Gebruikersavatar
Giel
Guru
Guru
Berichten: 1624
Lid geworden op: vr jan 07, 2005 22:10
Locatie: Kwintsheul (Westland)
Contacteer: Website

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6. Opnieuw Busso gezelschap...

vr feb 03, 2023 21:38

Gaaf zeg wat een project :thumbs:
GT 1300 Junior (1975)
Alfa Stelvio (2019)

Autotrailer nodig stuur een pb 1e dag €50,- dagen er na €25,-

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru
Guru
Berichten: 1993
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6. Opnieuw Busso gezelschap...

za mar 25, 2023 09:53

Mooi man! :thumbs:
Dirk - Giulia2000TS

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6. Opnieuw Busso gezelschap...

za apr 22, 2023 17:47

thanks allen!

Laatste tijd zit er niet zo veel tempo meer in. Maar ondertussen is het to-do lijstje wel klein genoeg dat het op een stuk karton te schrijven is en ik kan gaan afstrepen.
De motor is nu mechanisch en elektrisch zo goed als klaar.
Uiteindelijk toch voor de 12V carterpan gegaan, hoewel dat wel betekende dat ik wat gaten in het onderblok heb moeten ruimen dan wel bijboren, wat altijd even spannend is. Voor t onderste gedeelte heb ik iets besteld zodat dit past met de zuigkorf van de ketting pomp van een 24v. Maar voor nu even ter bescherming een open geslepen 12v deksel.
BDP sensor en massieve poelie met tandschijf nu ook gemonteerd. Beugeltje is niet echt moeders mooiste (moet m nog afwerken) maar wel degelijk en de sensor staat bij los en vastschroeven reproduceerbaar op dezelfde plek en beweegt niet, dus het is wel functioneel.
Afbeelding

Verder is de motorkabelboom nu ook helemaal af. Een hele klus geweest en hoewel het wel leuk was om het met krimpkous te doen, zijn er eigenlijk teveel aftakkingen om dat echt mooi te maken. En je ontkomt er niet aan dat terwijl je bijna klaar bent een kabel toch anders moet lopen als dat je dacht en dat is moelijker met krimpkous om weer super netjes te herstellen. Maargoed, al met al wel tevreden over het resultaat.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb ook erg veel beugeltjes enzo moeten maken zodat de kabelboom netjes vast te tyrappen is. En hij is in principe ook waterdicht, alle open kabels zijn met seals en als er geen seals zijn dan zit er een sokje omheen.

Verder was de sensoren uitzoeken en plaatsen ook nog wel tricky. op de rechterkop zit een gecombineerde bosch olie druk en temperatuur sensor voor de ECU, wel zo fijn om dat te weten. Maar de kop heeft NPT schroefdraad en de sensor M10, dus daar zit een verloopje tussen. De koelvloeistof temperatuur sensor ook een plekje kunnen geven middels een adapter in het onderblok. Voor de temperatuur meters in het dashboard heb ik een adapter gemaakt zodat een 12v V6 sensor in het 24v thermostaathuis past.


Goed, binnenkort de krukas uitbouwen zodat deze met poelie en vliegwiel gebalanceerd kan worden. En laatste hand leggen aan brandstofsysteem. En verder nog tal van kleine klusjes, maar dat zien we dan wel weer.

Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 368
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6. Opnieuw Busso gezelschap...

wo apr 26, 2023 09:21

Je komt steeds dichter bij het einde. Mooie voortgang.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6. Opnieuw Busso gezelschap...

vr jun 02, 2023 20:24

ehhh... zoals wel vaker loopt t weer iets uit de hand.
Wilde eigenlijk de motor zoveel mogelijk in elkaar laten, want die was gewoon goed. Maar dat is niet gelukt...
Afbeelding

Voornaamste reden is dat de krukas, poelie en vliegwiel als één geheel gebalanceerd moeten worden en het balanceer bedrijf had daar ook de drijfstangen voor nodig ivm contragewichten voor hun machine. En dan moet je toch echt de cilinderkoppen demonteren om de zuigers er uit te krijgen...

