op natuurlijk.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro, blok kapot?

do nov 10, 2016 00:21

Bedradingprobleem gevonden, stuurstroom van het hoofdrelais was doorverbonden ergens met een cheap kabelschoentje dat geen contact meer maakte. Netjes gesoldeerd en t werkt weer.

Maar t duurde geen 3 dagen of het volgende probleem duikt op.
Afbeelding

Ik zag een plasje onder de auto liggen. Even motorkap omhoog en werd meteen onaangenaam verrast door druppels olie in mn nek. Alles zit onder de olie, zelfs de motorkap. Alles glimt op zn best dat wel. Ook meteen op de foto te zien: Magnecor kabels en een nieuwe radiateur.


Maargoed. olie lekkage. Ik heb er zo'n 120km mee gereden voor ik het in de gaten had. Peilstok zat nog op halverwege, oliedruk meter heeft ook niks geks laten zien. Olie toevoer is dus waarschijnlijk in orde gebleven, hoewel ik m wel wat rauw vond klinken. Maar dat kan misschien ook de kou zijn.

De lekkage lijkt van vrij laag op de inlaatzijde kant aan de voorkant van de motor te komen. Ik vermoed bij de koppakking, of anders bij de voorste krukaskeerring. Maar zeker weten doe ik dat niet. Daar is in ieder geval de meeste olie opgehoopt. De uitlaatzijde is droog gebleven.
Dus van t weekend maar eens met wat dasty en een goede spuit het blok schoonmaken en kijken waar het lekt.

Mijn voorlopige conclusie is een nieuwe pakkingset. Alleen de vraag is of deze motor dat waard is. Kleppen tikken, olieverbruik van 1 op 800 (kan ook door lekkage komen) kilometrage compleet onbekend (tellerstand klopt al niks van, dus wie weet of het blok origineel of niet is). Mij kennende zou ik dan meteen meer zaken aan pakken, nieuwe ketting, kleppen laten stellen, kop vlakken etc. Misschien beter om er dan gelijk een frisser blok in te lepelen? hoeft het ook niet uit elkaar

maargoed zo sukkelen we verder.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro blok kaputski?

vr nov 11, 2016 09:55

Goed TS blok vind je niet zo makkelijk meer. De laatste zijn immers al van 1992. Dus minimaal 24 jaar oud.
En als je wel wat vind zou ik mezelf altijd afvragen hoe goed het echt is en hem er nooit zonder naar de lagers te kijken en zonder krukaskeerringen te vervangen in zetten.

Maar eerst maar eens goed kijken waar olie vandaan komt. Wellicht valt het mee.

En als auto een blijvertje is wat jou betreft kan je ook een oud vermoeid kaal blok kopen voor fors lager bedrag dan een verondersteld goed blok.
Dat oude vermoeide blok op je gemakje zoveel mogelijk zelf reviseren, alleen uit besteden wat zelf niet kan, dan heb je voor weliswaar hoger bedrag wel een blok dan 100% in orde is. Dat blok bouw je vervolgens in. En je eigen oude blok verkoop je weer.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro blok kaputski?

vr nov 11, 2016 16:05

Jaren terug zelfde soort olie issues gehad bij de 90 v6 2.5 :

In 1e instantie leek de riemspanner de boosdoener (keerring van de plunjer dr uit geblazen, alle olie door de D-riem verdeeld over t blok en de spruitstukken en ja dat knettert en sist als je dat na heftig beemertje 325i pesten op de snelweg ontdekt :shock: )

Spanner gereviseerd, alles properkes gemaakt en verd... nog olie dr uit aan de voorkant als ik had gereden, niet te zuinig ook..! Wéér schoonmaken, motor onbelast laten draaien, optoeren etc, geen druppel te zien.. Na 10 meter rijden echter alles onder de olie>huh?? :?

Garagehouder waar ik destijds apk-de wist de oplossing; auto op de brug en met de achterwielen vrij in zn versnelling laten draaien: Zo gauw je de koppeling op liet komen (en de krukas iets anders belast werd dan bij stationair) ging ie via de voorste keerring lekken! :idea:

Nwe voorste krukaskeerring in erin en t was opgelost!!Tip! :!:

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro blok kaputski?

vr nov 11, 2016 19:12

Zoiets was mijn plan ook.

Ik heb ook best veel van die wagen gevraagd. heb er in 5 maanden bijna 10.000km mee afgelegd. En als ze warm was ook niet altijd zachtzinnig (maar dat moet ook niet, het is mn oma niet) maar wel met beleid natuurlijk.

Maargoed voorlopig mag ze een hele lange winterslaap gaan houden. Ik heb de 75 geschorst. Kan ze voorlopig droog in de schuur staan, hoeft ze ook niet door de pekel en hoef ik niet elk weekend te sleutelen om het ding aan de praat te houden.

Dan kan ik r gewoon rustig aanpakken. Blok eruit, bekijken wat mn opties zijn afhankelijk van de staat. Remmen nu dat laatste beetje ook echt aanpakken dus voorklauwen reviseren, remdrukverdeler laten reviseren. HRC even goed bekijken. nieuwe blokken schijven voor.

Ophanging wil ik ook perfect krijgen. Dus nieuwe schokdempers rondom maar voornamelijk overal nieuwe (gewone) rubbers in. Casterkogels. Misschien ook een andere bak eronder die niet zo'n herrie maakt. Maar ook de rubbers en kogels van de isostatische verbinding vervangen. Ook meteen enkele donuts meepakken die aan de beurt zijn.

Kortom, technisch gewoon helemaal goed maken. Een auto die van buiten niet de schoonheidsprijs verdient, maar technisch gewoon super is en net zo strak maar ietsjes beter als origineel. Dat vindt ik leuk.

En in de tussentijd maar een of ander betrouwbaar japans hok ofzo :mrgreen:

Terug naar “Projecten”