Maargoed, hele geheel is gedemonteerd en klaar om gebalanceerd te worden
Afbeelding

Maar ja dat zorgt wel voor wat vertraging in het project. Zowel qua tijd als budget was dit niet echt voorzien. Ik ga natuurlijk niet de zuigers nu zo terugzetten. Evenmin de lagers. Dus nieuwe lagers, zuigerveren, cilinders honen etc moet allemaal gebeuren. De koppen controleer ik op vlakheid maar als dat goed is gaan die wel gewoon zo terug.

op zich is het ook niet erg, dit geeft me wel de kans om de motor goed schoon te maken. Hij heeft toch een tijd niet goed afgedekt in de werkplaats gestaan dus dat vertrouwde ik sowieso niet helemaal.

En het laatste stukje van de puzzel is binnengekomen!
Afbeelding

Onderste carterpan van Extreme Tuning, die ook mijn spruitstukken hebben gemaakt. Nu past de 12V oliepan icm de 24V ketting oliepomp. Echt top gemaakt, hele mooie lassen en de flens is ook nog mooi vlak en goed aan de maat.

Dus volgende stappen zijn motor opbouwen, motorruimte aflassen en spuiten en de auto opbouwen. Hopelijk dit jaar de eerste start.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6. Opnieuw Busso gezelschap...

za jun 03, 2023 08:10

Laat je het vliegwiel gelijk nog wat afdraaien/lichter maken?

Handig dat plug and play carterdeksel van extreme tuning,
Jammer dat er geen koelfinnetjes op zitten, maar je kan niet alles hebben.
En anders werkt een oliekoeler of warmtewisselaar ook wel als het nodig blijkt.

Gr
DJ

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6. Opnieuw Busso gezelschap...

za jun 03, 2023 11:51

Ik heb een custom licht gewicht vliegwiel, dat komt wel goed 8)

Ja die pan blijft inderdaad een compromis. Want er zijn oplossingen waarbij je de koelvinnen behoudt, maar dan lever je wel serieus in op bodemvrijheid.
Dit was uiteindelijk voor mij de snelste, makkelijkste en ook goedkoopste oplossing.

En ik heb een Bosch oliedruk en temperatuur sensor op de motor die op mn ECU zit. Dus ik kan real-time gewoon de olietemperatuur bijhouden. Als het te gek wordt kan er altijd nog een koeler ofzo bij. Maar eerst maar eens aankijken. Origineel zit er wel een koeler op een 3.2 maargoed die hebben dan ook altijd in krappe motorruimtes met katalysators aan de spruitstukken gezeten. Dus het zou nog best wel eens mee kunnen vallen. Echt heftig circuit gebruik is toch niet waar deze auto voor bedoeld is.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6. Opnieuw Busso gezelschap...

za jun 03, 2023 17:29

Ik heb een custom licht gewicht vliegwiel, dat komt wel goed 8)

Ja die pan blijft inderdaad een compromis. Want er zijn oplossingen waarbij je de koelvinnen behoudt, maar dan lever je wel serieus in op bodemvrijheid.
Dit was uiteindelijk voor mij de snelste, makkelijkste en ook goedkoopste oplossing.

En ik heb een Bosch oliedruk en temperatuur sensor op de motor die op mn ECU zit. Dus ik kan real-time gewoon de olietemperatuur bijhouden. Als het te gek wordt kan er altijd nog een koeler ofzo bij. Maar eerst maar eens aankijken. Origineel zit er wel een koeler op een 3.2 maargoed die hebben dan ook altijd in krappe motorruimtes met katalysators aan de spruitstukken gezeten. Dus het zou nog best wel eens mee kunnen vallen. Echt heftig circuit gebruik is toch niet waar deze auto voor bedoeld is.
Ja bodemvrijheid is ook wat waard!
Snel en goedkoop ook trouwens. :D
En op straat zal het idd allemaal wel meevallen met olietemp.

Custom lichtgewicht vliegwiel, lekker. 8)
Hoeveel kg?
Waar heb je hem vandaan?

Gr
DJ

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6. Opnieuw Busso gezelschap...

za jun 03, 2023 21:24

Goedkoop bedoel ik overigens relatief :mrgreen: Maar je hebt gewoon niet super veel opties tegenwoordig, als je een voorraadje 164 motoren hebt liggen dan is het denk ik allemaal wat simpeler te doen omdat je dan bijv. een oliepomp om kan bouwen. Maarja dat spul ligt niet meer voor t oprapen...

Vliegwiel is van TTV racing.
Is in de basis een 75 V6 vliegwiel maar dan met de starterkrans op de originele 166/gta locatie. Zal ergens rond de 4-5kg wegen.
Als ik op google kijk weegt een standaard 12V V6 vliegwiel rond de 10-12 kg dus dat is nogal een klap meer, deze V6 zal wel lekker aan het gas hangen denk ik :twisted:

Overigens komt het vliegwiel uit Engeland, en zoals alles auto gerelateerd uit dat land is het nèt niet helemaal goed. Het torentje waar de donut op rust waren ze een bewerking op vergeten. Daar hoort een kleine verjonging in te zitten die in de donut valt, maar die zat er dus niet op. Dat heb ik hier in de buurt maar af laten draaien in plaats van het helemaal terug naar Engeland te sturen.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6. Opnieuw Busso gezelschap...

di okt 10, 2023 22:59

weer even stil geweest maar laatste 2 weken eindelijk weer vooruitgang kunnen boeken.
Zal binnenkort maar weer eens wat fotos maken, maar vooralsnog veel klein grut gedaan wat toch nog moest gebeuren.
-alle beugels en stalen distributiekappen gestraald, etch primer en in de 2k zwarte lak gezet
die zijn zo mooi geworden dat ik mijn kleppendeksels opnieuw ga doen. Dat had ik met die VHT engine enamel gedaan maar daar ben ik niet echt happy mee.
-alle alu motordelen (behalve kop en blok) gestraalt met glasparel en 100x schoongemaakt. Voor montage ga ik dat nog 100x doen :mrgreen:
wauw, vooral staartstuk, voordeksel en carterpan zien er echt heel erg mooi uit nu. natstralen was nog mooier geweest maar daar heb ik de spullen niet voor.
-cilinders gehoond en zuigers schoon gemaakt en nieuwe zuigerveren gemonteerd en op maat geslepen.
-voorste remleidingen op maat gemaakt. Die volgen echt een super krappe routing want anders past het niet hahaha dan weet je dat het krap is als die 5mm het verschil maakt.

-ein-de-lijk draaiend gedeelte naar de revisieboer gebracht voor polijsten, balanceren en lagers leveren. Want uiteraard heeft alfa 3 verschillende maten krukassen gemonteerd en dat alleen gemarkeerd met een gekleurd stipje wat na 20 jaar niet echt zichtbaar meer is..... Dus er is geen 'standaard' die je kan bestellen. Gezien de lagers en krukas er top uitzagen had ik dat normaal gedaan en gechecked met plastigage maargoed...

En de knoop doorgehakt voor wat ik met de motorruimte ga doen qua afwerking en kleur, dat gaat wel tof worden maar dat houd ik nog even voor mezelf 8)

En weet trouwens iemand de dead-times van de GTA injectoren?
Kan het nergens vinden dus ga denk ik toch maar nieuwe halen bij Finjector ofzo, dan zijn ze iig gematched en inc deadtimes. die 440cc zijn goed te betalen, hoewel beetje overkill voor mijn toepassing....

laatste vraag; heeft iemand ervaring met een bedrijf dat doet hydrodippen? wil wat experimenteren met wat plastic delen

Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 610
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6. Opnieuw Busso gezelschap...

wo okt 11, 2023 13:50

natstralen was nog mooier geweest maar daar heb ik de spullen niet voor.
Na glasparelstralen boenen met Brillo stalen pannensponsjes met zeep :mrgreen: !
Probeer het, je zult versteld staan.

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1764
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6. Opnieuw Busso gezelschap...

do okt 12, 2023 08:57

respect voor dit toch wel wat uit de hand gelopen ombouw projectje :jumping:

wel een super tof eindresultaat dadelijk, met alles zo serieus aangepakt :thumbs:
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie 1990

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
scarb 5082

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6. Opnieuw Busso gezelschap...

zo dec 10, 2023 21:24

Qua injectoren toch maar voor de Bosch Green Giants 440cc gekozen. Bij Finjector besteld en dan krijg je een dynamisch geflowmatched setje, injector dead times die zelf gemeten hebben op elke denkbare druk etc etc. Ik had andere op het oog, maar de form-factor is ook belangrijk want deze zijn precies dezelfde maat inc. aansluiting als de standaard rode GTA injectoren. Dat is belangrijk want mijn kabelboom is al af en de ruimte richting cilinderkop is echt super beperkt bij een 24V busso. Andere injectoren zouden dan niet uitkomen met de connectoren.
Afbeelding

Verder nog nagedacht over mijn uitlaat. Met black friday was er her en der leuke korting dus leek me een goed moment om een keuze te maken.
Uiteindelijk voor zelfbouw gegaan. Op t oog en op basis van fotos maar wat div bochten (ligt nog meer buiten de foto) gekocht.
Even uitgestald en in delen onder de auto gehouden en ik zit er niet ver naast.
Afbeelding
Ik had eigenlijk 5 opties (origineel v6 ging m sowieso niet worden natuurlijk)
-CSC
-Ragazzon
-Supersprint
-zelfbouw
-laten maken

Nou gezien heel dit project is laten maken een beetje flauw en bovendien erg duur dus die valt af.

Verder is geluid super belangrijk, en ik wilde per se de GTV6 layout (middendemper 2 in, 2 uit). Ragazzon valt dan af want die heeft dat niet bovendien vond ik het geluid van mijn Ragazzon set op de 166 ook niet echt super.

CSC valt af want dat past toch niet.
Supersprint was wel een hele reële optie, maar die diameters waren standaard formaat en tja... Als je een hele grote Busso er in hangt mag er ook een hele grote uitlaat onder toch?

Dus toch maar voor 2x 2,5 inch naar 3 inch gegaan ,met een no-drone eind demper.

En dat was ik haast vergeten, maar van de zomer heeft de 164 nog wat extra aandacht gehad.
Andere velgen en een schroefset
Afbeelding
Verder alle rubbers, kogels en bussen in het onderstel voor en achter vernieuwd. Dat was een berg werk maar wel nodig.

Nu ligt ie op een mooie hoogte en dat smoelt beter
Afbeelding

Of ie ook echt beter rijdt :roll:
Maar zoveel keus had ik ook niet per se. Ik wilde sowieso lager, en al het montage materiaal (als je het al kan vinden) inc nieuwe schokdempers en veren was even duur. En dan is het dus maar de vraag of je alle lagers, schotels, stofhoezen etc kan vinden. Wat bij deze auto dus echt een drama is :mrgreen: getuigende uit 3 sets fuseekogels voor ik er had met de juiste maat.

En uit gemoedsrust ook alle benzine slangen in de motorruimte vervangen. Die 2 naar het schutbord zijn wel echt krengen om te vervangen maar uit de labeling bleek dat ze uit '94 waren, dus op zich wel aan vervanging toe.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6. Opnieuw Busso gezelschap...

ma jan 22, 2024 21:39

Krukas terug van balanceren! Gelukkig was de bij elkaar geraapte bedoeling van custom vliegwiel en aangepaste massieve poelie redelijk in balans, getuige de paar gaatjes die ze hebben moeten boren. Toch een hele gemoedsrust. Meteen laten polijsten en opmeten inc lagers dan is dat ook gelijk goed. Ik ga wel verifiëren met Plastigauge voordat het definitief in elkaar gaat.
Afbeelding

En het inlaatspruitstuk is ook klaar; dat heb ik wel 2x opnieuw moeten doen voor het naar mijn zin was maar eindresultaat mag er wezen
Afbeelding
Foto doet er niet helemaal eer aan, er zit een hele vette metallic flake in die je niet ziet nu.

kokos
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: wo sep 21, 2005 13:02
Locatie: Den Haag

Re: Alfa 75 Twinspark Blu Chiaro: 3.2 V6. Opbouwen kan beginnen

ma jan 22, 2024 23:31

Ziet er idd knap uit!

Terug naar “Projecten”